کد خبر 815171
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰
بودجه دفاعی

نمایندگان مجلس در جهت اصلاح بخش دفاعی لایحه بودجه سال ۹۷، پیشنهاداتی برای تقویت قرارگاه پدافند هوایی و افزایش حقوق نیروهای مسلح ارائه کرده‌اند.

به گزارش مشرق، ۱۹ آذر ماه امسال بود که رئیس جمهور روحانی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور را به صحن علنی مجلس برد تا برای بررسی و تصویب در اختیار مجلس قرار دهد.

بر اساس قانون پس از آنکه رئیس جمهور لایحه بودجه سالیانه را به مجلس می‌دهد، نمایندگان حداکثر ۱۵ روز فرصت دارند تا لایحه بودجه را بررسی و پیشنهادات خود را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همچنین کمیسیون تلفیق بودجه ارائه دهند.

پس از ارائه نظرات نمایندگان، کمیسیون تلفیق نیز حداکثر دو هفته فرصت  دارد تا با جمع بندی نظرات و پیشنهادات نمایندگان، لایحه بودجه ۹۷ را برای تصویب نهایی راهی صحن علنی مجلس کند.

یکی از بخش‌های مهم بودجه سالیانه کل کشور، بخش دفاعی آن است که از اهمیت بالایی بر خوردار است. بر اساس قانون برنامه ۵ساله ششم کشور، دولت موظف است سالانه ۵ درصد از بودجه کل کشور را به تقویت بنیه دفاعی کشور اختصاص دهد.

**لایحه دولت و کاهش بودجه برخی طرح‌های کلیدی

اما آنچه دولت در بخش دفاعی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور به مجلس ارائه داد فاصله زیادی با این رقم دارد و علی‌رغم افزایش بودجه دفاعی در بعضی بخش‌ها، در بخش‌های دیگری مانند تقویت توان پدافند هوایی کشور که از قضا در برنامه ششم توسعه هم یکی از الویت‌های اصلی بخش دفاع و امنیت کشور تلقی شده، با کاهش چشمگیر همراه بوده است.

همچنین بر اساس قانون خدمات کشوری و قانون برنامه ششم، حقوق نیروهای مسلح باید ۲۰ درصد بیشتر از کارکنان سایر بخش‌های کشور باشد که هم اکنون نه تنها این موضوع تحقق نیافته بلکه حقوق نیروهای مسلح چند درصد کمتر از کارکنان بخش‌های دیگر هم هست. 

حالا نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر آن شده‌اند تا با رفع کاستی‌های بخش دفاعی لایحه بودجه ۹۷، در نهایت بودجه‌ای‌ به تصویب برسد که به تقویت بینه دفاعی کشور کمک کنند.

**تقویت قرارگاه پدافند هوایی، دستور کار کمیسیون امنیت

نمایندگان مجلس با درک اهمیت تهدیدات پیش‌روی کشور در حوزه پدافند هوایی، لزوم تقویت بنیه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) را در دستور کار قرار داده و با توجه به کاهش چشمگیر بودجه این قرارگاه در لایحه پیشنهادی دولت، پیشنهاداتی برای افزایش بودجه این قرارگاه ارائه داده اند.

یکی از این پیشنهادات مربوط می‌شود به پرداخت بخشی از حق ترانزیت پرواز عبوری از آسمان ایران به قرارگاه پدافند هوایی. از زمانی که بحران عراق و اوکراین شورع شد بخشی از تزانزیت این خطوط هوایی بر دوش آسمان ایران قرار گرفت و در نتیجه حجم پروازهای عبوری از آسمان کشور افزایش یافت و درآمد خوبی از این طریق نصیب کشور شده است.

در نتیجه قرارگاه پدافند هوایی که وظیفه تامین امنیت آسمان کشور را بر عهده دارد، لاجرم باید استعداد نیروی انسانی و تجهیزات خود را افزایش دهد که برای این کار نیازمند افزایش اعتبارات هم هست. 

نمایندگان مجلس پیشنهاد داده‌اند تا بخشی از درآمد حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومانی حاصل از حق تزانزیت پروازهای عبوری از آسمان کشور به قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانیبا(ص) اختصاص یابد تا از این طریق بخشی از اعتبارات مورد نیاز این قرارگاه تامین شود.

**موشک و نیروی قدس؛ اولویت اول بودجه دفاعی

در بخش دیگر بودجه دفاعی کشور، با توجه به تهدیداتی که در موضوع جنگ‌های نیابتی متوجه کشور است و همچنین عملکرد بسیار خوب نیروی قدس سپاه در خنثی سازی این تهدید و همچنین توان بازدارندگی که به واسطه قدرت موشکی در کشور ایجاد شده و تلاش دشمنان برای بنیه موشکی ایران، تامین اعتبارات لازم در این دو حوزه اولویت اول مجلس در بحث بودجه دفاعی است.

**برنامه مجلس برای افزایش حقوق نیروهای مسلح

در موضوع حقوق و مزایای نیروهای مسلح، همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، حقوق و مزایای نیروهای مسلح کمتر از حقوق کارکنان سایر بخش‌های کشور است. برای مثال نیروی انتظامی با حدود ۴۰۰۰ میلیار تومان  کسری بودجه در حوزه حقوق و مزایا روبرو است.

نمایندگان مجلس در جهت یافتن راه حلی برای افزایش حقوق نیروهای مسلح، جلساتی را با نمایندگان برنامه و بودجه وزارت دفاع  و نیروهای مسلح و همچنین نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه برگزار کردند و در این راستا کمیته‌ای ویژه هم تشکیل دادند.

یکی از پیشنهاداتی که محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برای افزایش حقوق نیروهای مسلح در جلسه با نمایندگان مجلس ارائه کرد، تامین اعتبارات لازم برای اجرای این قانون از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی است. موضوعی که بحث‌های فراوانی در چند روز اخیر حول محور آن انجام شده ولی هنوز قطعی نشده است.

**صنایع بالگردی تقویت می‌شود

در یک دهه گذشته صنایع دفاعی کشور در بخش ساخت بالگرد نظامی با توجه به تحریم‌هایی که کشورمان با آن روبرو بوده‌است، تحقیقات و اقدامات خوبی برای ساخت انواع بالگرد انجام داده است.

در این حوزه نیز نمایندگان ملت، با ارائه پیشنهاد اعطای وام یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی به صنایع بالگردی وزارت دفاع جهت ساخت بالگرد و تامین نیاز نیروهای مسلح، سعی می‌کنند تا بنیه دفاعی کشور در این بخش هم تقویت شود.

حال باید دید آیا آنچه در نهایت در  صحن علنی مجلس تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ می شود تا چه اندازه می‌تواند کاستی‌های بودجه دفاعی مورد نیاز کشور را تامین کرده و در نهایت  به تقویت بنیه دفاعی و افزایش قدرت بازدارندگی کشور منجر شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس