کد خبر 81607
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۹

هفتم آذرماه يادآور عمليات پيروزمندانه‌اي است كه طي آن، نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اجراي عملياتي متهورانه، ضمن انهدام اسكله نفتي البكر و الاميه، چندين ناو جنگي و هواپيماي دشمن را به قعر دريا فرستادند.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس ارتش به مناسبت فرارسيدن سالروز عمليات مرواريد و روز نيروي دريايي يادداشتي در اختيار اين سرويس قرار داده است كه در ذيل مي‌آيد:

روز هفتم آذر مصادف با «روز نيروي دريايي» جمهوري اسلامي ايران است. اين روز که به يمن ايثار و جانفشاني پرسنل دريادل نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در مصاف با دشمن بعثي عراق به نام روز نيروي دريايي به ثبت رسيد، در تاريخ حماسه‌ساز انقلاب با ايثار جان بهترين عزيزان و همرزمان خود، بزرگترين ضربه را بر پيکر نيروي دريايي ارتش بعث عراق وارد ساختند و شجاعانه از حقانيت و تماميت ارضي ايران اسلامي دفاع کردند.

آنان با اهداي خون خود در دل آبهاي مواج و خروشان خليج فارس به نداي (هل من ناصراً ينصرني) حسين زمان لبيک گفتند و با افتخار شربت شهادت نوشيدند. به طوري که چگونه زيستن را به آنان که مي‌خواهند حسين وار زندگي کنند و پيرو مکتب اسلام تشيع سرخ علوي باشند، آموختند.

هفتم آذرماه يادآور عمليات پيروزمندانه‌اي است كه طي آن، نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اجراي عملياتي متهورانه، ضمن انهدام اسكله نفتي البكر و الاميه، چندين ناو جنگي و هواپيماي دشمن را به قعر دريا فرستادند.

در اين عمليات پيروزمند كه با همكاري تيزپروازان نيروي هوايي صورت گرفت، ضرباتي سنگين بر پيكره نيروي هوايي و دريايي عراق وارد شد به طوري كه هيچگاه نتوانست از اثرات اين شكست رها شود.

براي اين كه چهره هفتم آذر را خوب تبيين كنيم بايد مقداري به قبل از هفتم آذر 59 برگرديم. كشوري كه تازه انقلاب آن به پيروزي رسيده بود با دسايس مختلف استكبار جهاني مواجه شد كه يكي از آنها درگيري‌هاي

مرزي بود. در اين فضا، دشمن توطئه‌ انحلال ارتش را در زبان برخي مسئولان در داخل كشور انداخت كه با دور انديشي امام خميني(ره)، اين توطئه‌ خنثي شد و از آن به بعد، دشمن به سمت تحريك صدام براي حمله به ايران اقدام كرد. دشمن به دنبال اين بود كه خليج فارس و مخصوصاً تنگه هرمز را در اختيار بگيرد و مي‌دانست كه اين تنگه براي صادرات ما نقطه استراتژيك است. يعني در صورت از دست دادن اين تنگه، 95 درصد صادرات ما دچار اختلال جدي مي‌شد.

نيروي دريايي از قبل دست دشمن را خوانده بود. به همين خاطر خطوط مواصلاتي دشمن را در اختيار گرفت. انهدام كامل نيروي دريايي عراق، قطع صادرات نفت اين كشور و قطع راه‌هاي كمك‌ استكبار به صدام در دستور كار نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران قرارگرفت وعملاً توان نيروي دريايي عراق در عمليات مرواريد در هفتم آذر از بين رفت.

انهدام ناوچه‌هاي دشمن، انهدام دو ترمينال نفتي عراق و شكار موشك‌هاي كرم ابريشم كه به سمت ما پرتاب مي‌شدند از جمله فعاليت‌هاي نداجا در اين عمليات بود.

عمليات مرواريد و ساير عمليات‌ مشابه در تاريخ جنگ‌هاي معاصر نمونه نداشته و ندارد، اين در حالي است كه نيروي دريايي ارتش در زمان بعد از انقلاب، در فضاي بازسازي خود بوده است.

تجهيزات نيروي دريايي ارتش جديد و پيشرفته است. اين نيرو داراي ناو، زير دريايي، بالگرد، هواپيماي بدون خلبان و با خلبان و تفنگداران نيروي دريايي است اما عرصه دريا و تكنولوژي دريايي فناوري پيچيده‌اي دارد كه هميشه با نوآوري همراه است. در آن زمان، بارگيري و تخليه کالا براي عراق از طريق بندر ام‌القصر که خارج از اروند رود است، انجام مي‌گرفت. صدور نفت عراق از طريق دو سکوي عظيم نفتي به نامهاي «البکر» و «الاميه» واقع در مصب اروندرود عملي مي‌شد. در روز هفت آذر 1359 و در «عمليات مرواريد»، اين سکوهاي نفتي منهدم شدند و عملاً صدور نفت عراق از طريق دريا قطع شد.

بدين ترتيب، رفت و آمد کشتي‌هاي نفتکش و تجاري براي کشور عراق که از اين طريق انجام مي‌گرفت و براي عراق در زمان جنگ نقش اساسي و تعيين کننده داشت،ناممکن شد.از آن سو، 90 درصد از صادرات و واردات ايران که از طريق دريا بود با پيروزي نيروي دريايي ايران و سيادت دريايي ايران در خليج فارس، امکان‌پذير بود .

عمليات مرواريد :

در سپيده دم هفتم آذرماه 1359، قهرمانان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، طي عملياتي موسوم به «مرواريد» درس تلخي به مزدوران دريايي عراق دادند به طوري كه در لحظات اوليه اين عمليات متهورانه دريايي، سلحشوران اين نيرو توانستند هفت ناوچه مدرن و اژدرافكن عراق موسوم به «اوزا» را در حوالي سكوهاي نفتي البكر و الاميه كه جنبه اقتصادى و بسيار مهمي براى دولت عراق داشت، به قعر دريا بفرستند.

در ادامه اين عمليات، چند فروند ديگر از ناوها و قايق‌هاي دشمن، توسط ناوچه هميشه قهرمان «پيكان» نابود شد و تعدادي از هلي كوپترهاي دشمن نيز كه از ناوهاي عراق پشتيباني مي‌كردند، ساقط و چندين فروند از هواپيماهاي دشمن نيز توسط تيزپروازان نيروي هوايي و ناوچه قهرمان پيكان سرنگون شد و بسياري از نفرات دشمن كه بر روي ناوها و ناوچه‌هاي جنگي خود مستقر بودند به هلاكت رسيدند و بسياري نيز خود را تسليم نيروهاي ايراني كردند و سكوهاي نفتي البكر و الاميه به دست نيروي دريايي ايران افتاد.

قهرمانان ناوچه هميشه جاودان «پيكان» همچنين در حوالى محل اصلى درگيرى، توانستند دو فروند هلى‌كوپتر و يك فروند از هواپيماهاى ميگ عراقى را در دريا سرنگون كنند.

در ادامه اين عمليات، نيروهاى ايراني به آخرين منطقه شمال خليج فارس يعنى «خورعبدالله» در سواحل و مرز دريايى عراق هجوم بردند و بيش از 90 درصد از يگان‌ها و نيروهاى پشتيبانى كننده ناوگان درگير دريايى عراق را منهدم كردند.

سرانجام پس از ساعت‌ها نبرد بي‌امان، هنگام ظهر، در حالي كه دلاورمردان نيروي دريايي، آخرين گلوله‌هاي خود را به سوي دشمن نشانه مي‌رفتند، «ناوچه پيكان» مورد اصابت چند موشك قرار گرفت و با پرسنل شجاع خود در شمال خليج فارس، در دل آب‌هاي گرم و نيلگون آن جاي گرفت.

نتيجه اين نبرد آن‌چنان در روحيه افراد نيروي دريايي دشمن اثر گذاشت كه تا پايان جنگ، حركت چندان مهمي در دريا از آن‌ها مشاهده نشد و در طول جنگ نيز فعاليت دريايي دشمن، با استفاده از هواپيماها و تجهيزات اهدايي از شرق و غرب، از جمله جنگنده‌هاي ميراژ، محدود به حمله ناجوانمردانه عليه هدف‌هاي غير نظامي و بي‌دفاع از جمله كشتي‌هاي تجاري و نفتكش‌ها شده بود.

در آن زمان، امام راحل(ره) درباره رزم سلحشوران جان بركف نيروى دريايى در هفتم آذر فرمودند:

«رويارويى نيروى دريايى ارتش با دشمن و آن همه افتخارات رزم، رشادت، شهامت و شهادت نشانه‌اى از اقتدار و اعتبار اين نيروى بزرگ و سرافراز است.»

قهرمانان سرفراز عمليات موفق و پيروز «مرواريد» در هفتم آذر سال 59 چنان ضربات مهلكى بر پيكره نيروى دريايى دشمن وارد كردند كه اميد فتح جبهه دريا را در مغز صدام حسين و سردمداران بعثى رژيم عراق به خاك يأس و نا اميدي تبديل كردند.

صدام حسين در روز 30 نوامبر (10 آذر 59) در جلسه‌اى با حضور فرماندهان جنگى در دفتر كارش به مسؤولان حمله كننده در بخش شمال خليج فارس گفته بود كه شنيدن خبر واقعه 7 آذر و عمليات مرواريد و كسب پيروزى قاطع ايرانى‌ها در اين عمليات، بدترين خبر در طول زندگى وى بوده است.

امام خمينى (ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران نيز، در وصيتنامه خويش بخشى از پيام خود را خطاب به نيروهاى مسلح به نيروى دريايى ارتش جمهورى اسلامى ايران اختصاص دادند و در اين باره چنين فرمودند: «نيروى دريايى بحمدالله در آب‌هاى خليج فارس و مرزهاى آبى كشور در عرصه دفاع مقدس از كشور اسلامى مان چون نگينى درخشنده است و برعرشه كشتى افتخار و صلابت خود استوار ايستاده است...» و از اين رو بود كه بنا بر فرمان امام راحل(ره) در سال 59، روز هفتم آذر به نام «روز نيروى دريايى» لقب گرفت.

يکي از ثمرات ارزشمند اين رشادت‌ها و پايمردي‌ها، حضور همه جانبه و هماهنگ برادران ارتشي و سپاهي و در کنارآنان نيروهاي بسيجي و مردمي در سراسر مرزهاي آبي ميهن اسلاميمان است و بر خود مي‌بالند که تحت امر فرماندهي کل قوا حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، ولي امر مسلمين، در حراست از مرزهاي آبي کشور اسلامي‌مان انجام وظيفه مي‌کنند.

اگر در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي، نيروي دريايي احساس تنهايي مي‌کرد، امروز بر خود مي‌بالد که در کنار نيروهاي مردمي و سپاهي با اقتدار تمام در مقابل دشمنان اسلام ايستاده است.

از سوي ديگر، مردم نيز اين افتخار را استحقاق خود مي‌دانند که حافظان و دريادلاني دارند که سرافرازانه به پيروي از ولي امر مسلمين از سرحدات اسلام پاسداري مي‌کنند و با آرامش خيال به زندگي شرافتمندانه خود ادامه مي‌دهند.

چه چيزي با ارزش‌تر و والاتر از اين مي‌توان يافت که ارتش نيرومند در کنار ملتي سلحشور و در زير سايه الهي، تحت امر ولايت فقيه با صفا و صميميت زندگي مي‌کنند و از ارزش‌هاي اسلامي دفاع مي کنند؟ تحقق همه اين ارزشها جز جز با ايثار و ازخودگذشتگي و ثمره خون‌هاي عزيزاني که در طول هشت سال دفاع مقدس در ميادين نبرد حق عليه باطل و در پهنه آبهاي نيلگون خليج فارس ايستادند و استقامت کردند چيز ديگر نمي‌تواند باشد. عزيزان و شهيداني که از جان و مال خود گذشتند و چراغ روشني براي پويندگان راه حق و حقيقت شدند.

اينك در سي‌و يكمين پديده تاريخ ساز هفتم آذر، ياد مى‌آوريم حماسه مردان مردى كه امواج پرخروش اروند، خليج فارس و درياى عمان را شكافتند تا اسطوره‌هايى ماندگار شوند و اكنون ما مانده‌ايم و كوله بارى از آن همه خاطرات آبى و رؤياى نام‌آورانى كه حماسه پيروزى خون بر شمشير را بر جريده عالم رقم زدند. نامشان زمزمه نيمه شب مردان سحرى باد و يادشان مونس جانهاى شيدايى كه همواره شوق پرواز به لايتناهى آبى پاك آسمان و خليج هميشه فارس را داشته‌اند. خليجى كه آبى آن از سرخى خون دريادلانش است و اين نوشته‌ها تنها سراينده بخش كوچكى از آن حماسه است. حماسه‌هايى كه هميشه دريايى است. حماسه‌هايى كه هميشه آبى است، حماسه هايى كه هميشه سرخ است و سرانجام حماسه‌هايى كه بر جاودانگى حق هميشه سبز و پايدار است.

در پايان ضمن عرض تبريك هفتم آذر، روز نيروى دريايى، ياد و خاطره همه «پيكان» سواران سبز را گرامي داشته و به ارواح همه آن عارفان سفر كرده و شاهد كه نظاره‌گر ما هستند درود و سلام تقديم مى‌كنيم و هميشه در برابر آنان سر تسليم وتعظيم فرود مى آوريم.

اميد است كه پويندگان صديقي در ادامه دادن راه آرمان‌هاي والاي آن شهيدان عزيز باشيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس