کد خبر 830171
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
 حج تمتع نمایه

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مذاکرات اخیر با عربستان گفت: ۵ هزار سهمیه اضافه را درخواست داده‌ایم که اگر این اتفاق بیفتد با احتساب سهمیه عوامل حج کشورمان، حدود ۹۰ هزار نفر زائر خواهیم داشت.

به گزارش مشرق، حمید محمدی درباره آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای حج ۹۷ اظهار کرد: در مذاکراتی که برای حج ۹۷ در اوایل دی ماه برگزار شد، به دلیل قطع روابط ایران و عربستان، روی همان مسائل اصولی که در حج گذشته دغدغه و نگرانی مردم بود و در مذاکرات حج ۹۶ مورد توافق قرار گرفته بود، تاکید و در متن توافقنامه حج ۹۷ نیز آورده شد.

وی افزود: علاوه بر این در حوزه اجرایی، برای بهبود عملیات اجرایی حج راهکارهایی در متن توافقنامه درج شد که ارسال اقلام تدارکاتی از ایران یکی از آنها خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

هزینه میانگین سفر حج تمتع چقدر است؟

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود یک ماه هموطنانمان در عربستان به سرمی‌برند و تدارکات غذایی باید منطبق با ذائقه مردم باشد و بعضی اقلام در عربستان وجود ندارد این را نیز به عنوان یک بند در توافقنامه آوردیم که اقلام تدارکاتی را از ایران ببریم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امکان استفاده حجاج ایران از خدمات پزشکی عربستان، یکی دیگر از امتیازات حج ۹۷ است، گفت: قبلاً​ هم به طور معمول از خدمات پزشکی عربستان در مکه و مدینه استفاده می‌شد اما در منا و عرفات ساز و کار ویژه‌ای دیده شد که با توجه به برگزاری حج در فصل گرما و بیشتر شدن بیماری‌ها،​ بتوانیم با استقرار مترجم و افرادی هماهنگ کننده، از خدمات پزشکی عربستان در منا و عرفات هم استفاده کنیم.

محمدی با اشاره به اینکه سال گذشته در حوزه خدمات کنسولی اشکالاتی وجود داشت و در توافقنامه حج ۹۷ برطرف شده است، گفت : در متن توافقنامه آمده که خدمات کنسولی به حجاج ایران در ذیل دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران که کشور سوئیس عهده دار آن خواهد بود، ارائه شود که این مزیتی است تا مطمئن باشیم خدمات بهتری به حجاج عزیزمان ارائه می‌شود.

وی در بر شمردن چهارمین امتیاز حج ۹۷ نسبت به سال گذشته با تاکید بر اینکه امار حجاج هر کشور به نسبت جمعیت همان کشور مشخص می‌شود ، گفت : سال گذشته تعداد حجاج ایرانی ۷۹ هزار و ۹۰۰ نفر بود که با احتساب سهمیه اضافه ای به دلیل فاجعه منا و عوامل اجرایی به بیش از ۸۶ هزار نفر رسید اما امسال سهمیه کشورمان ۸۲ هزار و ۷۰۰ نفر است که درخواست داده‌ایم ۵ هزار سهمیه اضافه بگیریم که اگر این اتفاق بیفتد با احتساب سهمیه عوامل حج کشورمان، حدود ۹۰ هزار نفر زائر خواهیم داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه پیگیری فاجعه منا همچنان در متن توافقنامه آمده است و مسئولین حج عربستان هم تاکید کردند که نتیجه بررسی‌ها را اعلام خواهند کرد، گفت : در پرداخت جبران  خسارت خانواده شهدای مسجد الحرام­ که با تاخیر مواجه شده است، نیز در متن توافق نامه آمده که از طریق سازمان حج انجام شود.

بیشتر بخوانید:

هزینه‌های ارزی و نرخ حج تمتع ۹۷

محمدی افزود: همچنین در یک بند از توافقنامه ۹۷ از نظم و انضباط حجاج ایرانی در برگزاری مناسک حج نیز تقدیر شده و تاکید کرده است که حجاج کشورمان در حج ۹۶ عالی عمل کرده‌اند.

وی در خصوص فراخوان سازمان از ودیعه گذاران حج گفت : امسال طرح جدیدی را اجرا کردیم که از چهارم بهمن همه کسانی که با دارای اولویت تشرف هستند  (تا سی‌ام آبان ۸۵ )، باید برای تکمیل ثبت نام به سامانه حج مراجعه و اطلاعات خودشان را تکمیل و تفاوت های احتمالی نشانی، شماره تلفن و احیاناً بیماری خود را اصلاح کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر این که اطلاعات علاقه مندان تشرف کمک زیادی به سازمان در برنامه ریزی دقیق در آموزش‌ها، ​کلاس‌های توجیهی و مسائل پزشکی می‌کند، گفت: در این صورت مشخص می‌شود چه مشکلات پزشکی بیشتر است تا مرکز پزشکی بر این اساس برنامه‌ریزی کنند.

محمدی در خصوص اطلاعات کاروان‌ها و نحوه انتخاب کاروان توسط حجاج نیز گفت: به زودی اطلاعات مربوط به کاروانها را اعلام می‌کنیم تا حجاج از حالا بدانند نحوه انتخاب کاروان‌ها به چه شکل است و تفاوت قیمت آنها در چیست و پس از ارائه این اطلاعات اوایل اسفند ثبت نام قطعی و اسامی مدیران کاروان‌ها را اعلام می‌کنیم و پس از آن معاینات پزشکی آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت­ با تاکید بر اینکه در مورد هزینه‌های حج از حالا نمی‌شود رقمی را به طور قطع اعلام کرد، گفت : به طور میانگین ۳ هزار و ۳۵۰ دلار هزینه ارزی هر حاجی است؛ بنابراین نرخ ارز در هزینه تمام شده تاثیر گذار است اما تلاش می کنیم با کمک و مساعدت بانک مرکزی این هزینه را متعادل کنیم تا فشار زیادی به زائران نیاید.

محمدی با اشاره به افزایش هزینه‌ها در عربستان گفت:­ از ابتدای سال ۲۰۱۸ حدود ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده وضع شده است، علاوه بر اینکه گرانی‌های دیگری در قیمت مسکن و حمل و نقل هم در عربستان تاثیر گذار است اما تلاش سازمان حج بر این است که هزینه‌ها افزایش پیدا نکند ، در هر صورت بزودی نرخ ها در درجات مختلف اعلام خواهد شد.

وی در خصوص از سرگیری عمره مفرده نیز گفت: به دلیل قطع روابط دو کشور، از سرگیری عمره نیازمند پیش بینی ساز و کاری ویژه است تا با توجه به عدم فعالیت  سفارت و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عربستان،​ نحوه حمایت حقوقی در عمره کاملا مبهم است.

بیشتر بخوانید:

دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج تمتع سال ۹۷ بخوانند

رئیس سازمان حج وزیارت با تاکید بر اینکه عمره در عربستان به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: برای حج تمتع، با وزارت حج عربستان توافق می‌کنیم، اما بخش خصوصی متولی عمره مفرده است،​ بنابراین شرایط مساعدی وجود ندارد تا اطمینان پیدا کنیم که ما می‌توانیم حمایت‌های لازم را از زائرانمان داشته باشیم و خدمات خوبی به آنها ارائه کنیم.

محمدی در پایان اعلام کرد: همه ودیعه گذاران دارای اولویت تا آخر آبان ماه سال ۸۵ که علاقمند به تشرف به حج ۹۷ هستند به سامانه حج مراجعه و اطلاعات خود را به روز کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس