روزنامه

ادعای دور شدن سایه جنگ از سر کشور به مدد برجام، صرفاً پوششی برای فرافکنی و به حاشیه راندن ناکامی در تحقق وعده‌هایی است که قرار بود در پسابرجام رخ دهد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

برجام از حمله نظامی به ایران جلوگیری کرد؛ چرا این موهبت را نمی بینید

علی خرم در سرمقاله امروز روزنامه شرق نوشت:«به قول "جان کری" وزیر خارجه سابق آمریکا، اگر توافق هسته ای نبود ما اکنون در جنگ دیگری در خاورمیانه به سر می بردیم. او در برنامه زنده اعلام کرده در ملاقات با ملک‌عبدالله و حسنی مبارک و نتانیاهو، هر سه از آمریکا خواستند به ایران حمله کند. این اظهارات یک بار دیگر برای جناحی که در ایران عامدا می‌خواهد مواهب توافق هسته‌ای را انکار کند، عبرت‌آموز است که چگونه برجام آلترناتیو یک تعرض نظامی به ایران بوده و هست و از نگاه امنیت ملی کشور باید در حفظ توافق هسته‌ای بیش از اروپایی‌ها، مجدانه بکوشد».

ادعای دور شدن سایه جنگ از سر کشور به مدد برجام، صرفاً پوششی برای فرافکنی و به حاشیه راندن ناکامی در تحقق وعده‌هایی است که قرار بود در پسابرجام رخ دهد؛ بنابراین به دلایل متعدد می‌توان گفت که این ادعا بیشتر شبیه به یک شوخی است.

امنیت بی‌بدیل و مثال زدنی ایران در این منطقه آشوب زده و کاسه خون و آتش در حالی است که حتی دامن کشورهای غربی نیز از آتشی که خود در این منطقه افروخته‌اند در امان نیست و کمتر روزی است که خبری از انفجار و انتحار و حمله تروریستی در یکی از کشورهای غربی به گوش نرسد. البته این نعمت آسان و بی‌هزینه نیز به دست نیامده است. هزاران پدر و پسر در جنگ هشت ساله بر زمین افتادند تا آمریکایی‌ها حساب کار دستشان بیاید و امروز هم عده‌ای گمنام و بی‌ادعا در آن سوی مرزها جانانه ایستاده‌اند و مظلومانه بر زمین می‌افتند تا آتش جنگ به این آب و خاک سرایت نکند

پایگاه «امریکن اینترست»-بهمن ۹۵- در گزارشی تحت عنوان «هشت قدرت بزرگ ۲۰۱۷» به قدرت‌های برتر جهان پرداخته و در این گزارش ایران را در شمار هشت قدرت برتر دنیا و در رده هفتم معرفی کرده و بالاتر از رژیم صهیونیستی (متحد نخست آمریکا) آورده شده است. آمریکا، چین، ژاپن، در رده‌های اول تا سوم این لیست قرار گرفته‌اند و روسیه و آلمان و هند رده چهارم تا ششم را تشکیل می‌دهند و ایران بعد از این کشورها در رده هفتم قدرت سال ۲۰۱۷ قرار دارد.


در خرداد ماه سالجاری در اجلاس ریاض که با حضور ترامپ و سران کشورهای عربی برگزار شد، دونالد ترامپ یک قرارداد ۵۰۰ میلیارد دلاری با آل‌سعود امضا کرد که ۱۱۰ میلیارد دلار آن به فروش تسلیحات به عربستان اختصاص داشت. این اجلاس نشان داد که دیپلماسی انفعالی دولت یازدهم، برخی از سران مرتجع منطقه را که قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم با اظهار عجز آشکار در مقابل دشمنان بیرونی جرات نداشتند حتی تصور مقابله نظامی با ایران را به مخیله خود راه بدهند تا آنجا جری کرد که بدون پرده پوشی از تشکیل ناتوی عربی برای مقابله نظامی با ایران سخن بگویند. برخی رسانه‌ها در واکنش به این اتفاق نوشتند: «دولت آقای روحانی در اولین روز انتخاب خود به ریاست جمهوری ایران سایه جنگ را برای ملت سوغات آورد».

**حسین فریدون کجاست؟!

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «سرنوشت برادرانی که هستند و نیستند» نوشت:« حسین فریدون کجاست؟،حسین فریدون برادر حسن روحانی است که هجمه‌های زیادی به او شد. فریدون هم تمایل داشت تا باری از دوش برادر بردارد. در دولت اول روحانی او دستیار ویژه رئیس‌جمهور، مشاور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود اما در دولت دوم روحانی نقشش بسیار کمرنگ شده و به عبارتی چند صباحی است که خبری از او نیست... ۲۶ تیر تسنیم نوشت که حسین فریدون وثیقه ۵۰‌میلیارد تومانی را تودیع کرد و آزاد شد».

گفتنی است حاشیه‌های حسین فریدون، برادر رییس جمهور، از همان ابتدای دولت شروع شد. وی در هیئت دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون داشتن هیچ سمت رسمی حاضر می‌شد و در مدیریت و برنامه‌ریزی جزیی‌ترین برنامه‌های رییس جمهور حضوری جدی داشت. از شهریور ۹۲ و با انتصاب وی به عنوان «دستیار ویژه رییس جمهور در امور اجرایی» حضورش در هیئت دولت رسمیت پیدا کرد، اما وی همچنان بدون عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی در این شورا حضور می‌یافت و این حضورهای گاه‌وبی‌گاه بارها با اعتراض منتقدان دولت روبرو شده بود.

پیش از این الیاس نادران در نشست انجمن روزنامه‌نگاران درباره حمایت حسین فریدون از یکی از بدهکاران بزرگ بانکی گفته بود:«برادر رئیس‌جمهور ستاد انتخاباتی فهرست حامیان دولت را در ساختمان یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی دولت یعنی آقای شب‌دوست قرار می‌دهد؛ آیا اینها می‌خواهند اشتغال ایجاد و با فساد مبارزه کنند؟».

روزنامه رسالت نیز در گزارشی با اشاره به فعالیت های ارزی حسین فریدون اقدام به انتشار گزارشی درباره حضور فریدون در یک صرافی پرداخت و نوشت:‌»در ترکیب هیئت مدیره (یک صرافی) آقای حسین فریدون حضور دارد. پرسش نظارتی این است آیا این آقا همان بزرگواری است که اکنون دستیار ویژه رئیس جمهور است؟»

پرونده تحصیلی حسین فریدون نیز حواشی بسیاری داشته است. درحالی طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، باید ظرف ۱۰ روز از پرونده تحصیلی حسین فریدون گزارش تهیه می‌شد اما به رغم گذشت بیش از ۱۰ ماه هنوز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش را نهایی نکرده و درحال حاضر مقرر شد تا رئیس کمیسیون از وزارت علوم درباره ابهامات این پرونده استعلام کند.
حسین فریدون روز شنبه ۲۴ تیرماه به دلیل پرونده فساد مالی بازداشت و روانه زندان شد و ۲ روز بعد با وثیقه ۵۰‌میلیارد تومانی آزاد شد.

**کرسنت همچنان قربانی می گیرد!

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «کرسنت همچنان قربانی می گیرد!» نوشت:«ماجرای پرونده کرسنت عمری به درازای ۱۵ سال دارد و به دُمل چرکینی تبدیل شده است که امکان درمان ندارد. صدور احکام قطعی برای برخی از متهمان پرونده نیز نتوانسته از تبعات منفی بین المللی و داخلی آن بکاهد. در این بین عدم تعیین تکلیف بخش های دیگر این پرونده نیز برشایعه سازی های در مورد سرنوشت این قرارداد افزوده است. ۱۳آبان سال جاری بود که وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفته بود:صدور رای درباره پرونده کرسنت چند ماه طول می‌کشد. در آذرسال ۱۳۸۱، حسن روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارسال نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور وقت، به عملکرد بیژن زنگنه، وزیر نفت کابینه اصلاحات به شدت اعتراض کرده و اقدام وی در انعقاد قرارداد نفتی «کرسنت» را بیرون از چارچوب قانون و از طریق «واسطه» دانسته و این قرارداد را دارای آثار منفی فراوان برای ایران دانسته بود. از آن زمان تاکنون پرونده کرسنت به عنوان یکی از مهم‌ترین پرونده های ‌فساد در داخل و همچنین در دادگاه لاهه مطرح بوده است».

به گفته نعمت‌زاده وزیر صنعت دولت یازدهم، در مسئله کرسنت دیوان لاهه ایران را به مبلغ ۱۸ میلیارد  دلار غرامت محکوم کرده است که البته برخی از دو برابر بودن این رقم نیز صحبت کرده‌اند. «اکبر ترکان» مشاور رئیس جمهور-فروردین ۹۰- گفته بود: «دیوار کرسنت تا ثریا کج است». اکنون سؤال این است که متهمان ایرانی کرسنت چگونه توانستند قرارداد محرمانه توتال را هم به امضا برسانند؟! آیا ارزان فروشی گاز و تکرار قرارداد خسارت بار کرسنت، شاهکار است؟!
زنگنه در حالی که معاونان قبلی و افرادی را که در فساد کرسنت دست داشته‌اند را دوباره به مسئولیت‌های مهم رسانده است، چندی پیش به ارزان‌فروشی گاز به طرف مقابل اعتراف کرد.

**تنزل جایگاه اقوام و اقلیت‌ها در دولت دوازدهم

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «تنزل جایگاه اقوام و اقلیت‌ها در دولت دوازدهم» نوشت:«روز دوشنبه بالاخره حکم یونسی صادر شد؛ حکمی که به نظر می‌رسد نه تنها تنزل جایگاه یونسی محسوب می‌شود بلکه حتی نشانی از کاسته شدن توجه دولت به امور اقلیت‌ها است. چرا که در دولت یازدهم یونسی با عنوان دستیار ویژه در هیات دولت حضور یافت و این‌بار تنها حکم مشاوره دریافت‌ کرده است».

«صادق زیباکلام» نیز در سرمقاله روزنامه آرمان نوشت:«تا جایی‌که من به‌خاطر دارم، از آقای یونسی در جایگاه دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و مذاهب آبی گرم نشد. جز تعدادی تعارف درباره احقاق حقوق اقوام در چارچوب قانون اساسی و حقوق شهروندی که عملا به همه وعده‌ها عمل نشد. ایشان شعارهای بسیاری دادند ولی تا جایی‌که من به‌عنوان یک ناظر می‌بینم، هیچ تصمیم اجرایی که بشود اسم «تصمیم خوب» و یا «سیاست خوب» را روی آن گذاشت، به منصه اجرا در نیاورد! عملکرد ایشان بیشتر شعاری بود و امور مرتبط با اقوام و یا اقلیت‌ها با حضور ایشان دچار تحول عمده‌ای نسبت به گذشته نشد. باید از ایشان پرسید که ایشان چگونه دستیاری بود که حتی نتوانست در حد یک صندلی در مراسم تحلیف، جای بیشتری برای وعده‌ها و شعارهایش باز می‌کرد تا بزرگان مذاهب نیز می‌توانستند در این مراسم شرکت کنند؟ جایگاه ایشان به‌عنوان مشاور یا دستیار ویژه، هیچ تفاوتی در راستای احقاق حقوق اقلیت‌ها نمی‌تواند داشته باشد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    10 83
    با روحانی تا 1400
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      50 6
      با روحانی هرگز
  • ام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    50 7
    دولت اقای روحانی نه تنها دست اوردی نداشته بلکه انگار وجود ندارد
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    47 4
    فعلا که 2 تا تخم مرغ 1400 تومانه
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    6 30
    با روحانی تا1400 !!!!!!
    • سید IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
      14 0
      البته تنها اصلاح طلبان تهوع آور می توانند با روحانی تا ابد بمانند و در آخرت هم با او و امثال او همچون خاتمی، محشور شوند! انشاءالله!
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    4 19
    مشكل همه ما ايرانيان هستيم همه ما دكتر هستيم و براى شخصى سرماخورده تجويز خاص خود را داريم همه ما مدير هستيم و توانايى مديريت در خود ميبينيم (خداوند ) تعارفى بيشتر نيست و....
  • فرهاد IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    29 3
    ما بیش از خارجی‌ها، از نفوذی ها و دشمنان داخلی گله مندیم
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    29 6
    برجام اروپا رو از ورشکستگی با اشغال بازار ایران و خارج کرده و تولید کننده های داخلی رو به مرز فروپاشی داره می بره
  • علی IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    12 2
    این افراد یا از روی حماقت و نادانی این حرفها رو بیان میکنند و یا اینکه منفعتی می برند و الا هر انسان عاقلی با تفکر درست به این نتیجه میرسه که برجام هیچ نتیجه و فایده ای برای مردم و کشور نداشت جز اینکه صنعت هسته ای رو به باد داد الان هم امریکا و غرب به ریش مسئولین و مردم می خندند
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    13 3
    گرانی واقعا مردم را تحت فشار گذاشته
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    10 3
    برجام فقط فرصت ها رو از بین برد و برای مردم فایده نداشت
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
    0 0
    تکلیف قرارداد ننگین کرسنت و برخورد با رشوه بگیران این قرارداد چی شد ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس