اخبارویژه

آیا رئیس جمهور و سایر مدیران دولت حاضرند با نیم ساعت حضور در اتاق شیشه‌ای، به ابهامات و سؤالات مختلف درباره لایحه بودجه 97 توضیح دهند؟

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

********

ایران

کجای این بودجه‌ها شفاف و عملیاتی است؟
آیا رئیس جمهور و سایر مدیران دولت حاضرند با نیم ساعت حضور در اتاق شیشه‌ای، به ابهامات و سؤالات مختلف درباره لایحه بودجه 97 توضیح دهند؟
این پرسش را محمدکاظم انبارلویی سردبیر رسالت مطرح کرد و نوشت: رئیس‌جمهور در اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی گفت: «از همه مردم می‌خواهم بودجه 97 را رها نکنید، همه دستگاه‌ها در سال 97 بودجه می‌گیرند، باید به مردم بگویند بودجه را کجا خرج کردند.» وی افزود: «دسترسی به اطلاعات از مهم‌ترین حقوق مردم است، باید به اتاق شیشه‌ای برویم و مردم ما را مشاهده کنند.» وی تأکید کرد: «هر که از جیب مردم پول می‌گیرد باید به مردم بگوید کجا و چگونه خرج شده است؟»
همه‌ساله به 22 دستگاه زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری بودجه قابل ملاحظه‌ای اختصاص می‌یابد. تقریباً یک سوم بودجه این نهاد به عنوان کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و دولتی در اختیار شخص رئیس‌جمهور است. این بودجه فارغ از چتر نظارتی دیوان محاسبات و هر نهاد حسابرسی و حساب‌کشی است. آیا رئیس‌جمهور به عنوان نماد رعایت حقوق شهروندی حاضر است در مورد کمک ایشان به اشخاص حقیقی و حقوقی در 4 سال گذشته به مردم بگویند این بودجه را کجا خرج کرده‌اند؟ رقم این بودجه سال گذشته بیش از 70 میلیارد تومان بوده است. وقتی همه دستگاه‌های زیر نظر ریاست جمهوری هر کدام بودجه خاصی دارند و خود نهاد هم جداگانه بودجه دارد چه نیازی به این بودجه «کمک» وجود دارد، به ویژه اینکه این بودجه عظیم در اختیار رئیس‌جمهور بیش از کل بودجه نهاد ریاست جمهوری است؟!
بد نیست بدانیم جمع جبری کمک‌هایی که رئیس‌جمهور طی چهار سال گذشته براساس این اعتبار به اشخاص حقیقی و حقوقی داده‌اند بیش از 280 میلیارد تومان می‌شود. در بودجه 97 هم بیش از 70 میلیارد تومان برای کمک و بودجه در اختیار رئیس‌جمهور پیش‌بینی شده است. بودجه وزارت نفت در سال 97 طبق جدول شماره 7 خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی و زیرمجموعه ص 173 فقط 12 میلیون تومان است. تکالیفی که در تبصره یک بودجه بر عهده وزارت نفت است آیا با 12 میلیون تومان هزینه که چیزی کمتر از حقوق یک سال یکی از نگهبانان درب وزارت نفت است، قابل اجراست؟!
بودجه براساس تعریف ماده یک قانون محاسبات عمومی پیش‌بینی درآمد و برآورد هزینه است. وزارت نفت در سال 97 چقدر هزینه و چقدر درآمد دارد؟ تبصره یک ماده واحده بودجه 97 در این مورد ساکت است. فقط می‌گوید 14/5 درصد درآمد حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز به عنوان سهم شرکت ملی نفت باید به این شرکت داده شود!
مگر شرکت ملی نفت شرکت سهامی است که 14/5 درصد درآمد، نه سود شرکت به این بنگاه اقتصادی دولتی اختصاص یابد. بودجه‌ریزی عملیاتی در این مورد چه حرفی دارد؟ بودجه 97 کل کشور ساکت است. مهم‌تر از این خبط عظیم در بودجه‌ریزی دستگاه وزارت نفت‌؟!
در تبصره یک ماده واحده بودجه 97 آمده است: وقتی 14/5 درصد منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و صادرات گاز را به شرکت ملی نفت دادید این شرکت معاف از تقسیم سود سهام دولت است یعنی بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی دولت سودش مال خودش است، دولت به عنوان متولی نفت سهمی از این سود ندارد. این یعنی زیرپا گذاشتن ماده 10 و 11 قانون محاسبات عمومی!
آیا رئیس‌جمهور و وزیر نفت و نیز رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور حاضر است با حضور نیم ساعته در اتاق شیشه‌ای به این سؤالات پاسخ دهند و بگویند عزم بودجه‌ریزی عملکرد در مورد وزارت نفت و شرکت ملی نفت چه می‌شود؟ بالاخره شرکت ملی نفت است که با بودجه غیرقابل احصا، وزارت نفت را اداره می‌کند یا این وزارت نفت است که شرکت ملی نفت را مدیریت می‌کند؟ آیا با بودجه 12 میلیون تومانی وزارت نفت می‌شود دستگاه عریض و طویل شرکت ملی نفت را که بودجه‌اش بیش از بودجه عمومی دولت است اداره کرد؟

برجام به نفع روحانی شد اما انتظار مردم ایران را برآورده نکرد
رئیس سازمان جاسوسی آمریکا می‌گوید: دونالد ترامپ از اعتراضات در ایران حمایت می‌کند. علت این اعتراضات، وعده‌های اقتصادی تحقق نیافته روحانی است.
مایک پمپئو در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس با بیان اینکه ماهیت اعتراض‌ها به نسبت سال‌های 1999 (1378) و 2009 (1388) فرق می‌کند، افزود: علت اعتراض‌ها، وعده‌های تحقق نیافته رئیس‌جمهور روحانی و ظریف بود؛ اینکه آنها نتوانستند نتایج اقتصادی وعده داده شده را به ثمر برسانند. مردم شاهد شکست آنها در اجرای وعده‌هایشان بودند.
دولتمردان ایرانی گفتند که با برجام، غذا زیاد، تجارت احیا و مشاغل جدید ایجاد خواهد شد؛ موضوعی که تحقق نیافته است.
از نظر سیا روشن است که مشکلات اقتصادی در ایران زیاد و بیکاری بالاست. روحانی و ظریف نتوانستند به وعده‌های اقتصادی خود پس از برجام عمل کنند.
رئیس سیا همچنین در مصاحبه با فاکس‌نیوز تصریح کرد: دونالد ترامپ از اعتراضات در ایران حمایت می‌کند.
سخنان اخیر مایک پمپئو در حالی است که وی مرداد ماه امسال گفته بود: «نظر شخصی من روی توافق هسته‌ای با ایران منفی است. اما با این حال کار درستی بود زیرا جلوی ایران را از دنبال کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای گرفت. آمریکا هوشمندانه، تحولات ایران را زیرنظر دارد، افزود: این توافق به تقویت جایگاه حسن روحانی رئیس جمهور ایران کمک زیادی کرد.»
پمپئو گفته بود: «ایران کشور یکدستی نیست. در ایران احزاب متفاوت وجود دارند و هر کدام می‌خواهند حرف خود را به یکدیگر بقبولانند.»
وی همان زمان تصریح کرده بود: ما به دقت اوضاع را تحت نظر خواهیم داشت تا ببینیم چه اتفاقی می افتد. روحانی فردی است که نشان داده تمایل دارد ایران بار دیگر به جامعه جهانی بازگردد. ایران در سوریه، لبنان و عراق تحرکات زیادی دارد و ما به هوشیاری همه آنها را زیر نظر داریم.
رئیس سازمان سیا همچنین در نشست موسسه اسپن گفته بود: زمانی که بحث پایبندی ایران به توافق هسته‌ای مطرح می‌شود، می‌توان گفت ایران یک مستاجر بد است. تا زمانی که صاحب ملک(!) از او نخواهد، اجاره خود را نمی‌دهد و برای بازپرداخت اجاره از چک بی‌محل استفاده می‌کند.
جالب اینکه جان برنان رئیس سابق سازمان سیا ۸ مرداد ۹۵ در همایش امنیتی اسپن گفته بود: «تصور می‌کنم توافق هسته‌ای کار درستی بود و آقای روحانی را که در میان عناصر فعال در ایران فردی بسیار میانه‌رو به شمار می‌آید، تقویت کرد. او باید دستاوردهای بیشتری داشته باشد تا حمایت بیشتری جلب کند؛ به این دلیل که در حکومت ایران بین تندروها و میانه‌روها رقابت وجود دارد. برخلاف تصور، ایران کشور یکدستی نیست. بنابراین در حالی که آنها سال آینده انتخابات برگزار می‌کنند، ما به دقت اوضاع را تحت نظر خواهیم داشت تا ببینیم موازنه قدرت چگونه پیش می رود. نگرانی من این است که بسیاری از ایرانی‌ها انتظار داشتند با آزاد شدن دارایی‌ها، پول به زندگی آنها سرازیر شود اما خوب، این مسئله زمان می‌برد».

اعتراض روزنامه حامی دولت/معیار تورم، دیگر جیب مردم نیست؟!
یک روزنامه حامی دولت اذعان کرده شگردهای دولت برای گران کردن قیمت‌ها، صادقانه نیست و دولت با مردم صادقانه برخورد نمی‌کند.
روزنامه اصلاح‌طلب قانون نوشت: گویا قیمت کالاها با هم کورس گذاشته‌اند. از گرانی برنج گرفته تا لبنیات و حتی لوازم‌خانگی را این روزها به شکل ملموسی احساس می‌کنیم. در این میان اگرچه برخی اقلام هنوز دستور افزایش قیمت را نگرفته‌اند اما با توجه به لایحه بودجه 97 دولت با افزایش حامل های انرژی، بلای گرانی بر سر بسیاری از کالاهای مصرفی خانوارها آوار می‌شود.
تابستان 92 دکتر حسن روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت اقتصاد و معیشت مردم گفته بود: همکارانم در بخش‌های مختلف آمار و ارقام را صادقانه به مردم خواهند گفت. البته کم و بیش نخبگان و مردم از آمار خبر دارند. «معیار اصلی تورم، جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار» اما این صحبت‌ها به‌آرامی در سال‌های بعد در صحبت‌های دولتمردان کمرنگ و سرانجام محو شد. به طوری که برخی از آن‌ها به صراحت اعلام کردند که ملاک گرانی، جیب مردم و سفره‌های‌شان نیست. تورم کاهش پیدا کرده و تا این اتفاق در سفره ایرانیان احساس شود، زمان می‌برد اما حالا با گذشت بیش از چهار سال از دولت روحانی، افزایش فشار تورم بیش از پیش شده است؛ به طوری که به راحتی می‌توان آن را در میان اقشار کم درآمد جامعه احساس کرد زیرا اکنون دیگر میزان مصرف خانوارها، قدرت خرید آنها را نشان می‌دهد. با افزایش قیمت اقلام اساسی سبد غذایی خانوارها میزان تقاضا نیز کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب با هجوم گرانی، شاهد تغییر رفتار مردم در خرید مواد خوراکی هستیم. در این میان برای اولین بار تورم دهک‌های درآمدی از سوی مرکز آمار ایران محاسبه شده و آمار حاکی از آن است که فشار تورمی بر دهک‌های پایین جامعه بیشتر شده است؛ یعنی درست برعکس آنچه رئیس دولت می‌گوید.
اگرچه یکی از برنامه‌های جدی دولت کاهش فاصله طبقاتی، افزایش قدرت خرید مردم و برچیده شدن فقر بوده و به دفعات نیز از سوی دولتمردان عنوان شده است؛ اما اکنون مرکز آمار ایران به عنوان یک مرکز قابل اطمینان به صراحت اعلام کرده که قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی، بسیار کمتر از دهک‌های بالای درآمدی است و تورمی که گروه کم‌درآمد متحمل می‌شوند، به مراتب بسیار بالاتر از اقشارپردرآمد و مستقر در دهک‌های بالای درآمدی است.
بررسی نتایج شاخص قیمت مصرف‌کننده در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بر اساس دهک‌های هزینه‌ای، نشان‌دهنده آن است که بیشترین عدد شاخص این گروه در آذر ۱۳۹۶ عدد 115/3 متعلق به دهک دهم و کمترین آن عدد 113/9 متعلق به دهک اول است. این در حالی است که بیشترین افزایش ماهانه شاخص این گروه معادل سه درصد، متعلق به دهک اول و کمترین آن معادل 2/1 درصد بوده که متعلق به دهک دهم است.
به گفته کارشناسان اقتصادی، تغییر رفتار مصرف‌کنندگان در مقابل تغییر قیمت‌های نسبی از جمله عواملی است که رفتار عقلایی مصرف کنندگان را تعیین می‌کند؛ به این معنا که با افزایش شدید قیمت‌ها، خانوارها سعی می‌کنند کالاهایی را که افزایش قیمت کمتری دارند، جایگزین کالاهای گران‌تر کنند. دولت در سیاست‌های همیشگی خود سعی داشته که ابتدا افزایش قیمت را به صورتی اعمال کند که مورد تعجب و حیرت زدگی مردم ‌شود و سپس با کاهش قیمتی جزیی سعی می‌کند مردم را به این افزایش قیمت‌ها راضی نگه دارد.

آقای روحانی فقط نظر طرفداران اقتصاد آزاد را می‌شنود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت اصلاحات می‌گوید آزادسازی اقتصادی قبل از اصلاح‌ ساختارها، نتیجه معکوس دارد.
حمید برادران شرکا در گفت‌وگو با روزنامه شرق و در پاسخ به این سئوال که «به نظر می‌رسد که بین صاحب‌نظران اقتصادی و تیم اقتصادی دولت، همگرایی و رابطه‌ای برای تبادل نظرات به‌صورت مستمر وجود نداشته باشد؛ آیا اینگونه است؟» اظهار داشت: اینکه آقای رئیس‌جمهور، فقط نظرات یک طیف را می‌گیرد، یک ایراد است؛ ممکن است طیف مقابل نظرات بهتری داشته باشند. به هر حال تا نظر طیف مقابل را نشنوند که نمی‌شود غیابا قضاوت کرد. بخشی از دوستان اقتصاددان از این رویکرد ناراحت هستند. دوستانی که الان به آقای رئیس‌جمهور مشاوره می‌دهند عمدتا طرفدار اقتصاد آزاد هستند. باید تأکید کنم که هیچ اقتصاددانی پیدا نمی‌شود که مخالف آزادی اقتصادی باشد اما نکته اینجاست که آیا می‌شود به فرد مریض همان غذایی را داد که آدم سالم مصرف می‌کند؟
خیر. آقای رئیس‌جمهور شورای مشاوران اقتصادی دارند اما آیا این شورا از طیف اقتصاددانان مقابل، یک نفر را دعوت کرده تا حرف او را بشنوند؟ ایراد اینجاست که گفته‌اند این تیم اقتصادی، بهترین افراد کشور هستند. این حرف، غیرواقعی‌است؛ بهتر بود می‌گفتند این تیم بهترین تیمی بود که می‌توانست برای همکاری با من انتخاب شود.
«فکر نمی‌کنید آقای روحانی و تیم اقتصادی ایشان با آگاهی از تجربه دولت اصلاحات و مقاومت‌ها در برابر اصلاحات اقتصادی، به این نتیجه رسیده‌ باشند که باید پارادایم اصلاح مسیر اقتصاد را تغییر دهند و با یک ریل‌گذاری جدید مبتنی بر آزادی اقتصادی و اصلاح قیمت‌ها، موانع را بردارند اما با گروه‌های ذی‌نفع به گفته شما رانت‌جو و طرفدار عدم‌شفافیت درگیر نشوند؟»
برادران شرکا در پاسخ سؤال فوق گفت: اشتباه دولت فعلی اینجاست که مقداری جلوتر از زمان حرکت می‌کند. ما حتما نیازمند اصلاحات ساختاری و نهادی هستیم و اگر دنبال پیشرفت اقتصاد هستیم ابتدا باید این اصلاحات انجام شود. البته این اصلاحات به‌سادگی قابل اجرا نیست و مشکلاتی را برای جامعه ایجاد خواهد کرد اما مثل یک عمل جراحی‌است. پس از تحمل سختی‌های ناشی از جراحی، انسان سلامتی‌اش را به دست می‌آورد. مادام که ساختارهای اقتصاد، اصلاح نشده و نهادهای لازم شکل نگرفته باشد، هرگونه آزادسازی اقتصادی اثر معکوس به‌دنبال خواهد داشت. اگر تجربه اقتصادی کشورهای موفق در آزادسازی اقتصادی را بنگرید، درخواهید یافت که آنها ابتدا به اصلاحات ساختاری و نهادسازی پرداخته‌اند اما ما به سمت آخرین مرحله از اصلاحات اقتصادی یعنی آزادسازی بدون نهادسازی و اصلاحات ساختاری رفته‌ایم. وقتی کشورهای غربی را مثال می‌زنیم دوستان ایراد می‌گیرند که ساختار آنها با کشور ما فرق می‌کند؛ حالا به کشورهایی بنگرید که در طول تاریخ، ساختاری مشابه ایران داشته‌اند! ببینیم ترکیه چه مسیری را انتخاب کرد! ماهاتیر محمد چگونه اقتصاد فقیر مالزی را در یک برنامه بیست‌ساله به اقتصاد پیشرفته سوق داد! کره‌جنوبی به‌عنوان یک کشور فقیر در دهه 1960میلادی، چطور در جمع کشورهای پیشرفته دنیا قرار گرفت؟ اندونزی، سنگاپور، ایرلند، فنلاند و ژاپن را در نظر بگیرید که سختی اصلاحات ساختاری را تحمل کردند؛ آن هم بدون درآمدهای نفتی!  قرار نیست که خودمان همه‌چیز را دوباره اختراع کنیم؛ دست‌کم می‌توانیم مسیر این کشورها و برنامه‌های آنها را برای خودمان بومی‌سازی کنیم.
وی درباره تصمیم دولت بر افزایش 50 درصدی قیمت بنزین گفت: باید آثار این اصلاحات و مقاومت‌ها را رصد کرد. چرا در 5سال گذشته قیمت بنزین را ثابت نگه‌داشتیم و الان می‌خواهیم آن را 50درصد افزایش دهیم؟ بهتر نبود سالی 10درصد اصلاح قیمت صورت می‌گرفت تا جامعه خودش را به‌تدریج و پیوسته تطبیق دهد؟ وقتی 5سال قیمت‌ها را ثابت نگه داشته‌اند، دولت از بخشی از درآمدهایش محروم شده است.

خراسان

طرح جدید مسئولان برای پس گرفتن برخی نشان های دولتی
با توجه به این که آیین ‌نامه اعطای نشان‌ های دولتی مصوبه آبان ماه سال 1369 دولت وقت بوده و با گذشت بیش از دو دهه، ضرورت اصلاح و به روزرسانی آن احساس می شود، تعدادی از مسئولان نهاد ریاست جمهوری اقدام به تهیه آیین نامه جدیدی در این خصوص کرده اند که بر مبنای یکی از مواد آن، هرگاه فردی با ارائه مستندات غیرواقعی، نشان دولتی دریافت کرده باشد مکلف خواهد بود مزایای تقدیم شده به خود را مسترد کند.


ابطال مصوبه 130 میلیاردی  دولت احمدی نژاد
در حالی که بر اساس مصوبه سال 1390 دولت وقت، مقرر شده بود مبلغ هزار و 382 میلیارد ریال به منظور پرداخت ضرر و زیان شرکت های خصوصی واردکننده غلات به علت بحران جهانی، پرداخت شود، دیوان محاسبات کشور با ارسال شکواییه ای به دستگاه قضایی، این مصوبه را مغایر قانون بودجه سال 1390 دانسته بود که با توجه به ارسال نشدن دفاعیه ای از سوی دولت حجت الاسلام روحانی، این مصوبه فاقد مبنای صحیح قانونی تشخیص داده و از همان زمان تصویب، ابطال شد.

ایران


گفت‌وگوی ترامپ و مکرون درباره ایران
کاخ سفید اعلام کرد: دونالد ترامپ در تماسی تلفنی با همتای فرانسوی خود درباره ایران و کره شمالی گفت‌وگو کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، کاخ سفید دیروز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد دو طرف با یکدیگر درباره اختلافات در شبه جزیره کره و ناآرامی‌های اخیر ایران رایزنی کردند.

«سیا» مدعی عدم دخالت در ناآرامی های ایران شد
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) نقش‌ داشتن این سازمان در اعتراض‌های اخیر در برخی شهرهای ایران را رد کرد. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «مایک پمپئو» رئیس سازمان سیا اظهارات مقام‌های ایرانی درباره دخالت این نهاد اطلاعاتی امریکا در اعتراض‌های اخیر در برخی شهرهای ایران را رد و ادعا کرد:«اوضاع بد اقتصادی در ایران باعث شد تا مردم به خیابان‌ها بریزند». پمپئو، در واکنش به اظهارات «محمدجعفر منتظری» دادستان کل ایران که گفته بود یک مقام سازمان سیا و رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی طراحان اصلی اعتراضات در ایران هستند، گفت: «این اشتباه است». رئیس سیا مدعی شد: «این خود مردم ایران بودند که (اعتراض‌ها) را شروع کردند، اعتراض‌ها را ادامه دادند و خواستار شرایط بهتر زندگی و پشت کردن به نظام هستند.»


شریف‌زاده: احمدی‌نژاد دربازداشت وحصر نیست
بهمن شریف‌زاده از نزدیکان رئیس دولت‌های نهم و دهم گفت که احمدی‌نژاد نه محدود است و نه محصور. وی دیروز در گفت‌وگو با «قانون» با تکذیب بازداشت احمدی نژاد تصریح کرد: «برخی دوستان روز یکشنبه با ایشان در دفتر ولنجک دیدار کردند. ایشان هیچ محدودیتی برای برنامه و کارهای‌شان ندارند و به برنامه‌های روزانه خودشان می‌رسند.» شریف‌زاده درباره سکوت احمدی‌نژاد در اعتراض‌های اخیر نیز گفت:«این اعتراضات یک شکل و یک ماهیت دارد. موضوع این است که ماهیت این اعتراض‌ها وضعیت زندگی مردم بود اما شکل اعتراضات به گونه‌ای بود که هدف این اعتراضات گم شد. به همین دلیل تصمیم گرفته شد در مقابل ماجراهای اخیر موضعی گرفته نشود». اخیراً برخی رسانه‌های خارجی مدعی شده‌اند بعد از ناآرامی‌های اخیر محمود احمدی‌نژاد با محدودیت‌هایی مواجه شده است.

تکذیب اظهارات محسن رضایی از سوی وزارت خارجه
سخنگوی وزارت خارجه با رد اظهارات محسن رضایی در باره نقش بارزانی‌ها در ناآرامی‌های اخیر کشور گفت: بعید می‌دانم مقامات اقلیم کردستان اقدامی علیه امنیت ملی ایران انجام داده باشند. به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی درباره اظهارنظر محسن رضایی درباره نقش اقلیم کردستان عراق در ناآرامی‌های اخیر تصریح کرد: با توجه به آنکه نیچروان بارزانی این موضوع را تکذیب کردند و با توجه به مناسبات ایران و اقلیم، بعید می‌دانم مقامات اقلیم و مردم کرد اقدامی علیه امنیت ملی ایران انجام داده باشند؛ تکذیب آقای بارزانی برای ما اهمیت مهمی دارد.

آرمان

جلسه رسیدگی به پرونده دکل‌های نفتی

وکیل ‌مدافع یکی از متهمان پرونده موسوم به دکل نفتی از برگزاری سومین جلسه رسیدگی به این پرونده خبر داد. سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی گفت: سومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده دکل نفتی در شعبه 1063 مجتمع قضائی ویژه امور اقتصادی برگزار شد. وی افزود: جلسه بعد برای رسیدگی به این پرونده، سه‌شنبه هفته آینده تعیین شده است. علیزاده طباطبایی از بیان جزئیات جلسه دادگاه خودداری کرد. بر اساس این گزارش، علیزاده‌طباطبایی سوم دی ماه در گفت‌وگو با ایسنا، از برگزاری اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده دکل نفتی در شعبه 1063 مجتمع قضائی ویژه امور اقتصادی خبر داد و گفت که در جلسه امروز دادگاه، کیفرخواست توسط نماینده دادستان قرائت شد. دومین جلسه رسیدگی به این پرونده، روز یکشنبه -12 دی- برگزار شده است. علیزاده‌طباطبایی 25 آذر گفته بود: پرونده دکل نفتی ۵ متهم دارد که اتهام برخی از متهمان تحصیل مال نامشروع و برخی دیگر خیانت در امانت عنوان شده است.

تماس صالحی با آمانو

رئیس سازمان انرژی اتمی در تماس تلفنی با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص عواقب بدعهدی و نقض احتمالی تعهدات برجام از جانب دولت آمریکا هشدار داد. بهروز کمالوندی در این باره گفت: علی اکبر صالحی در این تماس تلفنی خطاب به یوکیا آمانو تاکید کرد که در صورت اجرا نشدن تعهدات برجام از جانب آمریکا، جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی اتخاذ می‌کند که می‌تواند بر روند کنونی همکاری‌های ایران با آژانس تأثیرگذار باشد.

تعیین مکانی برای اعتراض در مشهد

شورای اسلامی شهر مشهد با تصویب لایحه‌ای شهرداری مشهد را مکلف کرد ظرف مدت دو ماه مکان مناسبی برای برگزاری تجمعات اعتراضی مردم تعیین کند. متن این مصوبه به شرح زیر است: «نظر به اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که به موجب آن امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت دانسته شده است و نظر به این‌که یکی از طرق اجرای این فریضه الهی، بهره‌مندی شهروندان از حق برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها با شرایط مذکور در اصل بیست‌وهفتم قانون اساسی است، لذا به منظور ایجاد شرایط اجرای هرچه بهتر این حقوق، شهرداری مشهد مکلف است ظرف دو ماه با هماهنگی نهادهای مسئول و ذی‌ربط نسبت به تعیین مکانی مناسب جهت برگزاری اجتماعات مردمی اقدام کند.»

بررسی عملکرد رسانه‌ها درحوادث اخیر

دبیر هیات نظارت بر مطبوعات همچنین از صدور مجوز انتشار ۶۰ رسانه مکتوب و الکترونیک در جلسه امروز این هیات خبر داد. سیدعلاالدین ظهوریان با اشاره به جلسه ۱۸ دی‌ ماه هیات نظارت بر مطبوعات، اظهار کرد: در جلسه مورخ ۱۸ دی ۹۶ ضمن طرح موضوعات نظارتی در حوزه رسانه‌های مکتوب و الکترونیک، شماری از تقاضاهای صدور مجوز نشریات مورد بررسی قرار گرفت که طی آن با صدور مجوز برای ۶۰ رسانه و تغییر وضعیت ۲۶ رسانه موافقت شد.

تعطیلی جلسه شورای شهر برای سالگرد آیت‌ا... هاشمی

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از تعطیلی جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر تهران به دلیل شرکت در مراسم نخستین سالگرد فوت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی خبر داد. علی اعطا با بیان اینکه که اعضای شورا بنا دارند در این مراسم حضور داشته باشند، عنوان کرد: با توجه به اینکه قرار بود، در جلسه آتی شورای شهر تهران شهردار تهران، به منظور ارائه گزارش 100 روزه در خصوص تغییر و تحول در شهرداری حضور یابد، حضور وی در دستور بعدی شورای شهر تهران قرار خواهد گرفت و احتمالا به یکشنبه 24 دی موکول خواهد شد.

فیلترینگ به نفع جامعه نیست

نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان این که فیلترینگ و محدودسازی در درازمدت به نفع جامعه و به نفع هر کشوری نیست، گفت: اگر بخواهیم مردم را تحت فشار قرار دهیم تا نتوانند نظرات و خواسته‌های خود را ابراز کنند، نتیجه عکس خواهد داد و نارضایتی‌ها بیشتر خواهد شد. احمد همتی در ارزیابی خود از فیلترینگ تلگرام اظهار کرد: فضای مجازی یکی از تکنولوژی‌هایی است که طی سال‌های اخیر ایجاد شده و در دسترس مردم قرار دارد و قطعا طی سال‌های آتی هم تکنولوژی پیشرفت خواهد کرد. وی تصریح کرد: بنابراین با تکنولوژی به هیچ عنوان نمی‌توان مقابله کرد، این که فکر کنیم می‌توانیم محدودیت ایجاد کنیم، درست نیست زیرا روزی تکنولوژی می‌آید که همه این‌ها را دور زده و خنثی می‌کند. باید استفاده از این تکنولوژی‌ها فرهنگ سازی شوند و مردم به حدی از رشد و بلوغ برسند که استفاده صحیح را به خوبی یاد بگیرند.

دولت معتقد به آزادی اینترنت است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در سفر به استان بوشهر افزود: دولت دوازدهم از نقد استفاده می کند و باید فضا برای طرح مشکلات و اعتراض ها در چارچوب قانون مهیا باشد. معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: مردم اگر مشکل و کمبودی دارند و احساس بی عدالتی و تبعیض می کنند باید فرصت بیان آنها را داشته باشند. وی اضافه کرد: دولت معتقد به آزادی اینترنت و بهره‌مندی صحیح از فضای مجازی است ولی یک سری اتفاق هایی افتاد که فضا را به سمتی برد که دولت مجبور شد از این جهت گیری‌ها عبور کند. وی تاکید کرد: این محدودیت ها به نفع هیچ کسی و هیچ بخشی از جامعه نیست و ما را از آرمان‌ها و جهت گیری‌های اصلی خود دور می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    10 0
    حالا محسن رضایی یه چیزی گفته به بزرگی خودتون ببخشید
  • گل آقا IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    15 1
    دولت معتقد به آزادی اینترنت است.... بله بالاخره یه جوری باید سر این خلق الله رو گرم کرد تا حضراتشون بهتر بتونند حقوق نجومی بگیرند ، رانت خواری کنند ، درجه اختلاس بگیرند و گند کاریهاشونو بپوشونند
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    2 8
    از این اقلیمی ها هرچی بگید برمیاد مگه تو اشغال نوصل دست نداشتن؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس