کاردینال لا

انگار اسقف اعظم بوستون در تمام این‌ سال‌ها تنها یک عذرخواهی به مردم بدهکار بود که آن نیز انجام شده بود.

سرویس جهان مشرق- «کاردینال برنارد لا»  Bernard Law در سن ۸۶ سالگی درگذشت و واتیکان برای او مراسم ترحیم برگزار کرد، مانند همه کاردینال‌های دیگر، با شکوه و مجلل. پاپ نیز به پیکر او احترام گذاشت و برای رستگاری‌اش دعا کرد. انگار نه انگار که این کاردینال، همان اسقف اعظم بوستون است که در پرونده سوء‌استفاده جنسی کشیش‌ها از کودکان، افتضاح به بار آورده بود. بی‌اعتنایی جدید واتیکان به قربانیان آن فضایح، شگفتی خیلی‌ها را برانگیخته است.

مراسم در تالار اصلی کلیسای «سنت پیتر» برگزار شد، بزرگترین کلیسای جهان و محل دفن همه پاپ‌های گذشته که در رُم به این مقام رسیده بودند. پاپ برای آرامش کاردینال لا دعا کرد و گفت امیدوار است او «در روز جزا مورد مهربانی پروردگار قرار گیرد... خداوند او را بیامرزد و او به خداوند ملحق شود... و به سعادت ابدی دست یابد». اما بعید است قربانیان فضایح بوستون نیز با پاپ هم‌نظر باشند. آیا واقعاً با اتفاقاتی که در پرونده بوستون فاش شد، کاردینال لا مستحق سعادت ابدی است؟

صحنه‌ای از مراسم ترحیم کاردینال لا در کلیسای سنت پیتر واتیکان

«الکسا مک‌فرسون»، دختری که طی سنین ۳ تا ۹ سالگی توسط یک کشیش در بوستون مورد سوء‌استفاده جنسی قرار گرفته بود، پس از مرگ کاردینال لا نسبت به حمایت‌های واتیکان از وی به شدت گلایه کرد و در کنفرانس خبری در کنار وکیل خود گفت:«شما او را پوشش دادید (پشتیبانی کردید) و کاری کردید که ما به فراموشی سپرده شویم.»

افتصاح بوستون؟

در سال ۲۰۰۳ میلادی دادستان کل ماساچوست در یک پرونده هولناک دریافت که دست کم طی شش دهه در بوستون، سوءاستفاده جنسی از کودکان توسط کشیش‌ها صورت می‌گرفته و مقامات بالاتر از جمله اسقف اعظم از این رویه آگاه بوده و بدون اینکه به پلیس یا واتیکان اطلاع دهند، سکوت کرده‌اند. در مجموع این دهه ها، ۲۳۵ کشیش متهم شدند که ۷۹۰ کودک را برای غرایز شخصی خود به کار می‌گرفتند. از این تعداد، ۴۸ کشیش در ۴۸ کلیسا در دوره اسقفی «کاردینال لا» به این اقدام شنیع دست زده بودند.

گزارشی از جنگ قدرت در واتیکان؛

در کلیسا چه خبر است؟ پاپ‌های قدرت‌طلبی که با پول مردم با یکدیگر جنگیدند +تصاویر

تنها پس از افشای این پرونده در روزنامه بوستون گلوب و بالاگرفتن اعتراضات بود که کاردینال لا از مقام خود به عنوان اسقف اعظم کناره گرفت. تا آن زمان، لا آن چنان شهرت و محبوبیتی در آمریکا و آن چنان نفوذی در واتیکان نزد پاپ ژان پل دوم به دست آورده بود که احتمال انتخابِ لا به عنوان اولین پاپ آمریکایی بر سر زبان‌ها افتاده بود. اما مدارکِ افشاشده برای مردم بسیار بهت‌آور بود. کاردینال به یکی از کشیش‌ها به نام جان جیگان که به کودک‌آزای متهم شده بود، نوشته بود «اگر هر جور کمکی از من برای تو برمی‌آمد، با من تماس بگیر.» در یک مورد دیگر زمانی که والدینِ کودکانِ دارای معلولیت ذهنی به او از دست کشیش‌ها شکایت برده بودند، وی بی‌اعتنایی کرده بود.

«الکسا مک‌فرسون» از قربانیان سوء‌استفاده کشیش‌های بوستون، پس از مرگ کاردینال لا به همراه وکیلش در یک کنفرانس خبری حاضر شد و واتیکان را شریک جرم اسقف اعظم دانست.

کاردینال لا هیچ‌وقت محکوم نشد اما قوانین جدیدی وضع شد. برای مثال، واتیکان ۷۰۰ کشیش را از کار برکنار کرد، در بوستون برای انتصاب به عنوان کشیش باید ابتدا سوء‌سابقه فرد را بررسی کنند و دوره‌های تربیتی برای وی برگزار شود، اطلاع‌ندادن کودک‌آزاری به پلیس به عنوان جرم تلقی شد، کلیسا میلیون‌ها دلار جریمه به قربانیان پرداخت کرد و البته بخشی از هزینه آن را از فروش خانه کاردینال به دست آورد. از همه اینها مهمتر، تضعیف هر چه بیشترِ کلیسای کاتولیک در کشوری مانند آمریکا بود که عمده نخبگان سیاسی و اقتصادی از پروتستان‌ها هستند.

کاردینال پس از استعفا به رم احضار شد اما واکنش واتیکان با او مانند هر اسقف دیگر بود. او به عنوان کاردینال به خدمت در واتیکان مشغول شد و حتی از جمله افرادی بود که در جلسه انتخاب پاپ بندیکت شانزدهم حضور داشت و رأی داد. حالا نیز با کمال احترام از او تجلیل شد و در واقع، پرونده او از نظر واتیکان، برای همیشه بسته شد. اما برای مردم آمریکا به قول سی‌ان‌ان، او هنوز نماد پست‌ترین سوءاستفاده‌ها از لباس روحانیت مسیحی است.

منبع

https://www.economist.com/blogs/democracyinamerica/۲۰۱۷/۱۲/above-law

http://edition.cnn.com/۲۰۱۷/۱۲/۲۰/world/former-boston-cardinal-bernard-law-dead/index.html

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    1 1
    کاردینال لا عجب اسم بی تربیتی هم داره
  • IE ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    2 3
    کسانی که به بهانه اتهام اثبات نشده سعید طوسی نه تنها او بلکه آبروی همه مسلمانان و قاریان قرآن را مورد حمله قرار دادند چرا اینهمه برای مسیحیت که پاپش دوره افتاده در دنیا تا با قربانیان تجاوزات کاردینالها خشکه حساب کند احترام قایلند؟
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    1 0
    پاپ بیشرم و پست
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    0 0
    اون کلیسای اینجوری رو باید درشو گِل گرفت.
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    7 0
    خوشبختانه در ایران کم هست البته هست اما نه اندازه اونها. اما مردم دوست دارند ایران هم مثل انها بشه و همه فاسد باشند
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    2 0
    همه دنیا همينه ديگه،سرپوش ميذاره رو گنده کارياي خودی ها
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    1 0
    نمونه بوميش را داريم،که با حیوانات دوست هستند. هنرمند هم خودشان را معرفی کرده اند. و ... است
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    1 0
    ناخوداگاه خواستم بگم ایران از همه جا بدتره اما انصاف ندیدم. پس میگم ::: هرجایی بد و خوب هست.
  • خودباخته ایرانی IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    1 0
    اونا از ما بهتر و خوشبوتر هستند. ما ایرانی ها بوگندو و کثیف هستیم و بی عقل
    • علی IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
      4 0
      شما ایرانی نیستی، یه ایرانی هیچ وقت چنین حرفی نمی زنه، هر چی گفتی خودت هستی، کافر همه را به کیش خود پندارد....
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    4 0
    مرغ همسایه غازه. مردم ایران اونها را بهتر از خوشون میدانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس