ستاری و باقری

با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی ریاست‌جمهوری و ستاد مشترک نیروهای مسلح زمینه ورود شاغلان دوره خدمت وظیفه عمومی به بازار کسب‌وکارهای دانش‌بنیان فراهم می‌شود.

به گزارش مشرق، سورنا ستاری در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ستاد مشترک نیروهای مسلح اظهار کرد: مهارت‌آموزی ظرفیت عظیم سربازان کشور می‌تواند به‌عنوان بستری ارزشمند زمینه‌ساز تحقق اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به امضای این تفاهم‌نامه همکاری با هدف آماده‌سازی جامعه جوان و سرباز برای حضور در عرصه کارآفرینی و نقش‌آفرینی در ایجاد کسب‌وکارهای خلاق گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، سربازان شش ماه تا یک سال آخر دوره خدمت وظیفه خود با حضور در شرکتهای دانش‌بنیان و واحدهای فناور و شرکتها می‌توانند با مهارت‌آموزی و کسب مهارتهای دانش‌بنیان در مسیر ایجاد ارزش افزوده و اشتغال گام بردارند.

رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، رشد فرهنگ زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری و ترویج فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه نیروهای مسلح را از اهداف این تفاهم‌نامه عنوان کرد و افزود: این تفاهم‌نامه تلاش می‌کند تا راه را برای نقش‌آفرینی بخش قابل توجهی از لازمه تحقق اقتصاد دانش‌بنیان کشور یعنی نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده کشور که دوران خدمت سربازی را پشت سر می‌گذارند در توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری هموار کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: پیش‌تر نیز بر اساس تعامل میان این دو بخش زمینه‌ای فراهم شد تا هرساله حدود دو هزار نفر از استعدادهای برتر بنیاد ملی نخبگان در قالب پروژه‌های دفاعی خدمت سربازی خود را بگذرانند که خوشبختانه با توافق صورت‌گرفته بخشی از این پروژه‌ها در حوزه‌های غیردفاعی هم منظور شد که تلاش می‌شود این رقم افزایش یابد.

آمادگی ورود به بازار کار کنار کسب توانمندیهای دفاعی

سردار سرلشکر محمدحسین باقری؛ فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به اینکه دوران خدمت سربازی فرصت مناسب کسب مهارتها و  آماده‌سازی جوانان برای ورود به بازار کسب‌وکار است، اظهار کرد: در تفام‌نامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری انجام شد بخش عمده‌ای از جوانان که دوره خدمت سربازی را می‌گذرانند، فرصتی پیدا می‌کنند تا با حضور در شرکتهای دانش‌بنیان و آشنایی با مهارتهای بازار کسب‌وکار، پس از خدمت سربازی آماده اشتغال و کارآفرینی باشند.

وی با بیان اینکه در طرح سربازماهر، زمینه مناسبی برای آمادگی جوانان برای حضور در میدان اشتغال و کارآفرینی ضمن یادگیری مهارتهای اجتماعی و دفاعی فراهم است، گفت: بر اساس این طرح، جوانان یک دوره دووجهی را در خدمت سربازی پشت سر می‌گذارند و ضمن کسب توانمندیهای دفاعی و آمادگی برای حفاظت از کشور، برای ورود به بازار کار آماده می‌شوند.

فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح افزود: حدود 400 هزار سرباز هرساله در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرد که  بالغ بر هزار نفر از آنان، در نخستین سال این طرح تحت آموزشهای مهارتی قرار می‌گیرند و با افزایش این میزان به 200هزار نفر در سال دوم، در سالهای آتی این تعداد به بخش عمده سربازان افزایش خواهد یافت.

مفاد تفاهم‌نامه این همکاری

اهداف تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری با ستاد مشترک نیروهای مسلح، شامل تغییر در فرهنگ جامعه با هدف افزایش میل و انگیزه جوانان برای انجام خدمت سربازی و جهت‌دهی آحاد جامعه به مهارت‌آموزی؛ ارتقاء مهارتهای شغلی و تسهیل شغل‌یابی سربازان تحصیل‌کرده و ایجاد روحیه ارزش‌آفرینی بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه، بهبود سطح معلومات عمومی و تخصصی کسب‌وکار و استفاده بهینه از این قابلیتها و توانمندیها در راستای برطرف کردن نیاز صنایع کشور و همچنین ترویج و فرهنگ‌سازی کارآفرینی از طریق توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری برای جهت‌دهی به فعالیتهای جوانان متخصص و صاحبان ایده در کشور است.

انجام پژوهش برای رفع چالشهای ملی

به‌منظور ارتقاء مشارکت نخبگان مشمول نظام‌وظیفه عمومی در اجرای اولویتهای نقشه جامع علمی کشور و ارائه راه‌حلهای فناورانه برای چالشهای ملی، معاونت سالانه پروژه‌های پژوهشی اولویت‌دار ملی را به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح پیشنهاد می‌دهد؛ در این راستا بخشی از ظرفیت موضوع «توافق‌نامه بنیاد ملی نخبگان با ستاد کلی نیروهای مسلح در اعطای جایزه خدمت نظام‌وظیفه تخصصی» به انجام پژوهشهای مربوط به رفع چالشهای ملی پیشنهادشده توسط معاونت علمی اختصاص می‌یابد.

به‌منظور افزایش مهارتها و توانمندیهای اشتغال‌پذیری سرمایه انسانی کشور و همچنین بهره‌مندی شرکتهای اقتصادی توانمند داخلی از مهارتها و خدمات حرفه‌ای نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده، مشمولین وظیفه عمومی می‌توانند براساس سطوح مهارتی و توانمندیهای فردی به‌مدت 6 تا 12 ماه انتهای دوران وظیفه را در شرکتهای دانش‌بنیان، شرکتهای خلاق، شرکتهای تولیدی و خدماتی دارای واحدهای تحقیق و توسعه مورد تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری سپری کنند.

پروژه‌های دانش‌بنیان برای جایگزینی خدمت وظیفه

معاونت علمی با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، نسبت به ایجاد زیرساخت شناسایی توانمندیهای مهارتی مشمولین وظیفه و شناسایی نیازمندیهای شرکتهای مشمول و معرفی افراد به شرکتهای واجد شرایط اقدام می‌کند.

همچنین به‌منظور توسعه زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی افراد کلیدی و بنیان‌گذاران استارتاپهای موفق، شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان و شرکتهای خلاق نیز به‌عنوان نخبگان مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان می‌توانند در چارچوب ضوابط ستاد کل نیروهای مسلح، پروژه‌های جایگزین خدمت وظیفه انجام دهند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • AU ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    0 0
    بسیار طرح خوبی هست. بعد از اتمام دوره هم خود نیروهای مسلح می توانند بسیاری از اینها را جذب کنند برای پروژه های سازندگی. بطور مثال قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء یکی از آنهاست. سپاه در پروژهای عمرانی تجارب بسیاری دارد و میتواند در جذب نیرو تربیت شده برای آینده برنامه ریزی خوبی انجام دهد.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    0 0
    خیلی خوبه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس