حمیدرضا ترقی

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی از ماجرای فیش حقوقی ۸۴ هزار تومانی استاد پرورش به عنوان یکی از خواندنی‌ترین خاطرات راجع به این استاد و معلم اخلاق یاد می‌کند.

به گزارش مشرق، ۴ سال از عروج ملکوتی یار و یاور صدیق انقلاب استاد سید علی اکبر پرورش می‌گذرد و همچنان یاد و خاطر این استاد ارزشمند در یادها و خاطرات همه جامعه به ویژه مردم انقلابی اصفهان ماندگار است.

استاد پرورش آثار، اخلاقیات، منش و الگوهای بسیاری در بین مردم و مسئولان از خود برجای گذاشته است که اکنون پس از گذشته ۴ سال از عروج ایشان این اخلاقیات توسط دوستان و نزدیکان ایشان بازگو می‌شود.

از این رو با حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی و معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی پیرامون استاد سید علی اکبر پرورش مصاحبه‌ای داشتیم که در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید.

 به عنوان مقدمه از اخلاق و منش استاد پرورش برای ما بگویید.

ترقی: استاد پرورش از شخصیت‌های محقق و پژوهشگر و اسلام شناسی بود که در طول حیات فکری و اجرایی خود توانست منشأ تولیدمثل فکری بسیاری در اصفهان و شهرهای دیگر از جمله تهران باشد.

این شخصیت در کادرسازی و نیروسازی برای این ملت در انقلاب اسلامی نقش برجسته و ارزشمندی بود، تسلط استاد پرورش به قرآن و متون دینی، احادیث، نهج‌البلاغه و شعر وی را به گونه‌ای در بحث و تعاملات فکری توانمند کرده بود که ثقیل‌ترین موضوعات اسلامی و دینی را می‌توانست با زبان شیوا و بسیار جاذب برای مخاطبان خود بیان کند.

این موضوع عاملی شده بود برای اینکه جوانان بسیاری اطراف استاد جمع شده و از فیض وجود این استاد ارزشمند بهره‌مند شوند.

 استاد پرورش به واسطه مسئولیتی که در وزارت آموزش و پرورش داشتند از تجربه و تبحر بسیار در امور فرهنگی برخوردار بودند. در این باره به چه ویژگی‌هایی از ایشان می‌توانید اشاره کنید.

ترقی: نقش این استاد بزرگوار در تحولات فرهنگی کشور در دوران مسئولیت وزارت آموزش و پرورش و مسئولیت فرهنگی سازمان فرهنگی اِکو نشان دهنده این است که بُعد فرهنگی مرحوم پرورش بر ابعاد دیگر این شخصیت سیاسی و اجرایی کاملاً ارجحیت داشت.

استاد پرورش توانمندی بسیار بالایی در حوزه فرهنگ داشت که می‌توانست از این حوزه اثرگذاری‌های لازم را در رشد معنوی و فرهنگی مخاطبان خود به ویژه در تشکل‌ها و جلسات خصوصی داشته باشد.

در حزب موتلفه اسلامی هم مسئولیت ریاست شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را برعهده داشت، همیشه مباحث ایشان از یک نظم و اصول مشخصی برخوردار بود، مرحوم پرورش فردی بود که بدون تعارف و رودربایستی جلسه را اداره می‌کرد.

همچنین استاد پرورش سعی می‌کرد که به جلسات بُعد فرهنگی، معنوی و عرفانی لازم را ببخشد تا آمیختگی سیاست و دین در جلسات ایشان به صورت کامل صورت بگیرد.

 از مهمترین شاخصه‌های رفتار سیاسی استاد پرورش به چه نکته‌ای می‌توان اشاره کرد؟

ترقی: استاد پرورش در دوران مسئولیت سیاسی خود با جریان‌های مختلفی از جمله جریان فتنه و جریان مهندس میرحسین موسوی در دوران جنگ قاطعیت رفتار داشت که این‌ها نشان دهنده عمق بینش سیاسی و بصیرت استاد نسبت به جریان‌های سیاسی موجود کشور بود و توانست پیش‌بینی کند که سرانجام این جریان در انحراف از مسیر انقلاب به کجا می‌انجامد.

 بهترین خصلت‌های اخلاقی استاد پرورش که امروز می‌تواند الگوی جوانان و حتی مسئولان باشد چه بود؟

ترقی: مهم‌ترین خصلت‌های استاد پرورش در مرحله نخست این بود که سعی می‌کردند وقت خود را بی‌جهت در جلسات تلف نکنند، چرا که برای وقت و استفاده از فرصت‌ها اهمیت ویژه‌ای قائل بودند.

نکته دوم این که همیشه سعی می‌کردند جلسات را با نشاط و شادابی اداره کنند که خستگی بین اعضای جلسه مستولی نشود، همچنین اینکه استاد پرورش کاملاً از غیبت پرهیز می‌کردند و سعی می‌کردند در قضاوت‌های خود انصاف و اندیشه را رعایت کنند و از مرز انصاف خارج نشوند.

تبعیت و اطاعت استاد پرورش از مقام معظم رهبری و ولایت فقیه مثال زدنی بود و می‌توان گفت از افرادی بودند که ذوب در ولایت بودند و آن چه رهبر معظم انقلاب می‌خواستند سعی می‌کرد خود را با آن خواسته وفق دهد.

 اخلاقیات استاد پرورش بیشتر به کدام یک از مسئولان آن زمان شبیه بود؟

ترقی: می‌توان گفت استاد پرورش در نظم و انضباط شخصیتی شبیه به شهید بهشتی داشتند، به موقع حاضر شدن، به موقع سخن گفتن، به موقع تمام کردن مطلب و دقت در رعایت نظم از ویژگی‌های مهمی بود که در دوران حیات خود این خصلت‌ها را از شهید بهشتی الهام گرفته بود.

 دلایل محبوبیت استاد پرورش چه بود؟

ترقی: دلایل اصلی محبوبیت استاد ساده زیستی و پرهیز از هرگونه اشرافی‌گری بود، من یاد دارم بعد از وزارت استاد پرورش با موتورگازی به دانشگاه رفته بودند و مسئول درب نگهبانی دانشگاه ایشان را به داخل راه نداده بود و استاد خود را معرفی کرده بود، مسئول درب نگهبانی گفته بود نه استاد پرورش که با موتور گازی به دانشگاه نمی‌آید.

این گونه استاد پرورش خاکی و بی آلایش بود و هیچ علاقه‌ای به پست و مقام و مسئولیت نداشت و هدف استاد پرورش از مسئولیت خدمت به مردم و انقلاب و جامعه بود و همین شخصیت موجب شد که هیچ‌گونه روحیه تکبر، اشرافی‌گری و روحیه ریاستی در وجود ایشان نباشد.

این‌ها همه عاملی برای محبوبیت استاد پرورش شده بود، نکته مهم دیگر این بود که به افرادی که با ایشان کار می‌کردند توجه بسیار زیادی داشت، سعی می‌کرد از مشکلات اطرافیان خود غفلت نکند همچنین توجه به گرفتاری‌ها و مشکلات و نیازهای آن‌ها را در ذهن خود داشت و همین عاملی شده بود که اکثر افرادی که با وی کار می‌کردند ایشان را دوست داشته باشند.

  استاد پرورش در تعلیم و تعلم یک الگو بودند، چگونه می‌توان از منش تربیتی وی برای پرورش دانش آموزان کنونی استفاده کرد؟

ترقی: استاد پرورش در واقع معلمی را از قبل از انقلاب شروع کرده بودند، سال‌ها در اصفهان کارشان پرورش نیروهای متدین و مومن شهر اصفهان بود.

این‌گونه معلمی که بتواند ۵۰ سال در عرصه معلمی کار کند و تجربه داشته باشد نشان دهنده این است که فرمول تعلیم و تربیت و آموزش‌های دینی به جوانان و نوجوانان و جذب دانش آموز حتی در روز تعطیل از روش‌های بسیار ارزشمند وی بوده است.

استاد پرورش در واقع با سبک جامع و متنوعی که در آموزش و پرورش داشت و پیشه‌ای که بر مبانی تربیت دینی در اسلام الهام گرفته بود از روش آموزشی و تربیتی اهل بیت عصمت و طهارت استفاده می‌کرد.

تجربه‌ای که استاد پرورش در نحوه برخورد و سخن گفتن با اقشار مختلف جامعه داشت و با هر قشر و سطحی متناسب با همان قشر سخن خود را تنظیم و بیان می‌کرد یک الگوی آموزشی و تربیتی مناسبی را توانست بود که اگر معلمان ما بتوانند به این الگو تاسی بجویند و از آن استفاده کنند قطعاً آثار آن در تربیت نسل جوان بیشتر نمود خواهد یافت.

 از جمله اقدامات و آثار ارزشمندی که استاد پرورش از خود به یادگار گذاشتند، کدام هستند؟

ترقی: می‌توان گفت بحث امور تربیتی در آموزش و پرورش از جمله همت‌های مرحوم پرورش بود، پایه‌گذاری روابط فرهنگی بین کشورهای آسیای میانه از صفر تا شکل گیری آن از آثار پر برکت ایشان به شمار می‌رود.

کتاب‌هایی که ایشان در زمینه‌های گوناگون نوشتند تحلیل‌هایی راجع به زندگی پیامبر اکرم(ص)، واقعه عاشورا و امام حسین(ع) داشتند که به نظر می‌رسد مجموعه این‌ها آثار به جا مانده دائمی از استاد پرورش است.

 خاطره‌ای از استاد پرورش در ذهن دارید؟

ترقی: خاطره‌های متعدد از استاد پرورش به جای مانده است، من خاطرات سفر با استاد پرورش داشتم که ایشان بسیار خوش سفر بودند و کسی که با ایشان به سفر می‌رفت اصلاً از سفر خسته نمی‌شد ولو اینکه راه بسیار طولانی و سخت و مناطق صعب العبور باشد.

استاد پرورش به گونه‌ای در طی سفر وقت فکری همه را می‌گرفتند و از آن به بهترین وجه ممکن استفاد می‌کردند که آخر سفر هم به معلومات همسفری‌های خود اضافه می‌کرد و هم اینکه خسته نمی‌شدند، این ویژگی را من در سفرهای متعددی که با ایشان داشتم به خاطر دارم.

به نظرم می‌رسد چهره‌ها و شخصیت‌هایی همچون ‌استاد پرورش خیلی در جامعه ما مظلوم هستند و کمتر کسی ابعاد و ویژگی و نقش این عزیزان را در مقاطعی که مسئولیت برعهده داشتند، شاید بشناسد.

روزی من بنا به یک موضوعی با ایشان تماس گرفتم، منزل استاد پرورش در تهران آپارتمان کوچکی بود و وضعیت مالی استاد بسیار ضعیف بود، زمانی که من به آن‌جا رسیدم از ایشان پرسیدم مگر شما چقدر حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنید؟ ایشان فیش حقوقی خود را به من نشان داد و دیدم فیش حقوقی استاد پرورش ۸۴ هزار تومان است.

حدود ۵ سال قبل از فوت ایشان بود که این اتفاق رخ داد و فیش حقوقی خود را به من نشان دادند، دیدم که فیش حقوقی ایشان ۸۴ هزار تومان بود.

شخصیتی که وزیر بود و به این اندازه سابقه کار در انقلاب داشته، نماینده مجلس بوده و در مرکز خبرگان قانون اساسی بوده و این گونه تلاش کرده است اما میزان حقوقی که دریافت می‌کرد این مبلغ بوده است.

در سخنرانی‌ها هم که در شهرها و مکان‌های مختلف انجام می‌داد هیچ پولی دریافت نمی‌کرد و رایگان سخنرانی می‌کرد، با چنین سختی ایشان زندگی می‌کردند.

آن لحظه که فیش حقوقی را استاد به من نشان داد با توجه به این سوابق و تلاش‌ها احساس کردم که چقدر این‌گونه شخصیت‌ها در کشور ما مظلوم واقع شدند و با این همه زحمات نه قدر آن‌ها را دانستیم و نه توانستیم جبران زحمات آن‌ها را بکنیم تا اینکه از دنیا رفتند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس