یادداشت نمایه

امریکا به طور رسمی کمک‌های امنیتی خود را به پاکستان تعلیق و اسلام‌آباد را متهم کرد که علیه طالبان افغانستان و شبکه حقانی اقدام نمی‌کند.

به گزارش مشرق، «علی قنادی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

امریکا به طور رسمی کمک‌های امنیتی خود را به پاکستان تعلیق و اسلام‌آباد را متهم کرد که علیه طالبان افغانستان و شبکه حقانی اقدام نمی‌کند. بعد از توئیت توهین‌آمیز رئیس‌جمهور امریکا، تنش در مناسبات دو کشور تشدید شده تا جایی که سخنگوی ارتش پاکستان دیروز گفت که کشورش برای مقابله نظامی با امریکا آماده است. نیروی دریایی پاکستان هم در شمال دریای عرب‌، موشک کروزی به نام «حربه‌» را آزمایش وتأکید کرد که از این پس تلاش می‌کند وابستگی به کشورهای خارجی را کم کند. 

هیثر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا دیروز اعلام کرد که ایالات متحده کمک امنیتی این کشور را به پاکستان که به گفته یکی از مقامات بالغ بر ۲۵۵ میلیون دلار است، به حالت تعلیق در می‌آورد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه امریکا، تا زمانی که اسلام‌آباد با طالبان افغانستان و شبکه حقانی به طور جدی برخورد نکند، اعطای این کمک‌های مالی همچنان به تعویق درخواهد آمد.

امریکایی‌ها بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، سالانه ۲۵۵ میلیون دلار در چارچوب مبارزه با تروریسم به اسلام‌آباد پرداخت می‌کردند ولی امریکا طی دو سال گذشته با یک انتخاب استراتژیک بین هند و پاکستان که در چارچوب ملاحظات گسترده‌تر جهانی واشنگتن انجام شده، مسیر نزدیک شدن به دهلی نو را در پیش گرفت؛ موضوعی که باعث شده پاکستان با گام‌هایی تندتر به سمت چین حرکت کند.

توئیت دوشنبه هفته قبل دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا در این روند، یک نقطه عطف بود. ترامپ در این توئیت نوشته بود: «ایالات متحده امریکا با ساده‌لوحی در ۱۵ سال گذشته بیش از ۳۳ میلیارد دلار به پاکستان کمک کرده است و آنها در عوض به جز دروغ و فریب چیزی به ما نداده‌اند، با این تصور که رهبران ما احمق هستند. آنها [پاکستانی‌ها] به تروریست‌هایی که ما در افغانستان به دنبال‌شان هستیم، پناهگاه داده و [به ما] کمک زیادی نکرده‌اند. (این رویه) دیگر بس است!»

حالا به فاصله پنج روز بعد از توئیت تحریک‌کننده ترامپ که پاکستانی‌ها را برای اعتراضات ضد امریکایی به خیابان‌ها کشید، روابط دو طرف به شکلی کم سابقه در حال تشدید شدن است.  نیروی دریایی پاکستان دیروز در اقدامی کم سابقه، موشک کروزی به نام «حربه‌» با توانایی هدف‌گیری دقیق ناوهای دشمن را با موفقیت آزمایش کرد.

 دریادار «ظفر محمود عباسی» فرمانده نیروی دریایی پاکستان نیز با تبریک آزمایش موفقیت‌آمیز موشک یاد شده، اعلام کرد: بومی‌سازی سلاح نه تنها برای دفاع از کشور اهمیت دارد بلکه وابستگی به کشورهای خارجی را کم می‌کند و نیروی دریایی به هر قیمتی از میهن و منافع ملی خود دفاع خواهد کرد.

همچنین بر اساس گزارش روزنامه داون، ملیحه لودهی، نماینده پاکستان در سازمان ملل گفته که کشورش در تصمیم خود برای همکاری با امریکا تجدیدنظر می‌کند و تأکید کرده که اگر امریکا نمی‌خواهد قدردان تلاش پاکستان برای مبارزه با تروریسم باشد پس نباید از این کشور انتظار همکاری داشته باشد. لودهی می‌گوید:«اسلام‌آباد برای دلارهای امریکا وارد جنگ با تروریسم نشده است و در صورتی که واشنگتن این موضوع را نپذیرد، بدون شک در همکاری با این کشور تجدیدنظر می‌کنیم.»‌  

سخنگوی ارتش پاکستان پا را از این هم پیش‌تر گذاشته و از اعلام آمادگی برای مقابله نظامی با امریکا سخن می‌گوید. ژنرال پرویز مشرف فروردین ماه سال ۱۳۹۲ در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان فاش کرده بود که دولت تحت امر او با امضای قراردادی مخفیانه با امریکا توافق کرده بود هواپیماهای بدون سرنشین امریکا در خاک پاکستان عملیات کنند ولی ژنرال آصف غفور، سخنگوی ارتش پاکستان می‌گوید:‌« اگر امریکا قصد انجام عملیات نظامی را در خاک پاکستان داشته باشد، مطابق خواسته شهروندان خود به آن پاسخ خواهیم داد.»‌

بر اساس گزارش مؤسسه امریکای نوین، واشنگتن بین سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ در مجموع،۳۴۳ عملیات پهپادی در خاک پاکستان انجام داده ولی هفته قبل منابع غیر رسمی به اظهارنظری از هیل امان، فرمانده نیروی هوایی ارتش پاکستان اشاره کردند که گفته است چنانچه پهپادهای امریکایی حریم هوایی پاکستان را نقض‌کنند، هدف قرار خواهند گرفت. آصف غفور در ادامه اظهارات خود گفته است:«نیروهای نظامی پاکستان به طمع پول و ثروت امریکا با تروریسم درگیر نشده‌اند و اتهامات ترامپ سبب تعجب دولتمردان پاکستانی شده است.

ترامپ باید بداند که کمک‌هایی که کشورش به پاکستان کرده‌ است، یک درصد هزینه جنگ افغانستان هم نبوده است.»‌ سخنگوی ارتش پاکستان یکی از دلایل اصلی تنش‌های موجود میان اسلام‌آباد و واشنگتن را «رفتار شیطنت‌آمیز هند» می‌داند، اظهارنظری که تنش روزهای اخیر در مرز هند و پاکستان آن را تأیید می‌کند.

سخنگوی ارتش پاکستان روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نظامیان هند اقدام به تیراندازی تحریک‌آمیز از آن سوی مرز کرده و سربازان پاکستان نیز به این تیراندازی واکنش متقابل دادند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، در اثر درگیری میان نظامیان پاکستان و هندوستان در مرز دو کشور یک سرباز هندی کشته و سه غیرنظامی پاکستانی نیز زخمی شدند. 

   

نزدیکی به چین، ایران و ترکیه

بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد: شرکت‌های پاکستانی از این پس می‌توانند به جای استفاده از دلار برای مبادله با چین از یوان استفاده کنند. ژنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین سه‌شنبه قبل هم با حمایت از موضع اسلام‌آباد مقابل واشنگتن گفته بود که پاکستان تلاش‌ها و قربانیان زیادی را در راه مبارزه با تروریسم ارائه کرده و جامعه جهانی و به خصوص امریکا باید به آنها احترام بگذارد. همچنین، خرم دستگیرخان، وزیر دفاع پاکستان در اوج تنش‌های کشور با امریکا در تماس تلفنی با امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران خواستار توسعه مناسبات و همکاری‌های دوجانبه دفاعی و تداوم تعلاملات دوجانبه در خصوص موضوعات منطقه‌ای شد.

وزیر دفاع پاکستان با انتقاد از توئیت‌های مکرر ترامپ علیه کشورش، بر استقلال کشورهای اسلامی در تأمین امنیت خود تأکید کرد و خواستار گفت‌وگوهای بیشتری بین مقامات دفاعی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان شد.او گفته است:«تغییرات و تحولات سریع محیطی در منطقه ایجاب می‌کند این همکاری‌ها بیش از پیش گسترش یابد. »‌ رجب‌طیب اردوغان‌، رئیس‌جمهور ترکیه نیز ضمن گفت‌وگوی تلفنی با «ممنون حسین»، رئیس‌جمهور پاکستان ضمن انتقاد از سخنان ضد پاکستانی دونالد ترامپ گفت: «آنکارا» در کنار «اسلام‌آباد» ایستاده و از آن حمایت خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    11 1
    فکر کنم همین پاکستان بود ایران رو به محو شدن تهدید کرد داداش زیاد فکرت جای دیگه نره همین پاکستان دست پرورده عربستانه
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
      3 0
      تازه همین پاکستان هست که مامن تروریست های تکفیری بلوچ هست و تازه همین تابستان یک پهباد ایران رو در هنگام هدف قراردادن تروریست ها در مرز پاکستان منهدم کرد و همین سرویس اطلاعاتی پاکستان عامل شهادت اعضای سفارت ایران در مزارشریف بود .
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
      3 0
      ایران و ترکیه و پاکستان و مصر می دانند که تصمیم آمریکا برای تجزیه کشورهای خاورمیانه جزم شدهو خطر امریکا برای این کشورها بیشتر ازهمسایگانی چون روسیه و یا حتی هند هست
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    8 0
    حالا ما که از خدامونه روابط کشورهای مسلمان با امریکا قطع شه ولی خداییش پاکستان پناهگاه تروریستها شده. همین تروریستهای شرق کشور رو ببینید میان جنایت میکنند و به پاکستان فرار میکنند
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    9 1
    عربستان بمبای اتمیشو تو‌پاکستان نگه میداره
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    10 0
    بمبای اتمی پاکستان در اصل مال عرپستانه
  • سید محمد مصطفوی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    3 4
    ایران هم بمب اتم داره انقد ساده لوحانه برخورد نکنید؛قرار نیست که تمام اسرار نظامی کشور رو همه بدونن , اینطور باشه که دشمن خودش رو با قدرت نظامی بالاتر هماهنگ می کنه و حمله می کنه.
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
      2 0
      امریکا خر نیست که ندونه ایران داره یا نه
  • US ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    5 0
    الانکه ترامب احمق دشمن تراشی میکنه بهترین فرصت هست تا یک اجماع بین المللی بین مخالفان فعلی امریکا صورت بگیره تا دهان امریکا خرد بشه
  • US ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    4 0
    الانکه ترامب احمق دشمن تراشی میکنه بهترین فرصت هست تا یک اجماع بین المللی بین مخالفان فعلی امریکا صورت بگیره تا دهان امریکا خرد بشه
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    4 1
    پاکستان با توجه به نفوذ گسترده تفکرات وهابی تکفیری و نفوذ فراران سیاسی نظامی فرهنگی سعودی قابل اعتماد نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس