نفتکش ایرانی سانچی

شایعه‌ای که امروز در رسانه‌های نامعتبر مجازی پخش شد برای خیلی از مردم این‌سوال را پیش آورد که آیا واقعا مقصد نفتکش سانچی کره شمالی بود؟ چین چقدر کارشکنی و مسوولان ایرانی چه میزان اهمال داشتند؟

 سرویس جامعه مشرق- خبر تاسف بار غرق شدن کشتی سانچی که باعث جان باختن 30 نفر از هموطنانمان شد قلب بسیاری از مردم ایران را اندوهگین کرد و حس همدردی ملی با داغداران را برانگیخت.

اما عده‌ای فرصت طلب و سودجو نیز از همان لحظات اولیه با پخش شایعاتی بی مبنا و جهت‌دار، تمام تلاش خود را به کار بستند تا از یک مسئله‌ای که احساسات مردم را جریحه دار کرده برای رسیدن به امیال کثیف خود سواستفاده کنند و البته در این میان برخی مسئولین نیز براساس آنچه مطرح شده، در این گرداب گرفتار شدند و احتمالا ناخواسته موضعی گرفتند که نشان از بی‌تدبیری دارد.اما ماجرا چیست؟

مقصد کشتی سانچی کجا بود؟

یکی از مهم‌ترین شبهاتی که درخصوص این سانحه مطرح می‌شود این است که کشتی سانچی، حامل میعانات گازی به سمت کره‌شمالی بود و نه کره جنوبی.

این شایعه امروز توسط یک کانال تلگرامی منتشر شد که نوشته بود:

پخش شایعه دروغ توسط برخی رسانه‌ها

طبق آنچه که این کانال به نقل از خبرگزاری نامه نیوز نوشته، نمایندگانی از مجلس مدعی شدند کشتی قرار بود به سمت کره شمالی برود. حال این ادعای کذب را بررسی می‌کنیم:

شاید اصلی ترین دلیل بر کذب بودن این ادعا را بتوان تایید مقامات کره جنوبی عنوان کرد. در این زمینه می‌توان به سخنان سفیر کره جنوبی در ایران اشاره کرد که وی صراحتا مقصد را کشور کره جنوبی عنوان می‌کند.

«کیم سئونگ‌ــ‌هو» سفیر کره جنوبی در تهران تأیید کرد که مقصد نفت‌کش سانچی کره جنوبی بوده است نه کشور دیگری.

این مسئله را می‌توان اصلی‌ترین دلیل بر رد ادعا دانست چرا که با توجه به اختلاف میان دو کره در صورتی که چنین موضوعی صحت نداشت، سفیر کره جنوبی کشور خود را تحت الشعاع قرار نمیداد.

علت دیگر می‌توان در بیمه کشتی بیان کرد. کشتی ها برای تردد نیازمند دارا بودن تعهدات بیمه ای هستند تا در صورت وقوع حادثه ضرر و زیان آن جبران شود. براین اساس کشورها، برای بهره‌مندی از پوشش‌های بیمه‌ای موظفند مبدا و مقصد و بار حامل کشتی را دقیق و جزئی بیان کنند تا در صورت لزوم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

این کشتی هم پیش از این چه به شرکت‌های داخلی و چه خارجی مقصد خود را اعلام کرده بود و این مسئله نیز در بیمه نامه آن موجود است و نکته اصلی هم همین‌جاست که چه تضمیمی است که رسانه‌هایی که بخاطر بازدید بیشتر هر کذبی را منتشر می‌کنند بهانه دست شرکت های بیمه خارجی که 70 درصد تعهد کشتی را داشتند ندهند تا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند؟

طبق اعلام عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی، ۳۰ درصد بیمه‌نامه سانچی توسط شرکت‌های بیمه داخلی پوشش داده شده است که ۲۰ درصد از سوی بیمه البرز و ۱۰ درصد از سوی بیمه ملت است. از این ۳۰ درصد نیز ۵۰ درصد بیمه‌نامه‌های فوق نزد بیمه مرکزی پوشش بیمه اتکایی داشته است.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه ۷۰ درصد پوشش بیمه‌نامه این نفتکش نیز متعلق به یک شرکت بیمه نروژی است تصریح کرد: همچنین مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا با P&I کلوپ بین‌المللی است.

بنابراین حتی بدون ارجاع به موضع رسمی وزارت خارجه، می‌توان با اطمینان کامل گفت شایعه انتقال بار کشتی به کره شمالی دروغی بیش نیست.

از سوی دیگر به راحتی می‌توان از سایت‌های اینترنتی که وظیفه رصد و پایش حمل و نقل دریایی را دارند مشاهده کرد که دو کشتی کریستال چینی و سانچی ایرانی در کدام منطقه به هم می‌رسند و برخورد می‌کنند. تصاویری هم که از کشتی چینی سانحه دیده مشخحص است نشان از این دارد که این دو کشتی با هم برخورد داشتند اما با توجه به نوع بار و همچنین زاویه تصادم طبیعی است که آن کشتی خسارت کمتری داشته باشد.

آیا کشتی‌ها تصادف (تصادم) می‌کنند؟

بله کشتی ها هم تصادف می‌کنند. شاید در نگاه اول برای خیلی از مردم که اطلاع زیادی از این مسیر حمل و نقل ندارند امکان تصادف کشتی امری عجیب به نظر برسد اما این مسئله وجود دارد که در برخی مناطق دریایی با تنگه‌هایی مواجهیم که امکان تصادف (تصادم) را زیاد می‌کنند که با توجه به وسعت عظیم این کشتی‌های غول پیکر امکان عملیاتی تغییر مسیر به سادگی میسر نمی‌شود. از این رو کاپیتان کشتی در این مواقع طوری حرکت می‌کند که کمترین لطمه و صدمه به کشتی وارد شود.

نتایج جستجوی تصادف کشتی در گوگل

باید این نکته را در نظر گرفته که کشتی یک وسیله ی نقلیه است که توسط انسان هدایت میشه و دقیقا مثل یک ماشین است که تمام دستگاههای ناوبری برای کمک هستند و قدرت تصمیم گیری ندارند و افسر ناوبر شخصی است که تصمیم نهایی رو میگیرد.

آیا خاموش بودن سیستم راداری کشتی صحت دارد؟

اولین منبع خبری که چنین ادعایی در خصوص سیستم راداری کشتی سانچی کرد رسانه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال بود. طبق ادعای این رسانه  نفتکش ایرانی سانچی و کشتی باری چینی شنبه گذشته از چند ساعت قبل از حادثه هیچ سیگنالی برای ایستگاه کنترل ترافیک دریایی ارسال نکرده بودند. این منابع ذکر کرده‌اند که مشخص نیست آیا سیستم شناسایی خودکار هر دو کشتی پیش از حادثه خاموش شده بود یا عملکرد آن مختل شده بود و یا اینکه ایستگاه کنترل ترافیک دریایی نتوانسته سیگنال آنها را دریافت کند.

طرح این مسئله سبب شد در این مدت عده‌ای بر این اساس شبهاتی مطرح کنند که متاسفانه با پاسخگویی دیرهنگام نیز از سوی مسئولان همراه شد.

در این خصوص علی بلوری سرمهندس  کشتی شرکت ملی نفتکش به خاموش بودن رادار واکنش نشان داد و گفت: 

این صحبت اصلا درست نیست، در این دستگاه‌ها حداقل دو رادار مستقل ازهم با طول موج های مختلف کار می کنند. اگر برفرض یکی آسیب دید رادار دیگر کار شما را انجام می دهد. این شایعه خاموش کردن چراغ ها و یا رادارها در کشتی که درحال پخش است اصلا صحت ندارد. هیچ کسی این کار رانمی کند. بحث خاموش بودن رادارها و یا چراغ های دریایی کاملا غلط است.

وی در ادامه گفت: اگر حتی برق ژنراتورهای کشتی برود بازهم سیستم هایی که به ایمنی کشتی مربوط است خاموش نمی شود. شما فرض بگیرید که همه این ها از کار افتاده باشد، باز هم کشتی باید در مکانی توقف کند. وی درادامه گفت فقط ars این کشتی درساعات قبل خاموش شده است، این دستگاه چندان ضروری هم نیست.

چرا پرچم پاناما روی کشتی بود؟

یکی از کارشناسان دریانوردی در این خصوص با طرح مثالی توضیح می‌دهد:

اینکه در نظر بگیرید مالکیت کشتی هیچ ارتباطی با پرچم آن ندارد مثلا شما میتوانید ماشین خود را هم در تهران پلاک کنید هم سایر شهرستانها ولی مالکیت ماشین متعلق به شماست و پلاک تنها شماره ثبت شما را مشخص میکند پرچم کشتی دقیقا همین است .

وی در ادامه می‌گوید: پرچم هر کشتی نشان دهنده ی استاندارهایی که یک کشتی پیروی میکند. پاناما کشتی های با استاندارد بالا را ثبت میکند و این برای کلاس کاری کشتی خیلی مهم است و نشان میدهد شما یک کشتی به روز و مجهز با استانداردهای بالا در اختیار اجاره کننده ها قرار میدهید.

بلوری سرمهندس کشتی شرکت ملی نفتکش نیز در این خصوص می‌گوید:

این موضوع مرسوم است، درحال حاضر کشورهای اروپایی و آمریکایی هم پرچم پاناما را  نصب می کنند. به این دلیل که قوانین مالیاتی، قوانین دریانوردی کشور پاناما راحت تر است و پرچم پاناما جزو پرچم های خوش نام است. وی در ادامه تاکید کرد: تاقبل از تحریم ها پرچم جمهوری اسلامی ایران در کشتی ها نصب می شد. این موضوع خیلی مهم نیست، تقریبا 70تا 80 درصد شناو هایی که رفت وآمد می کنند پرچم پاناما رانصب می کنند.

مسئله صرفه و جایگاه اقتصادی از مهم‌ترین دلایلی است که برای علت نصب پرچم پانا روی کشتی مطرح می‌شود.

کارشکنی چین و اهمال داخلی

در این مسئله که از روز اولی که این سانحه رخ داد، مسئولین داخلی آنچنان که باید و شاید پیگیری نکردند و وزرایی که می‌توانستند نقش تعیین کننده ای در موضوع داشته باشند نظیر وزیر خارجه و وزیر نفت و.. در این خصوص کم‌کاری کردند مسئله غیرقابل انکاری است.

حتی دستور رئیس جمهور در تعیین علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی به عنوان نماینده ویژه در این موضوع نیز قابل نقد است چرا که این مسئله ارتباط کمی به حوزه وظایف او دارد و بهتر بود از وزرای اصلی مرتبط با این پرونده استفاده می‌شد.

اما در مقابل نیز خبرهایی از کم‌کاری و اهمال طرف چینی به گوش می رسد که لازم است هرچه زودتر مقامات وزارت خارجه از مسئولین چین در این خصوص بازخواست کنند و نتیجه را نیز به اطلاع مردم برسانند.

در این خصوص می‌توان به سخنان امیر خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز اشاره کرد که گفته بود:

پیشنهاد ما برای حضور تکاوران در چین و کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان، سه روز بعد از برخورد کشتی بود و تشریفات حضور این عزیزان با توجه به اینکه طرف چینی اعلام کرده بود نظامی‌ها را برای حضور در این عرصه نمی‌پذیرد، شرایط را پیچیده‌تر کرد. آنها اعلام کردند که تکاوران ایرانی نباید با لباس نظامی در صحنه حاضر شوند. ما هم پذیرفتیم با هر پوششی که آنها بگویند، حاضر می‌شویم. در روز سوم در تماس تلفنی با فرمانده نیروی دریایی ارتش چین صحبت کردیم و ایشان هم با ما همکاری کردند و با هماهنگی ارتش این کشور اعلام شد هر تجهیزاتی که لازم باشد را در اختیار ما قرار می‌دهند، اما با این وجود سه روز فرآیند دریافت ویزا و روادید تکاوران برای حضور در چین طول کشید.

در واقع درخصوص علل همکاری نکردن طرف چینی در این مسئله و تعلل سه روزه در دادن ویزا به نیروهای ایرانی مسئله ایست که باید سریعا برای مردم روشنگری شود.

محمد سمیعی ملوان با سابقه ایرانی نیز در این خصوص معتقد است:

ما حتی زمانی که کشتی‌های چینی در آب‌های آزاد با دزدی دریایی مواجه شده‌اند، آنها را نجات دادیم و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران کشتی‌های چینی را از دست دزدان دریایی نجات داده است، اما چینی‌ها با وجود آنکه می‌توانستند در ساعات و روزهای اولیه برای سانچی کاری کنند، ‌کم‌کاری کردند، اصلاً خدمه سانچی و سرنوشت آنها برایشان مهم نبود و بیشتر از همه مایل به حفظ محیط‌زیست دریای خود بودند.درواقع مایل بودند که این کشتی بسوزد و میعانات و سوخت وارد دریا نشود تا آب‌های آن منطقه آلوده نشود. سمیعی افزود: حتی تجهیزاتی که چین بابت اطفای حریق نفتکش سانچی به کار برد به نظر من می‌توانست بسیار بیشتر از تجهیزات به کار گرفته شده باشد.

از امداد نرساندن نیروهای چینی در این حادثه تا کار نکردن در ساعات شب مسایلی هستند که در سطح جامعه مطرح شده و نیاز است مسئولان پاسخ دقیق و منطقی به این سوالات بدهند تا هم برای مردم مسئله مشخص شود و هم خانواده های داغداران مقصران اصلی را بشناسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 33
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    تو کشوری که وزیر صنعتش میگه خودروی هیبریدی الودگی هوارو بیشتر از خودروی بنزینی می کنه انتظار داری نماینده مجلسش فرق کره شمالی وکره جنوبی رو بدونه دلت خیلی خوشه
    • سلام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      14 3
      جعبه سیاه باز میکنن انجوری که دلشون میخواد! سوال! اگر گاز سمی همه را در دم کشته چرا خدمه کشتی چینی همه سالمند؟ تازه کوچکتر و کم تجهیزات تر هم بوده
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      4 0
      وزیر صنعت یا رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت؟
    • حسام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      4 0
      اگه دو تا رادار داشته پس این همه ادم چطوب نفهمیدن؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    60 10
    ایا ممکن نیست توسط شیخ یاس و ناامیدی مثل بحث فردو و تیم ذاکره و راستی ازمایی لو رفته باشد که انرا با موشک بزنند تا ابرقدرت شاد شود تا گرین کارت و امتیاز برای اقامت بدهد؟
    • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      21 3
      باید به این نظر همی احسنت گویی و بایستی در مورد آن تفکر کرد
    • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      32 2
      کاربران محترم این حادثه مشکوکه. هی من میگم مشکوکه و شما بگید نه. برید مستند معمایc130 رو ببینید تا بهتون ثابت بشه همچین اتفاقی توی این شرایط بحرانی و پیچیده ایران و جهان ردشدنی نیست. علی برکت الله
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    73 37
    خط چین هراسی و تطهیر امریکا توسط بی بی سی و اصلاح طلبان دنبال میشود....
    • US ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      39 1
      ابهامات فراوانه
    • ایرانی IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      23 2
      بازم دولت تدبیر امید به تمام معنا گ .... زدن به همه چی
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    40 9
    به صورت چشمی از ۵ کیلومتری نمیتوانستند ببینند و ترمز بگیرند؟
    • ج IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      8 15
      ترمز و ایستادن کشتی حداقل ۸ کیلومتر مسافت نیاز داره
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      7 0
      مه بود ...
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      9 3
      کشتی ترمز نداره
    • مهدي IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      8 2
      كشتي ها ترمز ندارند
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      7 0
      یا مسیر را عوض کنند؟
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      7 0
      یا مسیر را عوض کنند؟
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    26 6
    با سلام این عزیزان اصلاح طلب ما که با رویه های بسیار نامردی رسانه های خارجی که متاسفانه دولت ما نیز آنها را فیلتر نمی کند مخاطبان را بیمار و وابسته می کنند بگونه ای که مخاطب چشم روی دروغ های این رسانه های اینترنتی و غیره می بندند و گوش به دلسوزان واقعی نظام و مردم دیگر نمی توانند بدهند و با این اخبار دروغ اینچنین اذیت می شوند و به قول شاعر گلی بودی به دست باد و من مرغی به حجرانت . در آب دیده افتادیم و بر باد فنا رفتیم . بله متاسفانه با این اصرار بیخود خود در گوش دادن به اخبار دروغ برای بقیه مردم نیز هزینه ایجاد می کنند . شما رو به خدا این همه هزینه و ضرر به کشور نزنید سگ خبرگزاری های وطنی به کل هیکل مافیای خبر جهان از مرداک و غیره می ارزد ؟؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    3 18
    سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین همکاری دولت چین را در این موضوع بسیار مطلوب دانست و افزود: دولت این کشور از ابتدای حادثه و پس از تماس‌های ما ستاد بحران تشکیل داد و همکاری بسیار خوبی با ما داشت، اما ارتفاع آتش و حرارت بالای آن و نیز حجم میعانات به حدی بود که نزدیک شدن به نفتکش را غیرممکن می‌کرد.
  • مسعود دیپلمات IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    39 10
    از نظر فنی، تصادم دو کشتی در حالیکه آب هر دو را فرا گرفته است، موجب ایجاد جرقه و انفجار نخواهد شد و تا کنون نیز سابقه نداشته است. به نظر میرسد که همزمان با تصادف ساختگی، یک فروند اژدر نیز به طرف سانچی شلیک شده است.
    • DE ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      5 2
      نه بابا. اون کبریته که خطر جرقه داره. خلاف جهت بدن کبریت بکش.
  • کارشناس IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    58 8
    احتمال زنده بودن خدمه کشتی دور از ذهن نیست . احتمال داره ربوده شده باشند ویک سانحه ساختگی را اجرا نمایند . بنظر من کشتی به ان کوچکی چنان قدرتی ندارد که به سانچی صدمه زند . احتمال کوبیدن بمب به بدنه کشتی وجود دارد . باید خدمه ای که سوخته اند به دقت کالبد شکافی شوند تا مشخص شود که با گلوله کشته شده اند یا داستان چیز دیگری است . یکی از خدمه ها هم در دریا پیدا شده بود . بی عرضگی مسئولان ما بر همگان اشکار است .
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      6 27
      شما فیلم زیاد میبینی؟
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      7 4
      با دماغه زده به پلوی کشتی ما. همچین کوچکم نیست عکساش رو نگاه کن.
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      1 1
      پهلو
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    28 1
    اگه چینی ها واقعا سوختن کشتی رو ترجیح میدادن واقعاً چیزی نمی توانیم بگوییم که از انسانیت بویی نبرده اند
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    1 1
    بالاخره تجهیزات آن کشتی مقابل که چینی بوده بیشتر بوده است و ما کمتر تجهیزات داشتیم
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    19 5
    شواهد نشان می دهد که هر دو کشتی عازم کره شمالی بودند...
  • DE ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    18 8
    حالا گیریم مقصد کشتی کره شمالی بوده و ما به کره شمالی سوخت میفروشیم . اصلا به کسی ربطی نداره .
  • DE ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    18 2
    درباره سانحه ناوچه اوراق شده دماوند هم اطلاع رساني كنيد
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    6 11
    بی عرضگی اشکار
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    53 21
    تلویزیون میگفت به دلیل شدت انفجار تا شعاع 5 کیلومتری کشتی های اتش نشان جرات نزدیک شدن به نفت کش نداشتن ( در روز اول و دوم ) پس چطوریه که حتی یک ملوان چینی کشته نشده ؟ مگه همان لحظه برخورد انفجار صورت نگرفته ؟
  • FR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    15 7
    من اصلا فکر نمی کردم سرنوشت خدمه کشتی سانچی این طوری بشه خیلی عجیب بود هنوزم باور نمیشه که چشمان تنگ شریک اسیایی ما برای حفاظت از محیط زیستش جان 32 هم وطن ما رو بگیره، ما خیلی نفت کش ایرانی داشتیم که در دهه 60 توسط حمله موشکی موشک های ضد کشتی اگزوست عراقی اتش می گرفت که حمله موشکی قدرت تخریب بیشتری هم داره اما سرعت عمل برای تخلیه نیروی های کشتی همچنین فاجعه ای رو رقم نزد اگه این اتفاق در نزدیکی ایران می افتاد شاید الان این عزیزان زنده بودن.
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    16 1
    ممنون از این اطلاعاتی که در این گزارش ارائه کردید
  • حقیقت NL ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    6 0
    بنده سالهای سال در کشکیرانی(همون کشتیرانی شما)،خدمت کردم....متاسفانه حق دریانورد همیشه پایمال شده و خواهد شد... و بسیار در مظلومیت کار و تلاش می کنند
  • IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    14 15
    واقعاً نمی دانیم به چینی ها چه می توانیم بگوییم... و چه بگوییم از تلخی این حادثه
  • علی IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    6 0
    اگر رابطه سیاسی و نفتی ایران و چین بهم بخورد چه کشوری خوشحال و جایگزین ایران میشود؟ کاهش خرید بیش از بیست و پنج درصدی خرید نفت ایران توسط هند را چه کسی برنامه ریزی کرد؟ چه کشوری جایگزین ایران شد؟ سیستم ناوبری کشتیها یعنی جی پی اس متعلق به چه کشوری است؟ چند سال پیش روسیه از اختلال این سیستم برای جنگنده هایش در سوریه سخن گفت.
  • صرفا جهت اطلاع IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    5 0
    خب جعبه سیاه پیدا شده!قاعدتا دلیلش مشخص میشه!
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    7 33
    در ایران در مورد هرچیزی هرکسی خصوصا راننده تاکسی هم بحث فنی وکارشناسی می دهد .بیماری داری هرکسی من جمله ننه قمر هم یپا دکتر متخصصه این و بخور اونو بخور آقایی که میگی امکان جرقه نداره تو دیپلمات یا متخصص کشتیرانی هستید...
    • مسعود دیپلمات IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      0 1
      بله.
  • منوچهر IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    3 2
    بسیار تحلیل قشنگی بود و زاویه دید مردم ایران است.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    11 2
    باز دولت محترم کم کاریشو انداخت تقیر چین و غیره؟!!!! خوبه نگفتن تقصیر دولت قبله!!!!! بابا اگه چین هم کم کاری کرده ازز ضعف و بی عرضگی مسئولین ماست. یعد از عفا روز وزیر کار ! که در آستانه استیضاح بود فرستاد چین! تاسف برانگیزه مردم عزیز دولت داره صورت مسدله رو پاک میکنه تا کوتاهی خودشو کم رنگ کنه
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    1 16
    من فکر می کنم دشمنانی از این فرصت استفاده کرده اند و این کشتی را از مسیر منحرف،‌اختلال و یا تهاجمی صورت داده اند... به هر حال تصورم بر این است که این هم یک نوع تحلیل و دیدگاه است که البته باید منتظر صاحب نظران و بزرگان این عرصه باشیم که آن ها چه دیدگاهی ارائه می دهند...
  • مجید IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    4 0
    1- وزیر نفت کجاست؟ 2- وزیر راه کجاست؟ 3- وقتی کارشناسان می گفتند دریانوردان در همان ابتدا فوت شده اند چرا به جامعه و خانواده ی دریانوردان امید بیخود می دادید؟
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    5 11
    همه میگن انفجار و کشتن ملوانان ایرانی کار چینه؟! تحلیل ها هم متناقضند... ان شاالله با کشف صاحب نظران از موجودیت جعبه سیاه همه چیز مشسخص می شود.
  • AU ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    12 0
    مادامی که خط مشی ما واردات باشه و سرمایگذار ما بعلت عدم زمینه پایدار تولید, برای سود بیشتر و کارگر ارزانتر تولید در چین یا هند راه می اندازد, این رفتارها با ما ادامه خواهد داشت. شرایط مکانی و جغرافیا سیاسی ما فقط یک کلام به ما می گوید که تا وقتی که از نظر تولیدات قوی نشوید این توهین ها و ضربات از دشمنان قسم خورده و یا کشورهای سود جو مثل چین ادامه خواهد داشت.
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      7 0
      برادران اصلاح طلب بخودتون بیایید و کمی در مورد شنیده ها فکر کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    4 10
    وال‌استریت‌ژورنال هم مطالبی نوشته ولی بارها دیده ایم که خیلی نمی توان به نشریات و روزنامه های وابسته و خارجی در تصمیم گیری و قضاوت تکیه کرد
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    0 6
    بالاخره ناراحتی مان را از این اتفاق تلخ باید نشان دهیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس