اخبارویژه

«در بودجه سال 96، هزارمیلیارد تومان برای ایجاداشتغال اختصاص یافته بود، اما تاکنون یک ریال از این اعتبار هم اختصاص نیافته است.»

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

********

کیهان

سواد حقوقی شما شاهکار بود لطفاً وارد بحث‌های فنی برجام نشوید

«آقای بعیدی‌نژاد! کشور از ضعف سواد حقوقی شما در نگارش متن برجام بهره‌مند شد. لطفاً وارد مسائل فنی هسته‌ای نشوید!».

رجانیوز در واکنش به سخنان اخیر یک عضو تیم مذاکره‌کننده نوشت: حمید بعیدی‌نژاد اخیراً در دومین سالگرد اجرای برجام، به مسئله رآکتور آب سنگین اراک پرداخته و مدعی شده است: حفظ ماهیت آب سنگین رآکتور اراک و مدرن‌سازی آن از مهم‌ترین نتایج و افتخارات برجام برای ماست!

 بعیدی نژاد مسئول تیم کارشناسی مذاکرات هسته‌ای موظف بود که در ایام گفت‌وگوها، به تیم مذاکره‌کننده در نگارش متن برجام کمک نماید تا ثمره نهایی مذاکرات متنی باشد که یک توافق خوب را رقم بزند.

نتیجه اما بسیار متفاوت بود! چرا که متن نگارش شده برجام به میزانی مفتضح بود که حتی در مکانیزمی عجیب و بی‌سابقه، در صورت شکایت ایران به نقض عهد طرف مقابل تمامی تحریم‌ها علیه ایران برمی‌گشت! به همین جهت است که این روزها می‌بینید وزارت امور خارجه در برابر نقض آشکار برجام و قطعنامه 2231 توسط آمریکا کاری به غیر از توئیت‌زنی نمی‌تواند انجام دهد!

حال با این سابقه، رئیس سابق تیم کارشناسی هسته‌ای این‌بار پا به عرصه فنی گذاشته و مدعی حفظ ماهیت آب سنگین رآکتور اراک شده و آن را افتخار برجام نامیده است اما این ادعا پیش‌تر توسط دکتر فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی- دانشمندی که موساد در ترورش ناکام ماند و سناتور آمریکایی نگران کاهش فشار احتمالی بر روی وی بود- پاسخ داده شده بود.

دکتر فریدون عباسی در این زمینه می‌گوید: اینها آمدند و به بهانه مذاکرات دست خودشان را خالی کردند. یکی هم مأمور می‌شود که بیاید و در تلویزیون بگوید آقا! این دانشمند و فلان است، ببینید دارد چه می‌گوید. ما پلوتونیم را زیر یک کیلوگرم آورده‌ایم. خب! خیلی بیجا کردید. یا می‌گوید ماهیت آب سنگین را حفظ کرده‌ایم، چون می‌خواهند جواب فرمایش‌های مقام معظم رهبری را بدهند. راست نمی‌گویند. رآکتور آب سنگین یعنی سوخت طبیعی. اگر سوخت غنی شد، دیگر این رآکتور، رآکتوری نیست که ماهیت آب سنگین داشته باشد. با آب معمولی هم می‌شود این را بحرانی کرد و بالا آورد و به قدرت رساند. برای چه داری آب سنگین ‌می‌ریزی و گران‌تر درمی‌آوری؟

وقتی می‌خواهی بازطراحی کنی، جوری بازطراحی کن و گام‌های سوخت را طوری بگذار که با آب معمولی کار کند. مریضی آب سنگین در آن بریزی؟ فقط چون می‌خواهی بگویی ماهیت آب سنگین را حفظ کرده‌ام به مردم دروغ می‌گویی؟ این رآکتور آب سنگین نیست. رآکتور وقتی با سوخت طبیعی کار می‌کند یا وقتی که باید در آنجا گرافیت بگذارند، باید با آب سنگین کار کند. پس می‌بینید کشور از تجربه ساخت رآکتور اراک بی‌بهره شد و تا سال‌ها نمی‌تواند در پروژه رآکتورهای قدرت به بومی‌سازی فکر کند و به این صورت کشور را عقب انداختند.

 

دولت مدعی قانون و شفافیت 80 درصد قانون بودجه را اجرا نکرد!

تعداد شرکت‌های دولتی زیان‌ده، در سال 95 18برابر پیش‌بینی بودجه بود.

درحالی‌که مدیران ارشد دولت، سال 95 را سال رشد و رونق اقتصادی اعلام کرده بودند، گزارش تفریغ بودجه از تشدید زیان‌دهی شرکت‌های دولتی در این سال حکایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو درحالی‌که در قانون بودجه سال 95، تنها برای 9 شرکت دولتی زیان پیش‌بینی شده بود، در پایان سال 153 شرکت دیگر نیز زیان‌ده شدند.
براساس گزارش تفریغ بودجه 95، منابع تحقق یافته شرکت‌های دولتی 652 هزار میلیارد تومان بوده که 75 درصد آن برابر 490 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری و تنها 160 هزار میلیارد تومان در بخش سرمایه‌ای به مصرف رسیده است.

در قانون بودجه 95، تعداد 9 شرکت دولتی تحت عنوان شرکت زیان‌ده درج شده بود و برای جبران زیان این 9 شرکت 1500 میلیارد تومان پرداخت شده است. این درحالی است که در پایان سال گذشته 153 شرکت علاوه بر 9 شرکت مذکور زیان‌ده شده‌اند. براین مبنا 215 میلیارد تومان از بودجه عمومی برای جبران زیان‌ آنها لحاظ شده است.
یادآور می‌شود گزارش تفریغ بودجه 95، همچنین نشان‌دهنده تخلف 16 هزار میلیاردی وزارت نفت و 370 میلیارد تومانی پالایش و پخش، تخطی 80 درصدی دولت در اجرای احکام، کسری تراز عملیاتی 63 هزار میلیارد تومانی و پرداخت 1500 میلیارد تومان زیان شرکت‌های دولتی است.

به گفته رئیس دیوان محاسبات تنها 20 درصد احکام بودجه 95 اجرایی شده است. سوال اینجاست که چرا لایحه بودجه‌ای که دولت و مجلس ماه‌ها صرف بررسی و تصویب آن می‌کنند درنهایت 80درصد آن اجرایی نمی‌شود؟

بنابر گزارش دیوان محاسبات، تنها 7 درصد از منابع یارانه‌ای وصول شده (از محل اصلاح قیمت  حامل‌های انرژی) به تولید و سلامت اختصاص یافته است.
رفتار توأم با شگفتی دولت در عدم اجرای 80 درصد احکام قانون بودجه، و صرف 75 درصد بودجه شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی در هزینه‌های جاری (در مقابل هزینه 25 درصدی برای سرمایه‌گذاری) و عدم واریز 14 هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی به خزانه، این پرسش را پیش می‌کشد که اساساً قانون بودجه با چند ماه وقت از نمایندگان، برای چه تدوین می‌شود؟ برای اجرا نشدن؟ و با این وجود چرا رئیس‌جمهور مدام شعار شفافیت می‌دهد؟

 

تیتر زدیم «هرچه تهران بگوید» اما روی حرف موگرینی حساب نکنید!

مدیر یک روزنامه زنجیره‌ای می‌گوید برای نجات برجام نمی‌توان روی اتحادیه اروپا حساب باز کرد.

منصور مظفری مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد در گفت‌وگو با آریا اظهار داشت: سیاست‌های تخریبی آمریکا، برجام را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر سرمایه‌گذاری‌های پسابرجام تاثیرات منفی خواهد گذاشت.
وی در اظهاراتی متناقض ابتدا گفته است: «برجام یک دستاورد حیثیتی برای اتحادیه اروپا است و بر مبنای آن مانور می‌دهند که توانستند یک چالش جهانی که برخی کشورها 12 سال درگیر آن بودند را حل و فصل کنند. کشورهای اروپایی برای حفظ برجام بسیار مصر هستند و به لحاظ حیثیتی برای اتحادیه اروپا اهمیت دارد و در این راستا به آمریکا هشدار داده‌اند و اعلام کرده‌اند که اگر آمریکا از برجام خارج شود اتحادیه اروپا اجرای برجام را ادامه خواهد داد.»

اما در ادامه درخصوص نقش اتحادیه اروپا در حفظ برجام گفت: «کشورهای اروپایی در برجام به دنبال منافع خود هستند و به طور کامل آمریکا را رها نمی‌کنند و متمایل به ایران شوند. آنها اکنون بر روی برنامه موشکی ایران متمرکز شده‌اند که به هیچ وجه قابل مذاکره نیست. برنامه موشکی ایران رویکرد تهاجمی ندارد و یک برنامه کاملا تدافعی است اما اروپایی‌ها گوشزدهایی را مطرح می‌کنند تا درخصوص برنامه موشکی کشورمان وارد مذاکره شوند و برجام را به نحو دیگری دور بزنند لذا نمی‌توان بر روی اتحادیه اروپا حساب باز کرد.»!
اذعان اخیر مدیر روزنامه آفتاب یزد در حالی است که این روزنامه 25 مهر امسال در تیتر و عکسی بزرگ از موگرینی نوشته بود: «هرچه تهران بگوید / موضع‌گیری صریح اتحادیه اروپا درخصوص طرح برجام ثانویه و هرگونه مذاکره پسابرجامی.»

 

اصلاح‌طلبان: مدیران ناکارآمد دولت مردم را ناراضی می‌کنند

نایب‌رئیس شورای شهر تهران گفت: نیروهای توانمندی وجود دارند که می‌توانند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کنند ولی رئیس‌جمهور کابینه خود را فقط به کارشناسان مرکز تحقیقات استراتژیک که با وی کار می‌کردند، سپرده است.

سیدابراهیم امینی در نشست اصلاح‌طلبان قزوین افزود: اگر کسی که آمده نااهل است، نباید مصالح عمومی را به خاطر روابط عاطفی و آشنایی یک فرد نادیده گرفت.

وی اضافه کرد: بسیاری از مدیران موجب ناامیدی مردم در جامعه شدند که زنگ خطر را برای اصلاح‌طلبان به صدا درآورده است.

وی اظهار کرد: حوادث اخیر زنگ خطری بود که اگر برنامه و شعاری داده شده باید اجرا شود، چون مردم چینش نیروها و اجرای برنامه‌ها را در رئیس‌جمهور و اعضای شوراها رصد می‌کنند.
علیخانی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه بعضی از مدیریت‌ها موجب ناامیدی مردم می‌شوند درحالی‌که‌ می‌توانستند بهتر عمل کنند، افزود: با این رای از دولت انتظارات بسیار بالا بود اما انتظارات محقق نشد و اعتراض‌ها در برخی شهرها به عملکرد خودی‌ها که مردم را ناامید کردند، بازمی‌گردد.

محمد علیخانی افزود: وقتی مردم ناامید شوند و انتظارات آنها برآورده نشود نظیر حوادث اخیر را باید شاهد باشیم.

وی ادامه داد: اصل اعتراض را همه قبول داریم اما اعتراضات اخیر به تخریب و کشته شدن برخی منجر شد که دود آن نهایتا به چشم مردم رفت.

یادآور می‌شود اصلاح‌طلبان پیش از این، دولت روحانی را رحم اجاره‌ای خود معرفی کرده‌اند.



5 درصد خوب و 76 درصد ضعیف نتیجه نظرسنجی درباره گفت‌وگوی روحانی

نظرسنجی حسام‌الدین‌آشنا مشاور رئیس‌جمهور نشان می‌دهد فقط 5 درصد مردم از گفت‌وگوی تلویزیونی روحانی راضی بوده‌اند.

به نوشته روزنامه بهار، مشاور رئیس‌جمهور همزمان با گفت‌وگوی تلویزیونی روحانی، به نظرسنجی از مردم پرداخت. نتیجه نظرسنجی به طور عجیبی شوکه‌کننده بود. تنها 5 درصد مردم از این سخنان رضایت داشتند. 19 درصد به گزینه متوسط رای دادند و 76 درصد شرکت‌کنندگان این مصاحبه را بسیار ضعیف ارزیابی کردند.

نظرسنجی مشابهی نیز در اکانت توئیتر سایت جماران مطرح گردید که با اندکی اغماض دقیقا همین نتایج تکرار شد.

‌اشتباه مصاحبه‌کننده در نپرسیدن سؤالات مهم برای مردم نباید باعث می‌شد تا مصاحبه‌شونده فرصت سخن گفتن در آن باره را از دست دهد و به هیچ وجه توجیه مناسبی برای این غفلت نیست. آشنا در انتها با

توئیتی خطاب به مردم، نوشت: «تلاش می‌شود که ریاست جمهور - نه فقط شخص رئیس‌جمهور- وارد سطح جدیدی از قرار گرفتن در قاب تلویزیون شود. مصاحبه خبرنگار می‌خواهد نه فقط مجری! اگر برنامه زنده است باید تعاملی‌تر باشد. نزدیک شدن به استانداردهای گفت‌وگویی و استفاده از فناوری‌های تعاملی در برنامه‌های آتی دنبال خواهد شد.»

 

از بودجه هزار میلیارد تومانی ‌اشتغال چه‌قدر اختصاص یافت؟!

«در بودجه سال 96، هزارمیلیارد تومان برای ایجاداشتغال اختصاص یافته بود، اما تاکنون یک ریال از این اعتبار هم اختصاص نیافته است.»

عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس ضمن بیان این مطلب در گفت‌وگو با سایت الف اظهار داشت: سال گذشته در هنگام تصویب لایحه بودجه سال جاری در مجلس، در تبصره 18 ردیف بودجه، مبلغ هزار میلیارد تومان برای ایجاداشتغال تخصیص داده شد اما بر اساس اطلاعاتی که ما داریم تاکنون یک ریال از این مبلغ برای‌اشتغال تخصیص داده نشد.

«بی‌مقدار» نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی دولت قانون مصوب مجلس را اجرا نمی‌کند، تبعات منفی آن برای همه مردم است.
بی‌مقدار با بیان اینکه نمایندگان به عملکرد دولت و رئیس‌جمهور معترض هستند، افزود: ما خواستار اجرای دقیق قانون و بخصوص لایحه بودجه از سوی قوه مجریه هستیم. اینجانب به همراه برخی از نمایندگان تذکری خطاب به رئیس‌جمهور امضاء کردیم که چرا برای ایجاداشتغال اقدامی نمی‌شود.

به گفته این نماینده تذکر مذکور از تریبون مجلس قرائت خواهد شد.

به گزارش الف،‌ براساس این گزارش و اعلام نمایندگان مجلس بودجه‌اشتغال امسال و حتی سال‌های گذشته تخصیص نیافته ودر بودجه ۹۷ آرزوهای خوشایندی برای‌اشتغال شده است اما تحقق منابع مورد نیاز برای‌اشتغال خود عامل اصلی ایجاد شغل در سال آینده خواهد بود. فعلا منابع مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی حذف شده است و ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن نیز مبهم است. از سوی دیگر با توجه به تحقق کامل نیافتن بودجه‌های عمرانی در سال‌های اخیر، بودجه ۶۰ هزار میلیاردی عمرانی برای‌اشتغالزایی نیز چندان قابل پیش‌بینی نیست.

 

شرق: پیش‌بینی‌ برجامی درباره نرخ ارز برعکس از آب درآمد

یک روزنامه حامی دولت با اشاره به بی‌تدبیری‌های مدیران دولتی اذعان کرد روند اتفاقات اقتصادی پس از برجام، برخلاف پیش‌بینی‌ها بوده است.

روزنامه شرق نوشت: بعد از به‌نتیجه ‌رسیدن توافق برجام، تصور این بود که لغو تحریم‌ها باید عرضه ارز را افزایش دهد و در نتیجه نرخ ارز نزولی شود. در نظریه برابری قدرت خرید، این یک اصل است که کاهش تورم، افزایش قدرت پول ملی را به همراه خواهد داشت. طبق اعلام نظر مسئولان، تورم کاهش یافته و تک‌رقمی شده است پس باید پول ایران در برابر دلار تقویت شود؛ یعنی نرخ ارز کاهش یابد. با توجه به مطالب گفته‌شده باید نرخ ارز بعد از لغو تحریم‌ها کاهش می‌یافت، اما برعکس شاهد رشد نرخ ارز هستیم. بعد از لغو تحریم‌ها امیدواری به طبیعی‌شدن روند نقل و انتقال ارز و شکل‌گیری قیمت‌ها در نظام عرضه و تقاضا و حتی تک‌نرخی‌شدن آن بالا رفت. درآن مقطع نرخ دلار مبادلاتی دوهزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده بود چراکه احتمالا مسئولان بانک مرکزی تصور می‌کردند در فضای پسابرجام، نرخ ارز کاهش یابد و با این اتفاق مثبت، بانک مرکزی می‌تواند ارز را تک‌نرخی کند اما این روزها که نرخ ارز در حال ثبت رکوردهای تازه است، این نگرانی وجود دارد که با ادامه روند افزایش قیمت دلار، واردات در کشور گران شده و همین امر باعث رشد تورم شود. نمی‌توان از تأثیر روند افزایش قیمت دلار بر واردات و رشد تورم صرف‌نظر کرد.

اینکه هم‌اکنون قیمت ارز بالا می‌رود، می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. یکی اینکه دولت می‌خواهد کسری بودجه را جبران کند؛ به جای اینکه پول چاپ کند. تورم این کار کمتر از چاپ پول است که البته مسئولان دولت، این مسئله را تکذیب می‌کنند. دکتر روحانی موفق شده تورم را به زیر ١٠ درصد برساند و آن را تک‌رقمی کند و احتمالا تیم اقتصادی دولت می‌دانند این رشد بهای ارز حتی برای پرکردن برخی کسری‌ها، می‌تواند این دستاورد دولت یعنی تورم تک‌رقمی را دچار مشکل کند.

معمولا یکی از راهکارهایی که دولت با آن می‌تواند باعث کاهش نرخ دلار شود، ورود دلار به بازار است. اگر به روند افزایش نرخ دلار در ماه‌های اخیر بنگریم، مشاهده می‌کنیم روزهای نخست شهریور، دلار روندی افزایشی یافت و از سه‌هزارو ٨٠٠ تومان فراتر رفت. حدود یک ماه بعد، در اواسط مهر، قیمت دلار به چهار هزار تومان رسید. افزایش قیمت دلار فقط بازار آزاد را تحت‌تأثیر قرار نداده، بلکه نرخ ارز دولتی نیز در این مدت نوساناتی داشته است. تا جایی ‌که در یک ماه گذشته متناوب افزایش قیمت را تجربه کرده است.

خراسان

مجوز دولت برای خرید خودروی مورد علاقه پوتین

با توجه به نیازهای امدادی کشور و کاهش آسیب های جانبی در حوادث غیرمترقبه، یک مسئول ارشد اجرایی با ارسال ابلاغیه ای به رحمانی فضلی، اعلام کرده است حسب موافقت کابینه، وزارت کشور مجاز است برای پرداخت 90 میلیارد ریال بابت خرید 13 دستگاه خودروی خاص "ترکول" (که پوتین از آن برای قطب نوردی و حضور در مناطق صعب العبور یخی استفاده می کند) با ویژگی هایی چون استفاده از لاستیک نوع فشار پایین، امکان شناوری کامل در آب و حرکت در شیب و عبور از چاله اقدام کند.


عاقبت عجیب مقاوم سازی 2 مدرسه پس از زلزله سال 1391

بر اساس گزارش روزهای اخیر یکی از معاونان رئیس جمهور با اشاره به این که اختلافاتی در اجرا و تفسیر قرارداد مربوط به مقاوم سازی دو مدرسه آسیب دیده از زلزله ورزقان (که مرداد سال 1391 در استان آذربایجان شرقی رخ داد) و مقاوم سازی یک خوابگاه دخترانه در این شهر میان آموزش و پرورش و پیمانکار مربوط، رخ داده است، خواستار تصمیم گیری دولت در این باره شده که بر این اساس، مقرر شده است این موضوع توسط شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه، داوری شود.

ایران

معاون پارلمانی سپاه:  ابلاغیه رهبری درباره واگذاری ها را ندیده ام

محمدصالح جوکار، معاون پارلمانی  سپاه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از دستور رهبری مبنی بر واگذاری بنگاه‌های اقتصادی این نهاد ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: «من نتوانستم به چنین ابلاغیه‌ای دسترسی پیدا کنم و آن را ندیدم.» او با بیان اینکه «من نمی‌دانم این خبر که شما می‌گویید وزیر دفاع اعلام کرد از کجاست»، اظهار کرد: «بحث این است که این خبر می‌گوید سپاه و ارتش فعالیت اقتصادی دارند که جای سؤال است؟! مثلاً قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در پروژه‌های دولتی شرکت می‌کند اما نه پول می‌گیرد و نزدیک به 30 هزار میلیاد از دولت طلب دارد با این حال پروژه‌ها را انجام می‌دهد. پروژه‌هایی که سپاه دارد، اقتصادی نیست و درآمدزایی ندارد که بخواهد از آن استفاده کند.» وزیر دفاع پیش از این در گفت‌وگو با «ایران» خبر داد که مقام هبری دستور دادند سپاه و ارتش بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند.
 

استقبال پنتاگون از «توقف» رویارویی قایق‌های ایران با امریکا در خلیج فارس

مقام‌های نظامی ایالات متحده گفته‌اند پنج ماه است که نیروهای ایران با نیروهای امریکایی در خلیج فارس رویارویی نداشته‌اند. تا اوایل تابستان موارد متعددی از رویارویی‌های دریایی بین نیروهای این دو کشور در خلیج فارس گزارش شده بود. به گزارش بی‌بی‌سی، پنتاگون از این توقف رویارویی‌ها استقبال کرده است. ژنرال «ژوزف ووتل»، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا  به خبرنگارانی که همراه او به خاورمیانه سفر کرده‌اند، گفته است که شاید توقف این رویارویی‌ها «به خاطر این بوده که ما آمادگی‌مان را نشان داده‌ایم و اینکه این [رویارویی‌ها] قابل‌تحمل نیست و ارتش‌های حرفه‌ای چنین کارهایی نمی‌کنند.»


درخواست حفظ ایران در فهرست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف»

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در ادامه سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه ایران در نامه‌ای به وزیر خزانه‌داری این کشور، خواستار حفظ  نام ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی شد. به گزارش ایسنا، «اد رویس» در نامه خود با تکرار ادعاهای امریکا، ایران را به پولشویی و حمایت مالی از تروریسم متهم کرد و مدعی شد که این فرصتی است برای حمایت از مردم ایران در برابر نظامی که در منطقه خاورمیانه بی‌ثباتی را گسترش می‌دهد. گروه ویژه اقدام مالی  (FATF)  یک سازمان بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار گروه جی۷ با توجه به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پولشویی تأسیس شد. این سازمان در سال ۲۰۰۱ به عمل در مبارزه با تأمین مالی تروریسم گسترش یافت. دبیرخانه FATF در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در پاریس مستقر است.

 

مولاوردی: هنوز منتظر پاسخ به تقاضای بازدید از بازداشتگاه‌ها هستیم

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی گفت: هنوز منتظریم اجازه بازدید از بازداشتگاه‌ها را به ما بدهند. شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه «ما تقاضای بازدید از بازداشتگاه‌ها را ارائه کرده‌ایم» اظهار کرد:  هنوز منتظریم که به تقاضای ما جواب بدهند. وی افزود: شنیده‌ام کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس 8 بهمن از بازداشتگاه‌ها بازدید خواهد داشت، ولی ما همچنان دنبال پاسخ به تقاضای خود هستیم.

آرمان

بازداشت دختر زورگیر در کهگیلویه و بویراحمد

شنیده شد که فرمانده انتظامی کهگیلویه گفت: شهروند دهدشتی با در دست داشتن مرجوعه قضائی مبنی بر اینکه دختری 15 ساله با تیپ و قیافه مردانه با خودروی وی سوار شده و پس از گذشت مدت زمانی در جاده برون شهری، با حضور سه پسر جوان دیگر از وی اخاذی کرده، به پلیس آگاهی کهگیلویه مراجعه کرد. سرهنگ جهان دیماز افزود: به سرعت موضوع بدون اتلاف وقت در دستور کار ماموران پلیس آگاهی شهرستان قرار گرفت. وی بیان کرد: ماموران پلیس آگاهی این شهرستان با بررسی‌های دقیق موضوع را پیگیری کردند. وی عنوان کرد: پنجشنبه شب افراد مورد نظر پلیس (پسر و دختر) با یک دستگاه خودروی پیکان با شیشه‌های دودی در شهر دهدشت شناسایی و دستگیر شدند. سرهنگ دیماز تصریح کرد: پس از بررسی‌های صورت‌گرفته از متهمان نسبت به این موضوع اعتراف کرده و با تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند. وی ابراز داشت همچنان تلاش برای دستگیری دو نفر دیگر از اعضای این باند ادامه دارد.

نظر ابطحی درباره احمدی‌نژاد

شنیده شد که یک عضو مجمع روحانیون مبارز عنوان کرد: باور من این است که احمدی‌نژادی‌ها یقین دارند مجوز نمی‌گیرند. دوز توهم باید بالا باشد که تصور کنند معترضان قصد بازگشت به احمدی‌نژاد را دارند. محمدعلی ابطحی در توئیت خود نوشت: باور من این است که احمدی‌نژادی‌ها یقین دارند مجوز نمی‌گیرند که تقاضای مجوز تجمع اعتراضی کرده‌اند. وقتی معترضان شعار عبور از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی می‌دهند و قصد عبور از روحانی و خاتمی دارند، خیلی دوز توهم باید بالا باشد که تصور کنند معترضان قصد بازگشت به احمدی‌نژادی‌ها را دارند.

شلیک بی‌دلیل به شهروند ایرانی‌تبار

شنیده شد که ویدیوی تعقیب و گریز خودرو یک ایرانی- ‌آمریکایی به نام بیژن قیصر و کشته شدن او به دست پلیس آمریکا که اخیرا منتشر شده مورد توجه واشنگتن پست قرار گرفته است. ویدئو نشان می‌دهد که پلیس پارک‌های آمریکا - که یک نهاد فدرال است - عصر دوشنبه ۲۷ نوامبر ۲۰۱۷ (حدود دو ماه پیش) دو بار خودروی قیصر، ۲۵ ساله، را در کنار جاده متوقف می‌کند ولی او ناگهان از صحنه می‌گریزد. دفعه سوم که خودرو در یک ناحیه مسکونی مجبور به توقف می‌شود، مامور پلیس از خودرو خود پیاده می‌شود و در شرایطی که به نظر می‌رسد شیشه در طرف راننده خودرو قیصر پایین نیست و فعل و انفعالی بین او و ماموران رخ نمی‌دهد، به سمت راننده شلیک می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد وقتی خودرو قدری به جلو حرکت کرد، ماموران پنج گلوله اول را شلیک می‌کنند. ویدئو نشان می‌دهد که هر بار خودرو قدری حرکت می‌کند ماموران چند تیر دیگر شلیک می‌کنند. در نهایت جیپ آقای قیصر در حاشیه خیابان به حالت نیمه واژگون متوقف شد. وکیل خانواده قیصر به روزنامه واشنگتن پست گفته مدارک پزشکی نشان می‌دهد که چهار گلوله به ناحیه سر و یک گلوله به مچ اصابت کرده است.

لغو کنسرت بنیامین برای 3 نفر

شنیده شد که مدیرکل ارشاد کرمان پیرامون برگزار نشدن کنسرت بنیامین بهادری گفت:گروه بنیامین قبلا برای اجرا اقدام به اخذ مجوز به تعداد پنج نفر از این اداره کل کرده بودند. محمدرضا علیزاده با بیان اینکه این گروه نام پنج نفر را به عنوان خواننده و نوازنده اعلام کرده بود، اظهار کرد: مجوز اجرای این کنسرت در کرمان از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد. وی ادامه داد: شب چهاشنبه این گروه اعلام می کند قرار است سه نفر دیگر به عنوان نوازنده به گروه اضافه شوند. وی گفت: امکان اخذ استعلام در این زمان اندک برای سه نوازنده دیگر در این کنسرت فارغ از اینکه زن یا مرد باشند وجود نداشت.

پرونده برادر رئیس‌جمهور چه شد؟

شنیده شد که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به آخرین وضعیت پرونده تحصیلی حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور، گفت: کمیته‌ای که مسئول پیگیری این موضوع بود گزارش خود را به کمیسیون ارائه کرده است. محمد مهدی زاهدی افزود: در برخی از موارد این گزارش اشکالاتی وجو دارد که باید برطرف شود. نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرد: گزارش نهایی درباره پرونده تحصیلی حسین فریدون هنوز در کمیسیون نهایی نشده است. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: در روزهای آینده این گزارش نهایی و در صحن کمیسیون قرائت می‌شود.

 

آصفی استعفا داد

شنیده شد که ستاد هماهنگی جام جهانی ۲۰۱۸ در ایران از ابتدای سال جاری در ایران و به ریاست حمیدرضا آصفی تشکیل شد. در آخرین جلسه این ستاد هم بودجه بسیار خوبی به تیم ملی ایران اختصاص یافت و بلیت‌ها برای هواداران ایرانی راحت‌تر از گذشته به فروش رفت و از تمام سکوهای اختصاص یافته به ایران استفاده حداکثری شد. با وجود این برنامه‌ریزی‌ها، مدت زمان زیادی از برگزاری آخرین جلسه ستاد جام جهانی می‌گذرد و ریاست این ستاد حاضر به شرکت در جلسات نیست. آصفی از حدود چندین هفته قبل و به دلایل نامشخصی، استعفای خود را از ریاست این ستاد و سمت مشاور رئیس فدراسیون فوتبال در اختیار مهدی تاج قرار داده اما هنوز با آن موافقت نشده است. تاج پیش از پذیرفتن استعفای آصفی، خواهان برگزاری جلسه و حل مشکلات شده که تاکنون این جلسه برگزار نشده و آصفی هم حاضر به پس گرفتن استعفای خود نیست.

پاداش پایان خدمات میلیاردی!

شنیده شد که رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: موردی داشتیم که پاداش پایان خدمات یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیونی دریافت کرده، با این حساب کسی که یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد، چند سال باید کار کند تا یک میلیارد تومان شود. حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه در سال آینده ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در تبصره ۱۸ مجبور شدیم ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رشد بنزین را حذف کنیم تا ناگزیر بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق بودجه‌های عمرانی برای اشتغال در نظر گرفته شود. وی با بیان اینکه نباید به بودجه‌های عمرانی زیاد دل ببندیم، ادامه داد: مقرر شده سال آینده ۷۵ هزار میلیارد تومان اوراق توزیع شود.

تخم مرغ بازهم گران شد

شنیده شد که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت تخم مرغ که طی هفته‌های اخیر در بازار ثبات یافته و در برخی مناطق به ۵۰۰ و در برخی دیگر از مناطق نیز به حدود ۴۰۰ تومان رسیده بود، مجددا افزایش یافته و نرخ هر عدد از این محصول، به حدود 600 تومان رسیده که دلیل این مساله نیز گسترش شیوع بیماری آنفلوآنزا و افزایش جمعیت مرغ‌ های معدومی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس