کد خبر 823422
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
نجفی

محمد علی نجفی شهردار تهران لایحه بودجه سال آینده شهرداری را به شورا داد و رقم بودجه سال آینده را ۱۷ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش مشرق، محمد علی نجفی در سی و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش اظهارداشت: لایحه بودجه سال 97 شهرداری تهران را امروز ارائه می دهیم.

وی ضمن تسلیت به خانواده های شهدای آتش نشان پلاسکو اظهارداشت قرار بود جمعه هفته گذشته برنامه مفصل داشته باشیم بنا به درخواست جمعی از خانواده ها که گفته بودند برنامه مفصلی دارند قرار شد روز دوشنبه هفته جاری این برنامه برگزار شود.

نجفی بیان داشت: 30 نفر از هم وطنان و دو نفر از مسلمانان بنگلادش در نفت کش ساچی حضور داشتند و جان خود را از دست دادند که تسلیت می گویم.

شهردار تهران یاد آور شد: این اولین بودجه ای است که توسط مدیریت شهرداری به شورای پنجم داده می شود و این بودجه با سال های قبل تفاوت هایی دارد. بودجه سال 1397 متفاوت تر از سال های گذشته خواهد بود و تغییر و تحول هایی ایجاد می شود.

وی افزود: امسال در چهار چوب برنامه دوم شهرداری تهران بودجه را تصویب کرده ایم و امروز بودجه 97 تقدیم شورا می شود.

وی ادامه داد: این برنامه مالی در دوره کوتاه قبول مسئولیت توسط اینجانب و بر اساس برنامه ارائه شده به شورای اسلامی شهر تهران تدوین شده است.

شهردار تهران بیان کرد: جهت گیری تدوین بودجه به عنوان ابزار سیاست گذاری و اصلاحات ساختاری با تغییرات جدی همراه بوده و البته تغییرات اساسی از حیث ساختار و کارکرد و روش بودجه ریزی در بودجه سال 1398 بر مبنای برنامه سوم توسعه خواهد بود.

نجفی بیان کرد: تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی، متأثر از سیاست های کلان اقتصادی کل کشور است؛ رکود یا رونق اقتصادی، اقتصاد شهر و شهرداری را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

وی افزود: متأسفانه رکود حاکم بر بخش مسکن، کاهش ارتباط منابع شهرداری به اقتصاد شهر ناشی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه و تأثیر منفی آن بر تحقق منابع پایدار حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مهمترین منبع درآمد پایدار سبب متمایل شدن مدیران شهری به کسب درآمد از منابع ناپایدار شده است.
نجفی یادآور شد:نوسان سهم درآمدهای پایدار طی دهه گذشته بین هفت تا 25 درصد ، تورم دیون سنواتی طی سال های اخیر که شامل حدود 29.500 میلیارد تومان دیون قطعی ثبت شده بوده است.

وی بیان کرد: در کنار افزایش بی رویه و یکباره حدود 13.000 نفر به مجموع نیروی انسانی در انتهای سال 1395 و ابتدای سال جاری و کسری اعتبار ناشی از آن و همچنین وجود پروژه های نیمه تمام که نیازمند بیش از 34.000 میلیارد تومان برای اتمام آن ها است از چالش ها و مسائلی را پیش روی تهیه و تنظیم بودجه سال 1397 شهرداری تهران بود.

وی گفت: بودجه سال آینده شهرداری با رویکرد انقباضی واقعی تدوین شده و علی رغم پیش بینی نرخ تورم بیش از 10 درصدی در سال آتی، با کاهش 2/2 درصدی نسبت به بودجه مصوب سال جاری روبرو خواهد شد.
شهردار تهران افزود: با فرض تحقق کامل بودجه در سال جاری، بودجه سال آینده نسبت به امسال افزایش دارد اما بودجه سال جاری با تحقق 75 درصدی روبرو بوده است، علاوه بر این در سال آینده پیش بینی تورم 10 درصدی به معنی کاسته شدن از قدرت خرید محسوب می شود.

وی گفت: با کاهش 17 درصدی بودجه نسبت به منابع تحقق یافته قابل تخصیص در تفریغ بودجه سال 1395، بودجه سال آتی بالغ بر 17.500 میلیارد تومان تدوین شده است.
نجفی گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته در تدوین اصلاحیه بودجه سال جاری و پیش بینی عدم تحقق منابع درآمدی و کسری بودجه پیش بینی نشده جهت پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، شاهد تراز عملیاتی منفی بیش از 240 میلیارد تومان هستیم.

وی ادامه داد: سال آینده تراز عملیاتی بالغ بر 132 میلیارد تومان مثبت خواهد بود و این رقم مازاد درآمد بر هزینه، صرف فعالیت های عمرانی و یا پرداخت دیون و تعهدات مطابق ردیف های بودجه ای مصوب خواهد شد.

نجفی گفت: مثبت بودن خالص تملک دارایی مالی در کنار تراز عملیاتی مثبت و خالص تملک دارایی سرمایه ای منفی در بودجه پیشنهادی سال 1397 شهرداری تهران با در نظر گرفتن ظرفیت های پیش بینی شده در تبصره های بودجه پیشنهادی نشان دهنده رویکرد شهرداری تهران به بازپرداخت دیون و تعهدات پیمانکاران، بانک ها و املاک تصرفی و ... (اشخاص حقیقی و حقوقی) است.

شهردار تهران گفت: در بودجه سال آینده شاهد کاهش سهم منابع غیر نقد از 37/5 درصد به 25 درصد خواهیم بود که این امر افزایش شفافیت در تحصیل منابع را به دنبال خواهد داشت. البته باید توجه داشت که سهم منابع غیر نقد در عملکرد سه ماهه اخیر سال 1396 به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: سهم منابع پایدار شهرداری تهران در سال آتی به 28.5 درصد افزایش خواهد یافت.

نجفی گفت: هم اکنون سهم منابع پایدار در بودجه سال جاری 3.900 میلیارد تومان است که معادل 22 درصد از کل منابع بودجه خواهد بود اما در سال آینده این رقم به 4.990 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول گفت: مجموع درآمدها از کل منابع بودجه سال 1397 با افزایش حدود 10 درصدی نسبت به بودجه سال جاری روبرو خواهد بود.

شهردار تهران بیان کرد: مجموع درآمد به رقمی بیش از 7.800 میلیارد تومان رسیده است که البته با تدقیق درآمدهای سال 1396 شاهد خواهیم بود که رشد واقعی درآمدها حدود 16 درصد خواهد بود.

شهردار تهران گفت: کاهش 8/5 درصدی میزان واگذاری دارایی های سرمایه ای نشان دهنده کاهش اتکای شهرداری تهران به عوارض ناشی از ساخت و ساز نظیر تغییر کاربری‌ها و فروش تراکم منطبق با طرح تفصیلی و ... است.

وی بیان کرد:واگذاری دارایی های مالی در سال 97 نسبت به بودجه سال جاری 20/6 درصد کاهش خواهد یافت.

شهردار تهران گفت: کاهش 72 درصدی نسبت به منابع تحقق یافته قابل تخصیص از این محل در تفریغ بودجه سال 95 نشان دهنده تغییر رویکرد شهرداری تهران به کاهش میزان دیون و از آن مهمتر جلوگیری از پرداخت دیون از طریق دریافت وام است.

وی در ادامه افزود: به دنبال جایگزینی سایر روش های تأمین مالی پروژه ها از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی، مشارکت بخش عمومی – خصوصی و کلیه روش های PPP در قالب تبصره های بودجه پیشنهادی هستیم.

وی گفت: در سال آینده ما شاهد افزایش ضریب پایه حقوقی کارکنان خواهیم که به این ترتیب حقوق کارمندی با 10 درصد و حقوق کارگری با 12 درصد افزایش همراه است.

به گفته شهردار تهران، مصوبات شورای شهر درباره دریافت بهای تمام شده خدمات نظیر ما به التفاوت قیمت بلیط مترو و اتوبوس رانی باعث افزایش هزینه های شهرداری می شود.

نجفی افزود: با مد نظر قرار دادن کسری اعتبارات هزینه ای بودجه مصوب سال جاری، به خصوص کسری در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان که رقمی در حدود 350 میلیارد تومان را شاهد می شود، هزینه ها از 7 هزار و 19 میلیارد تومان در سال جاری به 7 هزار و 716 میلیارد تومان در بودجه پیشنهادی سال 1397 افزایش خواهد یافت که این امر جز با صرفه جویی و هزینه کرد بهینه اعتبارات جاری به دست نخواهد آمد.

به گفته ویف بخشی از اعتباراتی نظیر لایروبی مسیل ها و کانال ها، نگهداری برخی اماکن متعلق به شهرداری، وام قرض الحسنه کارکنان و حذف تبصره 36 وجود دارد که پیش بینی می شود بار مالی مربوط به آن بیش از 100 هزار میلیارد تومان باشد؛ این هزینه ها در سال های گذشته به عنوان اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای شناخته شده بودند اما با بررسی های جدید و در جهت شفاف تر نمودن بودجه به اعتبارات هزینه ای منتقل شده اند.

وی یادآور شد: تمرکز زدایی از 3820 میلیارد تومان از اعتبارات متمرکز ستادی شهرداری به عنوان یکی از اقدامات کلیدی و ساختاری تدوین بودجه سال 97 است.

این مقام مسئول گفت: تا کنون اعتباراتی نظیر حقوق و مزایای پرسنل، فعالیت های رفت و روب، نگهداری فضای سبز و ... به صورت ستادی متمرکز بود اما تمرکز زدایی از این حوزه سبب افزایش سهم اعتبارات مناطق از کل بودجه از 15.6 درصد سال جاری به 26.1 درصد در بودجه سال آینده شده است.

وی ادامه داد: در بخش اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای نیز تلاش شده است تا کاهش 12.3 درصدی اعتبارات عمرانی خللی در خدمات رسانی هر چه بهتر به شهروندان ایجاد نکند.
شهردار تهران گفت: به همین منظور اولویت بندی هایی صورت گرفته که شامل حذف 57 پروژه خاتمه یافته تا پایان سال 1396، 23 پروژه متوقف و 46 پروژه شروع نشده و یا با پیشرفت فیزیکی پایین است.

شهردار تهران تصریح کرد: 92 ردیف کمک که با وظایف ذاتی شهرداری غیر مرتبط بوده است در بودجه سال آینده حذف خواهد شد.

به گفته نجفی، در بودجه سال 97 اعتبار لازم برای اتمام 220 پروژه ای که دارای پیشرفت فیزیکی بالایی بوده و در سال 1397 قابل اتمام هستند، پیش بینی شده است که این موضوع به ظرفیت های خدمات رسانی شهر خواهد افزود.

وی یادآور شد: در سال آینده اعتبار لازم برای آغاز پروژه هایی همچون توجه ویژه به بافت های فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی و توجه به متدهای جدید حمل و نقل و ... پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: در بخش اعتبارات تملک دارایی های مالی با توجه به محدودیت های مالی و همچنین کاهش سقف بودجه، اعتبار تسویه و پرداخت دیون پیمانکاران رشدی 42.6 درصدی داشته است.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: بهره گیری ازسامانه های هوشمند برای نظارت برتردد خودروهای دارای برچسب معاینه فنی و اجرای طرح LEZ اهمیت دارد. در کنار این مسئله در نظر گرفتن ردیف اعتباری جهت توسعه و نوسازی ایستگاه های سنجش آلودگی هوا و صدا دارای اهمیت است.

شهردار تهران اضافه کرد:انجام مطالعات و تهیه طرح های زیست محیطی در امرکنترل کیفیت هوا ضروری است.

وی افزود:ضروری است ردیف اعتباری تحت عنوان توسعه و تأمین ناوگان خطوط مترو در جهت توسعه و افزایش کارآمدی حمل و نقل عمومی ریلی مورد توجه قرار گیرد. همچنین خرید قطعات یدکی، نگهداری و بهسازی خطوط مترو نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول گفت:تامین اعتبار پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی بالا به عنوان یکی از اصلی ترین اولویت های معاونت فنی و عمرانی است.

وی تاکید کرد:بهسازی کندرو بزرگراه آزادگان، دسترسی بزرگراه آزادگان به دستواره و دوربرگردان حکیم تعاون از جمله این پروژه ها به شمار می رود.

شهردار تهران در ادامه گفت: بهسازی محیطی ، احداث پارکینگ های عمومی و توسعه فضای سبز با رویکرد ارتقای سطح سرانه های خدماتی و شهری در بافت فرسوده از جمله موارد قابل تاکید است.

وی اظهار داشت:طراحی و اجرای پروژه ها در محل سابق خط آهن تهران – تبریز به منظور ارتقای سطح سرانه ها و بهسازی منظر و محیط زیست شهری از جمله رویکرد های معاونت شهرسازی و معماری خواهد بود.

نجفی خاطرنشان کرد:نگهداری و توسعه فضای سبز بوستان پردیسان و همچنین ایجاد تأسیسات مناسب برای بهره برداری فرهنگی – آموزشی – تفریحی از بخشی از این بوستان از سال آینده به تدریج عملیاتی خواهد شد.

وی تصریح کرد:ساماندهی و مرمت بافت ها و محلات واجد ارزش فرهنگی تاریخی در کنار تکمیل مسکن پیشگام نوسازان و همچنین هماهنگی و تامین خدمات و زیرساخت و توسعه در بافتهای فرسوده شهری از دیگر اولویت های پیش رو به شمار می رود.

وی اظهار داشت:منفک شدن بودجه مرکز محیط زیست و توسعه پایدار از بودجه معاونت خدمات شهری یکی از رویکرد های اصلی به شمار می رود.

شهردار تهران اضافه کرد:این اقدام به منظور تاکید و توجه ویژه به موضوع محیط زیست و اهتمام در کاهش معضلات محیط زیستی در حیطه وظایف شهرداری تهران صورت می گیرد.

نجفی گفت:اعتبار لازم بابت استخدام ۴۰۰ نفر نیروی انسانی به منظور بکارگیری در ایستگاه های جدید پیش‌بینی شده است. سازمان آتش نشانی تنها بخشی است که استخدام در این سطح در آن پیش بینی می شود.
وی ادامه داد: در بودجه ۹۷، ارتقای سطح ایمنی حفاظت و نگهداری از فضای سبز و تقویت اعتبار در مجتمع بازیافت خاک و نخاله جاجرود مورد تاکید است.

شهردار تهران تاکید کرد:در سال آینده بودجه احداث و تکمیل ۱۸ سوله مدیریت بحران در سطح مناطق ۲۲ گانه پیش بینی شده که این سوله ها عمدتا در محلات فاقد این تاسیسات هستند. همچنین احداث محل های اسکان موقت در منطقه ۴ و ۱۳ نیز از دیگر مواردی است که مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت:سامانه پرتال فرماندهی حادثه و تاسیسات و تجهیزات هشدار سیل، زلزله و ... در سال آینده توسعه می‌یابد.

وی گفت:  در حوزه معاونت مالی و اقتصاد شهری در کنار مسئله جذب سرمایه گذاری خارجی، موضوع تکمیل زیرساخت های نمایشگاه شهر آفتاب مد نظر قرار گرفته است.

این مقام مسئول گفت:تعدادی از پرسنل شهرداری تهران عضو صندوق بازنشستگی و تعداد دیگری نیز تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که تفاوت هایی در ارایه خدمات وجود دارد، به همین منظور حمایت از پرسنل تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و همسان سازی خدمات درمانی نیروی انسانی شاغل در شهرداری تهران تحت توجه قرار گرفته و سعی می کنیم این تفاوت ها را به نفع کارکنان تحت پوشش تامین اجتماعی، جبران کنیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در ردیف های متمرکز بودجه شهرداری تهران کمک به بنیاد نخبگان، حمایت از نشر آثار امام خمینی، کمک به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، توانمندسازی بانوان شهرداری، پرداخت دیون پیمانکاران و ... پیش بینی شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد بوالحسن DK ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    1 0
    بشهردار محترم تهران پیشنهاد میکنم.سال 97 هیچ بودجه ای برای تعویض جدول کنار خیابانها نگذاره....و بودجه انرا صرف هوای پاک شهر کنه تا همشهریهایمان کمتر راهی بهشت زهرا شوند..چون تا کنون هیچ جدول لب پریده کنار خیابون کسی رو نکشته....ولذا بودجه شهر رو بر اساس اولویتهای مردم ارایه کند.با سپاس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس