کد خبر 821700
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰
تلگرام

۱۷۰ نماینده مجلس طی نامه‌ای خواستار توقف فعالیت فیلترشکن‌ها و توجه دولت به پیام‌رسان‌های داخلی شدند

به گزارش مشرق، همان لحظاتی که صحنه‌های عملیات نیروهای داعش در مجلس شورای اسلامی به شکل آنلاین روی شبکه اجتماعی تلگرام قرار گرفت، ثابت شد نگرانی‌ها درباره این شبکه اجتماعی بی‌دلیل نیست. به‌خصوص وقتی روشن شد تمام هماهنگی‌ها برای عملیات انتحاری در حرم امام(ره) و عملیات گروگانگیری در مجلس در بستر همین شبکه انجام گرفته است. بگذریم از اینکه این شبکه بیشتر از آنکه کسب و کارهای مشروع معقول را در فضای مجازی پر رونق کند، حضور و ساماندهی باندهای قاچاق موادمخدر، ‌مشروبات الکلی و حتی قاچاق اسلحه را رونق داده است.

آخرین‌بار همین چند وقت پیش بود که این پیام‌رسان مدیریت اعتراض‌های مردمی به برخی ناکاستی‌ها را به دست گرفت و آنها را به اغتشاش تبدیل کرد؛ اغتشاشاتی که اتاق کنترل آن در آن سوی مرزهای کشور از بستر تلگرام برای اجرای این پروژه طرح‌ریزی شده استفاده می‌کرد. برهمین اساس با فیلتر تلگرام همه چیز به حالت عادی برگشت و مجرای اجرای برنامه‌های براندازی بسته شد، اما حالا با عادی شدن اوضاع فیلترینگ تلگرام برداشته شد، اما نگرانی‌ها درباره این شبکه همچنان باقی است،‌ به‌خصوص با تغییراتی که مدیر تلگرام برای غیرقابل فیلتر شدن یا راه‌اندازی ارز دیجیتالی و امکان خروج بی‌واسطه ارز از طریق تلگرام داده است. براساس همین نگرانی‌ها روز گذشته هم ۱۷۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به رؤسای قوا خواستار جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی شدند. 

بازگشایی تلگرام موجب شده تا این پیام‌رسان یکبار دیگر به مجرایی برای نفوذ و پیاده کردن برنامه‌های اتاق‌های فکری آن سوی مرزهای کشور تبدیل شود. همان اتاق فکرهایی که پای داعش را به کشورمان باز کرد تا در قلب ایران و در پارلمان کشورمان عملیات گروگانگیری را سامان دهند و با عضویت حدود ۴۵‌میلیون ایرانی در این نرم‌افزار نبض افکار عمومی ایرانیان را در دست دارد. در بیانیه ۱۷۰ نفر از نمایندگان مجلس در هشدار برای لزوم جایگزینی تلگرام با پیام‌رسان‌های داخلی آمده است: در چندماه گذشته بدخواهان و دشمنان ملت ایران با سوءاستفاده از برخی زمینه‌های داخلی حداکثر بهره را از پیام‌رسان‌های خارجی برای ایجاد ناامنی، فساد و آشوب در شهرهای ایران برده‌اند. حمله داعش به مجلس شورای اسلامی، ترویج خشونت، ایجاد آشوب‌های خیابانی اخیر، فروش موادمخدر و روانگردان‌ها گوشه‌ای از اقدامات دشمنان ملت ایران در بستر پیام‌رسان‌های خارجی بوده است.

در ادامه این نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رؤسای قوا درخواست کرده‌اند تا به‌منظور حفظ و استقلال سیاسی و فرهنگی کشور، پیشگیری از ناامنی و تجاوز به حریم خصوصی آحاد جامعه، صیانت از فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی و تأمین حقوق شهروندی با آزادی‌های مشروع، امنیت و آسایش مردم و نیز حمایت از فناوری بومی و توانمندی داخلی، ضمن حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی این پیام‌رسان‌ها را جایگزین پیام‌رسان‌های خارجی کنند و نسبت به ساماندهی فیلترشکن‌ها اقدام عاجل به عمل آید. 

  

رویین‌تن کردن تلگرام در برابر فیلترینگ 

در بحبوحه اغتشاش‌های کشورمان و با فیلتر شدن تلگرام بود که پاول دورف وعده عرضه نسخه متفاوتی از تلگرام را داد که قابل فیلترکردن و انسداد نیست. این وعده در حالی بیان می‌شد که تلگرام به درخواست مسئولان کشورمان برای حذف برخی کانال‌های ترویج‌کننده خشونت و ترور پاسخ منفی داده بود و پیرو آن، مسئولان کشورمان رأی به خارج شدن آن از دسترس ایرانیان دادند. 

«شبکه باز اطلاعات تلگرام» به طور مخفف «TON» (Telegram Open Network)  حالتی است که در آن تلگرام بر بستری عرضه خواهد شد که امثال بیت‌کوین بر آن بستر فعالیت می‌کنند؛ پلتفرمی که به تلگرام کمک می‌کند، بی‌ارتباط با سرورهایش نیز فعال بماند! در بلاک چین اطلاعات یک واقعه نه در یک سرور و با چک شدن و رجوع مداوم به آن سرور که در هسته‌های فراوانی که همانا کاربران آن سیستم هستند، نگهداری می‌شود و از این رو، قطع ارتباط سرور منجر به قطع ارتباط شبکه نخواهد شد. به این ترتیب مدیران نرم‌افزار تلگرام قصد دارند اطلاعات این شبکه اجتماعی را بین کاربران نگهداری کنند که در این صورت، حتی با بستن ارتباط کاربران با سرورهای تلگرام هم نمی‌شود تلگرام ایشان را از کار انداخت. 

   

دروازه‌ای برای خروج ارز از کشور

از سوی دیگر این روزها بسیاری از کمپانی‌های بزرگ حوزه‌ فناوری امکان ارسال پول از طریق اپلیکیشن‌های پیام‌رسان خود را فراهم آورده‌اند، حال آنکه این موضوع توسط تلگرام با استفاده از پول رمزنگاری شده ممکن خواهد شد. 

 بنابر گزارش‌های موجود نام پول رمزنگاری شده‌ تلگرام، گرام (Gram) خواهد بود و حتی پلتفرم توسعه یافته امکان استفاده از آن را در سایر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان فراهم خواهد کرد. ارز دیجیتالی گرام به خروج سرسام‌آور ارز از کشور را در کوتاه‌ترین زمان ممکن منجر می‌شود و قاچاقچیان و ‌جاسوس‌ها و دیگر افراد بدون هیچ واسطه‌ای می‌توانند ارز را از کشور خارج کنند. این مسئله سیستم بانکی و مالیاتی کشور را دور خواهد زد. 

  

لزوم عذرخواهی برای ورود پیام‌رسان‌های خارجی 

چند روز پیش هم جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر ارتباطات، خواستار حل معضل شبکه‌های پیام‌رسان شدند. 

در بخشی از این نامه با انتقاد از محمدجواد آذری جهرمی به خاطر عذرخواهی بابت فیلتر کردن تلگرام آمده است: چرا از بسیاری از مردم که به دلیل عدم توسعه شبکه‌ پیام‌رسان استانداردِ داخلی متضرر گشته‌اند، عذرخواهی نمی‌کنید؟ آیا واجب‌تر نبود که برای واردکردن شبکه پیام‌رسانِ خارجی و صهیونیستی «تلگرام» و آلوده‌ کردن تمام منافذ اطلاعاتی کشور عذرخواهی کنید؟

در این نامه با تأکید بر اینکه فضای مجازی قتلگاه نوجوانان و جوانان شده، آمده است، آیا وقت آن نرسیده است که به این بیندیشیم که چرا باید وزیر ارتباطات کشوری قدرتمند، همچون ایران از موضع ضعف با گردانندگان یک شبکه پیام‌رسان سخن گفته، ملتمسانه از آنان بپرسد که «آیا زمان توقف خشونت‌پراکنی نیست؟!»

  

لوله‌کش دیگران شدیم!

سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی هم می‌گوید: از بین سیستم‌عامل‌های موجود در دنیا که قبلاً حتی اروپایی هم بودند، امروز فقط سیستم‌عامل‌های امریکایی ماندند و روی موبایل نیز سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS قرار دارند که آنها نیز امریکایی هستند. با این حساب دیگر حاکمیتی نمی‌ماند و با ادامه این روند لوله‌کش دیگران می‌شویم که در سیستم آنها حرکت می‌کنیم. 

وی از ابلاغ مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی خبر می‌دهد؛ ‌مصوبه‌ای که بر اساس آن به تمامی پیام‌رسان‌های داخلی وام بدون بهره تا سقف ۵ میلیارد تومان بدون ضمانتنامه سخت و با سفته داده می‌شود. وی معتقد است با کمک این تسهیلات و به شرط همراهی بخش خصوصی می‌توان امیدوار بود طی یکسال آینده انحصار پیام‌رسان‌های خارجی شکسته شود. 

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    1 2
    بسیار ممنون از مشرق که همچنان پیگیر این موضوع هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس