روحانی درباری

یکی از دلایل مخالفت رهبران مذکور با خمینی شاید وحشت آنها از افکار عمومی است، زیرا که آنها از دولت باج می گرفتند و سالها زیر سایه دولت هویدا امرار معاش کرده بودند.

سرویس تاریخ مشرق- پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا گروهی از روحانیون مخالف امام خمینی (ره) را که حاضر به همکاری با آمریکا و دولت شاه بودند ملاهای میانه‌رو می نامد که با نزدیک شدن به انقلاب این ملاهای میانه رو از ترس مردم جرات مخالفت با امام خمینی را از دست دادند. این اسناد نشان می دهد که ملاهای میانه روی مورد نظر آمریکا نان‌خور شاه بوده‌اند:

«نکته قابل توجهی که در آنها بود این است که به نظرمی رسد رهبران میانه رواکنون به اندازه کافی از ابراز کردن نگرانیهای خود هراس دارند. در عین اینکه نقطه نظرهای خود را نسبت به ابقاء شاه در چارچوب قانون اساسی ارائه می دهند تا به عنوان تاکتیک یا به دلایل دیگر چنین وانمود کنند که در خط  خمینی هستند و این جدایی تا حدی هر دولتی را مأیوس می کند.

 آنها از شاه و دولت او از اینکه چندان توجهی به آنان نشده انتقاد می کنند. البته شاید در آغاز کار آنها محق بودند ولی بعدها این انتقاد به خود آنها وارد است که شهامت انتخاب روش جدایی را نداشتند. البته یکی از دلایل مخالفت رهبران مذکور با خمینی شاید وحشت آنها از افکار عمومی است، زیرا که آنها از دولت باج می گرفتند و سالها زیر سایه دولت هویدا امرار معاش کرده بودند. به عبارت دیگر ملاهایی هستند که احتمالاً قبلاً با خمینی کار می کردند و امروز با دولت سازش کرده و باج می گیرند.»

( شماره ۰۰۴۷۱ ) تاریخ ۹ ژانویه ۷۹  امضاء سولیوان گزارشگر Lambrakis [۱]


[۱] اسناد لانه ی جاسوسی، کتاب اول، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، صفحه ۷۳.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    48 6
    برای روشن شدن اذهان عمومی باید هرکه که از ساواک و انگلیس پول گرفته و خیانت هائی که به کشور نموده را منتشر کرد
  • مرتضیsk IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    46 12
    ادامه اینا به سران فتنه 88 و دیگر دست اندرکاران آن می رسد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس