کد خبر 813658
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
کمیته ملی المپیک

ارسال دعوت‌نامه برای یکی از فدراسیون‌های ورزشی به منظور حضور در مجمع کمیته ملی المپیک در حالی صورت گرفته که رشته تحت پوشش این فدراسیون نه در بازی‌های آسیایی حضور ندارد و نه المپیکی است.

به گزارش مشرق، انتخابات کمیته ملی المپیک 20 روز دیگر برگزار خواهد شد، به همین منظور ثبت‌نام برای حضور در این انتخابات از روز شنبه، 2 دی ماه آغاز شده است.

در آستانه برگزاری این انتخابات، برخی حواشی پیرامون این نهاد به وجود می‌آید که پاسخ به آنها می‌تواند از ابهامات جلوگیری کند. یکی از از ابهامات مربوط به اعضای مجمع است؛ اعضایی که رای آنها تاثیر مستقیم در انتخاب رئیس جدید دارد. در بین این اعضا نام 36 فدراسیون نیز دیده می‌شود که بیشتر آنها جزو رشته‌های المپیکی و شرکت کننده در بازی‌های آسیایی هستند. البته نام برخی فدراسیون‌ها نیز وجود  دارد که رشته‌شان نه در بازی‌های آسیایی است و نه المپیک. در طرف مقابل نیز باید به غیبت یکی از فدراسیون‌ها اشاره کرد که شاهد حضور یکی از رشته‌های تحت پوشش آن در بازی‌های آسیایی 2018 خواهیم بود.

چند روز قبل کمیته ملی المپیک دعوت‌نامه حضور در مجمع انتخاباتی را برای فدراسیون شطرنج ارسال کرد. نام این فدراسیون در ضمیمه یک اساسنامه وجود دارد، این در حالی است که شطرنج که هنوز جایی در المپیک پیدا نکرده و آخرین حضور در بازی‌های آسیایی نیز مربوط به سال 2010 می‌شود. در واقع از فدراسیونی برای حضور در مجمع انتخاباتی کمیته المپیک دعوت شده که نه جزو رشته‌های المپیکی است، نه بازی‌های آسیایی.

در طرف مقابل باید به غیبت فدراسیونی در مجمع اشاره کنیم که ورزشکارانی از آن در جاکارتا به میدان خواهند رفت. فدراسیون ورزش‌های رزمی که عضو مجمع نیست، در دو رشته سامبو و پنچاک سیلات نماینده دارد.

سوال مهمی که در اینجا به وجود می‌آید، این است که چرا شطرنج که المپیکی نیست و فقط در 2010 گوانگجو حضور داشته، باید دارای حق رای در مجمع باشد، اما فدراسیون ورزش‌های رزمی که دو رشته از آن در 2018 جاکارتا نیز حضور دارند، صاحب این حق رای نیستند؟

اگر ملاک، حضور در بازی‌های آسیایی است، باید پاسخ این پارادوکس داده شود. به هر حال شطرنج در بازی‌های آسیایی 2014 نیز حضور نداشت، اما حالا که نامش در مجمع کمیته ملی المپیک است، باید این حق را برای فدراسیون دیگری همچون ورزش‌های رزمی هم قائل شد.

اگر ملاک هم اساسنامه است، چرا فکری برای اصلاح اساسنامه نشده و در اساسنامه اصلاحی هم که فعلا درگیر پروسه تائید است، چرا این موضوع مدنظر گرفته نشده است؟.

امید است انتخابات فدراسیون کمیته ملی المپیک با کمترین حاشیه برگزار شود و افرادی در این حوزه ورود پیدا کنند که بتوانند مشکلات ورزش را به نحو احسن برطرف کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس