محاصره مهرآباد با تانک

بنی صدر در مصاحبه با رادیو فرانسه می‌گوید: ملت ایران منظم و باانضباط خواهد بود اگر از طرف دولت و ارتش تحریکی صورت نگیرد، اما اگر دولت خواستار برخوردی باشد، ملت ایران و بخصوص آیت الله آمادگی دارند.

سرویس تاریخ مشرق- حوادث انقلاب در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ آن‌چنان شدتی گرفت که هیچ‌یک از عناصر نظام شاهنشاهی یارای مقابله با آن را نداشتند و در نهایت در ۲۲ بهمن، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. بر همین اساس، تصمیم داریم روزنامه کیهان را از اول تا ۲۲ بهمن مرور کنیم و حوداث مهم این دوره را با شما در میان بگذاریم.

**برای مشاهده اندازه اصلی روی تصویر کلیک کنید**

۱. مهندس بازرگان اعلام کرد: نحوه تشکیل شورای انقلاب و دولت موقت اسلامی

روزنامه کیهان در صفحه سوم، جزییات نشست خبری مهندس بازرگان را این‌گونه روایت کرده است: مهندس بازرگان درباره بازگشت آیت الله العظمی خمینی به ایران گفت: ما در مورد بازگشت آیت الله نگرانی‌هایی داشتیم و ترجیح می‌دادیم که ایشان پس از تشکیل دولت موقت اسلامی به کشور بازگردند، اما این تصمیم خود ایشان بود که پیش از آن عزم سفر کنند.

بازرگان همچنین درباره شاپور بختیار می‌گوید: در مورد دکتر بختیار باید بگویم که من او را از ۳۴ سال پیش می‌شناسم و باهم در نهضت مقاومت و در جبهه ملی همکاری داشته‌ام. او مردی وطن‌پرست، بسیار منطقی و دارای تشخیص درست است. با آشنایی که به سوابق او دارم، قاعدتا باید خود را در اختیار انقلاب بگذارد و در نتیجه استعفا کند. مگر اینکه در این اواخر شخصیت او عوض شده باشد.

۲. دکتر بهشتی: اسلام دین آزادی است، آزادی کسی را سلب نمی‌کنیم

در روزنامه کیهان، چهارم بهمن ۵۷ آمده است: حضرت آیت الله دکتر سیدمحمدحسین بهشتی از روحانیون مبارز تهران، در تحریریه روزنامه کیهان، برای کارکنان مؤسسه سخنرانی کرد.

در بخشی از این سخنرانی آمده است: من اینجا با صراحت می‌گویم ای هموطن مارکسیست یا ماتریالیست، لیبرالیست، اگزیستانسیالیست و دیگر ایسمها و ای هموطن مسلمان رزمنده، همه باهم برای مدتی قابل‌ملاحظه یک‌صدا، یک‌نفس، پیوسته در ادامه مبارزه ارزنده‌ای که آغاز کرده‌ایم، جلو برویم. روزی که در این خانه من بودم و تو، تو بودی و من و آقا بالاسر مزاحم نبود، مطمئن باش با کمال آزادی در فضای پاک از هر نوع سانسور و دیکتاتوری (نه دیکتاتوری تاج، نه دیکتاتوری عمامه و نعلین) بهترین زندگی برادرانه را خواهیم داشت.

۳. بنی‌صدر: اگر دولت خواستار برخورد است، امام خمینی آماده است

بنی صدر در مصاحبه با رادیو فرانسه می‌گوید: ملت ایران منظم و باانضباط خواهد بود اگر از طرف دولت و ارتش تحریکی صورت نگیرد، اما اگر دولت خواستار برخوردی باشد، ملت ایران و بخصوص آیت الله آمادگی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس