حمید حسام

در کنار تجلیل از شهید عزیز و گرانمایه علی آقای خوش لفظ نباید از قدر و شأن تلاش ناشر و نویسندۀ کتاب به سادگی بگذریم. «وقتی مهتاب گم شد» شناسایی و معرفی یک ستاره بود.

گروه جهاد و مقاومت مشرق -  دیماه سال 95 نویسندۀ «وقتی مهتاب گم شد» روایتی کوتاه از دیدارش با رهبر عزیز انقلاب را با عنوان ثانیه های دوست داشتنی در رسانه ها منتشر کرد. بعدها گزارش های تصویری آن دیدار به ویژه گفتگو صمیمی راوی کتاب بارها دست به دست شد.

   به گمانم استاد حمید حسام در آن ثانیه های دوست داشتنی مزد نوشتن اش را گرفته باشد. خودش لحظۀ دیدار و تمجید حضرت آقا را اینگونه توصیف می کند: «سرم پایین بود و دلم طوفانی که خوابم یا بیدار؟ هرچه بود در بیداری هم تحقق یک رویای دیرینه، به خواب می ماند.» چیز کمی هم نیست؛ امام جامعه کار آدم را بخوانند و بپسندند و ترویج کنند.

   «وقتی مهتاب گم شد» بهانۀ طلوع رزمندۀ جانباز علی خوش لفظ در دلهای مردم بود. بهانه ای به قلم سردار حمید حسام. خیلی ها پس از تقریظ رهبر با علی آقای خوش لفظ، خوش معنا، خوش زخم و خوش رفیق آشنا شدند. عده ای تصمیم گرفتند که از سیم خاردار نفسشان عبور کنند. رسانه ها به کتاب و راوی و حواشی آن پرداختند. چند ماه بعد قهرمان جانباز کتاب به رفقای شهیدش پیوست. واکنش معنادار شبکه های اجتماعی نشان داد که قلم و تقریظ کار خودشان را کرده اند. تشییع پیکر شهید هم در خاطره ها ثبت شد. همۀ این اتفاق ها و دهها چیز دیگر اثر تولید و انتشار کتاب «وقتی مهتاب گم شد» بود و بس! کتاب خوب هدیۀ آدمها به تاریخ است و تاریخ محکمۀ قضاوت آدمها.

   در کنار تجلیل از شهید عزیز و گرانمایه علی آقای خوش لفظ نباید از قدر و شأن تلاش ناشر و نویسندۀ کتاب به سادگی بگذریم. «وقتی مهتاب گم شد» شناسایی و معرفی یک ستاره بود.

   دنیای حماسه و جهاد و شهادت علی خوش لفظ زیاد دارد. صدها علی دیگر هم بدون اینکه کسی داستان زندگی آنها را بشنود از بین ما رفته اند. متأسفانه وضعیت نشر، مشکلات ریز و درشت ناشرین و رویکردهای مسئولین حوزۀ کتاب دفاع مقدس امیدوار کننده نیست. اگر ما معتقد به اثرگذاری فرهنگ پایداری هستیم راهی جز استخراج مولفه های موثر آن نداریم و کتاب یکی از مهمترین و بهترین راههای دستیابی به آن است. توجه امام خامنه ای به کتب دفاع مقدس و تبلیغ آنها نیز با همین هدف انجام می شود. کاش صاحبان کرسی و تریبون و منبر هم از ایشان درس بگیرند و با معرفی کتاب مروج سیرۀ رفتاری شهدا و ایثارگران باشند. مردم هم باید به میدان بیایند.

   زمان منتظر ما نمی ماند. تا دیر نشده باید دست به کار شد. باید نوشت؛ خوب، دقیق، هنرمندانه و خالصانه. نوشته ها باید به مخاطب اش برسد. و خلاصه اینکه اگر کتاب دفاع مقدس جایگاه خودش را پیدا کند و ما شبیه آدمهای درون آن بشویم بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه حل می گردد.

   اینکه یک کتاب خوب چه شاخصه هایی دارد خودش بحث مفصل دیگری است.

*حمید بناء

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احدی IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    3 0
    ایشان را سالهاست میشناسم از فرزندان برومند خمینی کبیر و از مریدان سید و سالار قافله دار انقلاب امام خامنه ای هستند و دست پروده شهید بزرگوار سردار همدانی خدا حفظشون کنه
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
    1 0
    و بسیار صبور.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس