خبر ویژه

رئیس سازمان جاسوسی آمریکا می‌گوید: دونالد ترامپ از اعتراضات در ایران حمایت می‌کند. علت این اعتراضات، وعده‌های اقتصادی تحقق نیافته روحانی است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

مایک پمپئو در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس با بیان اینکه ماهیت اعتراض‌ها به نسبت سال‌های ۱۹۹۹ (۱۳۷۸) و ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) فرق می‌کند، افزود: علت اعتراض‌ها، وعده‌های تحقق نیافته رئیس‌جمهور روحانی و ظریف بود؛ اینکه آنها نتوانستند نتایج اقتصادی وعده داده شده را به ثمر برسانند. مردم شاهد شکست آنها در اجرای وعده‌هایشان بودند.


دولتمردان ایرانی گفتند که با برجام، غذا زیاد، تجارت احیا و مشاغل جدید ایجاد خواهد شد؛ موضوعی که تحقق نیافته است.


از نظر سیا روشن است که مشکلات اقتصادی در ایران زیاد و بیکاری بالاست. روحانی و ظریف نتوانستند به وعده‌های اقتصادی خود پس از برجام عمل کنند.


رئیس سیا همچنین در مصاحبه با فاکس‌نیوز تصریح کرد: دونالد ترامپ از اعتراضات در ایران حمایت می‌کند.


سخنان اخیر مایک پمپئو در حالی است که وی مرداد ماه امسال گفته بود: «نظر شخصی من روی توافق هسته‌ای با ایران منفی است. اما با این حال کار درستی بود زیرا جلوی ایران را از دنبال کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای گرفت. آمریکا هوشمندانه، تحولات ایران را زیرنظر دارد، افزود: این توافق به تقویت جایگاه حسن روحانی رئیس جمهور ایران کمک زیادی کرد.»


پمپئو گفته بود: «ایران کشور یکدستی نیست. در ایران احزاب متفاوت وجود دارند و هر کدام می‌خواهند حرف خود را به یکدیگر بقبولانند.»


وی همان زمان تصریح کرده بود: ما به دقت اوضاع را تحت نظر خواهیم داشت تا ببینیم چه اتفاقی می افتد. روحانی فردی است که نشان داده تمایل دارد ایران بار دیگر به جامعه جهانی بازگردد. ایران در سوریه، لبنان و عراق تحرکات زیادی دارد و ما به هوشیاری همه آنها را زیر نظر داریم.


رئیس سازمان سیا همچنین در نشست موسسه اسپن گفته بود: زمانی که بحث پایبندی ایران به توافق هسته‌ای مطرح می‌شود، می‌توان گفت ایران یک مستاجر بد است. تا زمانی که صاحب ملک(!) از او نخواهد، اجاره خود را نمی‌دهد و برای بازپرداخت اجاره از چک بی‌محل استفاده می‌کند.


جالب اینکه جان برنان رئیس سابق سازمان سیا ۸ مرداد ۹۵ در همایش امنیتی اسپن گفته بود: «تصور می‌کنم توافق هسته‌ای کار درستی بود و آقای روحانی را که در میان عناصر فعال در ایران فردی بسیار میانه‌رو به شمار می‌آید، تقویت کرد. او باید دستاوردهای بیشتری داشته باشد تا حمایت بیشتری جلب کند؛ به این دلیل که در حکومت ایران بین تندروها و میانه‌روها رقابت وجود دارد. برخلاف تصور، ایران کشور یکدستی نیست. بنابراین در حالی که آنها سال آینده انتخابات برگزار می‌کنند، ما به دقت اوضاع را تحت نظر خواهیم داشت تا ببینیم موازنه قدرت چگونه پیش می رود.

نگرانی من این است که بسیاری از ایرانی‌ها انتظار داشتند با آزاد شدن دارایی‌ها، پول به زندگی آنها سرازیر شود اما خوب، این مسئله زمان می‌برد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس