کد خبر 828981
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
یادداشت نمایه

این روزها خبرهای ناگوار دیگری شنیده می‌شوند؛ حذف مدارس تیزهوشان.

به گزارش مشرق، روزنامه «صبح نو» در سرمقاله خود نوشت:

در میانه کشاکش‌های سیاسی و این روزها افزایش مطالبات اقتصادی، حتماً بعضی حوزه‌ها آسیب دیده یا تحت تأثیر قرار می‌گیرند؛ علم، تربیت و آموزش یکی از مهمترین این عرصه‌هاست که متاسفانه در سال‌های اخیر از دو سو مورد هجمه قرار گرفته؛ اول گرایش‌های تجاری سازی دانش که خود را در قامت افزایش عجیب شبکه‌های خدمات محور (نه تولیدی) نشان داد و اگر به دقت رصد نشود، انحراف بزرگی در آتیه علمی کشور به وجود می‌آورد و دوم، حذف اولویت‌های حمایتی از این حوزه که نیازمند یاری دائمی است.

در بهار امسال، گفت وگوهای بسیاری درباب سند ۲۰۳۰ صورت گرفت و برخی عامدانه سویه جنسیتی بحث را تقویت کردند؛ حالا آن که استانداردسازی‌های جهانی در همه زمینه‌های آموزش برای تربیت انسان تراز دنیای جدید، دال محوری این سند و مجموعه اسناد مرتبط با آن بود. این روزها خبرهای ناگوار دیگری شنیده می‌شوند؛ حذف مدارس تیزهوشان.

تنها واحد آموزشی در سراسر کشور که خدماتی خارج از مبادلات اقتصادی به طبقات مختلف و ضعیف ارائه می‌کرد. این تصمیم یک نتیجه آنی دربر دارد و آن هم سازترکردن کوک مدارس غیرانتفاعی که با گرفتن شهریه‌های سرسام آور در حال زایش طبقه‌ای مرفه و البته تیزهوش هستند، اما پیامد آن گسترده‌تر و عمیق‌تر است، چرا که به حذف شناسایی، پرورش و آموزش نخبگان نابرخوردار از توان مالی در سراسر کشور می‌انجامد؛ دختران و پسران باهوشی که می‌توانستند در رقابتی سخت و شوق انگیز، خود را وارد مدارس تیزهوشان کنند و از این طریق، به مدارج دانشگاهی مناسب و نهایتاً خدمت رسانی به کشور بپردازند، عملاً با این اقدام غلط، حذف شده و به حاشیه می‌روند. این‌ها برای آتیه ایران، ده‌ها برابر افزایش نرخ ارز، عوارض دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس