کد خبر 813299
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
 صبحانه

پرونده گران شدن‌ها تقریباً از یک ماه پیش و از گران شدن نان شروع شد. بعد از تحویل بودجه، گران شدن‌های اقلام مورد نیاز مردم به دور تند افتاد. یک روز گران شدن تخم‌مرغ، ساعاتی دیگر، گران شدن لبنیات.

به گزارش مشرق، پرونده گران شدن‌ها تقریباً از یک ماه پیش و از گران شدن نان شروع شد. بعد از تحویل بودجه، گران شدن‌های اقلام مورد نیاز مردم به دور تند افتاد. یک روز گران شدن تخم‌مرغ، ساعاتی دیگر، گران شدن لبنیات. اتفاقی که البته باعث شد که کمپین‌های نخریدن و کاریکاتورهای تخم‌مرغی را به‌وجود بیاورد.

گران شدن‌ها البته باعث شد که دولتی‌ها هم واکنش نشان دهند. یکی‌از آنها معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قزوین آقای‌«سیدمنصورحاج سید جوادی» بود که در جلسه تنظیم بازار تخم‌مرغ روز شنبه گفت: «در روزهای اخیر که قیمت برخی فرآورده‌ها و مواد غذایی افزایش یافته برای کنترل بازار اقدامات مؤثری را آغاز کرده‌ایم تا شهروندان دغدغه‌ای در تأمین کالاهای خود نداشته باشند. در راستای کنترل قیمت‌ها در بازار و رفاه حال مردم روزانه ۱۵ تن تخم‌مرغ در سطح استان و شهرستان‌ها توزیع خواهد شد تا از افزایش قیمت این کالا جلوگیری شود. با اجرای این طرح روزانه ۶ هزار و ۶۰۰ شانه تخم‌مرغ در تعاونی‌های مصرف و فروشگاه‌های استان توزیع می‌شود.» اما تخم‌مرغ تنها کالایی نیست که این روزها به عدد قیمت‌هایش اضافه شده است. حال اکثر برندهای لبنی هم در بازار گران شده‌اند.

آقای «رضا باکری» دبیر انجمن صنایع لبنی کشور درباره گران شدن لبنیات گفت: «این گران کردن نیست؛ قیمت‌های جدید، قیمت‌های منطبق بر اسناد و مدارک و بهای تمام شده تولید این محصولات هستند. او با اشاره به عدم موافقت سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت و تأکید آنها بر نرخ‌های ۹۳ و اینکه از سال ۹۳ تاکنون قیمت داده نشده است، توضیح داد: «تورم عادی سالانه کشور را اگر ۹ درصد هم در نظر بگیریم، به هر حال از ۹۳ تا ۹۶ این تغییرات تورمی، در قیمت تمام شده محصولات لبنی هم تأثیرگذار بوده است.»

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور، گفت: «درحالی‌که دولت برای کارخانجات ۱۷ درصد سود قانونی لحاظ می‌کند اما در بررسی‌هایی که انجام شد حتی یک کارخانه را نتوانستند پیدا کنند که ۵ درصد سود برده باشد و اکثر شرکت‌های کوچک، همه زیان‌ده هستند. کارخانه‌های بزرگ و متوسط هم در این مدت توانسته‌اند با میانگین سود 8/1درصدی، خود را سرپا نگهدارند؛ بنابراین قیمت‌های فعلی موجود در بازار، قیمت‌های واقعی است نه «قیمت گران»! باکری با بیان اینکه هنوز قیمت‌های جدید محصولات لبنی از طرف ستاد تنظیم بازار ابلاغ نشده است، گفت: «گویا دامداران نیز معتقدند قیمت شیر خام باید افزایش یابد و اسناد و مدارک لازم را برای سازمان حمایت به منظور بررسی ارسال کرده‌اند، ستاد تنظیم بازار نیز منتظر نتیجه بررسی سازمان حمایت است تا همزمان درباره این دو موضوع تصمیم بگیرد. به‌هرحال مسائل در حال رسیدگی است. امیدواریم زودتر بررسی نرخ شیر خام نیز به اتمام برسد و ستاد تنظیم بازار همزمان درباره شیر خام و محصولات لبنی تصمیم‌گیری کند.

گرانی اقلام مورد نیاز مردم به جایی رسید که نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی از دولت خواست در راستای حقوق شهروندی و شفافیت، نرخ تورم و علت گرانی‌های اخیر را اعلام کند.  آقای «علیرضا سلیمی» نماینده محلات در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: «در مورد حقوق شهروندی و شفافیت زیاد صحبت می‌شود. تقاضا می‌کنم در این موارد مدعیان پاسخ دهند: آیا مردم حق نفس‌کشیدن دارند؟ مردم حق زندگی دارند یا نه؟ می‌دانید قرار است ۱۶۷ قلم دارو از لیست تحت پوشش بیمه خارج شود؟ آیا مردم حق غذا خوردن و سیر کردن شکم خود را دارند؟ قیمت تخم‌مرغ امروز پر کشیده است.»


او توضیح داد: «مردم حق دارند نرخ واقعی تورم را که ملاک آن جیب آنان است بدانند. چرا آمار سازی می‌کنید؟ مردم حق دارند در مورد لیست دارایی مدیران و وزراء اطلاعات داشته باشند. چرا بعد از پنج سال هنوز برخی وزرا، لیست‌اموال خود را ارائه نداده‌اند. مردم حق دارند بدانند وزرا در چه خانه‌ای و در چه نقطه‌ای از شهر زندگی می‌کنند.»

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس