بازنشستگان نمایه

دو کار سخت باید انجام شود تا بتوان از ورشکستگی صندوق‌ها جلوگیری کرد. یکی اصلاح قوانین درون صندوق‌ها است که حذف تدریجی امتیازها از جامعه اندکی دشوار است.

به گزارش مشرق، بدهی‌های دولتی، مدیریت ناکارآمد، شرکت‌های تحمیلی زیان‌ده به صندوق‌های بازنشستگی، افزایش سن امید افزایش مستمری بگیران و بازنشستگی پیش از موعد پنج عامل اصلی مشکلات صندوق‌های بازنشستگی کشور هستند که بی‌شک بیش از ۶۰ درصد جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار خواهند داد. 

 «علی سرزعیم» معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران، گفت: اگر صندوق‌های بازنشستگی اصلاح نشوند ابعاد بحرانی خواهد داشت که اعتراض‌های کنونی در مقابل اعتراض‌هایی که اگر در خصوص صندوق‌ها صورت بگیرد کاریکاتوری بیش نخواهد بود. 

وی از مشکلات قانونی و مدیریتی صندوق‌ها به عنوان علل وقوع بحران‌های صندوق‌های بانشستگی یاد کرد و گفت: طلاق‌های صوری افزایش یافته تا بازماندگان بتوانند از صندوق پول بگیرند و این در حالی است که بازنشستگی زود هنگام هم اتفاق افتاده است. 

میانگین سن بازنشستگی در ایران ۵۲سال

کشورهای توسعه یافته در حال تغییر سن بازنشستگی از  ۶۰به ۶۵ سال هستند. میانگین سن بازنشستگی در این کشورها ۶۰ سال و در ایران ۵۲ سال است. میانگین سن بازنشستگان لشکری و کشوری ۴۷تا۴۸سال است و به همین علت ورودی به صندوق‌های بازنشستگی زیاد و خروجی آن کم است. سرزعیم با بیان اینکه برخی شرکت‌های زیان‌ده که دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند منجر شده تا در قالب قوانین سخت و زیان‌آور زودتر کارگرانشان را بازنشسته کنند، گفت: دو گام اساسی برای بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی می‌توان برداشت که یکی اصلاح قوانین است به طوری که بازنشستگی زود هنگام را کم کنیم و از سوی دیگر می‌توان سنوات که به ازای هر سال یک ماه حقوق می‌دهند را کاهش داد. هم اکنون این میزان در کشور ایتالیا ۱۶روز و در کشورهای دیگر ۱۰روز به ازای یک‌سال است. 

دو کار سخت باید انجام شود تا بتوان از ورشکستگی صندوق‌ها جلوگیری کرد. یکی اصلاح قوانین درون صندوق‌ها است که حذف تدریجی امتیازها از جامعه اندکی دشوار است. 

وی با بیان اینکه اگر هیچ کاری نکنیم و به عبارتی دست به صندوق‌ها نزنیم روند کنونی نشان می‌دهد تا ۱۰سال دیگرحتی صندوق تأمین اجتماعی ورشکست می‌شود، گفت: صندوق لشکری و بازنشستگی کشوری هم اکنون ورشکسته هستند. صندوق تأمین اجتماعی یکی از بزرگترین صندوق‌های کشور است که بیش از ۴۰میلیون نفر مخاطب دارد که حدود ۱۲میلیون خانوار کشور را در بر می‌گیرد. در کل ۵۵میلیون و ۳۸۲هزار نفر تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌ای قرار دارند که ۶۹درصد از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد. اما به دلیل مدیریت بد شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق ها، نگاه بانکی دولت به این صندوق‌ها و واگذاری‌های شرکت‌های زیان ده به نام بدهی، صندوق‌ها با بحران‌های جدی‌ای روبه‌رو هستند. 

با این حال معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تکیه به یک تحقیقات انجام شده در زیر مجموعه خود معتقد است که مشکلات بازنشستگی پیش از موعد واتخاذ تدبیر متناسب با افزایش سن امید عامل‌های جدی‌تر بحران‌های صندوق‌های بازنشستگی است. 

از این رو سرزعیم افزود: حتی اگر زمان به ۲۶ سال پیش برگردد و صندوق‌ها به شکل درست هم مدیریت می‌شد صندوق‌ها فقط می‌توانستند ۳۰درصد از منابع خود را تأمین کنند. معاون اقتصادی وزارت کار با اشاره به برخی از مشکلات که موجب شده است صندوق‌های بازنشستگی با مشکل مواجه شوند، اظهار داشت: دو موضوع، علت اصلی تحمیل هزینه‌های ناشی از بازنشستگی‌های پیش از موعد و هزینه‌های مترتب از افزایش سن امید عامل ورشکستگی صندوق‌ها است. 

وی ادامه داد: جامعه ایران از ۵۰سال پیش به لحاظ افزایش امید به زندگی بهبود یافته است به طوری که متوسط عمر افزایش یافته است. به طور مثال اگر قرار بود در گذشته یک نفر پس از بازنشسته شدن ۵تا۱۰سال از صندوق بازنشستگی حقوق دریافت کند هم اکنون به لحاظ افزایش متوسط عمر حدود ۳۰سال حقوق دریافت می‌کند و حتی پس از مرگ هم اگر دختر ازدواج نکرده داشته باشد حقوق بازنشسته پس از فوت بازنشسته ادامه می‌یابد و به فرزند دختر ازدواج نکرده می‌رسد. 

صندوق‌های بازنشستگی قلک دولتی

وی البته منکرنگاه قلک دولتی به صندوق‌ها در سال‌های گذشته نشد و گفت: بدهی‌های بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خود عامل مهمی در بروز بحران صندوق‌های بازنشستگی بوده و اگر فکری جدی به حال این صندوق‌ها نکنیم نه تنها بودجه عمرانی کشور را به طورکامل به این صندوق‌ها باید اختصاص داد بلکه با مشکل پرداخت مواجه خواهیم شد. هم اکنون به گفته رئیس‌جمهور بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان از خزانه برای کمک به صندوق‌های لشکری و کشوری و سایر صندوق‌ها به ناچار اختصاص می‌یابد. 

«علی دهقان کیا» نایب رئیس کانون بازنشستگان شهرستان تهران پیشتر اعلام کرده بود:تا سال ٨٨ مشکل خاصی نداشتیم و بیشتر مشکلات از آن سال به بعد مشهود است. رشد بیمه شده‌ها از سال یاده شده ٤. ٩ درصد و رشد مستمری بگیرها ٨. ٤درصد بود. 

گفته می‌شود صندوق بازنشستگی فولاد ۸۶ هزار نفر را در بر می‌گیرد که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های نادرست و عوامل ذکر شده بالا دولت مجبور است ماهانه ۲۰۰ میلیارد تومان به انها کمک مالی کند. 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • محمود IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    5 1
    چه کسانی این قانونها تصویب میکنند. تا کی ما باید مدیران بی لیاقت رو تحمل کنیم. تا کی این اختلاسها و دست درازی به بیت المال ادامه دارد??????
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
      2 2
      یکی از افراد کارخانه ما پدرش مریض بود، خواهرش رفت طلاق گرفت بعد فوت پدرش الان خواهرش نصف حقوق رو میگره ، نصف دیگه رو میده به همین پسره در واقع باهم توافق کرده بودن!!!! خوب این کارا اشکال داره نداره؟؟؟
  • علی از تهران IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    2 1
    چون استخدام صورت نمی گیرد پول پرداختی به صندوق روز به روز کمتر میشود این علت ورشکستگی صندوق است
  • ایرانی IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    4 2
    هر کس سی سال حق بیمه پرداخت کند لازم است از مزایای بیمه استفاده کند دولت جلوی سو استفاده کنندگان را بگیرد افرادی وجود دارند که بعد از گذشت ده یا بیست سال از فوت پدر و پس از سی سال زندگی با طلاق صوری به حقوق پدری مراجعه می کنند
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
      2 11
      از آشنایان ما هم همچین کاری می کنه ، خوب اگه حساب کنی طرف تا بیست سی سال دیگه زندگی می کنه! پول کمی نیست باید قانون رو درست کنن
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    18 1
    بیشعور حرام خور به جای زیاد کردن سن بازنشستگی و کم کردن حق سنوات از دزدی های خودتون کم کنید
  • تاتا US ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    6 1
    در ایران هدف مسئولین و مدیران دو چیز است یک؛ کسب ثروت شخصی و خانوادگی و طایفه ای و باندی که عامل فامیل سالاری و تبعیض است و دومی کسب قدرت و مدیریت انحصاری برای آینده نامحدود، پس ربطی به مسائل دیگر ندارد بازنشستگی 70سالگی و 40 سالگی یه جور درمیاد چون برنامه فساد و اختلاس مطابق با موقعیت روز خواهد بود. هنوز نمیدانید تیم کارگزاران چه برنامه دارد!!!!
  • تاتا US ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    2 0
    در ایران هدف مسئولین و مدیران دو چیز است یک؛ کسب ثروت شخصی و خانوادگی و طایفه ای و باندی که عامل فامیل سالاری و تبعیض است و دومی کسب قدرت و مدیریت انحصاری برای آینده نامحدود، پس ربطی به مسائل دیگر ندارد بازنشستگی 70سالگی و 40 سالگی یه جور درمیاد چون برنامه فساد و اختلاس مطابق با موقعیت روز خواهد بود. هنوز نمیدانید تیم کارگزاران چه برنامه دارد!!!!
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    13 0
    هر وقت دیدید به مردم میخواید فشار بیارید بدانید دیکتاور شدید. امام خمینی
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    16 0
    اگه اختلاس و کلاهبرداری جمع بشه این صندوقها هیچ آسیبی نمیبینند
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    17 0
    اگر دولتهای محترم دستمزدها را تصحیح کنند و افزایش دهند دیگر شاهد این جور وضع نخواهیم بود که مردم برای زنده ماندن زندگی مشترکشان را (بقول این نویسنده بطور صوری ) متلاشی کنند
    • ایرانی IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
      3 0
      طلاق صوری یعنی اینکه در کنار شوهر و خانواده زندگی می کنند اما از حقوق مستمری هم استفاده می کنند در واقع به قول خودشان ازدواج دائم را به موقت تبدیل می کنند
  • سلام ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    1 1
    کاملا با نظرتون موافقم. از آنجا که در صندوق ها به هیچ وجه دزدی شکل نمی گیرد در نتیجه سنوات رو مانند کشور ایتالیا به 16 روز کاهش دهید. اصلا شما به عنوان پیشگام به 5 روز برسانید تا اروپا نیز از شما یاد بگیرد.
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
      0 0
      در ایتالیا جوانان در 20 سالگی شغل پیدا میکنند و امید به زندگی 95 سال است اخوی...نه مثل اینجا که جوونا تا 33 سالگی دست تو جیب بابا هستند ونهایتا 60 70 سال بیشتر عمر نمیکنن...
  • رضا IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    3 0
    سلام مستاجر خانه ما هم از شو هرش طلاق صوری گرفته با این تفاوت شو هره هشتش کروه نه هش به خاطر نداری مجبورند این کار را بکنند چون ندارند زندگی گنند مرده کار گیرش نمیاد
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    1 0
    دخترها در ایران وقتی ازدواج می کنند کلی مهریه از شوهرشان می گیرند . پس دیگر برای چه وقتی طلاق می گیرند حقوق باباشون را بهشان می دهید ؟! حقوق پدر مال دخترهای در خانه مانده و شوهر نکرده است . نه اینکه یک زنی هم از آخور بخوره هم از توبره ! هم از شوهر سابق پول بتیغه هم از دولت حقوق بگیره ! این قوانین غلط را می گذارید ، یک عده زن شارلاتان کثیف هم این طوری سوء استفاده می کنند . شوهر شما مفت خور و لاابالی است ، چرا دولت بنده خدا باید جورش را بکشه ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس