به گزارش مشرق، محمدعلي ضيغمي در گفتوگو با ايسنا، درباره افزايش قيمت روغن و برنج در سطح بازار با اشاره به اينکه بيش از 80 درصد روغن کشور به قيمت بازارهاي بينالمللي وابسته است، گفت: در واقع تامين روغن خام و دانههاي روغني از خارج از کشور است و در داخل کشور روغنکشي و تصفيه به صورت کامل انجام ميشود.
او با اشاره به افزايش قيمت جهاني روغن، افزود: اين افزايش قيمت به چند هفته قبل مربوط است و يک روند افزايشي در بازارهاي جهاني در ارتباط با روغن داشتيم.
*افزايش قيمت روغن به هدفمند کردن يارانهها ربطي ندارد
معاون وزير بازرگاني در ادامه اظهار کرد: انجمن روغن نباتي تفاهمنامهاي با ما از ابتداي سال داشت که با توجه به افزايش قابل توجه قيمت روغن خام نسبت به قيمت زمان تفاهم ما با آنها، متقاضي افزايش قيمت بود؛ اما با اين موافقت نشده است. به همين دليل تلاش کرديم که زمان تفاهم را افزايش دهيم اما به تبع افزايش قيمت مواد اوليه روغن در بازارهاي بينالمللي چند درصد افزايش قيمت داشتيم.
او ميزان دقيق اين افزايش را اعلام نکرد و ادامه داد: اين ميزان را بايد محاسبه کرد؛ اما يک مقدار افزايش قيمت روغن نباتي ناشي از تغيير قيمت بازارهاي بينالمللي بوده که به مسائل داخلي کشور هيچ ارتباطي ندارد.
ضيغمي اضافه کرد: بعضيها اشاره کردهاند که اين موضوع به آثار اجراي قانون هدفمند کردن يارانهها مربوط است؛ اما اگر قيمتهاي روغن خام و دانههاي روغني در بازار بينالمللي را بررسي کنيم، اين افزايش قيمت در بازارهاي بينالمللي کاملا مشهود و قابل ملاحظه است و ربطي به قانون هدفمندکردن يارانهها ندارد.
او تصريح کرد: افزايش قيمت داخل با يک فاز تاخيري ناشي از موجودي مواد اوليه بود و اکنون اين تغيير قيمت دارد خود را نشان ميدهد.
*تاييد افزايش قيمت برنجهاي وارداتي
رييس سازمان حمايت مصرفکنندگان و توليدکنندگان در ادامه گفتوگو با ايسنا درباره قيمت برنج نيز توضيح داد: البته اين موضوع را بايد بررسي کنيم؛ اما طبق اطلاعاتي که دارم، فکر ميکنم برنج هم همين شرايط را دارد و با توجه به وضعيتي که در پاکستان ايجاد شده و سيلي که در آنجا رخ داده، مقدار عرضه برنج پاکستاني در بازارهاي بينالمللي کم شده و بر روي قيمت برنج هندوستاني تاثير گذاشته است.
او خاطرنشان کرد: برنج هند و پاکستاني تقريبا جايگزين هم هستند و به نوعي در يک رده کيفي و قيمتي قرار دارند.
معاون وزير بازرگاني در ادامه در پاسخ به اين پرسش که آيا اين افزايش قيمت در برنجهاي داخلي کشور نبوده است؟ افزود: با توجه به اينکه در فصل برداشت هم هستيم، در برنج داخلي وضعيت اينگونه نبوده است. بنا برگزارش قيمتي هم که ما داريم، تغيير خاصي در قيمت برنجهاي داخلي نداريم.
*دليلي براي ورود به بازار نميبينيم
ضيغمي در ادامه درباره برنامههاي مورد نظر وزارت بازرگاني براي جلوگيري از افزايش قيمت روغن، به اعلام کالابرگ روغن اشاره کرد و در پاسخ به اين سوال که آيا از ذخايري براي کاهش قيمت روغن استفاده نخواهد شد؟ بيان کرد: ذخاير هست، اما نيازي نيست. قرار نيست که با هر تغيير قيمتي اين کار را انجام دهيم. چراکه وقتي تغييري منطقي و يا ناشي از فضاي رواني و غيراقتصادي باشد، آن وقت براي کنترل و تنظيم بازار بايد ما وارد شويم؛ اما وقتي بازار دارد يک روند معمولي را طي ميکند، دليلي براي ورود نميبينيم.
با وجود اين، وي عنوان کرد: براي حمايت از اقشار مختلف و کاهش هزينههاي خانوار کالابرگ اعلام شده و اکنون هم در حال عرضه در شبکه است.
ضيغمي يادآور شد: ميزان کالابرگي که ما در شبکه عرضه ميکنيم، ميزان کاملا معناداري است و تقريبا حدود 65 هزار تن روغن در اين شبکه عرضه ميشود که کاملا رقم معناداري براي تنظيم قيمتهاست؛ اما بالاخره قيمتها بايد در سطح حمايت از توليد و مصرفکننده باشد.
*اين تغيير قيمت منطقي است
معاون وزير بازرگاني متذکر شد: در حال حاضر قيمت روغن داخلي ما واقعا در يک سطح منطقي دارد عرضه ميشود و به نظرم قيمت روغنهاي آزاد در بازار قيمت مناسبي است.
او در اين باره خاطرنشان کرد: اگر پايه قيمتها بررسي شوند، تقريبا دو سال است که روغن هيچ تغيير قيمتي نداشته است. بررسي گزارشهاي بانک مرکزي هم نشان ميدهد که تقريبا قيمت روغن ثابت بوده، اما اکنون ميزان تقاوتي که در نرخ خريد روغن براي صنايع روغني ايجاد شده، اين تغيير قيمت را منطقي نشان ميدهد.
معاون وزير بازرگاني در پايان در پاسخ به اين پرسش که به جز روغن و برنج، افزايش قيمت در کالايي ديگر به وي گزارش نشده است؟ اظهار کرد: نه. بحث خاصي نداشتهايم.
معاون توسعه داخلي وزير بازرگاني با تاييد افزايش قيمت روغن و برنج، افزايش قيمت روغن را ناشي از قيمتهاي جهاني و منطقي دانست و افزايش قيمت برنج را تنها مربوط به برنجهاي وارداتي ناشي از حوادثي مانند سيل پاکستان عنوان کرد. او همچنين افزايش قيمت روغن را بيا