اخبارویژه

اصلاح‌طلبان در جلسات خصوصی تاکید کردند باید از نارضایتی مردم در مسائل اقتصادی برای فشار بر نظام استفاده کنیم.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

********

کیهان


ذوق زدگی صهیونیست‌ها از عملکرد آشوبگران علیه سردار سلیمانی!


روزنامه رأی‌الیوم تصریح کرد: هدف از ایجاد ناآرامی در ایران، منحرف کردن اذهان از تحولات بیت‌المقدس است.


نویسنده این روزنامه خاطرنشان کرد: سخنان ترامپ رئیس جمهور آمریکا در باره مردم ایران توجهم را جلب کرد؛ اصلا ترامپ کی آزار و اذیت ملت‌ها را احساس و به آن توجه کرده است؟ آیا سلاح مرگبار او ملت ها و نسل ها را نابود نکرد؟ آیا هدف تحریم اقتصادی و تحریم های بانکی آمریکا در سال‌های گذشته، فشار بر مردم ایران نبود؟


ترامپ بار دیگر همانند پیشینیانش ثابت کرد از میزان درک و آگاهی مردم ایران اطلاع ندارد. آنها بارها تلاش کردند بین مردم و رهبران کشور شکاف ایجاد کنند اما موفق نشدند و تجربه این مسئله را از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز ثابت کرده است.


نویسنده این یادداشت درباره زمان وقوع این رویدادها در ایران نوشت هرگز معتقد نیستم وقوع این رویدادها در این برهه از زمان با پیروزی‌های محور مقاومت بر تروریسم و حامیان آن بی‌ارتباط است. محور مقاومت طرح منطقه‌ای آنها را به شکست کشاند و به تهدید واقعی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شد. در این جا به مواضع اسرائیل استناد می‌کنم که از برخی از خیزش‌های مشکوک در خیابان های ایران استقبال کرد.


علاوه بر این، معتقدم این رویدادها با مسئله قدس اشغالی و تصمیم ترامپ درباره آن درارتباط است زیرا هدف از رویدادهای امروز در ایران منحرف کردن توجهات از تحولات گذشته و آینده قدس و تلاش برای مجازات ایران به علت مواضع آشکارش در قبال طرح‌های مخرب آنها برای ملت‌ها و به طور خاص مسئله فلسطین است.


ایران که در سال ۲۰۰۹ با خردورزی رهبران و آگاهی مردم خود توانست بر فتنه چیره شود و سلامت خود را بازیابد، امروز نیز این رنج را پشت سر خواهد گذاشت. مردم در این بین حرف اول را می‌زنند. این مسئله را حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفت. وی گفت میلیون‌ها نفر به خیابان ها خواهند آمد و با این فتنه مقابله خواهند کرد. مردم از حاکمیت و امنیت کشور پاسداری می‌کنند. این، ویژگی برجسته و وجه تمایز ایران از بسیاری از کشورهای جهان است که ادعای دموکراسی و آزادی دارند.


ایران ثابت کرده است از هر بحران داخلی یا خارجی که با آن مواجه می شود، قدرتمندتر از قبل خارج می شود.


در همین حال روزنامه صهیونیستی جروزالم پست با استقبال از اغتشاش در ایران، از قول یک مقام سابق امنیتی رژیم صهیونیستی نوشت بی‌ثباتی در داخل ایران، موجب سرگرمی در داخل می‌شود و برای اسرائیل حاشیه امنیت تولید می‌کند.


سیما شاین معاون پیشین امور راهبردی در شورای امنیت ملی اسرائیل با استقبال از شعارهای عناصر اغتشاشگر و با لحنی هیجان‌زده گفت: تظاهرکنندگان تصویر ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را آتش زدند. این، حضور ایران در سوریه و غزه و یمن و لبنان را پرهزینه می‌کند.


وی در عین حال گفت: من تغییری در راهبرد سپاه پاسداران نمی‌بینم چرا که آنها فکر می‌کنند رویکرد فعلی آنها، اقتضای منافع ملی ایران است.


یادآور می‌شود عناصر آشوبگر در سال 88 و در شیطنت‌های چند روز اخیر، شعارهای صهیونیستی مانند نه غزه، نه لبنان و سوریه را رها کن... سر می‌دادند.



خسارت‌های اقتصادی هنگفت آشوبگران برای مردم


اقدامات آشوب‌طلبانه عناصر اغتشاشگر، خسارت‌های اقتصادی برای کشور در پی داشته است.


روزنامه فرهیختگان «دست‌پخت آشوبگران» را «ضد اقتصاد» توصیف کرد و نوشت: آشوب‌افکنی در برخی نقاط، شاخص بورس را 2400 واحد کاهش داد و قیمت دلار را به 4300 تومان رساند.


دکتر محمدرضا جهان بیگلری، اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی در این باره به «نود اقتصادی» می‌گوید: «بدون شک اردوکشی‌های خیابانی «شاخص جهانی اقتصاد ایران» را تنزل می‌دهد.»


دکتر آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز در این باره به «فرهیختگان» می‌گوید: «با اردوکشی‌های خیابانی ریسک سرمایه‌گذاری در ایران افزایش خواهد یافت.»


به گزارش فرهیختگان، اتحادیه طلا با 80 درصد کاهش فروش، اتحادیه اتومبیل کرایه با 20 درصد کاهش تقاضا و اتحادیه‌های مسکن با تعلل خریداران و فروشندگان مواجه شده‌اند. وطن امروز نیز در گزارشی از کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی به خاطر اغتشاش‌های اخیر خبر داد و نوشت: در پی اعتراضات اخیر، سکه و ارز به ترتیب 40 هزار و 50 تومان گران شدند و در عوض بورس که روزهای خوبی را در هفته جاری سپری می‌کرد 2800 واحد سقوط کرد.


به نظر می‌رسد نوسانات اخیر هر چند مهم هستند اما تمام بلایی که از این اتفاقات اقتصاد ایران متحمل می‌شود، نیستند. همیشه نتیجه نارضایتی‌های خیابانی در ایران تحریم‌های گسترده اقتصادی از سمت کشورهای غربی بوده است و حالا هم بیم این می‌رود نتیجه اردوکشی‌های خیابانی شروع تحریم‌های ظالمانه برای مردم ایران باشد که شرایط معیشت را برای آنها سخت‌تر نیز می‌کند.



ارزیابی مردم از گزارش بانک مرکزی درباره رونق بازار مسکن


«تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از افزایش معاملات مسکن در آذر امسال حکایت دارد؛ این اتفاق بنا به اعتقاد برخی کارشناسان، نشان از ورود مسکن به فاز رونق دارد.» سایت خبر آن‌لاین از سایت‌های نزدیک به دولت، ضمن انتشار مطلب فوق نوشت: تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر ماه سال‌جاری به 17/8 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 50/2 درصد افزایش نشان می‌دهد.


با توجه به افزایش معاملات مسکن، در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا افزایش معاملات مسکن، از رونق مسکن خبر می‌دهد؟ آیا جامعه نیز این تحرکات را در بازار حس می‌کند؟


کاربران خبرآن‌لاین درباره گزارش بانک مرکزی، این گونه واکنش نشان داده‌اند: با این فرمونی که یه عده فرصت‌طلب دست گرفتن و قیمتها رو بالا میبرن دوباره شکاف بین قیمتها و قدرت خرید ایجاد میشه که رکودی سنگین‌تر از قبل بازار مسکن رو به زودی بگیره و دیگه نشه کاریش کرد. البته برای کسی مهم نیست که اگر بود با سازوکاری جلوی این روند رو می‌گرفتن

- بازار مسکن از دو طرف عرضه و تقاضا تشکیل شده که در چهار سال گذشته به دلیل ناتوانی مالی طرف تقاضا بازار راکد و قیمت‌ها رو به کاهش بود اکنون به خاطر هیجانات کاذب ناشی از بودجه 97 می توان گفت در توان مالی طرف تقاضا که تغییری رخ نداده است که بتواند در بازار رونقی ایجاد کند بنابراین معاملات صورت گرفته تنها بین دلالهای نوپا و سوداگران تازه‌کار هست که آن هم با گذشت زمان و برگشت رکود مجدد مجبور خواهند شد با قیمتی زیر قیمت خریدشان بفروشند

- ما که پولمون به خرید نمیرسه ولی پایان این ماه قرارداد اجاره‌مون تموم میشه و صاحبخانه عزیز گفته 800 هزار تومان ناقابل باید بزاری روی اجاره‌ت. پول پیش هم قبول نمیکنه چون بانکها سود نمیدن. بقول یکی از بنگاه های معاملات املاک صاحبخونه‌ها پول مرغ و گوشت و همه چیو میخوان از مستاجر بگیرن. این است وضعیت ما

- بله رونق داشته

- فقط در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها خبر رونق بوده و قیمتها حدود ۳۰درصد بود ولی در واقعیت رونقی نبوده.حتی مشاورین املاک بر خلاف همیشه میگن رونقی نیست.

- مدتهاست که مراکز مختلف خبری مثل خبرگزاری‌ها و سایت‌های داخلی هرچند مدت یکبار خبری درباره رونق و شکوفایی بازار مسکن می‌زنند ولی همیشه نتایج آن بر عکس تحولات واقعی است یعنی واقعا کسی نیست که یک خبر درست و حسابی از روند تحولات مسکن بده.

- قدرت خرید مردم مگه بالا رفته که کسی بتونه خونه بخره؟

- رونق یعنی چی؟ یعنی گرونی مسکن؟ بله آپارتمان تهران گران شده است.

- همه چی آرومه من چقدر خوشبختم...منظورتون اینه نه؟

- تو شهر من تبریز که بنگاهی‌ها به گفته خودشون مگس میپرونن و تقاضایی برای مسکن نیست. این بحث رونق و گرانی و ... را بساز بفروشها به راه انداختند 4 ساله هی میگن بعد از عید بعد از انتخابات مجلس شورای شهر ریاست جمهوری مسکن گران میشه.

- رونق بیشتر در قیمت بوده تا خرید و فروش برخی مناطق حتی در یک هفته افزایش یک میلیونی در هر متر مربع داشتند.

- رونقی در کار نیست فضاسازی و جوی هست که بوجود اومده و قیمت‌ها رو هرکس هرجور دلش میخواد برده بالا هیچ نهادی هم نیست بگه چرا.. رکود تورمی گریبان مسکن رو گرفته و مدتی دیگه با توجه به افزایش قیمت بیش از قدرت خرید باز هم رکود عمیق‌تر خواهد شد.

- رونق مسکن یعنی اینکه مسکن از سفته بازی خارج بشه. وقتی اجاره‌ها هر سال بالا می‌ره و اونهم با عددهای غیرمنطقی یعنی مسکن در رکود و این بازار بیمار است.

- من قصد خرید مسکن داشتم که با افزایش بی‌دلیل و غیرمنطقی فروشنده‌ها در چندماه اخیر منصرف شدم. لطفا اسیر جو موجود نشید و جیب دلال‌هارو بیش از این پر نکنید. با قیمتهای الان منطقی در خرید نیست.به دلیل اینکه با افزایش بی‌رویه و کاذب قیمتها مجددا رکودی عمیق پشت این خرید و فروش‌ها بوجود خواهد آمد و در بلند مدت و حتی میان مدت با این خط تغییرات قیمت این چند ماهه صرفه اقتصادی در خرید ملک وجود نخواهد داشت.

- گرونی آره حسابی رونق گرفته

- گرون شدن مسکن و اجاره بها رو رونق فرض می‌کنید؟؟؟؟ اگه رونقی هم باشه فقط برای خانه دارهاست که پول اجاره می‌گیرند نه اونایی که خونه ندارند.

- عملا رونقی در کار نیست. واحدهای بسیاری توسط دلالان و بنگاهی‌ها از افراد پول لازم و فروشنده خریداری شده و در حرکتی هماهنگ، با قیمتی بسیار غیر واقعی و بالاتر برای فروش گذاشته میشه. همش هم از این دم میزنند که بشتابید تا گران نشده. واحد کناری بنده به قیمت متری 6 تومن توسط دلال خریداری شده و فردای اون روز با قیمت 7 و نیم ارائه شد. نه. گرونی به معنای رونق نیست. همچنان کساد ولی گرون‌تر.

- آره اینقد اوضاع خوبه که من پنج تا خونه خریدم تو این یه ماه.همه بالای پارک وی.

- کو؟

-گران‌تر شدن مسکن را، بله

- داریم کم کم احساس میکنیم

- من دو ساله قصد خرید دارم. امسال قدرت خریدم خیلی کمتر از سال گذشته شده . حالا قیمتها را دو برابر هم بکنند. وقتی نشه خرید یعنی رکود سنگین‌تر



دولت به جای کاهش روی کاغذ تورم را واقعاً حل کند


آمارهای ارائه شده در بخش اقتصاد بر پایه مبانی علمی مطرح می‌شود؛ اما این آمارها کامل و در همه‌جا، نشان دهنده وضع واقعی کشور و زندگی مردم نیست؛ بنابراین، در این میان، مشکلی وجود دارد که باید آن را شناخت و حل کرد. بنابر آمارها، تورم از چند ده درصد به زیر ده درصد رسیده، ولی آیا قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی نیز در همین مقیاس بالا رفته است؟


به گزارش «تابناک»؛ آنچه مسلم است، اینکه مردم چیزی را بر سر سفره‌های خود حس نمی‌کنند و حتی در بسیاری از موارد اعتقاد دارند که تورم واقعی جامعه بسیار بالاتر از آن است که اعلام می‌شود؛ نکته‌ای که بسیاری از نمایندگان مردم در خانه ملت نیز بر آن صحه گذاشته‌اند.


رمضانعلی سبحانی‌فر از نمایندگان حامی دولت در خصوص این موضوع اظهار داشت: تورم اعلام شده از سوی دولت، با چیزی در سر سفره مردم وجود دارد به هیچ عنوان همخوانی ندارد. مردم چیزهایی را که دولت و بانک مرکزی اعلام می‌کنند، حس نمی‌کنند. همه چیز در حال گران شدن است و همه اقلام به ساعت در حال تغییر قیمت هستند، این موضوع باعث فشار بسیار بر مردم شده و مردم دیگر تاب و تحمل این میزان از فشارها را ندارند.


این نماینده گفت: تورم عملیاتی که بانک‌ها اعلام می‌کنند با تورمی که امروز مردم در جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، متفاوت است و اساساً هیچ نوع همخوانی بین آن وجود ندارد.


رسول خزری، نماینده مردم نیز در این باره می‌گوید: تورم موجود جامعه با آنچه ما بر سفره مردم می‌بینیم همخوانی ندارد. متأسفانه بودجه امسال هم در شعار زیباست، ولی در ماهیت عکس شعارهایی است که گفته و نوشته شده است.


این نماینده مجلس ادامه داد: ما نمی‌توانیم 80 میلیون ایرانی را تحت فشار قرار دهیم تا شعار ایجاد اشتغال برای 700 تا 800 هزار تن که دولت داده است، محقق شود. راه اشتغال‌زایی از طریق وام گرفتن و افزایش قیمت سوخت نیست.


وی همچنین افزود: افزایش حامل‌های انرژی تورم موجود را قطعا دوبرابر خواهد کرد و این تورمی که دولت ادعا دارد، تک‌رقمی شده، به یک عدد درشت دو رقمی تبدیل خواهد شد.


متأسفانه دولت روی تورم زوم کرده و می‌خواهد آنقدر این کار را انجام دهد که قشر متوسط و فقیر جامعه را چندبرابر کند. قطعا با این روش‌ها، نه تنها اشتغال فراگیر نخواهیم داشت و فقر ریشه‌کن نمی‌شود، بلکه عدالت هم محقق نخواهد شد و سه شعار اصلی دولت ـ که این موارد بود ـ همه بر باد خواهد رفت.


محمدعلی پورمختار، دیگر نماینده مجلس نیز اظهار داشت: واقعیت‌های جامعه و آنچه در بازار در حال رخ دادن است، با آمارهایی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، در بسیاری موارد 180 درجه متفاوت است.


وی گفت: چیزی که در واقعیت وجود دارد، این است که سطح جامعه از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به شدت گلایه‌مند است و تصور من این است که تورم کنونی در جامعه، چیزی حدود 25 تا 35 درصد است و این چیزی نیست که کسی نداند.

خراسان

برنامه جدید دولت برای  بازخرید کارمندان بی انگیزه

طبق پیشنهاد جدیدی که هم اکنون توسط تعدادی از اعضای کابینه، در حال بررسی است مقرر شده با توجه به این که فعلا «کارمندانی که در اجرای نظام ارزشیابی عملکرد، امتیازاتشان در سه سال متوالی یا چهار سال متناوب از 50 درصد کل امتیازات پیش بینی شده کمتر باشد، در صورت نداشتن شرایط بازنشستگی، بازخرید می شوند»، اما کسب امتیاز 50 درصد از کل امتیازات، با حداقل تلاش در انجام کارها میسر است و انگیزه ای برای کارمندان و فعالیت بیشتر، به دنبال ندارد، حداقل امتیاز ارزشیابی عملکرد از 50 درصد به 70 درصد تغییر خواهد کرد.

روایت تاسف برانگیز از وضعیت خصوصی سازی در کشور

بر اساس گزارش یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران ارشد اجرایی، با اشاره به این که طبق ماده 46 قانون برنامه پنج ‌ساله ششم توسعه، برخی دستگاه های دولتی مکلفند تا پایان سال 96، طرح نوسازی صنایع را تدوین و اجرایی کنند، یادآور شده بررسی روند سرمایه گذاری در سال های گذشته، نمایانگر آن است که سرمایه گذاری های جدید، حتی به میزان استهلاک سرمایه گذاری های انجام شده، صورت نگرفته و در روند خصوصی سازی در سال های گذشته و انتقال واحدها به برخی نهادها نیز، منافع حاصل شده به جای این که صرف بازسازی و توسعه واحدها شود، از منابع مالی شرکت خارج شده است.

ایران


انتقاد مشاور روحانی از سخنان خطیب جمعه تهران


مشاور رئیس جمهوری در یک رشته توئیت، از آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران بابت انتساب همه اعتراض‌های اخیر به گرانی‌ها و برجسته کردن نقش دولت در این زمینه انتقاد و تأکید کرد که دولت‌ ستیز کردن جامعه به نفع امنیت ملی نیست.حمید ابوطالبی با بیان اینکه در خطبه‌های  نمازهای جمعه به حق بودن شروع اعتراضات و شنیده شدن حرف مردم اشاره شده، نوشت: این سخنان، سخنانی نیکو و مبین این امر است که این حق به رسمیت شناخته شده و قرار است همیشه به آن احترام گذاشته شود؛ چراکه مبنای آن قانون اساسی بوده و ربطی به دولت‌ها ندارد.


وی اضافه کرد: اما ضرورت دارد بپذیریم که فعال شدن لایه‌های پیچیده اعتراضات اجتماعی، نمی‌تواند گزینشی و صرفاً اقتصادی باشد؛ زیرا انرژی آزاد شده از کنش‌های اجتماعی مبتنی بر نارضایتی‌های چند دهه‌ای اقتصادی، عامل تحرک و گسترش دیگر لایه‌های کنشگری اجتماعی است.مشاور رئیس جمهوری تأکید کرد: لذا باید نسبت به گام‌زدن در این حوزه هوشیار باشیم.

چراکه گسست‌ اجتماعی برآمده از آن، به آسانی ترمیم نشده و دولت‌ستیز کردن جامعه به نفع امنیت ملی نبوده؛ و راه‌ حل مشکلات مزمن کشور، سوق دادن کنش‌ها و لایه‌های نارضایتی به سمت دولت نیست. همه باور دارند تمام تحولات پس از انتخابات به هم مرتبط‌ند.


سفارت ایران در انگلیس : لندن بر رسانه های فارسی زبان خود نظارت کند


سفارت کشورمان در لندن خواستار نظارت بر برخی رسانه‌های خبری فارسی زبان مستقر در انگلستان شد. به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه در سفارت ایران در لندن اعلام کرد که سفارت کشورمان با ارسال نامه‌ای به نهاد عالی نظارت بر رسانه‌ها و شبکه‌های صوتی و تصویری انگلستان (آفکام) درخواست کرده است که با توجه به آنکه برخی از رسانه‌های خبری فارسی زبان مستقر در انگلستان با نقض صریح قوانین داخلی انگلستان و قوانین بین‌المللی تلاش بسیاری را طی روزهای اخیر برای ترغیب معترضان در ایران به شورش و درگیری مسلحانه به عمل آورده‌اند، لازم است آفکام برای توقف خبرسازی ناسالم این شبکه‌ها با هدف صیانت از اطلاع‌رسانی حرفه‌ای اقدام‌های لازم را اتخاذ کند.


شکایت علم‌الهدی از  کرباسچی و جلایی‌پور


در پی شکایت دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین علم‌الهدی امام جمعه مشهد، غلامحسین کرباسچی و حمیدرضا جلایی‌پور به دادسرای مشهد احضار شدند. به گزارش فارس، بازپرس شعبه 209 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در این خصوص گفت: این افراد به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب علیه علم‌الهدی احضار شده‌اند. پیش از این کرباسچی و جلایی‌پور هرگونه انتشار خبر درباره علم‌الهدی را تکذیب کرده بودند.

آرمان

خط‌ونشان یک اصولگرا برای اصلاح‌طلبان!

شنیده شد که حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: اگر اصلاح‌طلبان بخواهند اتهام آغاز اعتراضات بروز آشوب‌های اخیر را به اصولگرایان بزنند، ما متن مذاکراتی را که اصلاح‌طلبان در جلسات خصوصی مطرح و در آن جلسات تاکید کردند باید از نارضایتی مردم در مسائل اقتصادی برای فشار بر نظام استفاده کنیم، افشا خواهیم کرد. می‌دانیم چه کسانی در جلسات مخفی چه گفته‌اند و چه برنامه‌هایی برای سوءاستفاده از این اعتراضات طراحی کردند تا بتوانند برای فشار بر نظام برنامه خود را طراحی کنند.

کارشکنی‌هایی که در حال حاضر در دستگاه‌های دولتی صورت می‌گیرد، بخشی از آن دستپخت اصلاح‌طلبان است، وضعیتی که امروز شاهد هستیم یک پروسه است که اصلاح‌طلبان قسمت ناراضی‌سازی آن را ایفای نقش می‌کنند و ضدانقلاب ناامن‌سازی‌ را و در ضلع سوم، از خارج از کشور هم با افزایش فشار و تحریم این حربه را کامل می‌کنند.

نتیجه شهادت رضا ضراب در دادگاه

شنیده شد که هیات‌منصفه پرونده معاون سابق «هالک‌بانک» ترکیه در نیویورک، وی را در پنج مورد شامل «دورزدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران» مجرم و در یک مورد نیز بی‌گناه اعلام کرد. هیات منصفه پرونده «محمد هاکان آتیلا» معاون سابق «هالک‌بانک» ترکیه در آمریکا، وی را در پنج مورد مجرم و در یک مورد بی‌گناه اعلام کرد. بر اساس اعلام رأی این هیات در نیویورک واقع در آمریکا، آتیلا متهم به ارتکاب جرایم «دورزدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران»، «مشارکت در فریب‌دادن آمریکا»، «فریب‌دادن بانک‌های آمریکا»، «مشارکت در فریب‌دادن بانک‌های آمریکا» و «مشارکت در پولشویی» است. وی همچنین در جرم «پولشویی» بی‌گناه شناخته شده است. به گزارش آناتولی، قرار است رأی نهایی درخصوص تصمیم هیات‌منصفه درباره پرونده محمد هاکان آتیلا ۱۱ آوریل سال جاری میلادی در جلسه‌ای از سوی قاضی پرونده صادر شود.

از هر 10 ایرانی 8 نفر عضو تلگرام

شنیده شد که از هر 10 ایرانی، 6 نفر عضو تلگرام هستند و به عبارت دیگر 4/58‌درصد ایرانیان بالای 18سال در تلگرام عضویت دارند. تلگرام در کل 180میلیون کاربر در جهان دارد و ایرانی‌ها از نظر تعداد کاربر، در رده نخست استفاده از تلگرام قرار دارند. تابناک نوشت؛ این روزها تلگرام در ایران به بحث داغ روز تبدیل شده است و فیلتر موقتی آن، 40میلیون کاربر فعال ایرانی را نگران کرده است. معنای 40میلیون کاربر ایرانی وقتی بیشتر نمود پیدا می‌کند که بدانیم این رقم بدان معناست که از هر 10 ایرانی، 6 نفر عضو تلگرام هستند و به عبارت دیگر 4/58‌درصد ایرانیان بالای 18سال در تلگرام عضویت دارند. پس از ایران نیز به ترتیب کشورهای روسیه، ایتالیا، آمریکا و اسپانیا در این زمینه در رده‌های بعدی قرار دارند که البته باید گفت باز هم ایران با روسیه به‌عنوان دومین کشور استفاده‌کننده از تلگرام، فاصله معناداری دارد.

نخل 450‌ساله آتش گرفت یا نه؟

شنیده شد که در حالی که برخی کانال‌های خبری در فضای مجازی اعلام کرده‌اند که در یکی‌دو شب گذشته و به دنبال بروز اغتشاشات در یزد، نخل ۴۵۰‌ساله میدان امیرچخماق به آتش کشیده شده، مسئولان میراث فرهنگی آن را تکذیب می‌کنند. «نخل امیرچخماق» شهر جهانی یزد، قدیمی‌ترین نخل چوبی ایران و جهان به شمار می‌آید که عاشورای امسال پس از ۷۰ سال به حرکت در آمد. این نخل باقی مانده از دوره‌ صفویه و ۴۵۰ سال قدمت دارد، اما بیشتر با نام «نخل حیدری‌ها» شناخته می‌شود و مانند دیگر نخل‌های شناخته‌شده نمادی از درخت سرو و آزادگی است که روی دستان ۱۵۰ نفر گردانده می‌شود. اما از صبح پنجشنبه ۱۴دی، خبرهایی مبنی بر سوزانده‌شدن این نخل قدیمی ۴۵۰‌ساله در اغتشاشات اخیر یزد خبرهایی منتشر شد.

ورود کتاب جنجالی ترامپ به بازار

شنیده شد که قرار بود جمعه یک کتاب جنجالی درباره اولین سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا وارد بازار نشر شود؛ رئیس‌جمهور آمریکا شدیدا از این کتاب انتقاد کرده و آن را «مملو از دروغ» توصیف کرد. در این کتاب ترامپ به عنوان شخصی توصیف شده که ثبات روحی‌روانی ندارد و همچنین از شایستگی برای ریاست‌جمهوری برخوردار نیست. در همین راستا نقل‌قول‌های متعددی نیز از استیو بنن در این کتاب منتشر شده که شایستگی ترامپ برای ریاست‌جمهوری را زیر سوال برده و یک نشست مربوط به ژوئن 2016 میان دونالد جونیور، دستیاران کمپین ترامپ و یک وکیل روس را «خائنانه» توصیف کرده است. ترامپ در عین حال کمی قبل‌تر به اتهام‌زنی بنن در این کتاب نیز واکنش نشان داده و او را بی‌عقل توصیف کرده بود.

شکسته‌شدن سنگ‌قبر نویسنده سرشناس

شنیده شد که سرپرست سازمان بهشت زهرا(س) و شهرداری حرم مطهر امام(ره) گفت: با هماهنگی خانواده مدیا کاشیگر سنگ بالاسری جدیدی بر مزار او نصب شد. سعید خال درباره شکستن سنگ بالای مزار مدیا کاشیگر گفت: سنگ بالاسری مزار این هنرمند کشور با توجه به مرور زمان و شرایط آب و هوایی و بر اثر رفت‌وآمد آسیب دیده بود که با هماهنگی خانواده این هنرمند سنگ بالاسری جدید مزار نصب شد. او افزود: سازمان بهشت زهرا(س) همواره قدردان هنرمندان و نام‌آوران است و نسبت به چنین رویدادهایی در کمترین زمان ممکن واکنش نشان می‌دهد و نسبت به حل آن اقدام می‌کند لذا در این مورد هم با هماهنگی و نظر خانواده از روی عکس این هنرمند سنگ بالاسری مزار ساخته و نصب شد.

اولین بوئینگ کی به ایران می‌آید؟

شنیده شد که فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل درباره قرارداد بوئینگ با ایران گفت: ترامپ سعی کرده در موسسات مالی و بانک‌ها وحشت ایجاد کند که با ایران کار نکنند، ولی با وجود این، مجوزها معتبر و سر جای خود است و هیچ‌تغییری ایجاد نشده است. باید از اواسط سال آینده هواپیما را به ایران تحویل دهند، اما با این احتیاط‌هایی که ما می‌کنیم و دائما در قرارداد تجدیدنظر می‌کنیم، فکر می‌کنیم در سه‌ماهه آخر سال 2018 هواپیما را داشته باشیم.

دستگیری ۳ سرکرده اغتشاشات پرند

شنیده شد که فرمانده انتظامی شهرستان رباط‌کریم از دستگیری سه سرکرده درخصوص اغتشاشات پرند خبر داد. سرهنگ عبدا...‌زاده پاشاکی روز پنجشنبه با اعلام خبر دستگیری افراد تاثیرگذار در اغتشاشات شهر پرند، اظهار کرد: یکی از مردان سرکرده در اغتشاشات شهر پرند دستگیر شد. وی افزود: در همین رابطه سه زن دیگر که نقش تعیین‌کننده در اغتشاشات شهر پرند داشتند، نیز توسط نیروی انتظامی دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

موافقت با رفع‌فیلتر وی‌چت

شنیده شد که یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایسنا خبر داد که پس از درخواست وزارت ارتباطات، گارگروه تعیین مصادیق با رفع‌فیلتر از پیام‌رسان وی‌چت موافقت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سیامک IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    13 2
    گول نخوریم دولت ته دلش از بستن تلگرام شاده چون کاملا فضاش انتقادی به رکود و گرونی و فساد شده بود اما الان نفس راحتی میکشه و ادای ضدبستن هم درمیاره
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
      15 1
      #روحانی_استعفا
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    9 1
    لطفا کانال مشرق در بیسفون پلاس را راه اندازی کنید
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    16 1
    #روحانی_استعفا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس