نجفی

خدمات شهرداری «خارج» بهتر است یا تهران؟! اصلاح‌طلبان پاسخ می‌دهند...

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

روایت یک نماینده از تدابیر دیرهنگام نظام برای رفع حصر «موسوی و کروبی»!

«غلامرضا حیدری» از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و عضو فراکسیون امید که گویا در گروهی به نام «کمیته حصر فراکسیون امید» هم عضویت دارد؛ به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با ایسنا پیرامون ماجرای حصر فتنه‌گران تأکید کرده است:

«ما امیدوار بوده و هستیم که حصر به مرور برداشته شود. هر چه به عید نزدیک‌تر می‌شویم ان‌شاءالله محدودیت‌ها کمتر خواهد شد به طوریکه اقوام و دوستان نزدیک محصورین به راحتی بتوانند با آنها ملاقات‌ کنند.»

او در عین حال تصریح می‌کند:

«حاکمیت به این نتیجه رسیده که ادامه حصر در راستای منافع ملی کشور و حاکمیت نیست لذا تدابیری به خرج می‌دهند اگرچه دیر شده است اما همین که دیرتر نشده جای تشکر دارد.»[1]

*مشخص نیست چهره‌های اصلاح‌طلب و مشاهیر جریان سیاسی خاص، در قبال مسئله حصر خود را به تجاهل می‌زنند یا اینکه واقعا اینطور می‌پندارند که این حرف‌ها حقیقت دارد و باید گفته شود!؟

چه اینکه آنها بهتر از هرکسی می‌دانند که فکّ حصر موسوی و کروبی تنها با اعلام «توبه رسمی» ممکن خواهد بود.

از طرفی اگر قرار بود حرف‌های آقای حیدری درست باشد؛ طی سال‌های گذشته از فتنه 88 تاکنون، تخفیفی و یا حتی اندک تخفیفی در انزوای لیدر اصلاح‌طلبان رخ می‌داد اما این وضعیت به قاعده ذره‌ای هم تکان نخورده و مقامات دفتر رهبر معظم انقلاب نیز از دیدار با خاتمی پرهیز دارند.

ضمن اینکه مردم شاهدند که این فرد حتی اجازه احوالپرسی از رهبر معظم انقلاب در زمان بیماری کوتاه معظم‌له را نیز نیافت.

اظهارات حیدری البته مسبوق به سابقه است...

پیش از این و حوالی 3 ماه قبل بود که «اشرف بروجردی» فعال اصلاح‌طلب و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی طی اظهاراتی گفته بود: توافقی صورت گرفته که تا پایان سال  ۹۶ دامنه حصر آرام آرام کم و یا برداشته شود.»[2]

پس از او، رسول منتجب‌نیا، دیگر چهره جریان سیاسی خاص و قائم مقام حزب اعتماد ملی هم در یک میتینگ دانشجویی تصریح کرده بود: حصر موسوی و کروبی، ۳ ماه دیگر و شاید زودتر تمام می‌شود! [3]

در همین گیر و دار، نیز غلامعلی رجایی، مشاور مرحوم هاشمی طی مصاحبه‌ای لب به انتقاد از دولت گشود که چرا از موسوی و کروبی خبری نمی‌گیرید. [4]

لازم به توضیح است که در سرجمع این موارد ممکن است مواردی از مقولات مرتبط با حصر که دارای پیوست امنیتی بوده است؛ به مرور زمان منسوخ شود و نیازی به ادامه آنها نباشد اما بحث جدایی و نقار سه رأس فتنه سال 88 از نظام اسلامی زخمی است که جز با داروی «توبه رسمی» شفا پیدا نمی‌کند.

ماجرایی که در پرونده مرحوم منتظری نیز شاهد آن بودیم و اگرچه بسیاری از مقولات مرتبط با حصر آن مرحوم به مرور زمان، دیگر نیازی به اجرا نداشت اما جدایی او از نظام اسلامی و مردم تا آخر عمر ادامه یافت و هیچکس نتوانست مرحوم منتظری را دوباره در ساختار نظام و روند سیاسی کشور مطرح کند.

***

خدمات شهرداری «خارج» بهتر است یا تهران!؟ اصلاح‌طلبان پاسخ می‌دهند...

صادق زیباکلام روز دوشنبه گذشته در اشاره به غافلگیری مدیریت اجرایی شهر تهران از بارش بارف، طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشت:

«در این جا سوالی به وجود می‌آید و آن اینکه چگونه است در کشورهای دیگر نزولات جوی و تغییر آب و هوا، نه فرودگاه‌ها را قفل می‌کند و نه جاده‌ها را می‌بندد؟ نگارنده سال‌های زیادی در انگلستان بوده و به‌رغم مه گسترده که چشم چشم را نمی‌دید، فرودگاه هیترو لندن همواره باز و به رغم برف سنگین، اتوبان‌ها باز و قابل تردد بودند. اما نمی‌دانم که چرا در میهن ما وقتی برف می‌آید، اتوبان تهران-قم بسته می‌شود، فلان بزرگراه و جاده مسدود می‌شود و وضعیتی پیش می‌آید که شاهد بوده‌ایم. حتی نکته جالب این است که فرودگاه امام خمینی که علی‌القاعده باید مجهزترین فرودگاه کشور باشد، در همان ساعات اولیه بارش برف عملا مسدود شد. از این رو بد نمی‌شد که مسئولان کشور می‌توانستند در این زمینه‌ها درسی از کشورهای دیگر بگیرند. در این راستا نیازی نیست که آقای نجفی به خودشان زحمت دهند و ببینند که فرودگاه هیترو لندن چگونه به‌خاطر برف یا مه هیچ وقت بسته نمی‌شود؛ ایشان می‌تواند راه کوتاه‌تری رفته و به فرودگاه استانبول بروند و ببینند که چه می‌شود که حتی بارش برف سنگین نیز موجب بسته شدن فرودگاه استانبول نمی‌شود. این انتظار از مسئولان هست که قدری از شعارزدگی فاصله بگیرند و خود را بهتر در آینه نگاه کنند.»[5]

در همین حال حمیدرضا جلایی‌پور، دیگر فعال اصلاح‌طلب طی یادداشتی با اشاره به تجربیاتش از معضلات مشابه در هنگام بارش برف و نزولات آسمانی در آمریکا و اروپا و در دفاع تلویحی از نجفی نوشته است:

- دو بار در لندن برف ۵ سانتیمتری آمد و شهر برای دو روز کاملا فلج شد، اتوبوس و مترو کار نمی‌کرد و اغلب معابر و پیاده‌روها تا وقتی برف آب شد، برف‌روبی نشد

- در آکسفورد یک‌بار سه‌ساعت در جاده‌ی کمربندی شهر در گره ترافیکی ناشی از برف چند سانتیمتری گیر کردیم.

- در بوستون که شهری سرد و برفی است، حتی یک‌بار هم کوچه‌مان برف‌روبی نشد و بعضا چند هفته‌ی متوالی نیم‌متر برف در اطراف کوچه بود، مسئولیت برف‌روبی با خود خانه‌دارانِ کوچه بود و پرهیزِ خانه‌داران از برف‌روبی روبروی خانه جریمه داشت.

- در زمستانِ پرینستونِ کوچک هم  یک‌بار بیش از یک‌هفته کوچه‌مان پر از برف ماند و صرفا بعضی از خانه‌داران، مسیر رفت و آمد ماشین‌شان را پارو کردند.

- در استانبول یک‌بار برف ۱۰ سانتیمتری شهر را برای دو روز به کلی فلج کرد، محله‌مان ۲۴ ساعت برق و گاز نداشت و حتی در پیاده‌راه مرکزیِ استقلال و اغلب کوچه‌های محله‌ی مرکزیِ سلطان‌احمد هم تا وقتی برف آب شد شن‌ونمک‌پاشی نشد.

او در پایان تصریح کرده است: تهران معضلات زیادی دارد، اما سرعت و گستردگیِ برف‌روبی، نظافت، جمع‌آوری زباله و امنیت‌اش حتی از پیشروترین ابرشهرهایی که دیده‌ام هم بهتر بوده است.[6]

*قضاوت درباره صحبت‌های این دو فعال اصلاح‌طلب درباره «خارج» را به مخاطبان محترم وا می‌گذاریم.

در عین حال اما ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که اگرچه صحبت‌های آقای جلایی‌پور بنا به تجربه عینی و اخبار موجود کاملا صحیح هستند اما این حرف‌ها رافع غافلگیری آقای نجفی و تیم اصلاح‌طلبان شهرداری و شورای شهر از بارش برف سنگین در تهران بزرگ نیست.

چه اینکه اولا مسئله غافلگیری مورد اشاره خود این افراد نیز قرار گرفته و استاندار تهران هم از بابت مشکلات پیشامده رسماً عذرخواهی کرده است و ثانیا مردم تهران طی 12 سالی که محمدباقر قالیباف شهردار تهران بود هرگز دچار مشقّتی که در برف اخیر شدند؛ نشده بودند.

به سخن دیگر اینکه حتی اگر کیفیت خدمات شهری در تهران به مدد مدیریت جهادی قالیباف، هنوز هم بهتر از اروپا و آمریکاست اما تیم اصلاح‌طلبان بایستی این پاسخ را به افکار عمومی بدهد که چرا در حال بازگشت به دوران قبل از خدمات قالیباف است!؟

***

برهنگی هم برای کسی مهم نبود؛ چه رسد به برداشتن روسری!

در جریان فتنه اقتصادی دیماه امسال در برخی شهرهای کشور، تصویری از یک دختر منتشر شد که روسری خود را به چوبی آویزان کرده و بر روی یک جعبه پست برق ایستاده است.

جریانات برانداز از این تصویر تمجید فراوانی کردند اما در ادامه اعتراضات پرچم ایران هم به آتش کشیده شد و پس از حدود یک‌هفته بلوا فرونشست.

در عین حال اما به تازگی 2 یا 3 خانم دیگر، با تظاهر به همان عکس پیش‌گفته، در برخی معابر عمومی کشف حجاب کرده و با آویزان کردن روسری خود به یک چوب و انتشار تصویرشان در همین حالت، ‌ نوعی ژست معارضه سیاسی گرفته‌اند.

جریانات برانداز نیز به استقبال این حرکات رفته و هشتگ‌هایی را مبنی بر تکثیر این حرکت به راه انداخته‌اند.

شبکه BBC فارسی هم به پوشش گسترده این چند اقدام پرداخته است.

*درباره این اقدام غیر متمدنانه که در فتنه سال 88 نیز به انحاء مختلف روی داد؛ گفتنی‌هایی وجود دارد:

یکم: در هیچ فرهنگ و دایرةالمعارف سیاسی و حتی در کتاب ماکیاولی، کنش سیاسی ربط و ارتباط وثیقی با «هنجارشکنی» ندارد!

حجاب یکی از هنجارهای جامعه ایرانی است که منشأ آن هم نه لزوما حکومت که دین و اساس باورهای مردم است.

به سخن دیگر اینکه کشف حجاب این بانوان در مقابل مردم، عملی تقبیح شده محسوب می‌شود نه یک کنش سیاسی.

دوم: تجربه بشر از فعالیت‌های سیاسی، به روشنی به ما می‌گوید که کدام عمل یک ابراز مخالفت فکر شده و کدامین عمل یک کار غیر متمدنانه و پر بلاهت است.

در واقع مردم دنیا اقداماتی مثل خودسوزی «بوعزیزی» در تونس، اعتصاب غذای منجر به مرگ «بابی‌ساندز» در بلفاست، قیام منتج به اعدام عمر مختار در لیبی، قیام سیاسیون بلشویک علیه دیکتاتوری تزاری در 1917، قیام دینی مردم ایران در سال 57 علیه رژیم پهلوی و فعالیت‌هایی از این قبیل را بعنوان یک فعالیت ریشه‌دار و با اسلوب می‌شناسد.

واضح است که کشف حجاب چند خانم وقتی در کنار این سابقه قرار بگیرد؛ نتیجه‌ای جز لبخند نخواهد داشت.

سوم: هفته‌های اخیر نخستین باری نیست که چند خانم در ژست مخالفت با نظام جمهوری اسلامی کشف حجاب کرده‌اند.

پیش از این کسانی مثل «شیرین عبادی» و «نسرین ستوده» [7] هم به روش رسمی‌تری و بدون استفاده از چوب! این کار را کرده بودند اما طرفی برنبستند.

جالب آنکه حتی موارد برهنگی کامل در معبر عمومی هم در این پرونده وجود دارد که هم‌اکنون دیگر خبری از آنها هم در ذهن مردم نمانده است. [8]

این در حالیست که در این پرونده معارضه رفتارهای دیگری مثل خودسوزی هم بوده اما از آنجا که پایه عقلانی نداشته؛ در نزد مردم ایران با عنوان خودکشی شناخته شده است.

و چهارم: چند رفتار معارضانه سیاسی در داخل نظام جمهوری اسلامی ایران و در خیابان‌های پایتخت این کشور در حالی است که همه می‌دانند نظام جمهوری اسلامی ایران توانایی شدیدترین برخوردها را با هر معارضی و هر جریان معارضانه‌ای دارد.

خاصّه اینکه برخی از کشف حجاب‌های اشاره شده نیز تعمداً در فاصله‌ای نزدیک به دفتر رهبری رخ داده‌اند و این مسئله بر کسی پوشیده نیست که توانایی جلوگیری از وقوع چنین صحنه‌هایی در چنین نقطه‌ای یک پروتکل معمولی است.

اما شاهدیم که برخورد امنیتی و یا شدیدی با این افراد نمی‌شود.

این مسئله در ذهن افکار عمومی به معنای بی‌اهمیت بودن کار این افراد برای نظام حکومتی تلقی می‌شود.

امروزِ روز همه می‌دانند که معارضین نظام جمهوری اسلامی ایران صرفا تعداد محدودی هستند که ردّ پایشان در حرکات اینچنینی و یا مثلا در برخی شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود و لاغیر. ضمن اینکه در اصلی‌ترین منصه‌های وجودی خود مثل فتنه سال 88 نیز شکست خورده و مفتضح شده‌اند.

و جالب آنکه همچنان از سوی نظام اسلامی مورد برخوردهای شدید و گازانبری نظیر آنچه که در غرب و آمریکا رایج است قرار نمی‌گیرند.

این سماحت و اتوریته نظام اسلامی است که مخالفت‌های با خود را از قیام مسلحانه منافقین در دهه شصت به چند کشف حجاب تقلیل داده است و محو یا ادامه آنها هم برایش توفیری ندارد.

ضمن اینکه به نظر می رسد معارضین آگاه و ناآگاه نیز با فهم همین حقیقت است که سمت اشاره دشمنی خود را مردم و هنجارهای ایمانی آنها قرار داده‌اند.

***

1_ https://www.isna.ir/news/96110905205/

2_ http://www.jahannews.com/news/564393

3_ mshrgh.ir/808494

4_ mshrgh.ir/798673

5_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/211768

6_ http://noandish.com/fa/news/69305

7_ mshrgh.ir/271999

8_ http://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-1053029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 110
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 73
  • محمد IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    شما خوبی؟؟؟
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      36 19
      بد نیستیم
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      46 9
      ممنون. شما خوبی؟
    • محسن121 IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      52 15
      در مورد خودت حرف بزن نه ملت ایران . # شعور تزریقی نیست .
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    55 22
    "در واقع مردم دنیا اقداماتی مثل خودسوزی «بوعزیزی» در تونس، اعتصاب غذای منجر به مرگ «بابی‌ساندز» در بلفاست، قیام منتج به اعدام عمر مختار در لیبی، قیام سیاسیون بلشویک علیه دیکتاتوری تزاری در 1917، حرکت انقلابی و دینی مردم ایران در سال 57 علیه رژیم پهلوی و فعالیت‌هایی از این قبیل را بعنوان یک فعالیت ریشه‌دار و با اسلوب می‌شناسد."
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    دغدغه اصلاح طلبان شده کنسرت و برداشتن روسری!!!
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      و شهوت و کمی هم قدرت و مقداری پول و مقداری اقامت در اروپا .... اینها دغدغه اصلاحات است
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    فرکسیون امید نفعی برای کشور نداره
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    این به اصطلاح اپوزسیون جمهوری اسلامی ، چرا دغدغه های لاکچری و شکم سیری مثل حجاب و جنسیتی دارند..؟! سیدی بوزید در تونس در اعتراض به ظلم ، خود را اتش زد..معترض به ظلمید؟! قبول! بسم الله ! خودت رو اتش بزن اگه مردی!!
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      تو اگه مردشی بفرما جلو
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      27 22
      خخخخ آتیش! اینا آخر مردیشون لخت شدنه!
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    58 23
    غیر متمدنانه رو خوب اومدی
  • سید IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    احتمالاً زنهایی که اینگونه کشف حجاب می کنند به قول مفسدین، کارگر جنسی ( روسپی ) هستند. این گونه افراد همچنانکه حضرت علی علیه السلم به ما آموخته‌اند باید مورد ملامت و تحقیر قرار گیرند تا در جامعه سرافکنده نمایانده شوند و احساس غرور نکنند.
    • US ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      خوب، اصولا اگر با یک انسان اینکار رو کنیم قطعا روزی تلافی میکند، بدتر اینکه یک انسان رو با القابی زشت مثل آنچه گفتید خطاب کنیم! سند آنچه گفتید در اختیار شماست،
    • IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      10 8
      خدا را شکر که اخلاقیات منبع و منشأیی غیر از اراده و نظرات مسافرین وی پی انی! دارد، وگرنه چیزی به اسم اخلاق باقی نمی ماند. نظراتی که با عرف، مذهب، وجدان عمومی و عقل در تضاد هستند. جوک قرن از زبان اندیشمند وی پی انی : هنجارشکن و متخلف را سرزنش وتوبیخ نکنید چون قطعا! احتمال تلافی هست :)
  • سید IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    اصلاح طلبان تهوع آور
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      دیگه فرقی نمیکنه همه تهوه میاورند اصولس و اصلاحی . چپی وراستی
  • BE ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    62 8
    نه روسری و نه برهنگی و نه تحریم و نه هیچ چیز دیگری مهم نیست
    • ناشناس IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
      0 0
      دوست عزیز چی برات مهمه پس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    نجفی مهره روحانی است هرچی روحانی کارکرد نجفی هم کارمیکند مجلس نجفی رارد کرد شورای شهر نجفی راتایید کرد هیچ کس شایستگی او را به جز برخی از دولتمردان تأیید نکردند و پافشاری بر انتخاب او نداشتند
    • مالباخته تعاونی وحدت IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      لعنت بر.... که ما مردم بدبخت مالباخته رو بیچاره کرده
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    76 87
    بهوش باشید ، اصلاح طلبان میخواهند علنی و طبق مصوبه حجاب رابردارند و این کثافتکاریها مقدمه آنست . کم کم اینحرکت بشدت شیوع پیدا میکند و البته جای تعجب هم ندارد چون با کمال تاسف از هیچ جایی با آن برخورد جدی نمیشود . اصلاح طلبان آمریکایی قویتر بتازید که همه یا خوابند یا خودشونو زدن خواب
    • مارتیز IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      26 51
      میشه مضخرف نگی اینقدر
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      34 10
      اگه به حرف شهید بهشتی و مرحوم طالقانی عمل می شد، به نظرم وضع حجاب خیلی بهتر بود و نیازی هم به قانون حجاب اجباری سال 63 نبود.
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      22 10
      به IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ این حرفها به خاطر این است که فقط با قانون خدا مشکل دارید. اما وقتی کلاه کاسکت یا کمربند ایمنی اجباری باشد هیچ نگرانی ندارید.
    • IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      1 0
      جناب مارتیز مزخرف نه مضخرف
  • فريبرز سپنتا IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    این را بدانید که درمدعي ترين كشورهاي دنيا هم اينگونه اجازه هنجارشكني در مورد قوانين داخلي خود نمي دهند.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      78 11
      فرق کشور پیشرفته و عقب مونده (مثل ایران) اینه که تو کشورهای پیشرفته قانون حاکمه و تو کشورهای عقب مونده هر کی هر کیه لعنت به اصلاح طلبان که مایه عقب موندگی کشورند
  • جلیل IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    69 32
    ما باید تقابل به مثل بکنیم . وقتی انگلیس و آمریکا تعدادی از خائن های ایرانی به وطن را در شبکه هایی بر علیه ایران بکار گرفته است ، ما هم باید همین کار را بکنیم و شبکه ای با حضور تعدادی انگلیسی و آمریکایی علیه آنها بکار بگیریم تا جنایات آنها را برای مردم انگلیس و آمریکا بیان کند . هر چند در شبکه من و تو و صدای امریکا از کاه کوه میسازند ولی ما لازم نیست اینکار را بکنیم چون جنایات دول انگلیس و آمریکا در جهان محرز و بسیار است .
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      4 0
      پس pressTV چیه؟ همون کار رو داره میکنه دیگه.
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    4 15
    ا باید بگم که واقعن
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    45 86
    حجاب مجاب چه بابا. به فکر نان ملت باشید و فساد و گرانی. شاه هم یک بی شرف بود که رفت ولش کنید
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      25 23
      خانواده شما بی حجاب میرن بیرون اما مردم باغیرت و مومن رگ گردنشون حجاب و ناموسه
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      7 15
      کامنتی از یک هموطن بی غیرت و بی شرف
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    92 60
    خب به درک که اون یه وجب شال چروکیده رو گل چوب کردی! لابد با خودت فکر کردی که دیگه اسلام محو شد!خخخخ! ای مگس بپر پایین از روی جعبه برق که عرصه سیمرغ نه جولانگه تو و نه بزرگتراته! لخت مادرزاد هم بشید توی خیابونای تهرون رژه برید ایران کافرستان نمیشه، اسلام توی ایران موندگاره!
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    عجبا گرسنه نگهداشتن مردم اختلاس وریا ودروغ وربا خواری علنی بانکها منکر نیست فکر منکر موی سر این خانمه
    • سید جواد IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      71 28
      همه مواردی که گفتی منکر و ایستادن مقابل اراده خداست هم رباخواری و هم کشف حجاب
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      28 23
      موی سرش مشکل نیست تفکر برهنگی مهمه که خانمان سوز است اشاعه و ترویج آن که البته هوشمندی و تذهیب نفس جوانان ما این اجازه را نخواهد داد
  • مالباخته تعاونی وحدت IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    64 28
    ... تو قبر کروبی و موسوی دیگران بابا بداد ما مردم مالباخته بدبخت برسید پول ما رو پس بدید مشکل مردم شکمشونه نه کروبی و موسوی خدا لعنتتون کنه که ما مردم بدبخت مالباخته رو بیچاره کردید لعنت خدا
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      13 21
      سلام عمو ترامپ!
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      29 0
      حق من را هم یک تعاونی دیگه خورده... شما هم توضیح بده تعاونی وحدت برای کی و کجا هست
    • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      2 14
      به مال حرام و ربا طمع کردید و حالا که یکی پر رو تر از شما پولتون رو خورده ، طلبکار شدید ؟!
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    15 12
    ژست سیاسی جالب نیست بهر بود مینوشتید. ژست فعالیت مدنی
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    28 55
    اصلا به چه حقی فاحشه ها میخواهند آزادیهای فرهنگی و اجتماعی و .. ما را از بین بردند. باید آزادی در کشور باشد.نه اینکه عده ای ناامنی ایجاد کنند ناامنی برای خانمها و تحریک مردان شهوانی و خانمها را به ورزشگاهای مردانه ببرند وربطی به اصلاح طلبان ندارد. یارو جشنی میگیرد و همه محل را به گند میکشد و تا صبح سروصدا و فحشا و بعد هم میگویند حریم خصوصی دیگران.
  • علی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    66 93
    مشرق حیا کن. برو گمشو
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      8 39
      گریه هاتو پاک کن علی کوچولو . برو بغل مامانی نازت کنه . بعدشم پستونکتو بذار لالاتو بکن
  • اصلاح طلب IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    78 60
    تو این سایت چقدر ساندیسی داریم
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      17 35
      برو قرتی تو کنسرت قر کمر بیا اراذل و اوباش برات جوووووون بگن .
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      3 5
      به اندازه شما پادوهای آمریکا نیستیم. خخخخخ.
  • ایرانی واقعی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    67 60
    از این میمونهای آدم نما کم نبوده و کم هم نیستند ...مگر میتوان منکر هزاران زن فاحشه مخفی در کشور بود که تن و بدن خود را به حراج میگذرانند و اطفای شهوت خود را با هزاران توجیه مسخره مانند فقر و....موجه جلوه میدهند؟؟؟ آیا به نظر شما کاری دارد به چند تن فروش هم از اینگونه ماموریتها در سطح شهر بدهند؟؟/ الان که زمستان است فقط روسری برداشته ... بعید نیست در تابستان چند تا از این حیوانات افسار پاره کنند و پالانهایشان را هم زمین بگذارند و لخت و عور به اربابانشان سواری بدهند ....یک عده هوسران و شهوتران هم به بهانه مضحک مبارزه سیاسی ،در این سایت و اون سایت شروع به دفاع کنند ...اما بدانند که کوه آتشفشان غیرت و ایمان این ملت خاموش نمیشود!!!
  • رضا IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    58 45
    چرا بعضي از به اصطلاح مردها اينقدر بي غيرت تشريف دارن ؟ خاك برسرشون . متاسفانه افراط وتفريط زياد شده . خيرالامور اوسطها.
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    89 42
    اگر به فرموده آنالیزور محترم مشرق "حجاب یکی از هنجارهای جامعه ایرانی است که منشأ آن هم نه لزوما حکومت که دین و اساس باورهای مردم است" پس از حذف آن هم نباید کسی با آنها برخورد کند چرا که باور هر فردی برای خودش محترم است
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      50 73
      باور هر فردی برای خودش محترم است اما وقتی وارد اجتماع میشه اگر باور هر فردی محترم باشه دیگه سنگ روی سنگ نمیمونه.
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      8 9
      یه قانون یکسان ساز باید وجود داشته باشه. نمیشه هر کسی بیاد ساز خودش رو بزنه هر طوری بخواد. مثل جاده ای که هر کسی خودش برا خودش رانندگی کنه!
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    29 41
    به نظرتان چرا جمهوری اسلامی که تروریست ها را در آسمان هم شکار می کند، با این دخترک ها هیچ برخوردی ندارد؟
  • محمد علی IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    32 8
    به نظر من، تا اینجایی که پیش رفته، شهرداری بسیار ضعیف عملکرده. شما ببینید یک برف ساده چجوری میتونه به یک بحران تبدیل شه و عملا از 3 روز پایتخت یک کشور رو فلج کنه. شهرداری و شورای شهری که متاسفانه با این همه بوق و کرنا انتخاب شدند، بسیار سیاسی کاری میکنند و فقط و فقط به فکر تخریب جبهه روبرویی و بی ارزش نشون دادن کارهای قالیباف بزرگ هشتند. جای تاسف داره که شهرداری دست اصلاح طلبایی که فقط بلدند شعار بدهند و فقط باید ده تا ستاد بحران تشکیل شه که ستاد بحران رو از بحران و غافلگیری در بیاره
  • اصلاح طلب IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    ای ساندیسی ها دیگه دوره شما تموم شده #فقط_اصلاحات
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      33 48
      خخخخخ بور جوجه سوسول ساپورت پوش
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      29 10
      برعکس شده هشتگ اصلاح طلبی هم میزنی خجالت بکش .مشرق لطفا نظرمو منتشر کن
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      33 24
      خدا شفات بده اگر دین ندارید لاقل آزاد مرد باشید
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      29 2
      فقط اصلاحات فقط شیشلیک رای ما در همه دوره ها به شیشلیک ...البته شیشلیک مخصوص ذخایر انقلاب و نجومی بگیرهاست
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      26 5
      اصلاحات فعلاً درحال چاپیدن هستند و حمله به هم
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      54 6
      مدیر مشرق بخدا حلالت نمیکنم
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      12 9
      آغای اصلاح طلب منظورت از اصلاحات چیه ؟ هم زدن کثافت تو چاه مستراح و پاشیدنش به در و دیوار توسط برجام و مدیریت فاجعه بار اشرافی اسمش میشه اصلاحات ؟
    • US ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      5 14
      ای ول بزنید تو سر همدیگه! ما هم(واشنگتن) نمکش رو زیاد میکنیم، آخرش کنترات میایم کلهم اجمعین جمعش میکنیم و میریم
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      7 8
      ای پادوهای آمریکا، آشوب و اغتشاشتون هم جواب نداد. ساندیس وطنی می خوریم پدر اصلاح طلب وطنفروش را در می آوریم.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    37 23
    چهارشنبه سفید تهران زلزله اومد ملت نتونستن تو خونه هاشون بخوابن تا صبح بیدار بودن. تو فتنه اخیر کاری کردید دلار دوباره گرونتر شد و کاسبا بی درآمد. تو برف رحمت الهی میرقصید و پایکوبی واقعا که چقدر در مقابل خدا بی باک و شقی هستید و این بی دینیهای عده ای قلیل و نهی از منکر نکردن عده ای کثیر خدا به خیر بگذرونه...
    • بنده خدا IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      6 5
      باید منتظر بلا باشیم. هر چند نشانه هاش از قبیل زلزله و گرد و خاک و خشکسالی هست. خدا تا اونجا که بشه صبر میکنه اما وقتی از حد گذشت بلایی سرمون میاره که عقلا حیران بمونن. مگه اینکه به حرمت اشک چشم عزادارای سیدالشهدا و حضرت زهرا باز هم بلا رو دور کنه
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    55 47
    یکی روزی مبارزه با رژیم پهلوی مبارزانی مثل خانم دباغ این اسطوره تقوا ونجابت وشجاعت بود امروز این خانم که معلوم نیست چه هدفی وچه در سرپوکش است جهنم که روسریت برداشتی
  • محمد هادی IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    90 84
    خدایا خدایا تا انقلاب مهدی (ع) از نهضت خمینی (ره) محافظت بفرما
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    28 29
    حجاب یکی از هنجارهای جامعه ایرانی است
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    34 42
    اين نوع زن ها ميكرب هستند، مريض هستند، حال ادم رو به هم ميزنند
  • وحید خزایی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    24 12
    بترسید از روزی که این حرکت به یک اپیدمی تبدیل بشه
  • هموطن IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    35 35
    اگه میتونستن رفع حصر کنن یا حجاب رو از کشور بردارن تا حالا میکردن!!! تا چنین رهبر بصیری بالای سرمونه از چیزی نگران نیستیم.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    32 30
    الان هم برای مدعیان دموکراسی در ایران واژه ای به نام حیا و حجاب عقب ماندگی محسوب میشود و برهنگی اوج تمدن !
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    38 35
    می خان بگن ما کچل نیستیم و لعنت خدا بر کافران باد
  • مانی IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    46 47
    ببین درد بی شوهری چه کارهایی که با اینها نمی کنه ؟؟؟!!!
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      14 18
      شوهر کودومه؟! اینا بس این کارا رو می کنن.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    41 8
    بهتره بجای حاشیه نویسی این وقایع بگیم اصلا چرا زمینه اعتراضات مردمی به این شکل فراهم شده؟ متاسفانه بی عدالتی و فساد در جامعه موج میزنه. مردم ناراضی هستند. این نارضایتی هم محدود به جناح یا حزب خاصی نیست. همه ناراضی هستند. بجای این حرف ها برید سراغ مبارزه با فساد.
  • US ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    20 10
    مدعی العموم یعنی اون چیزی که منِ اکثریت میگم، مگه اینطور نیست؟ حرف رو باید شنید، دلت بخواد چه دلت نخواد؛ البته اگر ببینی حرفت شنیده نمیشه "داد" میزنی، طبیعتِ آدمِ.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    33 21
    باید به عقاید همه احترام بذاریم با توهین کردن و ساندیس خوردن مشکلی حل نمیشه
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      30 18
      احسنت دمت گرم
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      8 12
      الان تو به عقاید همه احترام گذاشتی یعنی!؟؟ ساندیس خوری بهتر .... خوری آمریکاست!
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      9 11
      با عرق سگی خوردن حل میشه؟!
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      8 9
      شما که دائم در حال خوردن ساندیس انگوری!
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      9 13
      شما هم باید میزان مصرفت رو بیاری پایین
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      10 7
      و اگر قرار به احترام به عقاید دیگران داشتین ابراهیم بت شکن الگوی ما نبود.
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      7 4
      پادوهای آمریکا، خیلی بهتون میاد.
  • ali IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    12 9
    علی برکت الله
  • ali IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    45 15
    مرگ بر امریکا
  • ali IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    37 16
    مرگ بر اسرائیل
  • درود بر جیلان اوزالپ قهرمان IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    24 26
    بی حجابی در کشور اسلامی ایران انهم در اشکار و محل رفت و امد مردم یک عمل نادرست و غیر قانونی است.انجام یک کار غیر قانونی و غیر اسلامی باید مورد پیگرد قرار گیرد.
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      7 9
      اتفاقا اعتقاد ما هم اجرا قانون خدا است که شما به این اعتقاد احترام نمی گذارید! اعتقاد شما این که همه جیز باشد جز ولایت الله. شما خود شیطان هستید.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    23 20
    فرقه ضاله اصلاح طلبی جریانی برای گسترش فساد مالی و جنسی و وطن فروشی
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      4 8
      وطن جعلی فروختن و خریدن نداره
  • احمدخواجوند IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    8 11
    حالا این خانم آدرسش کجاهست ماهم جمال ماهش را ببینیم
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      6 14
      بعد از اون حرکتش ده تا لات بلندش کردن بردنش .
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      7 23
      این جور خانمها عموما قیافه ای شبیه به سگ دارند و اندکی ترسناک هستند
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    14 16
    به کوری چشم همه اصلاح طلبان و مروجین فساد و بی حجابی اسلام توی ایران ماندگاره!
  • تمشکال IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    15 10
    تاریخ مصرف آنهاییکه در حصراند گذشته و در جامعه نه تنها تاثیر گذار نخواهند بود بلکه مورد توجه عامه مردم نیز قرار نخواهند گرفت اما زیر دندانهای امریکاو انگلیس طعم خوبی خواهند داشت !
  • نادر IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    23 4
    شماکه برای همه مرگ میخواهید حال خودتان چطوراست
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    7 9
    و این هم خیلی جالب است که پوشیدن روسری چند گری برای زنان عذاب الیم است اما ساعتها آرایش و میک آپ و پوشیدن لباسهای تنگ و بدن نما سخت نیست.
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    7 9
    همین مطالب و پستهای مشرق خودش کمک به ترویج بی حجابی است. اگر موتور سواری بدون کاسکت بیاید با او چه برخوردی باید کرد؟ با این مورد هم برخورد کنید.
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    3 7
    همین مطالب و پستهای مشرق خودش کمک به ترویج بی حجابی است. اگر موتور سواری بدون کاسکت بیاید با او چه برخوردی باید کرد؟ با این مورد هم برخورد کنید.
  • ابوالفضل IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    9 5
    مشرق تقوا داشته باش. انگاری ساختنت که فقط نظرات نفرت پراکن رو منتشر کنی
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    6 6
    تف بر شرف موسوی وکروبی
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    3 6
    سلام. من تا امروز خیال میکردم که طرف داره میگه من داوطلب ازدواج سفیدم! بدلیل روسری سفید؛ و من را بیاد مطالب و زنان این کاره عصر جاهلیت و پرچم سیاه برافراشته بر بام خانه هایشان انداخت. البته، ناخودآگاه هم شباهت بین این پرچم سیاه ها و دیش های ماهواره را دیدم.
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    4 9
    بهتر است فاحشه ها بی حجاب باشند تا نوامیس مردم از شر آنها در امان باشند
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    5 8
    متاسفانه مواردی در چند شهر رخ داده که یکزن وسط خیابون با تظاهر به دیوانگی یا عاصی شدن از کتکهای شوهر بیکباره جلو چشم مردم لخت شده . این حرکتها همه مهندسی شده هست و توسط طیف مزدور اصلاح طلبان هدایت میشه برای از بین بردن عفت عمومی و کشف حجاب و ترویج عریانگردی
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    7 10
    لطفا کلمه : " بانو " رو برای هر سگ جیره خواری بکار نبرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس