خدا کرمی

بیش‌فعّالی شورای شهر تهران در یک روز خاص؛ به آشوبگران تهران پست مدیریتی بدهید!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

بیش‌فعّالی شورای شهر تهران در یک روز خاص

به آشوبگران تهران پست مدیریتی بدهید

ناهید خداکرمی، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران به تازگی و در اشاره به اغتشاشات اخیر چند رشته توییت منتشر کرد.

آنچه که در ادامه می‌خوانید تعدادی از توییت‌های این نماینده اصلاح‌طلب است:

_امروز در نطق پیش از دستور خود با اشاره به حقوق شهروندان برای شرکت در تجمعات مسالمت آمیز، خواستار فراهم شدن حضور خانواده بازداشت‌شدگان حوادث اخیر و دانشجویان معترض در شورا شدم.

_اگر بیش از ۲۴ ساعت از زمان بازداشت آنها(اغتشاشگران) گذشته است آیا تفهیم اتهام صورت گرفته است؟ خانواده های آنان از وضعیت عزیزان خود با خبرند؟ در چه شرایطی بسر می برند؟

_(با اشاره به بازداشت تعدادی از آشوبگران) از مسئولین ستادی کلیه دستگاه‌ها تقاضا دارم تا بخشی از مشاورین خود را از بین همین دانشجویان، کارگران و شهروندان معترض انتخاب کنند تا شاید کانال ارتباطی آسیب دیده مردم با مجلس، مردم با دولت و مردم با قوه قضاییه ترمیم شود.

*قضاوت درباره اظهارات این عضو شورای شهر را به عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

خاصه اینکه این شورای شهر قرار بود بر توسعه شهری تهران بزرگ بیافزاید، ترافیک را کمتر کند و عیوب مدیریتی محمدباقر قالیباف –آنطور که خودشان می‌گفتند- را هم نداشته باشد.

شورای شهری که مدعیست قالیباف طی ۱۲ سال صدارت در شهرداری تهران کم‌کاری کرده، ناشفاف بوده، ضد قانون بوده و ۲۰۵ میلیون تومان هم در دوران مدیریت او در سازمانی که به اندازه چندین وزارتخانه است گم شده![۱]

اکنون اما از درون همین شورای شهر نه تنها هیچ فروغی برای پیشرفت بیشتر تهران دیده نمی‌شود بلکه شنوای سخنانی هستیم که معلوم نیست کدام منطق آنها را توجیه خواهد کرد؟! از تقاضای پست مشاوره دادن به اغتشاشگران و خرابکاران دستگیر شده تا حضور بازداشت‌شدگان در شورای شهر...

گفتنیست، شورای شهر تهران، فعالیت دیگری هم در زمینه اغتشاشات اخیر انجام داد و دوفوریت طرحی که شهرداری تهران را ملزم به تعیین مکان برای تشکیل تجمعات اعتراضی می‌کند؛ تصویب کرد.[۲]

درباره پیوست امنیتی این طرح در حالی که هنوز هم برخی تشکل‌های سیاسی چپ در حال تهدید نظام هستند، توضیحی داده نشده است.

***

نامه تهدیدآمیز بانیان اغتشاش به «حکومت»

روزنامه شرق روز گذشته بیانیه‌ای با امضای ۱۶ فعال اصلاح‌طلب را منتشر کرد که در اشاره به اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر نوشته شده بود.

در این بیانیه می‌خوانیم:

مشکلات و نارضایتی‌های موجود در جامعه در ابعاد مختلف است. بخش مهمی از مردم از کمبودهای اقتصادی و معیشتی، بی‌کاری و کمبود درآمد در رنج هستند. بخشی نیز نسبت به محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی معترض‌اند. مردم بارها صادقانه و امیدوارانه اقدام به مشارکت در انتخابات کرده و با رأی خود مهر مقبولیت و مشروعیت را بر حکومت زده‌اند، ولی متأسفانه پاسخ سنجیده و به‌موقعی به رفتار مدنی مردم داده نشده!

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:

این اعتراضات و تداوم خشونت‌آمیز آن، چیزی نیست جز بازتاب فقدان یا ضعف نهادهای حل‌وفصل اختلافات و تعارض‌های اجتماعی و شیوه‌های مسالمت‌آمیز ابراز اعتراض و به‌رسمیت‌شناختن حق قانونی اعتراض. ما از حق اعتراض شهروندان و هر گروهی از مردم دفاع می‌کنیم.

بیانیه اصلاح‌طلبان در خاتمه تأکید می‌کند:

«نارضایتی در میان مردم همچنان ادامه دارد و اگر اقدام اساسی در جهت برطرف‌کردن زمینه‌های این اعتراضات به عمل نیاید و به اعتراض‌های به‌حق پاسخ مناسب داده نشود این‌گونه حوادث می‌تواند در آینده، و چه بسا با هزینه‌های بیشتر، تکرار گردد. از همه مسئولان کشور می‌خواهیم در جهت گشایش فضای گفت‌وگو، اظهار انتقاد و ابراز اعتراضات و رعایت حرمت و کرامت همه شهروندان اقدامات عملی صورت دهند و در گام اول همه دانشجویان و افرادی را که در اعتراضات مسالمت‌آمیز دستگیر شده‌اند، آزاد نمایند.»

چهره‌های اصلاح‌طلب امضاکننده این نامه عبارتند از: محسن آرمین، محسن امین‌زاده، مصطفی تاج‌زاده، رضا تهرانی، حمید جلایی‌پور، سعید حجاریان، محمدرضا خاتمی، هادی خانیکی، عبدالله رمضان‌زاده، محسن صفایی‌فراهانی، عباس عبدی، فیض‌الله عرب‌سرخی، علی‌رضا علوی‌تبار، آذر منصوری، محسن میردامادی و محمد نعیمی‌پور.[۳]

*وبلاگ مشرق طی ۲ سال گذشته کراراً تأکید کرد که جریان سیاسی خاص یا همان اصلاح‌طلبان با سیاه‌نمایی از اوضاع کشور بویژه در امر اقتصاد؛ خواسته یا ناخواسته در حال کشاندن کشور به لبه پرتگاه «فتنه اقتصادی» و ناآرام‌سازی مردم هستند.

کما اینکه ایرانیان شاهدند دروغ‌هایی مثل «تحریم‌ها استخوان مردم را خرد کرده، اقتصاد کشور افلیج شده، و ماادریک مالتحریم، مردم ایران گرسنه‌اند و ۷۲ میلیون بیکار در ایران داریم» از کدام ستاد سیاسی به ذهن جامعه پمپاژ شده و زمینه ناآرامی خیابانی را فراهم کرده است؟!

(قابل تأمل آنکه اصلاح‌طلبان در ادامه این سیاه‌نمایی‌ها حتی گِرای حضور خیابانی را هم به مردم داده‌اند.)

پس از وقوع آشوب‌های اخیر در تهران و تحقق تحلیل پیش‌گفته، نیز به مخاطبان محترم توضیح دادیم که دشمن در پیامد رخدادهای اخیر به دنبال «القای ناکارآمدی نظام اسلامی» در اذهان مردم است.[۴]

مقوله‌ای که چه در نامه اخیر مجمع اصلاح‌طلب محققین و مدرسین[۵] و چه در بیانیه فوق‌الذکر که در هر دو، حکومت و رهبران ایران یا به عبارت سلیس‌تر «رهبر معظم انقلاب»! صراحتاً خطاب قرار می‌گیرند نیز به روشنی قابل رؤیت است.

و قابل انکار نیست که در هر دوی این نامه‌ها و آنچه در مواضع این روزهای اصلاح‌طلبان دیده می‌شود؛ مؤکداً بر ناکارآمدی نظام، غلط بودن همه تصمیمات و دستاوردهای نظام و البته خاموش نبودن آتش اعتراضات اصرار ویژه‌ای دیده می‌شود.

دقت شود که ما قصد مقصّرتراشی برای فتنه اخیر را نداریم اما رصد فعالیت و جنبش اصلاح‌طلبان در سالیان گذشته نشان می‌داد که آنها بستر ساز یک فتنه مهم خواهند بود و این حجم از سیاه‌نمایی به هیچ وجه اتفاقی نیست.

حرکت خطرناک القای ناکارآمدی نظام اسلامی اما در حالی است که عمده سیاه‌نمایی‌های صورت گرفته علیه اقتصاد کشورمان ماهیتی مثل «تقلّب سال ۸۸» دارند و واقعیت ندارند.

این جعلیات صرفا برای تحقق فتنه اقتصادی و ناراضی کردن مردم از نظام ساخته و پرداخته شده‌اند ضمن اینکه مردم و مخاطبان نیز باید بدانند که ایران به مدد مدیریت ولایت فقیه و فعالیت دولت‌های خود تاکنون توانسته است به پیشرفت‌های بزرگی در عرصه اقتصادی دست یابد.

از جمله نقاط قوت اقتصاد کشور که متأسفانه کمتر به اذهان عمومی گفته شده و یا اساساً گفته نمی‌شود؛ می‌توان به مقولات زیر اشاره کرد:

_کاهش نرخ بیکاری ۱۴ درصدی سال ۸۹ به نرخ ۱۲ درصد فعلی. که البته همین نرخ هم عموماً در حالت بحرانی نیست و عمده بیکاران ترجیح می‌دهند شغل‌های پیشنهادی وزارت کار را قبول نکنند.

_عدم اتکای حیاتی ایران به درآمد نفتی و قیمت نفت به گواه بلومبرگ.

_ایستایی ایران اسلامی در مقابل شدیدترین تحریم‌ها و بحرانی نشدن و زمین نخوردن اقتصاد کشور. ضمن اینکه مدیریت مطلوب نظام اسلامی توانسته است اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کلان ایران را به کمتر از ۳۰ درصد برساند.

_جایگاه هجدهم ایران در میان ۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا به گواه صندوق بین‌المللی پول.

به این واقعیت‌ها همچنین می‌توان کمک‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی ایران به کشورهای خارجی همپیمان خود مثل لبنان، عراق و سوریه را نیز افزود.

حقیقتی که جز در یک نظام اقتصادی کارا و مطلوب رخ نمی‌دهد.

و یا ایضاً گزارش سایمون باپتیست، اقتصاددان ارشد واحد اطلاعات اکونومیست که به تازگی در گزارشی نوشت: «هند، ویتنام و ایران سریعترین رشد بهره‌وری را در سال ۲۰۱۸ خواهند داشت که نشانه خوبی برای موفقیت آنهاست.»

لازم به اشاره است که تأکید بر کارآمدی نظام اسلامی هرگز به معنای نبود مشکل اقتصادی نیست. کما اینکه مشکل اقتصادی در تمام کشورهای جهان وجود دارد اما فرق است میان مشکل و چیزی به نام «بحران».

قابل تأمل است که به تازگی در رسانه ملی به وزیر کار گفته شد که بر خلاف صحبت‌های شما، بانک جهانی اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران «فقر مطلق» ندارد و وزیر کار نیز اینطور عنوان کرد که «فقر یک مفهوم ذهنی است. من تعبیر خودم را به کار می‌برم»![۶]

پ.ن: علت تأکید چهره‌های جریان چپ بر مخالفت با خشونت در ناآرامی‌های اخیر در کنار زمینه‌سازی آنها برای این فتنه! نیز مقوله تحلیلی بسیطی است که تلاش می‌کنیم در شمارگان بعدی وبلاگ مشرق به آن بپردازیم.

*تصویر اپیزود، متعلق به صفحه اول روزنامه اعتماد در روز یکشنبه گذشته است.

***

زباله‌گردی یک کودک کار و نظر شاذ سلبریتی پشیمان

«مهدی پاکدل» بازیگر تئاتر و سینما که بعنوان سلبریتی حامی رئیس‌جمهور روحانی در انتخابات ۹۶ شناخته می‌شود، چندی قبل متن تندی را علیه دولت منتشر کرد و با وقیح نامیدن دولتی‌ها، نامش به لیست سلبریتی‌های پشیمان افزوده شد.[۷]

او در عین حال به تازگی در یک پست اینستاگرامی با انتشار تصویر یک کودک زباله‌گرد در تهران! نوشته است:

«کودک سرزمینم، تو حق داری. حق داری لباسی گرم تن‌ات را بپوشاند. دست‌هایت در مدرسه جدول ضرب را تمرین کند، حق داری بخندی، بدوی، موسیقی گوش کنی و غذایی در خور و گرم میل کنی. پدران ما سال‌ها پیش تغییری ایجاد کردند تا تو به همین حق‌های طبیعی‌ات برسی. آزاد باشی و اگر حرفی بر دل‌ات سنگینی کرد بگویی. بدون ترس و اضطراب. حتی اگر یواش هم گفتی همه بشنوند. نسل ما همیشه امیدوار بوده و هست که حق‌هایش شنیده شود. نسل تو را نمی‌دانم. فقط کاش همان قدر که ما پدران‌مان را درک کردیم تو هم، ما را درک کنی.»

*جدای از اینکه نمی‌شود و نمی‌توان با یک تصویر به قضاوت درباره اوضاع یک کشور پرداخت! اما بایستی این کنایه را خطاب به آقای پاکدل عزیز مطرح کرد که دنیای این کودک زباله‌گرد را رأی آقای پاکدل و سایر دوستان ایشان به آقای روحانی و دولت اعتدال ساخته و شکل داده است.

فی‌الواقع زمانی که این کودک زباله‌گردی را برگزیده حکما همان زمانی بوده که آقای پاکدل با طمطراق فراوان به تبلیغ رنگ بنفش و ضرورت رأی دادن به برنامه‌های اعتدالیون در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و ۹۶ مشغول بوده‌اند.

و اکنون نیز «خودکرده را تدبیر نیست...»!

باید اشاره کرد راه چاره کسانی که متوجه می‌شوند در جهت ناصحیحی اقدام به تبلیغ سیاسی کرده‌اند، چیزی غیر از «عذرخواهی رسمی» نیست.

به سخن دیگر اینکه آقای پاکدل به جای نشان دادن عکس یک کودک زباله‌گرد و القای اینکه ایران در بحران غذا و اشتغال و غیره قرار دارد؛ (در حالی که اینطور نیست و از این عکس‌ها نیز در تمام حکومت‌های جهان یافت می‌شود) بهتر است که راه «عذرخواهی رسمی» را برگزیند و با مردم و مخاطبان صادقانه‌تر و خردمندانه‌تر از این رفتار کند.

خاصّه اینکه مسئول وضع موجود کسی جز دولت و اصلاح‌طلبان و البته حامیان آنها نیستند...

***

1_mshrgh.ir/800614

2_http://www.entekhab.ir/fa/news/387096

3_ http://sharghdaily.ir/News/149832

4_ mshrgh.ir/817656

5_ mshrgh.ir/816249

6_ mshrgh.ir/817656

7_ mshrgh.ir/808135

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 103
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 88
  • US ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    65 58
    تندروها به تکاپو افتاده اند...
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      96 24
      عزیزم ایرانیان شاهدند دروغ‌هایی مثل «تحریم‌ها استخوان مردم را خرد کرده، اقتصاد کشور افلیج شده، و ماادریک مالتحریم، مردم ایران گرسنه‌اند و ۷۲ میلیون بیکار در ایران داریم» از کدام ستاد سیاسی به ذهن جامعه پمپاژ شده و زمینه ناآرامی خیابانی را فراهم کرده است؟!
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      اینها دولت را خودشان اوردند حالا میخوان بگن ما نبودیم ....یکی دیگه بود. مسئولت این گند با روحانی و حامیان او است
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      17 12
      خخخخخ
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      46 16
      شما میتونی بری اروپا و آمریکا. اونجا فیلتر درست و حساب شده دارند مخصوصا برای کودکان و نوجوانان. اینجا بایستی فضای مجازی به خوبی مدیریت شود اما دریغ از مدیریت فقط توئیت می زنند و در فضای مجازی فعالیت می کنند بدون هیچ توجهی به موازین و چارچوب این فضا با عرف و شرع جامعه
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      25 11
      بله تند روهای اصلاحات به تکاپو افتادن
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      17 17
      با رد تهمت تندوروی بگم که این که فتنه اخیر جمع شد مدارای حزب الله بود! چنان که هیچ وقت با مردم مشکلی نداشته و ندارد. تکاپوی حزب الله و سیلیش رو داعش خورد. میتنونید از باز ماندگانشون بپرسید از درد این سیلی!
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      21 1
      و کندرو ها به سوراخ موش خزیده اند...
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      17 5
      قرآن: وقتی به آنها گفته میشود فساد نکنید میگویند ما اصلاح طلبیم
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    89 54
    اگر نبود سیاه نمایی های اصلاح طلبان از اقتصاد کشور, تأکید آنها بر اثر خرد کننده تحریمها و تز همیشگی شان بر حرکت خیابانی, فتنه اخیر هرگز رخ نمیداد و ریشه اش هم کنده میشد.
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      83 19
      گور پدر هر چی اصلاح طلب خائن و آمریکاییه . اما عزیز من رکود بی سابقه ، تورم بسیار شدید ، نرخ بیکاری فوق العاده بالا ، رانت و فساد گسترده اقتصادی ، محقر شدن سفره ها و خیلی چیزای دیگه خداییش سیاه نماییه یا عین واقعیت ؟
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      78 32
      خدا به حق محمد(ص) و آل محمد(ع)، شر این افسادطلبای مزدور رو از سر مردم و مملکت کوتاه کنه
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      55 27
      خدا به حق محمد(ص) و آل محمد(ع)، شر این افسادطلبای مزدور رو از سر مردم و مملکت کوتاه کنه
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      46 17
      خدا به حق محمد(ص) و آل محمد(ع)، شر این افسادطلبای مزدور رو از سر مردم و مملکت کوتاه کنه
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      46 13
      خدا به حق محمد(ص) و آل محمد(ع)، شر این افسادطلبای مزدور رو از سر مردم و مملکت کوتاه کنه
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    65 32
    باید با این سرکرده های آشوبگران برخود قاطعانه و جدی انجام شود تا دیگر شاهد این گونه اقدامات هنجارشکنانه نباشیم
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    88 29
    مرگ بر فتنه گر و آشوبگر
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    67 36
    نباید بگذاریم میدان به دست ضد انقلاب و اصلاح‌طلبان کافر بیفتد
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    70 21
    سلبریتی های وطنم پشیمان نیستند بلکه آنها با حمایتهای خود مردم را و کشور را صد سال به عقب بردند و حالا نقش بعدی خود را بازی می کنند : آخی مردم بیچاره !
  • پویا IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    63 27
    یه مشت آدم بی خاصیت که وجودشون فقط برای مملکت هزینه است، حیف از کاه که بریزی جلوی برخی از این اصلاح طلبان....
  • عباس IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    64 11
    خدا بانیان واقعی اغتشاش را لعنت کند وانانکه فکر مردم اند را حفظ کند
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    59 17
    این خانم پست خودش رو بده اگر فکر میکنه باید به اعتشاشگرا پست داد ! ما که برامون فرقی نمیکنه ایشون تو شورا باشه یا اون که با اغتشاش شده نور چشمی ایشون هر دو در یک ردیفند و هر دو شاهکارند در درک و شعور
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    58 20
    بیشرفتر و خودفروخته تر از فرقه ضاله اصلاح طلبان در کل تاریخ پیدا نمیکنی . از تریبونها و رسانه های وابسته شون مدام هارت و پورت راه میندازن و سعی دارن برای مخاطب جوری القا کنن که اقتصادِ نابود شده و ورشکستۀ فعلی نه حاصل مدیریت اسفناک و نالایق آنها که بخاطر اشتباهات دولت قبل و بودجه نهادهای خاص و عدم سازش با آمریکا و اسراییل و گردن نهادن به خواست آنها بوده است .
  • سید DE ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    67 16
    اصلاح طلبان روز به روز تهوع آورتر و وقیح تر از قبل.
  • سید IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    71 15
    اصلاح طلبان روز به روز تهوع آورتر و وقیح تر از قبل.
  • رضا IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    27 8
    بهترین راه حل برای ناکام گذاشتن توطئه ها و نقشه های خودفروخته های داخلی و خارجی ، ایجاد فضای مثبت سیاسی و گفتمان منطقی و بسط فضای مشارکت جمعی و تعامل دوسویه است در این صورت است که خود سندیکاها و احزاب و نهادها و گروه های اجتماعی می توانند با انتقال مشکلات نهفته در بطن جامعه ، دولت و نظام را در ارتقا فرهنگ تعامل یاری داده و از بروز هرگونه آنارشیستی خودداری کنند تک قطبی بودن راهکار مناسبی نیست
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    36 8
    هه! حضرات اسهالات طلب دیر اومدید قطار رفت. الان اگر از ایها حمایت کنید مردم خودشان شما را حامی اغتشاش های برطرف شده می دانند!!
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    51 10
    مردمی که به این فتنه گران سیاسی رای دادند و اینها رو به پست و مقام رسوندند به نظرم باید توبه کنند
  • US ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    32 36
    مشرق خیلی نون به نرخ روز میخوری
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      29 10
      مشرق واقعیت رو به نرخ روز عرضه می کنه.
    • مصیب IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      22 7
      شما چطور؟؟؟ تو آمریکا چقدر میدن بهت که داری وطنتو میفروشی؟ و بهشون ... تکون میدی!!!
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    24 3
    متاسفانه اصلاح طلبان,در همه موج ها واعتراضات ,سعیشون بر اینه که برای خودشون کلاهی بسازند؛..!خودشون رو به مناصب برسونند ووقتی هم که نمیتونند کار انجام بدند؛چون عادت دارند هی پله های اعتراض رو برن بالا...به جای پاسخگویی به عملکردشون باز مطالبه میکنند..
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    28 32
    تو این سایت چقدر ساندیسی داریم
    • آرش IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      59 16
      من ، آرش هفده سال دارم، ساندیس وطنی می خورم پرچم ایران را آتش نمی زنم به مراکز نظامی حمله نمی کنم اموال عمومی را نابود نمی کنم آب به آسیاب دشمن قدیمی این مملکت نمی ریزم. خون شهدا را پایمال نمی کنم در خانه های میلیاردی زندگی نمی کنم، با تلگرام هیجانی نمی شوم، ابزار مرفهین بی درد نمی شوم. وتا آخر پای ارزشها ی انقلاب اسلامی می ایستم و از فتنه گران و تعفن سیاسیون بی تقوی بیزارم.
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      6 3
      پرچم ایران را آتش نمی زنم به مراکز نظامی حمله نمی کنم. خون شهدا را پایمال نمی کنم در خانه های میلیاردی زندگی نمی کنم. تا آخر پای ارزشهای انقلاب اسلامی می ایستم و از فتنه گران و تعفن سیاسیون بی تقوا بیزارم.
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    27 4
    دلیل اعتراضات ,وجود امثال شماهای بی هنره؛بیخود دنبال علت نگرد...!سواستفاده هم نکن! مردم مشکل اقتصادی دارند؟تورم,رکود,بیکاری؛اینها هنوز دنبال آزادیند.....!مردم رو چی فرض کردی؛الآن که دیگه فلانی نیست,محمود هم نیست. حکومت دست خودتونه!!
  • محمد IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    24 7
    این خانم که ثروت هنگفتی هم دارد چه میفهمد که درد مردم چیست خدا نیامرزد کسانی را که تحت القائات بی بی سی در به جرثومه های فساد و وطن فروشی رای داده اند و بدانند در پیشگاه خداوند و آیندگان مسئول هستند ....از بهانه جویی ها و طلبکار بودن تهوع آور اصلاح طلبان به ستوه آمده ایم ...این درست نیست که اینها (اصلاح طلبان)در این کشور بخورند و بچابند و دائم تنش آفرینی کنند و تمام کشور را به آشوب و بی آبرویی بکشند و بعد از آن مردم بیگناه و متدین با فداکردن جان خود و فرزندانشان دوباره برای این قدرناشناسها امنیت بیاورند و باز همین چرخه باطل تکرار شود ..آخر تاکی؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      11 3
      2 میلیارد تومن پول داده بطور پاتیلی و لیستی رای آورده - طفلکی رای آوردن خودش زیر سئواله بعد داره برای بقیه نسخه می پیچه
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    18 4
    بعد میگن چرا اصلاح طلبها ,عامل اغتشاشند...!مردم مشکل اقتصادی دارند؛اینا پی حزب بازی وسیاسی کاری اند.
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    23 4
    اینها را باید تبعیدشان کنند در کویر لوت تا ملک و ملت و مذهب از شر شان در امان باشند
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      6 0
      کی تبعیدشون کنه؟!
    • AE ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      3 3
      کویر لوت چه گناهی کرده
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    21 12
    حرف مردم اما این است : اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    11 15
    دلیل این همه نفرت چیست؟ این خطرناکه مشرق
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      13 4
      دلیل اینهمه واقعیت غیر قابل انکار چیست؟ از کی تا حالا اسم «گفتن واقعیت به مردم» شده نفرت پراکنی؟
  • davood IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    13 3
    لطفا اینقدر به دوووولت خخخخدددمت گذار گیر ندیهید بگزاریدکشور را به پرتگاه بی بازگشت ببره متشکرم
  • نزاعي IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    15 1
    اصلاح طلبان كه دولت و اكثريت مجلس را در دست دارند به جاي اينكه به خواسته هاي اصلي مردم يعني ضعف اقتصاد و بيكاري توجه كنند و اقدام شايسته انجام دهند فرافكني كرده و اعتراضات مردم را از نبود فضاي گفتمان و از اين چيزها نشان مي دهند تا كي گفتمان ؟ تا كي فقط حرف بزنيم ؟ پس كي بايد مسئولين عمل كنند و براي حل معضلات قدمي بردارند يكي از عوامل مشكلات بوجود آمده در كشور همين دو حزب اصولگرا و اصلاحطلب هستند چون در دولت ها شايسته سالاري جاي خود را به حزب سالاري داده است
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    20 6
    سانسورچی نوشته های بقیه رو هم منتشر کنی بد نیست ها فقط از اختلاس گرها ودزدها ودروغگو ها وریا کارها و وطن فروشهای نان به نرخ روز حمایت نکن
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      17 8
      خود شما به آنها رای دادید. تازه طلبکار هم هستید؟
  • davood IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    12 3
    خانم محترم و اعضای محترم شورای شهر لطفا به دولت و مسئولین چیزی یاد ندهید اینها خودشان خوب بلدند چگونه کشور را نابود کنند
  • davood IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    10 4
    خانم محترم و اعضای محترم شورای شهر لطفا به دولت و مسئولین چیزی یاد ندهید اینها خودشان خوب بلدند چگونه کشور را نابود کنند
    • حسین IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      19 2
      با کمک حسن روحانی و اصلاح طلبان کشور به باد فنا رفت. شما ها اشتباه گرفته اید و باید بپذیرید آقایان اصلاحاتیییییییییییییی
  • منافی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    14 1
    به نظرم این یک پروسه حساب شده هست به اینصورت که ابتدا با ایجاد تنگناها و فشار اقتصادی ،مردم معترض را به خیابان بکشند و سپس خودشان را به عنوان نماینده مردم جا زده و مطالبات خودشان را در قالب خواسته مردم از نظام پیگیر باشند چنانچه در چند روز گذشته شاهد بودیم بعضی از مسئولین در سخنرانیشان خواسته های خودشان را به عنوان خواسته مردم هی تکرار میکنند
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    18 3
    خدا به حق محمد(ص) و آل محمد(ع)، شر این افسادطلبای مزدور رو از سر مردم و مملکت کوتاه کنه
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    12 2
    خدا به حق محمد(ص) و آل محمد(ع)، شر این افسادطلبای مزدور رو از سر مردم و مملکت کوتاه کنه
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    12 2
    خدا به حق محمد(ص) و آل محمد(ع)، شر این افسادطلبای مزدور رو از سر مردم و مملکت کوتاه کنه
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    13 2
    خدا به حق محمد(ص) و آل محمد(ع)، شر این افسادطلبای مزدور رو از سر مردم و مملکت کوتاه کنه
  • احدی IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    14 4
    وقتی بدون تحقیق و شناخت فقط لیستی مثل گله نماینده راهی شورای شهر میشود انتظار بیشتر از این را نباید داشت
  • علی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    13 0
    «...بخش مهمی از مردم از کمبودهای اقتصادی و معیشتی، بی‌کاری و کمبود درآمد در رنج هستند. ..» قابل توجه صفدرها و96درصدی های عزیز وقتی قراره انتساب به گروه خاص به پست ومقام منتهی شود فارغ از مشکلات مردم وبدون در نظر گرفتن شایسته سالاری وتوزیع پست بر اساس سهم باشد حتی اگر فلانی بازنشسته و...باشد نتیجه همین است
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    13 1
    جریان چپ هم دست به سیاه نمایی گسترده و دروغ از اقتصاد کشور زده و هم با تبلیغ رأی به روحانی عامل شکل گیری وضع موجود است. سابقه فتنه گری هم دارد. آیا همین دلائل کافی نیست برای اینکه بدانیم اینها "بانیان اغتشاش" هستند؟
  • غفور IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    18 0
    متوجه نشدیم در این 21 سال که دولت و همه چیز کشور در دست همین آقایان مدعی اصلاحات بود چه کسی باید پاسخ دهد آیا قصد ندارند از مردم عذر خواهی کنند اعتراض قشر ضعیف به همین دولت اصلاحات روحانی بود که توسط گروهی عوامل آمریکا و آل سعود به انحراف کشیده شد.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    13 0
    خود کرده را تدبیر نیست. وقتی به سیاستهای انقباضی و ریاضت اقتصادی رای می دهید و نئولیبرالها را روی کار می آورید البته سرنوشتی مانند سرنوشت یونان در انتظار شما است. فقر و بیکاری و نابودی تولید
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    6 13
    انصاف هم چیز خوبی است..... ترا به خون شهدا اینقدر بر اتش اختلاف ندمید...
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      16 3
      یعنی آنکه اصلاح طلبان هر قدر دلشان می خواهد سمپاشی کنند. حضور حماسی مردم علیه اغتشاشگران را بایکوت خبری کنند و بعد ادعای برادری هم بکنند!
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      11 2
      انصاف خوبه ولی بی خاصیت بودن و نفهمیدن فضای کشور خیلی بده...
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    15 1
    پيشنهاد مي كنم يكي از اون اغتشاش گرها كه به اسلحه زده بچه مردم را كشته يك گلوله به مغز بچه اون خانم بزنه انوقت ببينيم باز از آنها حمايت مي كنه يا نه؟
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    17 1
    به قول آقای محمود صادقی مردم جز رفع حصر هیچ مطالبه دیگری ندارند. نه فقر و نه بیکاری و نه رکود و نه اعتیاد و.... فقط رفع حصر!!! اتفاقاً اصلاً برای مردم دغدغه نیست این دغدغه را همین گونه افراد دارند که معمولاً مطالبات و حرف های شخصی شان را به نام مردم می زنند
    • NL ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      5 0
      صادقی حالش خوب نیست
  • محمد1 IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    22 3
    این اصلاح طلبان بخصوص همین 16 نفر، هر روزی به نوعی با اصل نظام اسلامی مقابله کرده اند و دنبال کسب قدرت و چاپیدن کشور بوده اند و اگر در انقلاب بوده اند برای گرفتن ماهی از آب گل آلود به نفع خود بوده است .به جرأت می توان گفت همه مشکلات اقتصادی،فرهنگی و سیاسی ما از گور همین آقایان برمی خیزد و می توان گفت از اول با این مفسدین مسامحه شده که امروز با وقاحت و بیشرمی از کسانی که پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را آتش میزنند و مسجد و حسینیه و امامزاده آتش می زنند و بر علیه خط قرمزهای نظام و ارزش‌های آن شعار می دهند دفاع می کنند
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      4 20
      با منتخبان ملت درست صحبت کن رای مقتدر گرفتند
    • SE ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      17 1
      به ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ رایی که با فریب دادن مردم و ترساندشان از لشکر شام به دست بیاید را ابن زیاد هم می توانست بگیرد.
    • SE ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      17 1
      به ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ رایی که با فریب دادن مردم و ترساندشان از لشکر شام به دست بیاید را ابن زیاد هم می توانست بگیرد.
  • احمد IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    18 3
    از این خانوم بپرسید خونواده های اغتشاشگران دست خالی بیان یا با دسته گل قمه چوب وچماق وفندک ونفت وبنزین وچاقو و... اینا بیان
  • ناشناس IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    4 1
    چرا ناشناس ؟ برای اینکه شما اما خشم خدا را کسی نمی تواند فرونشاند وخشم مردم همان خشم خداست به داد مردم برسید
  • احمد IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    5 2
    اینا فعال سیاسی اند یا فعال اقتصادی؟
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    11 8
    این زن اصلاح طلب!!! با اون حجاب شل و ول و آرایشش میخواد واسمون ادای سیاستمدارارو دربیاره! از یکی مثل این، طرح این مسائل هم بعید نیست!
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    5 12
    مشرق جان، شنیدن صدای مخالفین همیشه باعث پیشرفت میشه. توجه کن، شنیدن صدای مخالفین. دنبال تک صدایی نباشید. مردم رو از صحنه دور نکنید، محو نکنید. همه توی این قضیه ضرر میکنند. اونایی هم اعتراض کردند مردم بودند، ایرانی بودند، با این ها باید مثل هموطن رفتار شه. چرا اینقد تندروی میکنید.....
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      4 2
      پس اجازه بده این هموطنان یک گلوله تو سر بچه ات شلیک کنند یا نه ماشینت رو آتیش بزنند اونوقت باز بهشون میگفتی هموطن ؟
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      9 1
      آره. مثل شکایتهای بیشمار روحانی از مخالفانش!
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      11 1
      داعش باید جلوی پا اصلاح طلبان لنگ بندازه
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      6 1
      نه تک صدایی نه هر صدایی
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    23 3
    وقتی سنجیده رای ندهیم آخرش این میشود ,توپ بی کفایتی خودشان را به زمین نظام می اندازند . حماقت و بی رنگی حنای این افساد طلبان برمردم روشن شده است .
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    18 5
    مردم هشيار باشيد ، به ولاي علي قسم تمام شيطنت ها زير سر افساد طلبان بي دين است ، مردم عزيز هشيار باشيد، تمام مشكلات كشور از ناحيه افساد طلبان است رهبري عزيز وظيفه خود را در حد اعلي درجه انجام مي دهد و اين دولت است كه دست رو دست گذاشته و هيچ كاري نمي كند كاش كار نمي كرد متاسفانه كارش شده همش خيانت و شيطنت خدا به زودي رسواي عام بكند
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    15 4
    تمام هم وغم جریان اصلاحات اینه که با دروغ بزرگ کشور را دست بسته تحویل شیطان بزرگ امریکا بدهد واین مهم یعنی پایان ایران متحد
  • فدایی رهبر IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    9 3
    اصلاح طلبای مذبذب ،هرجای بوی غنیمت بیادباتابلوی مدعی العموم ظاهرمی شوند
  • صادق IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    13 1
    الان 5ساله اقتصادکشوردست اصلاح طلبانه وخودشان همه کاره اند ونباید از جواب گفتن طفره بروند
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    0 1
    مگه تو بقیه ی قسمت ها همه دارند در باره پستی که دارند حرف می زنند؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    3 15
    مشرق مسخره ،مردم می دانند که شهامت نداری اما کمی انصاف داشته باش و نظرات جناح مخالف را نیز منتشر کن این قدر ترسو و سست و بی استخون مباش
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    11 1
    اگر مردم ايران مي خواهند نفس راحت بكشند بايد افساد طلبان را از گردونه مديريتي كشور خارج كنند لعنت و نفرين آسمانيان و زمينيان بر افساد طلبان بي دين
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    8 2
    بسم الله الرحمن الرحیم ما خواهش می کنیم این آقایان و خانم های محترمی که داد از حق اعتراض می زنند (بخوانید اعتراض ببینید اغتشاش) آدرس خانه و ماشین خودشان را بدهند تا به اغتشاشگران بگوییم بروند برای اعتراض خانه و اتومبیل اینها را آتش بزنند و از نیروهای نظامی محترم هم درخواست می کنیم به هیچ عنوان کاری انجام ندهند.
  • بیسیمچی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    4 2
    عوارض خروج از کشور چه فشاری به این قشر مرفه بی وجود آورده که خودشون رو دارند میکشند.سلبریتی احمق. تو خیلی زرنگ بودی زندگیت رو حفظ میکردی.
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    9 2
    یادشون رفته توسال 88موافق خشونت بودن ویادشون رفته این دولت دستپخت خودشونه کلا زود همه چی یادشون میره
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    5 1
    ایشون ظاهراً سوراخ دعا را گم کرده.
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    5 0
    زده به کاهدون
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    8 2
    اصلاح طلبان نان به نرخ روز خور و فرصت طلب
  • بازنشسته AE ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    3 1
    بخش مهمی از مردم از کمبودهای اقتصادی و معیشتی، بی‌کاری و کمبود درآمد در رنج هستند . صحیح است و بقیه شعار
  • محسن علوی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    6 9
    دوست جوان نویسنده، بعنوان یک ایران 76 ساله و علاقمند به بقای جمهوری اسلامی ایران و سرفرازی مردم نجیب ایران زمین به شما انسان خوب و همفکرانتان توصیه پدرانه می کنم که از این تندروی ها و تنگ نظری ها دست بردارید و بدانید که آینده ایران در گرو همدلی همه گروه ها می باشد. پیشنهاد این خانم محترم خردمندانه است و ایشان را از عوامل اغتشاش نامیدن بدور از انصاف. بعبارتی ایشان می گویند اگر جوانانب که در خیابان های این کشور برعلیه نظام جمهوری اسلامی که برآمده از فداکاری پدران و مادران خود آنها می باشد شعارهای ساختارشکنانه سرداده و حتی به رهبر فهیم و خردمند انقلاب توهین کرده اند، اگر همین جوانان در مسند کار و پست های مدیریتی قرار گیرند آنوقت خواهند دید که کشورداری به این آسانی که آنها فکر می کنند نیست. زنده باد رضاشاه یک شعار احساسی است که اکثر مردم ایران با آن مخالفند و سلطنت هرگز حتی با پشتیبانی آمریکا هم به ایران باز نخواهد گشت. انصاف داشته باشید و دست از این تندروی ها بردارید که در ای شرایط دشوار بنزین بر آتش احساسات دیگران پاشیدن تضعیف ارکان جمهوری اسلامی ایران و خواست دشمنان کینه توز و بدخواه ایران. تمام مسئولان کشور اعتقاد راسخ دارند گه اگر تنگناهای اقتصادی بویژه مشکل بیکاری حل نشود کیان نظام اسلامی در معرض خطر قرار دارد. دولت مشکل کم بودجه دارد و الان هم عملاً در محاصرۀ آمریکای جنابتکار و جهان خوار است. پسرم شما و همفکرانتان که همگی بدون شک علاقمند به جمهوری اسلامی دارید دست از کنایه زدن و خنجر پراکنی به سایر هموطنان بردارید و با انتقاد سازنده و همدلی کمک کنید تا این مشکلات کم شود. مسلم بدانید که رهبر معظم انقلاب نیز جز این را نمی خواهند. موفق و موید باشید.
  • US ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    5 7
    درود بر سایت مشرق لطفا همین رویه انقلابی را حفظ کن
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    7 6
    به جای حرف زدن زیاد، به رهنمودهای مقام معظم رهبری و بزرگان گوش فرا دهید و بیشتر در مسیر عمل گرایی قرار بگیرید
  • فلسفه خوان -54 ساله - IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    2 0
    دوستان عزیز از هر جناحی که باشید - همیشه افراط و تفریط ما را بیچاره کرده است
  • م-ا-ی IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    4 0
    وقتی گفته می شود که تمام این توطئه ها ساخته دست اصلاح طلبان است عده ای می گویند اختلاف نیندازید در صورتی که برخی از اینها از نام اسلام و انقلاب و امام و رهبر سوء استفاده کردند از مردم تهران بعضی شهرها رای گرفتند
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    3 1
    برخی از اصلاح طلبها همه خودفروش و وطن فروش و تهوع اورند
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      0 0
      کافر همه را به کیش خود پندارد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس