کد خبر 822224
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
باتری موبایل

شارژ کردن صحیح باتری گوشی موبایل بسیار حائز اهمیت است و قوائد و نکات خاصی دارد که در این گزارش به بررسی این قوائد و روش صحیح شارژ باتری موبایل خواهیم پرداخت.

به گزارش مشرق، زمانی که شما در حال استفاده از گوشی هوشمند خود هستید و ناگهان باتری آن تمام می‌شود و دستگاه شما را در وسط کار خاموش می‌کند، باتری‌ها برای شما به نفرت انگیزترین تکنولوژی بشر تبدیل می‌شوند. اما به هر حال هر حسی که شما نسبت به این تکنولوژی کوچک داشته باشید کارایی بسیار تاثیرگذار و مهم آن را تغییر نخواهد داد.


شارژ کردن صحیح باتری گوشی موبایل بسیار حائز اهمیت است و قوائد و نکات خاصی دارد. در حقیقت، ممکن است شما با عادات غلط شارژ کردن، عمر باتری گوشی تان را کوتاه کرده باشید. در این گزارش به بررسی روش صحیح شارژ باتری موبایل خواهیم پرداخت. باتری موبایل



بسیاری از شما جزء آن دسته از افرادی هستید که باتری خود را ۱۰۰ ٪ شارژ می‌کنید یا اینکه که تمام طول مدت شب آن را به شارژ می‌گذارید و یا بعد از اینکه باتری گوشی کاملا تخلیه شد، اقدام به شارژ کردن آن می‌کنید، اما این باوری اشتباه است که به آن عمل میکنید.


باتری موبایل خود را درست شارژ کنید



طبق گفته Cadex، شرکتی که با ارائه دستگاه هایی، گوشی‌های هوشمند و دیگر باتری‌ها را آزمایش می‌کند، همه این موارد رایج می‌تواند عمر مفید باتری شما را کوتاه کند. این شرکت روش‌هایی را جهت شارژ صحیح باتری موبایل ارائه داده است.



از زمانی که اپل اعلام کرد سرعت آیفون‌هایی که باتری هایشان تضعیف شده را کاهش داده است تا دستگاه‌ها به طور غیر منتظره خاموش نشوند. اخیرا همه جا صحبت از روش‌های شارژ صحیح باتری موبایل است که به بهبود عمر باتری کمک کند.



Cadex اطلاعات زیادی در مورد باتری‌ها در وب سایت batteryuniversity ارائه می‌دهد. از جمله مواردی که مورد بحث قرار می‌گیرد، باتری‌های لیتیوم یون گوشی‌های هوشمند هستند. این شرکت می‌گوید اگر شما دوست ندارید که به سرعت باتری گوشی خود را تعویض کنید یا یک گوشی جدید بخرید، درصد شارژ گوشی خود را در حد مشخصی نگه دارید.


با توجه به مطالب فوق، ما سعی کردیم در این مطلب نحوه شارژ صحیح باتری موبایل را بصورت موردی برای شما عنوان کنیم. پس با نت نوشت همراه باشید.


هر زمان که فرصتی دارید گوشی خود را شارژ کنید حتی مدت زمان کوتاه

هر زمانی که می‌توانید گوشی خود را شارژ کنید، حتی اگر چند دقیقه طول بکشد، با توجه به گفته‌های batteryuniversity، شارژهای جزئی سبب آسیب به گوشی شما نمی‌شود.


قبل از اینکه شارژ باتری گوشی کاملا تمام شود آن را شارژ کنید



batteryuniversity می‌گوید وقتی که شما آنقدر از گوشی خود استفاده می‌کنید تا باتری آن کاملا تخلیه گردد، عمر باتری گوشی شما کاهش می‌یابد. سامسونگ نیز این موضوع را در وبسایتش با تیتر راهنمایی‌هایی در مورد چگونگی افزایش عمر باتری گوشی، مورد بررسی قرار داده و تایید می‌کند.


سعی کنید میزان شارژ باتری خود را بین ۶۵ تا ۷۵ ٪ نگهدارید

باتری لیتیوم یون در گوشی هوشمند شما، اگر همیشه بین شارژ ۶۵ ٪ تا ۷۵ ٪ نگه داشته شود عمر بیشتری خواهد کرد. خوب مسلما اگر بخواهید شارژ باتری خود را همیشه در این سطح نگهدارید کار نشدنی و سختی است. ولی حداقل بهتر است بدانید که هدف چیست.


اگر شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید، سطح شارژ را بین ۴۵ ٪ تا ۷۵ ٪ نگهدارید



دومین و بهترین حالت میزان شارژ برای باتری‌های داخلی گوشی‌های هوشمند، ۴۵ تا ۷۵ درصد است



شما حتی می‌توانید روزانه زمان‌های خاصی را به شارژ گوشی خود اختصاص دهید تا بتوانید آن را در سطح شارژ مورد نظر نگهدارید.


همچنین بخوانید: بهترین روش برای از بین بردن تاتو یا خالکوبی چیست؟

اما اگر به طور معمول سطح شارژ تلفن خود را بین ۲۵ ٪ تا ۷۵ ٪ نگه می‌دارید، نگران نباشید احتمالاً در مدت زمان طولانی آسیب زیادی به باتری شما زده نخواهد شد.

هرگز باتری خود را کاملا شارژ نکنید.



وقتی باتری گوشی را از سطح پایین ۲۵ در صد تا ۱۰۰ درصد به شارژ می‌گذارید این می‌تواند ظرفیت باتری و طول عمر آن را کاهش دهد.



به گفته batteryuniversity، باتری‌های لیتیوم یون “لازم نیست به طور کامل شارژ شوند، و این برای آن‌ها خوش آیند نیز نیست”



در واقع، بهتر است باتری را به طور کامل شارژ نکنید، چون ولتاژ بالا برای باتری مناسب نیست و در بلندمدت دوام آن را کاهش می‌دهد.


در تمام مدت شب گوشی خود را به شارژ نگذارید.



بحث‌های زیادی پیرامون اثرات شارژ گوشی‌های هوشمند در کل شب وجود دارد. ولی با توجه به اینکه شارژ ۱۰۰% باعث آسیب بیشتر به طول عمر باتری می‌شود، پس احتمالا باید آن را در کل شب به شارژ نگذارید و پس از اتمام شارژ گوشی را جدا کنید. در تمام مدت شب گوشی خود را به شارژ نگذارید.


کالیبره کردن باتری گوشی

فرض کنید به یه منطقه دریایی سفر کردید یا در استخر هستید، بسم الله نفستون رو حبس کنید و برید زیر آب چند دقیقه می‌تونید زیر آب فشار رو تحمل کنید و تسلیم عزرائیل نشید؟ تو یه نفس هر کسی نمیتونه بیشتر از ۱ الی ۲ دقیقه (تازه خیلی تخفیف دادم) دووم بیارید. اما اگه بیای بالای آب و دوباره نفس بگیری می‌تونی ۱ میلیون بار هی بری زیر آب بمونید. باتری و هر وسیله الکترونیکی دیگه اگه به صورت مداوم بخواد کار کنه عمرش کم میشه. توصیه اکید میشه اولا گوشی خودتون رو هفته‌ای یکبار خاموش کنید تا باتری خودش رو ریکاوری کنه. از طرفی جهت کالیبره کردن باتری گوشی، ماهیانه اجازه بدید باتری کامل خاموش بشه و دوباره تا ۸۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید.


شارژر وایرلس

شارژر وایرلس فعلا تو ایران خیلی جا نیفتاده، اما من از همین الان میگم که این راه برای شارژ کردن در مواقع اضطراری طراحی شده یا برای بچه مایه دارهایی که حوصله خاروندن سر خودشونم ندارن چه برسه عَلم کردن شارژر سیمی و ور رفتن با سیم. ببینید کلا وقتی شما از طریق وای فای انتقال فایل یا توان انجام میدید حداقل یه بخشی از گوشی که وظیفه کنترل و انتقال دیتا به صورت وایرلس رو داره، درگیر میشه و این یعنی گرمای بیشتر در گوشی. شارژ کردن گوشی به صورت وایرلس یا بیسیم می‌تونه به گرم شدن گوشی و در نتیجه باتری موبایل منجر بشه. گرما هم که قاتل بالفطره باتری توی هر دستگاه و از هر نوع که باشه! من خودم عاشق شارژر وایرلس‌های جدید مایکروسافت هستم، اما دلیلی نمیبینم با این بی پولی بالای ۲۵۰ الی ۳۵۰ هزار تومان هزینه واسه شارژر وایرلس پرداخت کنم، شما چطور؟

 

گرما و سرما دادن به باتری گوشی


از قدیم ایام باب بود باتری قلمی رو موقعی که تموم میشد مینداختیم تو آب جوش تا حداقل واسه خرید یک باتری نو وقت اضافه گیر بیاریم؛ و جدیدا بعضی از دوستان باتری گوشی رو در فریزر قرار میدادند و عین قدیما تو آب جوش میندازند، این قضیه در بعضی از باتری ازهای موبایل و دستگاه‌های دیگه مشاهده شده. حال صبحت من با شما اینکه، عزیزان من آب جوش، و فریزر این کارها مال ۱۵ سال پیش بود الان اگه این کارها رو با باتری گوشی و یا … بکنی دیگه رنگ باتری سالم رو نمی‌بینید به هیچ وجه، سرما و گرمای زیاد باعث از بین رفتن بافت‌های داخلی باتری میشه گوشی خودتون رو حتی الامکان داخل ماشین (تو تابستون) نذارید. تحقیقات مشخص کرده هرچی دمای جایی که شما از گوشی استفاده می‌کنید بیشتر باشه باتری گوشی زودتر معیوب میشه.


شارژ کردن گوشی با کامپیوتر و شارژر فندکی خودرو



کلا خواهش می‌کنم از سیستم‌های غیر متعارف و غیر منطقی برای شارژ کردن گوشی استفاده نکنید. درسته که شارژرهای گوشی ۵ ولتی هستن و خروجی پورت USB هم ۵ ولتیه، اما پورت USB کامپیوتر برای اینکار تعبیه نشده مخصوصا پورت جلوی USB. سیستم برق ماشین هم که کلا از بیخ و بن مشکل داره. اصلا و تحت هیچ شرایطی گوشی که ۲ میلیون پولشو دادید با شارژر فندکی ماشین شارژ نکنید. پورت پشت USB باز یه مقدار معقول تره و احتمال آسیب زدن به گوشی کمتره.



نتجیه گیری:



شارژر گوشی رو بعد از استفاده از پریز برق بکشید.
از شارژ کردن شبانه و دیر وقت باتری خودداری کنید.
هر ماه گوشی خودتون رو خاموش و روشن کنید جهت ریکاوری باتری.
حتی الامکان از شارژر وایرلس، شارژ داخل خودرو و موارد این چنینی استفاده نکنید.
ترجیحا از شارژرهای دو تیکه استفاده نکنید البته برخی گوشی‌ها و تبلت‌ها شارژرهاشون اساسا ۲ تیکه اس. منظور من شارژرهای تقبلی ۲ تیکس.
شارژ اولیه گوشی برای زمان گذشته بود، خواهشا از گذاشتن باتری در شارژ غیر معقول و چندین ساعته خودداری کنید.
موقع شارژ شدن گوشی به هیچ وجه از گوشی استفاده نکنید، چون هم به باتری آسیب میزنه و هم با توجه به تحقیقات گزارش شده برای سلامت انسان مضر می‌باشد.

منبع: نمناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس