پروانه سلحشوری

یک نماینده اصلاح‌طلب گفته است: مردم معترض هستند و در هر تجمع اعتراضی در خیابان شرکت خواهند کرد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

عبدی مطرح کرد:

علمای قم هر روز دنبال بودجه بیشتر هستند!

«عباس عبدی» ، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی، به تازگی در یکی از نشست‌های کمیته آموزش حزب «اتحاد ملت» درباره انقلاب اسلامی، که با محور پرسش «آیا انقلاب ایران اجتناب‌پذیر بود؟» برگزار شد، طی اظهاراتی گفته است:

«یکی از دلایلی که کسی از شاه دفاع نکرد این بود که- شاه با اتکا به درآمدهای نفتی نهادهای مستقل کشور را یا خرید یا از بین برد، از سرمایه‌دارها تا روشن‌فکرها. تنها نهادی را که نتوانست این کار را با آن انجام دهد، نهاد دین بود. علت آن هم این بود که اینها استقلال داشتند. »

به گزارش شرق، او اما در ادامه می‌افزاید:

«این چیزی که آقایان در قم خیلی متوجه آن نیستند که هر روز دنبال بودجه بیشتر هستند، همین است. اگر می‌خواهید نهاد دین ضعیف شود، بودجه آنها را سه برابر کنید. معیاری که در علمای قم وجود دارد، برای اینکه چه عالمی قوی‌تر است، می‌دانید چیست؟ میزان شهریه‌ای است که به طلبه‌ها می‌دهد. فکر می‌کنید بالاترین شهریه را کدام مرجع می‌دهد؟ (حدس و گمان شنونده‌ها). بالاترین شهریه را آقای سیستانی می‌دهد؛ با اینکه در عراق است و جمعیت آن هم کمتر است. من و شما که می‌خواهیم خمس و سهم بدهیم، به کسی که وابستگی دولتی دارد، نمی‌دهیم. نهاد دین به‌ خاطر استقلال بود که قبل از انقلاب می‌توانست این‌قدر کار کند.»[۱]

*مسئله کنایه‌های اصلاح‌طلبان به حوزه علمیه و بویژه خاستگاه دینی ایران یعنی شهر مقدس قم نه تازگی دارد و نه تمامی!

مسئله‌ای که البته در کنار آن بی‌پاسخ ماندن این کنایه‌ها از جانب علمای کشور نیز به شدت خود را به رخ می‌کشد.

پیش از این، عمادالدین باقی، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز چندماه قبل طی اظهاراتی گفته بود: «فقه شیعه نشانی از سیره امام علی و امام حسین ندارد! »[۲]

در همین حال، نجفقلی حبیبی، دیگر چهره جریان چپ نیز مدتی پیش از این گفت که: اظهار نظر نادرست مراجع و علما دولت و جامعه را دچار مشکل می‌کند. [۳]

***

مردم در هر تجمع اعتراضی شرکت خواهند کرد

«پروانه سلحشوری»، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است:

«مردم نسبت به شرایط سخت معیشتی، تبعیض‌ها و نبود عدالت اجتماعی معترض هستند پس هر مجوزی در این رابطه داده شود مردم شرکت می‌کنند، فراموش نکنیم یکی از علل بوجود آمدن شرایط فعلی ناکارآمدی مدیریتی دوران احمدی‌نژاد و آثار بجا مانده از آن زمان است.»[۴]

*سؤالی که امروزه در محافل سیاسی و در سویدای افکار عمومی به شدت پررنگ شده اینست که اصلاح‌طلبان و فعالین این جریان که سهمی بیشتر از آقای روحانی در پدیدآمدن «وضع موجود» و روی کار آمدن دومرتبه دولتی که کارنامه اجرایی آن چندان قوی نیست، دارند؛ چرا خودشان نیز تبدیل به منتقد وضع موجود شده است!؟

آنهم منتقدانی دوآتشه که فتاوای اینچنینی هم صادر می‌کنند و با ذهن‌خوانی از اکثریت مردم ایران اینطور می‌گویند که تمام مردم معترض هستند و در هر تجمعی هم شرکت می‌کنند.

لازم به توضیح است که بر اساس اسناد موجود، علت «فتنه اقتصادی» اخیر و اغتشاشات دیماه در تهران و چند شهر دیگر کشور، نه تنها مشکلات اقتصادی کشور نبود (چون این مشکلات به گواه آمار و ارقام بحرانی نیستند) بلکه سیاه‌نمایی ۷ ساله چهره‌های جریان سیاسی خاص از اوضاع کشور بود.

آنها با گفتن جملاتی مثل «اقتصاد ایران فلج شده است»، «تحریم‌ها استخوان مردم را خرد کرده»، «تحریم‌ها طناب داری بر گردن اقتصاد ایران است»، «اگر برجام نبود، ایران در خطر گرسنگی قرار میگرفت»، «و ما ادریک مالتحریم» اوضاع را در ذهن اغتشاشگران بحرانی جلوه دادند و این در حالی بود که حاضر نبودند و نیستند به مردم توضیح بدهند که مثلا اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۷ در جایگاه هجدهم جهان قرار دارد [۵]، ۱۰۰ هزار شغل پیشنهادی وزارت کار به کارجویان بلامتقاضی است چون وضعیت کارجویان بحرانی نیست و به دنبال شغل بهتر هستند [۶] و...

در واقع بحث بر سر اینست که اگر هم انتقادی به دولت آقای روحانی وجود دارد با این محتواست که سرعت پیشرفت کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به اندازه مورد انتظار و بر اساس توانمندی‌های ایران اسلامی نبوده است.

اما سوگمندانه مشاهده می‌شود که چهره‌های جریان خاص اساساً در وادی دیگری سیر می‌کنند، حمایت‌هایشان از کاندیداها و دولت‌ها بر اساس منافع خودشان است نه مردم و اینکه در بزنگاه ماهیگیری نامشروع نیز به ناگاه رنگ رخسار را تغییر می‌دهند و در رفتاری شبیه به ریختن بنزین روی آتش، حرف‌هایی شبیه به آنچه خانم سلحشوری درباره «اعتراضات خیابانی» گفته است مطرح می‌کنند.

***

دردسرهای دو زن نوازنده برای کنسرت بنیامین بهادری

ایران‌آنلاین گزارش داد: بنیامین بهادری، از خوانندگان پاپ، شامگاه چهارشنبه چهارم بهمن در اینستاگرامش نوشت کنسرتش در شهر کرمان را به دلیل این که مجوز حضور روی صحنه تنها برای مردان گروه صادر شده و خانم‌ها ن. پ و م. ا اجازه حضور روی صحنه ندارند و این خبر تنها یک شب پیش از سفر آن‌ها به کرمان اعلام شده است؛ لغو می‌کند!

روز پنجشنبه پنجم بهمن «محمدرضا علیزاده»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان این که گروه بهادری نام پنج نفر را به عنوان خواننده و نوازنده اعلام کرده بود گفت: «آن‌ها چهارشنبه شب اعلام کردند قرار است سه نفر دیگر به عنوان نوازنده به گروه اضافه شود و امکان اخذ استعلام در این زمان اندک برای سه نوازنده دیگر در این کنسرت فارغ از این که زن یا مرد باشند وجود نداشت».

در عین حال اما بنیامین بهادری در واکنش به افشاگری مدیر کل ارشاد کرمان گفته است: اگر پاسخی کوتاه بخواهید باید بگویم این توضیحات دروغ است. جعبه سیاه این ماجرا در تهران که باز شود همه چیز مشخص خواهد شد.[۷]

*اینکه یک رسانه دولتی حاضر به افشاگری درباره حاشیه‌های پیرامونی یک کنسرت موسیقی شده است جای خوشوقتی دارد.

خاصه اینکه بر اساس قانون و رویه‌های جاری کشور، می‌دانیم که از نظر نظّار دولتی، حضور بانوان برای اجرای موسیقی در کنسرت‌ها منع قانونی ندارد. و ادعای آقای بهادری صحیح نیست.

در عین حال اما به نظر می‌رسد رسانه‌های دولتی در جریان حواشی زیادی که در پیشاانتخابات بر سر برخی برنامه‌های کنسرت در کشور رخ داد، مماشات زیادی به خرج دادند و در جایی که کنسرت قانوناً حق اجرا نداشت؛ اما سمت قانون را نگرفتند و ترجیح دادند در مقابل حاشیه‌ها ساکت بمانند یا از آنها دفاع کنند.

جوّی که در آن مقطع در کشور به راه افتاد این بود که مذهبیون با اجرای موسیقی مخالف‌اند و دولت و اصلاح‌طلبان در این زمینه مظلوم واقع شده‌اند!

اما حقیقت این بود که لغو برخی کنسرت‌ها دو علت بیشتر نداشت.

یا منع برگزاری در فقط چند شهر مقدس کشور بر اساس عادتی معهود و البته منطقی.

و یا عدم ارائه مجوزهای لازم از سوی برگزارکنندگان کنسرت‌ها به مراجع قانونی.

در واقع دلیل دیگری وجود نداشت اما متأسفانه کسانی در اردوگاه مشترک دولت و اصلاح‌طلبان فضای روانی دیگری ساختند و نظیر آنچه که در بالا و به روایت ایران‌آنلاین خواندیم، هرگز بصورت گسترده منتشر نشد و مورد اشاره آنها قرار نگرفت...

***

1_http://sharghdaily.ir/Modules/News/PrintVer.aspx?Src=Main&News_Id=151203

2_mshrgh.ir/739076

3_mshrgh.ir/746688

4_http://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3345703

5_http://tn.ai/1636682

6_mshrgh.ir/487472

7_ http://www.ion.ir/News/320205.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 36
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    فقط در مقابل هجمه شدید اصلاح طلبان برای براندازی نظام و گسترش فساد و نابودی پایه های مذهب به دو تا مقاله آنلاین اکتفا کنین آخرش وقتی بخودتون میاین که دیگه خیلی دیر شده . مرگ بر فرقه ضاله و فاسد و اشرافی اصلاح طلبی
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      اصلاح طلبان همه آتئیست هستند. حتی زنان چادری آنها
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      40 16
      اصلاح طلبان سفیانی
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      15 43
      هرکس از فساد جامعه ناراحته بهتره هجرت کنه
    • عابر DE ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      7 13
      خوشت میاد بهت بگم مرگ بر تو؟ میشه اون گاله رو بی زحمت گل بگیری؟!!
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      7 22
      به عابر مگر بارها نگفتید؟ آری . این جنگ حق و باطل و اسلام و کفر است که تمام شدنی نیست. شما فقط وقتی قدرت ببنید ناگهان یاد صلح طلبی و وطن می افتبد. اما زورتان برسد می خواهد هر کس ذره ای دین دارد را تکه تکه کنید.
  • طاهری IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    مردمی که همش فکرو ذکرشون ازادشدنه گناه باشه نبایدانتظار داشته باشن وضعشون از این بهتر بشه
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    احتمالا علمای قم درخواست بودجشون رو قبل از همه به دست عباس عبدی میرسونن!
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      36 90
      حق با تویه
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      آقای عبدی در خانه های چندین میلیاردی چه کسانی سکونت دارند روحانیون ؟یا افساد طلبان فارغ التحصیلی دانشگاه های انگلیس و آلمان؟ آقای عبدی خوب تشخیص داده اید که تنها این روحانیت است که در مقابل وطن فروشی شما خاینین بی همه چیز ایستاده اند واجاز نمی دهند که که اوامر اربابانتان را اجرا کنید وبار دیگر کشور اسلامی ایران را زیر یوغ بیکانگان ببرید واینهمه یورش به نهاد مقدس روحانیت از همینجن نشات میگیرد
  • محمود IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    احسنت احسنت درودبر آقای عبدی. مملکتی که با دو کلمه احسنت بری توی غیرقابل انتشار دیگه باید ازش فرار کرد بخدا
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      آره برید اونور براتون بهتره راحتتر به زن و شراب و رقص و کثافتکاریای دیگه میرسید
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    برخی هم دنبال اینن مردم برده اصلاح طلبان باشن و جوری که اقایون میخوان زندگی کنن و بدی جنسی شوند
  • سید IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    خُلق خلائق دگر گشته تنگ/ ز کردار تهوع آوران مشنگ
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    بارها من گفتم اگه بخواهیم آرامش تو این مملکت باشه باید روزنامه های زنجیره ای فتنه گر تعطیل و دهان امثال این نماینده ها دوخته شه . بدون شک اینها ستون پنجم دشمن هستن
    • GB ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      8 5
      شنیدم یکی روزی به گفت / برای ترویج خدا مستان پیل ....حرام است برادر گوش کن
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      16 20
      عجب منطقی.
  • مهرداد IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    خانوم نماینده تازه کار، ملت شریف ایران از انقلابشان دفاع خواهند کرد نه از دولت شما. طیف منتظری و اصلاح طلبان مسئول وضع فعلی هستند. وای به روزی که تشخیص دهیم که شماها خائن هستید دیگه نمی گذاریم دولت به کارش ادامه دهد. خروش انقلابیون مومن را خواهید دید. فعلا" اراجیف ببافید. صبرمان زیاد است.
    • عابر DE ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      شما عرزشیا چقد تهوع اورید آخه؟ آدم چقد میتونه بی شعور باشه؟
  • روح الله IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    مشرق کشکه
    • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      66 29
      فقط کشکه ؟ انصاف داشته باش اینهمه بادمجون دور قاب چین رو نمی بینی بگو کشک بادمجون
    • صادق ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      12 91
      خداوکیلی حنادختری در مزرعه هم رای می اورد اگر تولیست امید تهران بوداین شک نکنید.
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    28 17
    احمدی نژاد رسواگر همه اصلاحات و اصولگرا احمدی نژاد بر علیه الیگارشی مردمی نژاد
  • سیاوش IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    33 59
    مردم این شهر های مذهبی چه گناهی کردن که شما براشون تصمیم بگیرین ؟ مگر اونا کنسرت نمی خوان به اون عده فضول که الان می گن مشکل الان کنسرته هم می گم آره مشکل ما کنسرته مال شما نونه بدو دنبالش فضولی کار مردمو نکن
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      46 28
      درد هم همین است. چهار درصدی ها با فریب 96 درصدی ها و تهدید به جنگ - که اگر رییسی رای بیاورد جنگ می شود- رای آنها را دزیدند. حالا هم می گویند خواسته 96 درصدی ها بی ارزش است. مهم ژنهای خوب 4 درصدی هستند که خدا را بنده نیستند و جز کنسرت و رقاصی هیچ هدفی در زندگی خود ندارند.
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      26 63
      مشکل شما رقص و لخت شدن و روابط نامشروع و الکل و همجنس بازی و گندکاریای دیگس!
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      39 80
      مردم شهرهای مذهبی چه گناهی کردن که برای فرار ازدست شما کنسرتیا ورقاصه ها؛به شهرهای مذهبی پناهنده شدن....بازم راحتشون نمیذارید!!!همه میدونندمرض شماچیه!!
  • م IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    16 8
    مردم مشکل ندارند. برای آنها مشکل ایجاد کردند.
  • عباس IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    56 36
    دولت روحانی حدود 5 ساله سرکار اومده. بالافرض که احمدی نژاد تمام کشور رو نیست و نابود و حیف و میل کرد و خورد و برد، آقای روحانی توی این 5 سال چکار کرده؟!! چرا هیچ اقدام مهمی انجام نداده که قابل دفاع باشه؟! تعجب میکنم از خانم سلحشوری و امثالهم که هنوز هم بعد گذشت 5 سال، مشکلات رو به گردن دولت احمدی نژاد میندازن
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    33 5
    فعلا که جعبه سیاه نفتکش مهمترازجعبه سیاه کنسرت بنیامین است.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    41 33
    مملکت رو کردن عین دوران طاغوت، قحط الرجاله که زن بره نوازدگی کنه رو صحنه؟
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      14 11
      فعلا که با سیاست مساوات گرایی؛خانواده ونظام اجتماعی رو دارند به سمت اضمحلال میبرند.
    • AE ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      7 9
      واقعا درست میگی مملکت شده عین دوره طاغوت...از همه نظر عین خودش شده
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    28 13
    وزارت نفت رو بار کردن بردن اونوقت این افسادطلبا اشاره هم نمیکنن بهش
  • محمد IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    11 12
    ایران اقتصاد 18 جهانه رو خوب اومدی!!!
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    15 13
    یکی نیست این پروانه رو بکنه تو شیشه اینقدر افاضات نکنه!!!!
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    29 15
    واقعا متاسفم برای تهرانی ها که چنین نماینده هایی داخل مجلس دارند!!!شما ۵ساله سکانو بدست گرفتید؛ملتو علاف کردید وحواله دادید به برجام ,وبا این افتضاح ورسوایی مواجه کردید؛ودنبال گرانی بنزین و...ورسوایی آبونمان هستید؛همتون رو باید محاکمه کنند.؛مردم از دست شما ناراضی اند که به وعده هاتون عمل نکردید..
    • IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
      4 0
      تهرانی ها لیاقت شون همین ..ها هستن
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    8 16
    مشرق به خدا قسم که تو یک سایت وابسته به اسرائیل و منافقین هستی که هدفی جر دلسرد کردن مردم و براندازی نظام نداری
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      11 4
      ببخشید که نمی دانستیم با اعلام خزانه خالی و واردات بنزین مشت محکمی به دهان اسراییل زده ایم.
  • امیر IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    13 11
    مشرق تو خودت کامنتای مخالفتو نشر نمیدی اونوقت میای میگی حکومت گل و بلبله؟
  • US ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    13 8
    عده ای شدند پیاده نظام دشمن. منظور از اصلاح طلبی یعنی ازادی بی قید وشرط وفساد وبی ویندوباری و لا غیر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • فرامرز IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    10 7
    شما دست از این حرفها برنمی دارید بس کنید اصلاح طلب واصول گرا همش حرفه مردمو سرکار نگذاریدبه مردم برسید
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    15 3
    تا قیامت تقصیر احمدی نژاده
    • CH ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      3 0
      هرکس بد احمدی نژاد را گویید در جمع ملت خوار می گردد
  • قاسم IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    10 10
    اقای عبدی من خط سیاسیش نمیدونم برام هم مهم نیست ولی در این موضوع خاص حرف حق زد الا در جامعه هر خطایی پیش میاد مردم به اسم دین مینویسنش چون حکومت میگه من نماینده دینم پس هر مشکلی از اشخاص اون حکومت چون حکومت ازشون حمایت میکنه میشه به پای دین نوشتش
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    9 13
    اصلاح طلبان عاملان اجرای اهداف شوم آمریکا و اسراییل برای نابودی کشور و نظام هستند
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    8 41
    این دوستان غیر مذهبی اصلاح طلب حتی نمی دونن خمس و زکات و سهم امام که باید به مرجع تقلید داده بشه چی هست!...
  • حمید IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    3 4
    مشکل معیشتی مردم --مشکل آب وغیره .......از بی مدیریتی نه وراجی بعضی ها
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    25 18
    خاک بر سر مشرق
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    1 3
    شما اسهال طلبان که دولت فتنه 88 را روی کار آوردید بوی گند دولت برجامی شما همه جا وهمه چیز را در بر گرفته وای به روزی که صبر انقلابی ملت ایران تمام شود
  • tttttttttttt IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    5 0
    مشکل ما فقط عدم مطالعه بی طرفانه است.
  • NL ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    2 4
    مشرق مزوّر! چرا فقط منافقانه پیام های دلخواه خودت را منتشر می کنی؟
  • نام محفوظ IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    1 11
    ما دفاع از قم یا قشر خواصی نمیکنیم اما این عبدی یک ... و ...است
  • بيتا فاطمي AU ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    0 0
    خدا ياور صبوران و مومنان است از اين دنيا گذر كنيد روزي خواهيد فهيميد شايد دير است الان ازمايش خدا بر مردم است حق باطل الله اكبر
  • علی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    0 0
    دوستان ایت الا سیستانی هم گفته حوزه های علمیه باید استقلال مالی داشته باشد ووامدار دولتها نباشد تابتواند منتقدباشدمگر مدارس اقای سییتانی ردیف بودجه دارددرحالی که به دولت عراق وام میدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس