لاتاری

در مورد قضیه داوری نشدن فیلم لاتاری قطعا پای تسویه حساب سیاسی با تهیه کننده و کارگردان در میان است.جشنواره سی و ششم فرصت خوبی برای تسویه حساب سیاسی با محمود رضوی و برند سینمایی لاتاری است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - خاله بازی در داوری جشنواره فیلم فجر بازهم کار دست این جشنواره داد. فرشته طائرپور خاله کتایون شهابی از سرمایه گذاران فیلم عرق سرد است و این فیلم در جشنواره سی و ششم نامزد دریافت 8 سیمرغ شد. از سوی دیگر شوهر خاله سرکار خانم شهابی، منوچهر شاهسواری، با بیش از یازده شغل سازمانی، رئیس خانه سینما هستند. آیا نمی‌تواند حضور طائر پور در هیات داوران جشنواره فیلم فجر در نامزدی بیشمار این جشنواره موثر باشد؟ نکته جالب اینجاست که سحر دولتشاهی، لیلی رشیدی، هدی زین العابدین برای نقش مکمل زن برای حضور در فیلم عرق سرد کاندیدا شده‌اند. سه بازیگر نقش مکمل از یک فیلم نامزده شده‌اند! هدی زین‌العابدین  و لیلی رشیدی چه بازی خارق‌العاده‌ای در این فیلم از خود بروز داده‌اند که شایسته نامزد شده‌اند؟

بدون تردید با هر ارزش گذاری هنری، سطح بازیگری لیلی رشیدی (با احترام فراوان به خانواده هنرمندش) از زی‌زی گولو فراتر نمی‌رود و با توجه به کم مایه بودن عرق سرد از جنبه های هنری و محتوایی، نمی‌توان حدس زد که همیشه پای خاله بازی در جشنواره فجر در میان است؟

تکلیف جشنواره سی و ششم با همین ابهام در خاله بازی کاملا روشن است. اما این ماجرا سویه دیگری دارد و آنهم حذف لاتاری است که برای بسیاری از اهالی متفکر رسانه و سینما مشخص است به دلایل غیر سینمایی لاتاری در این جشنواره داوری نشد. هجوم کاملا هماهنگ شده بخشی از افراد در جلسه پرسش و پاسخ و طرح سئوالات سیاسی مشخص می‌کند که پای انتقامجویی سیاسی در میان است. کما اینکه در سینما ما از این موارد کم ندیده‌ایم که مثلا جهانگیر الماسی به دلیل حمایت از ناطق نوری در انتخابات 1376 از صحنه سینما حذف و  با ظرافت خاصی از جریان تولیدات تلویزیون کنار گذاشته می‌شود. نمونه‌های فراوان دیگر در سینما و تلویزیون گرفتار سیاسی‌کاری اهالی سینما شده‌اند . نمونه اخیرش احمد نجفی است که به عنوان نمادی از احمدی‌نژاد در سینما مورد هجمه شورای صنفی نمایش قرار گرفته و تقریبا نزدیک به دو سال است که تلاش می‌کند فیلم «من یک ایرانی‌ام» را اکران کند و موفق به انجام این کار نمی‌شود. سید محمود رضوی و محمد حسین مهدویان قطعا در این جشنواره باید هدف قرار می‌گرفتند.

درباره جشنواره فجر سی و شش، بیشتر بخوانید:

بیشترین سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر بر دوش بهروز شعیبی و هومن سیدی

باید منتظر دوران دیکتاتوری رشیدپور باشیم؟

نخست اینکه سید محمود رضوی به عنوان یک نواصولگرا اداره امور ستاد انتخاباتی محمد باقر قالیباف را برعهده گرفت و قالبیاف در ایام قبل از انتخاب مهمترین آلترناتیوی بود که در مقابل رقیب پیروز قرار داشت. با عطف به ماجرای جهانگیر الماسی که بارها در رسانه‌ها مطرح شد، جشنواره سی و ششم فرصت خوبی برای  تسویه حساب سیاسی با محمود رضوی و برند سینمایی لاتاری  است.

طرح این موضوع در رسانه‌ای همچون مشرق تناقض نیست. مشرق در جای خود، منتقد جدی فیلم دارکوب رضوی است، به دلایلی که در همان متن توضیح داده شد. (اینجا)  اما در مورد قضیه داوری نشدن فیلم لاتاری قطعا پای تسویه حساب سیاسی با تهیه کننده و کارگردان در میان است. مهدویان کارگردانی است که حتی با کاراکتر موسی (هادی حجازی فر) در فیلم لاتاری، اهمیت گفتمان  رزمندگان و بازماندگان هشت سال دفاع مقدس را احیا کرد. عطف به کارنامه کاملا سیاسی‌اش و به چالش کشیدن  سازمان تروریستی منافقین (ماجرای نیمروز)  و پرتره‌های سینمایی  شهید حسن باقری و جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان در آخرین روزهای زمستان و ایستاده در غبار، فرصت خوبی برای جشنواره فجر انقلاب فراهم شده که گفتمان انقلابی او را با هر گرایش سیاسی خاص مولف، در جشنواره سی و ششم نادیده بگیرد.

سایه سیاست نمی‌تواند برای لحظه‌ای جشنواره فجر را رها کند اما سیاسی ‌کاری داوران ادوار مختلف این جشنواره، با برجسته کردن آثاری همچون «عرق سرد» و «بمب» همچنان بر مدار مخالف خوانی با گفتمان فجر حرکت می‌کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    بیخیال جشنواره فجر بشید فیلماتون ببرید همون جشنواره عمار و مقاومت و ....
    • حسین IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      26 9
      از اول هم اشتباه ما این بود که بی خیال جشنواره های هنری و موسیقی شدیم که الان وضعیت هنر در کشور ما و جهان این است از مشرق و دیگر رسانه ها متشکرم که با تحلیل های به روز موضوع هنر را دنبال می کند چه بسا باید خیلی بیشتر هم بشود
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
      7 5
      من یه پیشنهاد دارم. کلا همه بیخیال جشنواره سیاسی فرمایشی فجر بشن و از سال دیگه درش رو تخته کنن و همه هزیمه های سکولارها برا هومن سیدی و امثالهم بشه! چطوره؟!
    • مانی IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
      6 0
      جشنواره فجره بابا جون تو و وامثال تو اشتباهی هستید !!! جشنواره فجر برای بچه حزب اللهی هاست و ان شاءالله به زودی به دست حزب اللهی ها خواهد افتاد !!!
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    21 85
    اقا انصافا فیلمش ضعیف بود اصلا در حد فیلم قبلیش ظاهر نشد
  • سید IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    جای تأسف دارد که نوید محمد زاده هرسال کاندید میشه و برنده میشه. فیلم هایی که نه بویی از اسلام و قرآن برده و نه ایران. حتماً دلایل سیاسی داشته. از نظر ما فیلم های مهدویان و امثال ایشان جزء فیلم های ارزشی هستند
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      دوست عزیز معیار جایزه دادن در جنشواره فجر درست یا غلط ، منصفانه یا غیر منصفانه توان بازیگری هست نه چیز دیگه. شما احتمالا با جشنواره‌های دیگه داخلی موضوع قاطی کردید .
    • امیر IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      14 8
      خطاب به 15:48، منظورتون از جشنواره های دیگه داخلی چیه؟!!!!! نمردیم و معنای توان بازیگری را هم از جنابعالی یاد گرفتیم.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    94 8
    پیامی که درباره این فیلم در یکی از سایتهای اصلاح طلب گذاشتم و سانسور شد : اصلاح طلبان خودشان به دنبال سیاسی کاری هستند و بعد می آیند و بقیه را متهم می کنند. این فیلم خوبی بود ولی متأسفانه سایه سیاست بازی را بر روی آن قرار دادند تا به هر نحوی شده این فیلم زیر سوال برود. اما نظر مردم را که نمی توانند نادیده بگیرند.
  • نیما IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    19 92
    من لاتاری رو دیدم واقعا ارزش سیمرغ نداشت. البته از انصاف خارج میشم اگر نگم بازیگرانش خوب بازی کردند
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    63 9
    هه حالا خوبه اسمش جشنواره فیلم فجره آقا حالا که قراره بیخیالش بشیم و مصادره شده توسط اپوزیسیون لااقل یه وقت دیگه برگزار بشه و اسمش رو هم عوض کنید
  • محمد IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    113 6
    واقعاً یعنی لاتاری آنقدر بد بود که در زمینه بازیگری هم نامزد نشد!! این دیگه خیلی بی انصافیه
  • محمد US ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    95 6
    درسته لاتاری در حد فیلمای قبلیه مهدویان نبود ولی انصافا از بقیه فیلمایی که نامزد شدن هم چیزی کمتر نداشت......وقتی فیلم ضعیفی مثل بمب تو ده رشته کاندیدا میشه، وقتی فیلم ضعیف عرق سرد تو 8 رشته کاندیدا میشه لاتاری هم میتونست تو خیلی رشته کاندیدا باشه..............................ولی خوب متاسفانه مثل جشنواره پارسال، هم تو انتخاب فیلم های جشنواره و هم انتخاب کاندیداها داورا کاملا بر ساس لابی های سیاسی عمل کردن
  • محمد US ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    61 4
    بازم تاکید میکنم با اینکه لاتاری در حد فیلم های قبلی مهدویان نبود ولی از بقیه فیلم های مورد توجه داوران "عزیز و مجرب" جشنواره چیزی کم نداشت
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    7 66
    اصلا این فیلم در حد جشنواره هم نبود
    • امیر IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      19 3
      حتما عرق سرد در حد جشنواره بوده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی سواد روستایی IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      15 2
      کامیون و شعله ور و فیلمهای چرت دیگر بودند اما این لاتاری که علی هم بود نباید باشد؟
  • بابک IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    7 52
    این فیلم رو ندیدم ولی خیلی از کسایی که دیدن میگن فیلم خیلی قوی نیست و این حرفم اصلا وابدا قبول ندارم که بگی جایزه ندادن به این فیلم دلایل سیاسی داره یا تسویه حساب با تهیه کننده..که اگر اینگونه بود هیچوقت نباید فیلم ماجرای نیمروز در جشنواره فجرسال گذشته به تهیه کنندگی اقای رضوی به عنوان بهترین فیلم انتخاب میشد .. در مورد فیلم دارکوبم یادمون نره همون هایی که به فیلم ابدویک روز میگفتن سیاه نمایی چگونه موقع انتخابات واسه بزرگ کردن مشکلات مردم به این فیلم استناد میکردن
    • امیر IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      12 5
      آقا بابک انگار شما یادتون نیست که چه بلایی پارسال سر فیلم ماجرای نیم روز آوردند، ماجرای نیم روز جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را گرفت، و گرنه ماجرای نیم روز مورد بی توجهی کامل هیئت داوران قرار گرفت، البته فراموشی مصلحتی امثال شما عجیب نیست.در ضمن در منطق شما فیلم عرق سرد وبمب خیلی قوی بودند که در اکثر رشته ها کاندید شدند، در ضمن بر خلاف نظر شما لاتاری جزو لیست بهترین فیلم از نگاه تماشاگران است، پس نشان می دهد که نظر بسیاری از مردم با شما و کسانی که ازشون در مورد لاتاری پرسیدید، یکسان نیست.
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      8 7
      یعنی پارسال که جایزه گرفت منصف بودن امسال که جایزه نگرفت منصف نبودن ؟
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    5 9
    شماها جشنواره فیلم را با مسابقه فوتبال تاج و پرسپولیس اشتباه گرفتین !!!!
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
      18 0
      کاش مثل مسابقه فوتبال بود و داوریش تو 90 مورد بررسی قرار میگرفت
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    3 12
    اون پوستر اخموی وحشتناک ، کل تفکر فیلم را لو داده !!!!!
  • هرمز IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    14 4
    همین حضرات رسانه و هنر مدام مردم را ملاک قرار داده و در جشنواره هاشان تا کمر برای ملت خم می شوند و حالا که همین ملت فیلم لاتاری را انتخاب کرده اند، چهره واقعی شان را نشان می دهند... فیلم لاتاری ساخت و فیلمنامه خوبی دارد و همین باعث اقبال عمومی شده... جشنواره فجر هر سال بی محتواتر می شود..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس