کد خبر 822351
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵
رضا ملک‌زاده

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی از مشتقات تریاک مانند مرفین، برای بعضی از بیماری‌ها و دردهای شدید موثر است اما مصرف تریاک برای سلامتی مفید نیست.

به گزارش مشرق، رضا ملک‌زاده امروز در همایش تاثیر مصرف تریاک در ابتلا به سرطان اظهار داشت: با توجه به گزارشی که در آن اعلام شده بود بیشترین شیوع سرطان مری دنیا در منطقه شمال شرق ایران است، تلاش کردیم تا بدانیم چرا سرطان در این نقطه شیوع زیادی دارد. 

وی با ارائه نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیر مصرف مواد مخدر به ویژه تریاک در ابتلا به سرطان افزود: یافتن دلایل شیوع بالای سرطان در شمال شرق ایران، نیازمند یک کار گروهی بود تا علاوه بر متخصصان و دانشمندان ایرانی از برجسته‌ترین دانشمندانی که در جهان صاحب نظر هستند، کمک بگیریم به همین دلیل یک گروه پنجاه نفره شامل ۱۵ متخصص ایرانی به علاوه متخصصانی از دانشگاه‌های مختلف دنیا در این مطالعه شرکت داشتند. 

ملک‌زاده بیان کرد: این مطالعه در مدت بیست سال انجام شده و موفق شدیم با شواهد علمی بسیار دقیق نشان دهیم که مصرف مواد مخدر علاوه بر افزایش مرگ و میر بر اثر سکته‌های قلبی و مغزی و انواع بیماری‌های ریوی و کبدی، میزان سرطان را نیز بسیار افزایش می‌دهد و یکی از دلایل بالای شیوع سرطان در بعضی از نقاط ایران، مصرف زیاد تریاک است. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عنوان کرد: برآورد ما از سطح کشور این است که جمعیتی حدود ۱۰ درصد مردم به ویژه افرادی که سن بالای چهل سال دارند، تریاک را نه به عنوان مخدر اعتیادآور بلکه به صورت تفریحی استفاده می‌کنند و بیشتر مردم از این مسئله آگاهی ندارند که میزان بیماری‌زایی تریاک از سیگار نیز بیشتر است. 

ملک‌زاده بیان کرد: برخی از مشتقات تریاک مانند مرفین، برای بعضی از بیماری‌ها و دردهای شدید موثر است اما تریاک نه تنها برای سلامتی مفید نیست بلکه سبب ابتلا به انواع بیماری‌ها، سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان‌های مختلف، بیماری‌های کبدی و ریوی می‌شود. 

وی افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده، به طور کلی هر ساله در سراسر کشور نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند که در بین دلایل و عواملی که سرطان را به وجود می‌آورند علاوه بر تنباکو که عامل مهم بروز سرطان است، مصرف تریاک نیز یک عامل مهم است.

ملک‌زاده با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم، گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در تغییر فرهنگ نادرست مصرف تریاک دارند و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشند. 

سید بصیر هاشمی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این مراسم گفت: این همایش به منظور ارائه و بررسی مطالعاتی که از سوی دکتر ملک‌زاده در سطح کشور و استان فارس در زمینه سرطان انجام شده و نتایجی که از این مطالعات به دست آمده است، برگزار می‌شود. 

هاشمی افزود: در سطح استان فارس چندین مطالعه کوهورت در حال انجام است و کوهورت‌ها مطالعات بزرگ آینده‌نگر هستند که جمعیت زیادی را زیر پوشش قرار می‌دهند و  در حال حاضر کوهورت‌های بالاده کازرون، خرامه و فسا در حال انجام است و به زودی در کوار نیز اجرا می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس