کد خبر 827136
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
لبنان

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت، افزایش نزاع بین جنبش امل و جریان ملی آزاد لبنان، دولت و پارلمان را در معرض فلج شدن قرار می‌دهد.

به گزارش مشرق، یک روزنامه لبنانی در گزارشی با عنوان «دولت و پارلمان لبنان در حال فلج شدن هستند» به تشریح پیامدهای قضیه اهانت وزیر خارجه لبنان به رئیس پارلمان این کشور پرداخت.

دوشنبه گذشته فیلمی از یک نشست حزبی منتشر شد که در آن جبران باسیل وزیر امور خارجه، با انتقاد از سیاست‌های نبیه بری رئیس پارلمان، وی را اوباش خواند.

به تازگی صدور بخش‌نامه موسوم به «فرمان ارشدیت» از سوی میشل عون رئیس جمهور لبنان برای برخی افسران ارتش اعتراض آشکار نبیه بری را در پی داشت.

اختلاف باسیل و بری در ادامه اختلاف «میشل عون» رئیس جمهوری با رئیس پارلمان لبنان است و اظهارنظر باسیل را که داماد عون و رئیس حزب جریان ملی آزاد است باید در راستای افزایش نزاع این دو جریان سیاسی دانست.

بسیاری نگرانند که این اختلاف‌ها به اندازه ای شدت یابد که برگزاری انتخابات پارلمانی در حدود کمتر از چهار ماه آینده را تهدید کند.

در گزارش الاخبار آمده است: لبنانی‌ها در انتظار نتایج کشمکش باز بین نبیه بری و جبران باسیل نفس‌های خود را در سینه حبس کرده‌اند، چشم انداز پیش روی خوبی وجود ندارد و همه اوضاع نشان می‌دهد که دولت و پارلمان لبنان در حال از کار افتادگی هستند تا جایی که می‌تواند این کشور را بار دیگر به پرتگاه خطرناک اختلاف طائفه‌ای و سیاسی کشاند.

این روزنامه افزود: لبنان از زمان انتخاب ژنرال میشل عون به عنوان رئیس جمهور وارد بدترین بحران خود شده است، یک بحران که در آن ملاحظات سیاسی، شخصی و انتخاباتی در هم آمیخته و تهدیدی برای فلج کردن کشور در تمام سطوح است آن هم در حالی که هیچ نشانه‌ای از میانجیگری وجود ندارد، جدی‌تر اینکه این تنش می‌تواند تفاهم بین جریان ملی آزاد و حزب الله را تحت تاثیر قرار بدهد در حالی که  که غالبا در چنین شرایطی به میانجیگری حزب الله تکیه می‌شود.

الاخبار به نقل از داده‌های نزد خود نوشت: بیانیه دو روز پیش حزب الله در حمایت از نبیه بری در جنگ بین وی و باسیل موجب خشم  محافل رهبری جریان ملی آزاد شد به رغم اینکه شبکه تلویزیونی او تی وی که در برنامه عصرگاهی دیروز خود حمله شدیدی به نبیه بری داشت ، تاکید کرد: ما با مقاومت و گروه مقاومت و جامعه مقاومت می‌مانیم و تفاهم مارمیخائیل (تفاهمی که 12 سال پیش بین جریان آزاد ملی و حزب‌الله لبنان در کلیسای مار میخائیل در روز 6 فوریه سال 2006 به امضا رسید) را همچنان حافظ لبنان در مقابله با دشمن صهیونیستی و داعشی می‌بینیم.

در همین حال منابع برجسته‌ای از جریان ملی آزاد در گفت‌وگو با الاخبار وجود هر گونه تماسی با حزب الله را رد کردند؛ این منابع گفتند: حزب الله گزینه‌های خود را مشخص کرده است، بنابراین دلیلی برای تماس با آنها وجود ندارد. این منابع پرسیدند: آیا کسانی هستند که می‌خواهند عربستان را به چیزی که با بازداشت نخست وزیر به آن نرسید، برسانند.

این منابع ادامه دادند: جبران باسیل ابراز تاسف کرد و میشل عون رئیس جمهور به دنبال آن دیروز بیانیه‌ای صادر کرد بعد از آن دیگر چه می‌خواهند از نظر ما موضوع تمام شده است.

الاخبار نوشت: بیانیه رئیس جمهور که بر اصل تسامح و ایجاد توازن بین دو اشتباه متمرکز بود مقبول نبیه بری و جنبش وی قرار نگرفت، عون این رویداد را توهین به همگان خواند و گفت: آنچه اتفاق افتاد اشتباهی بزرگ بود که بر مبنای اشتباهی بزرگ روی داد  و به گفته محافل ریاست جمهوری تلاش رئیس جمهور برای برعهده گرفتن قضیه به این معناست که او می‌خواهد عدم عذرخواهی باسیل را توجیه کند و اصرار دارد به گونه‌ای با قضیه تعامل کند که گویی اتفاقی نیفتاده است.

رئیس جمهور لبنان در اولین موضع گیری خود در قبال بحران کنونی خواهان صلح و آشتی کسانی شد که به هم توهین کرده‌اند وی افزود: میهن ما از هر چیزی بزرگ‌تر است و بزرگ‌تر از اختلافات سیاسی است که اجازه نمی‌دهیم به ملاحظات شخصی کشیده شود بخصوص که همواره پس از هر گونه توهین و جسارتی صلح و آشتی وجود دارد.

به دنبال آن فراکسیون «تغییر و اصلاح» لبنان هم پس از نشست فوق العاده خود در مرکز جریان ملی آزاد که به ریاست باسیل برگزار شد بیانیه‌ای را در تکمیل بیانیه عون صادر کرد و گفت: شعار صلح و آشتی به منظور حفظ شرافت لبنانی‌ها از هر چیزی برتر است.

در همین حال نبیه بری هم دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که نظرش درباره بیانیه ریاست جمهوری و فراکسیون اصلاح و تغییر چیست گفت که نظری ندارد؛ او در عین حال ادامه داد: کسانی هستند که هنوز از مرحله ما قبل توافق طائف بیرون نیامدند و می‌خواهند این توافق و قانون اساسی را از بین برده و منشورها و قوانین تازه‌ای را خلق کنند.

وی افزود:«کسی از من انتظار نداشته باشد که چنین منشورها  و قواعد مغایر با طائف و قانون اساسی را بپذیرم مشکل آنها این است که مرا خوب نمی‌شناسند و مرا خوب نسنجیده‌اند»، وی بار دیگر خواهان عذرخواهی از همه لبنانی‌ها شد.

به موازات این موضوع، منابع رئیس پارلمان لبنان خبر دادند که نبیه بری بیانیه حزب الله را عالی خوانده و تاکید کرده که باید به سقف و مقررات آن پایبند بود.

این منابع ضمن تاکید بر اینکه هماهنگی بین جنبش امل و حزب الله درباره همه این جزئیات بسیار بزرگ است، افزودند: موضع حزب الله زمین محکمی است که رئیس پارلمان روی آن ایستاده است.

این منابع تصریح کردند: نبیه بری رئیس جنبش امل نیست بلکه رئیس پارلمان لبنان است و توهین به وی توهین به همه نمایندگانی است که نماینده ملت لبنان هستند از همین رو کم‌ترین تکلیف، عذرخواهی از لبنانی‌هاست.

منابع رئیس پارلمان لبنان گفتند: نخست‌وزیر هم با به تعویق انداختن نشست کابینه به پس از بازگشتش از سفر به ترکیه کمی ما را دلخوش کرد اما مطمئنا نشستی تا قبل از عذرخواهی وجود ندارد.

این منابع ادامه دادند: همه گزینه‌ها روی میز است نبیه بری دستور داده که هیچ آشوب خیابانی یا حمله به هیچ منطقه مسیحی صورت نگیرد و رئیس پارلمان در دیدار با رئیس جمهور آلمان هم بر اهتمام خود به وحدت لبنان و لبنانی‌ها و ثبات این کشور تاکید کرده و گفته که نباید اجازه داد چیزی آن را تهدید کند.

الاخبار آورده است: به موازات آن، جنگ جنبش امل علیه باسیل در فضای مجازی و درخواست‌ها برای استعفای وی هم ادامه دارد، «انور الخلیل، عضو فراکسیون آزادسازی و توسعه» از باسیل خواسته در صورتی که اشتباه خود را اصلاح نکند استعفا بدهد.

در همین حال هواداران جنبش امل دیروز برای دومین روز متوالی در محکومیت اظهارات باسیل در مناطق مختلف بیروت تظاهرات کردند و این بحران بر عملکرد پارلمان هم تاثیر گذاشته است.

نشست کمیته‌های مشترک پارلمان دیروز به بهانه اختلاف نظرها بین گروهی که خواهان ارائه پیشنهادها به کمیته‌های فرعی با گروهی که خواهان بررسی آنهاست، برگزار نشد و اتحادیه‌های کارگری در فرودگاه بیروت هم تهدید به اعلام نافرمانی در فرودگاه کردند.

«عطان خوری»، وزیر فرهنگ لبنان هم هشدار داد: به راه افتادن جنگ در خیابان انتخابات پارلمانی را به باد فنا می‌دهد. وی خواستار توقف اعتراضات به منظور پیدا شدن راه حل‌هایی از طریق گفت‌وگو به منظور بازگشت به ثبات در لبنان را خواستار شد.

فراکسیون پارلمانی المستقبل نیز موضع رئیس جمهور و درخواست وی برای صلح و آشتی و مسئولیت پذیری برای مقابله با چالش‌ها را تمجید کرد و گفت: در شرایط لبنان و منطقه پایبندی به توفق طائف ضامن وحدت لبنان است.

«سمیر جعجع»، رئیس حزب نیروهای لبنانی نیز تاکید کرد: برآورد ما از رئیس پارلمان بسیار شناخته شده است اما این یک چیز است و بازی با نظم و امنیت و ثبات کشور چیز دیگری است که کاملا متفاوت است، ما هرگز نمی‌توانیم نسبت به آنچه در خیابان‌های بیروت می‌گذرد بی تفاوت باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس