فیلم/ آخرين افطاری آیت‌الله خامنه‌ای در كنار امام (ره)

در سال شصت‌وچهار که آقای ناطق نوری وزیر کشور بودند، یادم نمی‌رود که عدّه‌ای از جوانان به بدحجابها حمله می‌کردند. امام به ایشان نوشت: بروید و این جوانانی را بگیرید و حبس کنید.

سرویس تاریخ مشرق- مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۶ و در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران با نقل خاطره‌ای از امام خمینی (ره) به مخالفت با برخورد تند با بدحجاب‌های پرداخته و می‌فرمایند:

انقلاب عظیم مردمی، واقعاً پدیده‌ی عظیمی است. چنین حادثه‌ی عظیمی را شما خلق کردید. حادثه‌ی پیروزی در جنگ هشت ساله را شما جوانان حزب‌اللَّه خلق کردید. حادثه‌ی پیروزی در محاصره‌ی سیاسی و در محاصره‌ی اقتصادی را شما خلق کردید. همه‌ی اینها آفرینشهای شماست. روشنفکری این است.

خوب، چرا بایستی به خاطر عملِ - مثلاً - کسی که حالا سلیقه‌اش[متفاوت] است، شما متّهم شوید؟! گفته شود که اینها اهل منطق نیستند؛ اهل جنجالند، اهل بی‌خودی حرف زدنند، اهل حمله کردنند، اهل زنجیر و داغ و درفشند! چرا؟ این ظلم نیست؟ من این‌گونه موافق نیستم.

ببینید؛ سلیقه‌ی امام رضوان‌اللَّه‌علیه هم عیناً همین بود. نه این‌که خیال کنید سلیقه‌ی دیگری بود؛ نخیر، سلیقه‌ی امام، عیناً همین بود. بنده به شما عرض می‌کنم، خبر می‌دهم؛ البته شواهد هم هست.

در سال شصت‌وچهار که آقای ناطق نوری وزیر کشور بودند، من یادم نمی‌رود که عدّه‌ای از جوانان در خیابانها به بدحجابها حمله می‌کردند. امام به ایشان نوشت: بروید و این جوانانی را که به بدحجابها حمله می‌کنند، بگیرید، بزنید، زندان و حبسشان کنید! امام، مخالف بود؛ در حالی که امام، آن مرد شجاع و بی‌نظیری است که مسأله‌ی حجاب را به این کشور برگرداند! هیچ کسِ دیگر غیر از امام نمی‌توانست. این هم یکی از اختصاصات امام بود. اگر غیر از امام، هر کس دیگر بود - از همین بزرگان و مقدّسین علما - هیچ کس جرأت نمی‌کرد بگوید «زنان باید با حجاب، بیرون بیایند». امام در همان ماههای اوّل پیروزی انقلاب گفت «باید با حجاب بیایند»! این همان امام است؛ امّا درعین‌حال با آن روش، مخالف بود و ایستادگی کرد و گفت که بچه‌های کمیته جلوِ این کار را بگیرند.

البته آنها هم بچه‌های حزب اللّهی بودند؛ منتها کار را نمی‌فهمیدند، اشتباه می‌کردند. بنده هم با این‌گونه زدن و جنجال موافق نیستم. بچه‌های خوب، مؤمن، صادق، سالم، خوش‌فکر و خوش‌دل، گاهی راه را اشتباه می‌کنند! [۱]

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    34 34
    اشتباه بزرگ مسوولین دلسوز اما نادان این است که خیال می کنند راه چاره حجاب کارهای فرهنگی و تبلیغی است! آنها خیال می کنند که باید ایمان در قلب همه اول رسوخ کند تا بعد احکام اسلام اجرا شود. اما این خطای محض است. حتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هم وظیفه نداشت - و نمی توانست - که به زور ایمان را وارد قلب کسی بکند. اما او ماموریت داشت جامعه را مدیریت کند که حتی افراد بی اعتقاد و کافر مجبور شوند برای زندگی در حکومت اسلامی ظواهر اسلام را رعایت کنند. چرا؟ چون هدف از ایجاد تمدن اسلامی این است که فردی که می خواهد سالم و مومنانه زندگی کند بتواند راحت زندگی کند. اساسا همه حدود شرعی برای مواردی است که گناه علنی باشد. اما حالا اگر کسی در خلوت خود هر قدر هم گناه کند حکومت و مسلمین نه تنها وظیفه ای برای برخورد با او ندارند که تازه موظف به پرده پوشی هستند. اما همینکه گناه علنی شد و دو نفر یا چهار نفر - بسته به نوع گناه- آن را مشاهده کردند حد واجب می شود. جتی اگر کسی سه بار روزه خواری علنی بکند باید اعدام شود. چرا که چنین عملی مساوی اعلام جنگ با حاکمیت اسلام است. آری. اسلام موظف به اصلاح ظاهر است و برای مساله نفاق در حاکمیت حق ایجاد می شود. اگر قرار بود باطل در اظهار وجود خود آزاد باشد که اصلا نفاق ایجاد نمی شد. اشتباه دوم همان مسوولان انشاء الله نادان این است که می گویند در زمان پیامبر و ائمه برخوردی با بی حجابی نبوده و حتی برعکس برخی زنان آزادانه بی حجاب می گشته اند! اما حرف حقی است که معنایش را تحریف کرده اند. چرا که در اسلام کنیزان حجاب ندارند. چرا؟ چون کالا هستند و اتفاقا اگر کسی آنها را بخواهد می تواند بخرد یا با شرایطی حتی اجاره کند. اما زن آزاده کالایی برای عرضه نیست. لهذا اتفاقا وجه تمایز زن برده و آزاد در همین حجاب است. در صدر اسلام اساسا برخوردی در زمینه بی حجابی رخ نمی داد چرا که هیچ زن آزادی نمی خواست با کنیز اشتباه شود. امروزه ظاهرا بردگی از بین رفته اما هنوز برده صفتی و تمایل به عرضه کردن خود در بازارها در بسیاری از زنان هنوز باقیست. در اینجا است حاکم شرع موظف به تعزیر و مبارزه با حرمت شکنی علنی است. چرا که اساسا چیزی به نام قانون اختیاری در تمام دنیا معنا ندارد و اگر خدا قانون گذار است و قانونی گذشته حتما اجباری است. کسی که با دستور خدا مخالف است رسما شرک ورزیده
    • RU ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
      5 6
      خلاصه میکردی، نه اینکه پایان نامه ات را اینجا بنویسی.
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    21 19
    اشتباه سوم آن مسوولان و حتی بعضا برخی حزب اللهی های دلسوز اما باز هم ساده لوح این است که می گویند وقتی گناهان بزرگی مانند رباخواری و مال حرام در میان مردم هست و حیا و غیرت را از بین می برد برای چه با بی حجابی برخورد کنیم؟ این هم حرف حقی است که از آن اراده باطل شده است. بی شک باید با رباخواری و ورود مال حرام و ژلاتین خوکی و.. به سفره های مردم مبارزه کرد و این جریان فاسد را از سرچشمه مهار کرد اما اولا این مساله ابدا نفی مبارزه با بی حجاب ها در سطح شهرها نیست. درست همانطور که تلاش برای ریشه کن کردن کاشت خشخاش هیچ منافاتی با جمع آوری معتادان خیابانی ندارد و هر دو کار به موازات هم لازم است. ثانیا باید دقت کرد که چرا همه سرمایه گذاری دشمن امروز روی مساله بی حجابی است و چرا هرگز چنین تلاشی را به این شدت روی سایر گناهان ندارد. دلیلش این است که اولا بی حجابی امروز علنی ترین جلوه حرمت شکنی و مبارزه با اجرای قانون خدا است و ثانیا اثر آن آنی و فوری است. اگر اثر مال حرام چند سال و ماه طول می کشد که خود را نشان دهد اما اثر بی حجابی فورا خود را به صورت به لجن کشیدن نسل جوان و افزایش طلاقها و فرزندان طلاق و سقط جنین و... خود را نشان می دهد. تنها کسانی که صحنه دردناک جسد یک جنین بی گناه سقط شده را ندیده اند و یا کسانی که هرگز ضجه ها و گریه های فرزندان طلاق در دادگاههای خانواده را نشنیده اند می توانند بگویند بیرون بودن چند تار مو خطری ندارد! مقایسه بی حجابی با گناهی همچون اختلاس چیزی شبیه مقایسه دندان درد با سرطان است. البته سرطان بسیار مهمتر و جدی تر از بیماری پیش پا افتاده ای مثل دندان درد است اما سرطان نیاز به درمان طولانی دارد اما دندان درد را یک ساعت هم نمی توان معطل کرد و فورا باید با اقدام انقلابی با آن برخورد نمود. اثر بی حجابی آنی است و برخورد آنی و ضربتی را می طلبد. این نکته مهمی است که برخی از درک آن عاجزند.
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    21 14
    اشتباه چهارم همان مسوولان اینکه می گویند برخورد شدید و ضربتی اثر ندارد. حال آنکه این سخن خطای محض است. هیچ چیزی به اندازه زور و اجبار در فرهنگسازی موثر نیست. کما اینکه همه کارهای تبلیغی در خصوص بستن کمربند ایمنی بی تاثیر بود اما با اقدام قاطع و اجباری و برخوردهای پلیس در طی یک دهه به صورت فرهنگ درآمد.. ایرانیان حسرت رانندگی منظم و مرتب اروپا را می خورند اما نمی دانند اروپاییان هم شلخته رانندگی می کردند و این نظم و ترتیب نتیجه چند دهه سخت گیری و جریمه های نجومی برای نخلفات رانندگی است که در طی چند نسل فرهنگ رانندگی صحیح را نهادینه کرده است. اگر در ایران هم روند قاطع دهه شصت برای چند دهه ادامه می یافت و چند نسل حجاب برایشان ملکه ذهنی می شد خود به خود این مساله به صورت فرهنگ در می آمد. اما برخوردهای شل کن سفت کن اثری جز جری تر شدن بی حجابان نداشته و ندارد. در پایان اینکه هنوز عده ای مردم ساده لوح هستند که می پرسند اگر بی حجابی فساد می آورد چرا در غرب فساد نیست و یک پسر جوان غربی با دیدن دختران نیمه عریان تحریک نمی شود؟ در حالی که این یک خطای بزرگ است. در واقع آمار وحشتناک تجاوز به زنان و دختران دیگر از حد متعارف گذشته و کار به تجاوز به محارم و حیوانات کشیده است و همین کشور سوئد طبق آمارهای خودش بالاترین میزان گزارش تجاوز در اروپا را به خود اختصاص داده است. در واقع اگر آن جوان غربی از دیدن چند زن لخت زیاد تحریک نمی شود به دلیل آن است که چند ساعت قبلتر با چند زن دیگر بوده است و فعلا چند ساعتی برای اوج گرفتن فرصت دارد! همچنین آنها این مسائل را به صورت یک مساله طبیعی پذیرفته اند و آن را به آسانی در فیلمها و سریالها و کارتونهایشان نشان می دهند. اما متاسفانه وقتی دو نسل ایرانیان برنامه های غربی را به صورت سانسور شده مشاهده کرده اند باورشان آمده که می شود زن و مرد مختلط و نیمه برهنه بگویند و بخندند و هیچ اتفاقی هم نیفتد! در واقع این یکی مصایبی است که انقلاب از دست صدا و سیمای غیر انقلابی دارد می کشد.
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
      2 11
      چقدر حرف میزنی سرمونو خوردی
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    40 6
    جالبه صدای زلزله و غرش بیماریهایی مانند سرطان و صدای بی آبی و خشکسالی و صدای بی هوایی و طلاق و دزدی و اختلاس و فحشا و .... را کسی نمیخواهد بشنود....؟!!
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
      12 7
      بله. اینها تلنگرعالی خدا به جوانمع اسلامی است. عده ای انتظار دارند خدا با مردم ایران مانند مردم سوئد رفتار کند. شاید این افراد در خانه خودشان هم خرابکاری یک بچه دوساله و خرابکاری یک بچه دهساله را یکسان تنبیه می کنند.
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    38 21
    فکر نمی کنید الان داریم تاوان همین سیاستهای تساهل و تسامحی را می دهیم؟ سی سال تجربه سکوت در مقابل مفاسد و ادعای کار فرهنگی آیا نتیجه ای جز نابودی خانواده ها است.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    7 5
    نتیجه اون بااااید رو الان دارید به چشم میبینید
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    34 36
    ایران را ماهواره فاسد کرد و شبکه های موبایلی نابود خواهد کرد
    • AE ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
      40 26
      اخه انتر شبکه چه ربطی به فساد داره ادم شعور داره میفهمه چی بده چی خوب این همه کانال مذهبی ما داریم پس اگه شبکه تاثیر داشت چرا تا حالا تاثیر نکرده . عیب از بالاست که پایین گندیده ما از اسم اسلام و قران و معصومین فقط بهره برداری سیاسی و اقتصادی میکنیم کاری به جنبه عدالت و رفاه و سیره و روش زندگی اینا نداریم عدالت علی ع الان تو اروپا داره پیاده میشه با یه دین مختلف بنام مسیحیت در هیچ کشور مثلمانی عدالت پیاده نمیشه ولی گناه و بدبختی رو از جانب سایر کشورا دونستن شده برای ما نون و اب . پس ما صعیفیم که از راه بدر میشیم با یه شبکه بقول تو. ادم ضعیفم به هیچ دردی نمیخوره پس بهتر که از راه بدر بشه
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
      17 7
      به ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ خودت را داری با این حرفها گول می زنی. نفس اماره انسان مایل به گناه است و اکثر انسانها بر اساس عقل کار نمی کنند بلکه صرفا بر اساس آنکه دلشان می خواهد تصمیم می گیرند. با این حساب البته همیشه دذر طول تاریخ دکان شیطان پر رونق و دعوت انبیا بی پاسخ مانده است.
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
      10 1
      آقای مودب اگه شبکه تاثیر نداشت پس چرا غرب مفت در اختیارتون میذاره، میدونی گندیده چیه فکر عقب مونده امثال توئه که ابلهانه نقش فساد فراگیر غرب در به تباهی کشوندن دنیا رو انکار میکنید خیال کردی چطور تا حالا با این همه فساد سر پا موندن یکیش همین تربیت امثال تو برای رفت و روب نقش واضحشون در انتقال بحران به سایر نقاط دنیا
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    20 6
    هیچکس بجز شما(مشرق) از این کارها تابحال انجام نداده؟!؟
  • موسوی IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    6 3
    ازاین تحلیل آبکی آدم خنده اش می گیرد. عزیزم تنها راه پیشرفت بشر فحشا و فساد و دزدی و اعتیاد است
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    14 0
    اگر ما سیستم اقتصادی کشورمون درست بود هم خیلی از این معضل ها خود به خود حل میشد. هم نظام از لحاظ فرهنگی و حرف شنوی مردم هم دست بالا را داشت. حالا اقتصاد مشکل داره. نا عدالتی هست و این قضیه هم آسیب های اجتماعی رو افزایش میده هم باعث طغیانگری در موارد فرهنگی میشه
  • صادق IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    26 6
    من از همه مسئولین و کسانی که به زور دم از اسلام میزنن اول خواهش میکنم جلوی بانکداری غیر اسلامی و رانتو فسادو... بگیرن بهتون قول میدم بعد از اینکار مردم هم نمازشون سر وقت میشه و هم حجابشون
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
      13 2
      نه. لزوما اینطور نیست که همه خوب بشوند. اما اکثریت خوب خواهند شدذ.
  • م-ا-ی IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    3 2
    اصلاح طلبان برای کسب قدرت و ثروت بهترین راه را در بی بندو باری جوانان می دانند تا حواسشان به انها نباشد و با وسوسه و فریب و اغفال جوانان احساسی رای بگیرند و کار نظام را یکسره کنند و یک مشت فاحشه و بی غیرت و بی وطن را با خود همراه و به مقاصد مادی خود برسند غافل از اینکه دشمن اسلام و ایران مثل سگ انها را نابود می کشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس