کد خبر 818125
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷
مایک پمپئو نمایه

رئیس سیا مدعی است که سازمان تحت امرش دخالتی در اغتشاشات اخیر ایران نداشته و علت به راه افتادن تخریب ‌گران در خیابان‌ها، صرفاً اقتصادی بوده است.

به گزارش مشرق، «مایک پومپئو» رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) روز یکشنبه با وجود حمایت از ناآرامی در چند شهر ایران، مدعی شد که این سازمان در این آشوب‌ها نقشی نداشته است.

رئیس دستگاه اطلاعاتی آمریکا که با شبکه خبری فاکس‌نیوز مصاحبه می‌کرد، در تلاش برای نامربوط جلوه دادن اغتشاشات اخیر ایران به فتنه‌انگیزی‌های عوامل خارجی، گفت که ریشه این اغتشاشات این است که «اقتصاد ایران شرایط خوبی ندارد.»

پمپئو اعتقاد داشت که اغتشاشات هنوز «در سطحی پایین‌تر» از روزهای نخست، در جریان است و هنوز تمام نشده است.

رئیس سیا نظام جمهوری اسلامی را به گوش فرا ندادن به خواسته‌های مردم و داشتن «نگاهی واپس‌گرایانه» به مسائل متهم کرد و در ادامه اشاره به مسائل اقتصادی به عنوان ریشه اصلی فتنه 96، گفت: «مسائل اقتصادی بود که مردم را به خیابان‌ها کشید.»

پمپئو به نقش مذاکره با آمریکا و دیگر اعضای 1+5 در شکل‌دهی وضعیت کنونی اقتصاد ایران هم اشاره کرد و گفت: «مردم اعتراض می‌کنند چون می‌بینند که قول های رئیس‌جمهور (حسن) روحانی و (محمدجواد) ظریف، جامه عمل نپوشیده ... آنها گفته بودند که با دستیابی به برجام، غذا فراوان می‌شود، شرایط اقتصادی بهبود می‌یابد و فرصت‌های شغلی افزایش می‌یابد. خیلی ساده است؛ این اتفاق رخ نداد.»

مجری برنامه سخنان مقامات ایرانی در خصوص دست داشتن سیا، اسرائیل و عربستان برای ایجاد آشوب در ایران را برای پمپئو بازخوانی کرد و رئیس سیا در مقام پاسخ گفت: «این اشتباه است.»

وی مدعی شد: «اینها مردم ایران بودند. (ناآرامی‌ها) توسط آنها شروع شد، توسط خودشان خلق شد و این خودشان هستند که آن را ادامه می‌دهند. آنها زندگی بهتر و رهایی از دست نظام دینی را خواستارند.»

مجری برنامه در خصوص تلاش کنگره برای دست بردن در شرایط برجام و تشدید نظارت‌های آن هم از پمپو سوال پرسید و رئیس سیا که نظر قطعی در این خصوص نداشت گفت: «آنها می‌توانند از ضعف‌های توافق استفاده کنند. می‌توانند ضرب‌الاجل‌ها را تمدید کنند و هر موقعی که لازم شد، تحریم‌ها را فوراً بازگردانند.»

مایک پمپئو تا پیش از ورود به سیا و در کسوت یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، هم در زمان مذاکرات هسته‌ای و هم پس از تصویب برجام، موضعی تند در قبال برنامه هسته‌ای ایران داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    2 0
    بقول بهاره رهنما : اختشاش
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    47 0
    استاد سیاه کاری
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    62 0
    اول خودتو با رئیس جمهور زبون درازتون هماهنگ کن بعد اظهار نظر کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس