جواد حق شناس

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور به تازگی گفته است: چرا مردم، فقط باید ۱۹ سال کسورات بازنشستگی بدهند؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

گِرای دوباره به دشمن...

ترکان: چرا مردم، فقط باید ۱۹ سال کسورات بازنشستگی بدهند؟ بخشودگی‌های عجیب داشته‌ایم

اکبر ترکان، فعال اصلاح‌طلب و مشاور رئیس‌جمهور روحانی به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه آرمان امروز درباره وضعیت اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی گفته است: باید بگویم که صندوق‌های –بازنشستگی- ما خاصیت خود را از دست داده‌اند و در واقع دچار از بین رفتگی منابع شده‌اند. به این علت که توانایی پرداخت حقوق بازنشستگان را ندارند!

او سپس درپاسخ به این سؤال که «چرا این توانایی را از دست داده‌اند؟» تأکید می‌کند:

«چون در سنوات گذشته، از روی احساسات و دلسوزی کارشناسی نشده، تصمیماتی را اتخاذ کرده‌اند که آنها را از حالت صندوق خارج کرده است. طوری که امروز هر یک نفری که در صندوق‌های ما، کسورات پرداخت می‌کند؛ به‌طور متوسط ۱۹ سال کسورات می‌دهد و همچنین به‌طور متوسط ۳۹ سال دریافتی دارد، این کاملا نشان می‌دهد که سیستم یک شرایط غیر عادی و غیر عقلانی دارد. چرا افراد باید ۱۹ سال کسورات بدهند؟ مگر نباید ۳۰ سال کسورات پرداخت شود؟ حتی بعضا می‌بینیم در برخی از کشورهای جهان ۳۵ تا ۳۷ سال نیز کسورات پرداخت می‌کنند. به دلایل مختلف، ما در طی سنوات گذشته با تصویب پاره‌ای از قوانین عجولانه، بخشودگی‌های عجیبی را لحاظ کردیم. آمدیم و بسیاری از مشاغل را در ردیف مشاغل سخت و زیان آور تعریف کردیم. در حالی که پیش از این مشاغل سخت و زیان‌آور تعاریف خاص خود را داشتند و ما با تعدد بخشی به این مشاغل، بخشی از مشاغل را در پوشش مشاغل سخت و زیان‌آور تعریف می‌کنیم و افراد حداکثر پس از ۲۰ سال بازنشسته می‌شوند. پس این دسته از افراد به‌طور متداول کسورات خود را پرداخت نمی‌کنند.»

ترکان در ادامه صحبت‌های خود نیز از وضعیت نامساعد صندوق‌های بازنشستگی در کشور سخن می‌گوید![۱]

*بایستی اشاره کرد که مسئله برخی صندوق‌های بازنشستگی در کشور ما نحوه مدیریت آنها و برخی مقولات دیگر (مثل آنچه که در صندوق ذخیره فرهنگیان شاهد بودیم) است نه لزوما میزان کسورات پرداختی مردم!

و جان کلام آنکه به نظر نمی‌رسد مشکل مبنایی دولت آقای روحانی هم با مقولاتی مثل گران کردن عوارض خروج از کشور (اگرچه امری معقول بود) یا عزا گرفتن برای پرداخت یارانه و همینطور کنایه انداختن به مردم برای افزایش میزان پرداختی سنوات بازنشستگی مرتفع شود.

چه اینکه متأسفانه حنای دولت متصل به نفت و دارای آقای روحانی که زمانی گفته می‌شد خزانه‌اَش خالیست و زمانی دیگری مسئولانش گفتند اظهار این خالی بودن! گِرا دادن به دشمن است؛ دیگر برای مردم رنگی ندارد و کسی ناداری و فقر دولت را باور نمی‌کند.

مشکل دولت اعتدال، عدم انطباق لازم با ساز و کارهای جهادی نظام جمهوری اسلامی ایران و عدم توجه لازم و کافی به ظرفیت‌های داخلی است. و گرنه قوانین موضوعه کشور ۴۰ سال است که در حال اجرا هستند و معضلی هم در میان نبوده که قرار باشد دولت آقای روحانی به یکباره کشّاف آن بشود.

به دلیل وجود همین مشکل است که شاهدیم کسانی از دولت مترصد اجرای سند ۲۰۳۰، اجرای FATF، اجرای برجام و زمزمه برای قوانین جدید بازنشستگی هستند.

قوانین جدیدی که بسا که آنهم تقلیدی از خارج از کشور باشد چه اینکه مسئله افزایش سنوات بازنشستگی در چند کشور اروپایی اجرا شد و اعتراضات عمومی فراوانی را نیز برانگیخت.

در واقع، رویکرد افزایش سنوات بازنشستگی در این کشورها نیز ناشی از یک نگاه لیبرالی و منفعت‌طلبانه بود و هست که می‌گوید سنوات بازنشستگی مخصوص از کار افتاده‌هایی است که زنده می‌مانند. مابقی اما بایستی تا جان در بدن دارند کار کنند و مشغول یاری دولت باشند.

تعدادی از این کشورها نیز به دلیل استقراض خارجی سنگین مجبور به اجرای سیاست‌های کشورهای بزرگ در زمینه افزایش سن بازنشستگی شده‌اند که این مسئله هرگز برای ایران اسلامی صادق نیست.

بدیهیست که این نگاه که گویا اکبر ترکان هم مروّج آن شده نگاه درستی نیست و دولت اگر قصدی برای اصلاح قوانین دارد بهتر است که با نگاهی مردمدارانه و اسلامی این کار را انجام دهد. اگرچه اصلاح قوانین نیز امری عقلانی و پذیرفته است.

***

«پخش زنده پارتی ۹۰ نفره» هنگام تب و تاب زلزله در تهران!

پلیس پایتخت، پنجشنبه شب گذشته، ۲۳۰ نفر را در دو پارتی شبانه در دو منطقه از تهران دستگیر کرد.

سرهنگ ذوالفقار برفر رییس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ در این باره گفته است: یکی از این مهمانی‌ها در باغی در لواسان بود که تعداد ۱۴۰ نفر در آن دستگیر شدند. این افراد به صورت مختلط در حال پایکوبی و مصرف مشروبات الکلی بودند.

به گزارش ایلنا، رییس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در منزلی در فرمانیه نیز پس از واصل شدن خبر و هماهنگی‌های قضایی ماموران وارد منزل شده و تعداد ۹۰ نفر دستگیر شدند. این افراد با به اشتراک گذاشتن تصاویر خود به صورت زنده در اینستاگرام دیگران را به شرکت در محل دعوت می‌کردند.

سرهنگ برفر درباره این پارتی‌ها توضیح داد: خواننده‌های این دو پارتی نیز دستگیر و به همراه ابزار خود به پلیس امنیت اخلاقی منتقل شدند. همچنین مقادیری مشروبات الکلی و مواد روان گردان نیز در این دو محل کشف شد.[۲]

*شاید این پخش زنده یک پارتی بزرگ بیش از همه باید تنبّهی باشد برای مسئولانی که زمانی با طمطراق فراوان از «فیلترینگ هوشمند» سخن می‌گفتند و در ادامه این ژست را می‌گرفتند که با وَن و پاسبان چیزی درست نمی‌شود و سپس بر ضرورت مبارزه با محدود سازی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تأکید می‌کردند!

صد البته کسی مخالف آزادی دسترسی به اینترنت و یا طرفدار فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نیست اما مسئولان امر نیز باید بدانند که برچیدن زمینه مفاسد در جامعه اسلامی ایران هرگز غیر ممکن نیست.

جدای از عدم توفیق موضوع فیلترینگ هوشمند باید این سؤال را پرسید که عوامل متجاهر پخش زنده پارتی از شبکه اینستاگرام چه حاشیه امنی را در خود و در پیرامون خود جسته بودند که بی هیچ حیایی دست به این کار زدند؟!

عمق فاجعه البته بیش از اینهاست...

باز هم تأکید می‌شود که ما مخالف فناوری‌های جدیدی و امکاناتی مثل پخش زنده نیستیم اما سؤال اینجاست که رقصنده‌ها، ماساژورهای شخصی و روسپی‌ها چرا باید تا این اندازه حاشیه امن داشته باشند که رسما در اینستاگرام فعالیت کنند و برخی مسئولان هم همواره با ژست مخالف فیلیترینگ هستیم؛ به کاهلی خود در این زمینه ادامه دهند؟!

***

تحلیل عجیب عضو شورای شهر از فتنه ۸۸؛ معترضین «بالاشهری» بودند!

محمدجواد حق‌شناس، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر پنجم تهران به تازگی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد که با موضوع گفتگوی ملی تقریر شد، به فتنه سال ۸۸ نیز اشاره کرده و با ادعای اینکه در سال ۸۸ بین مردم شکاف ایجاد شد، نوشته است:

«شاهد بودیم که بخشی از مردم تهران که اغلب بالاتر از خیابان انقلاب بودند به نتیجه انتخابات ٨٨ اعتراض داشتند و مدت ها این اعتراض را در بزنگاه ها علنی کردند. بخش دیگری از مردم که در نواحی جنوبی‌تر ساکن بودند از کنار مساله انتخابات بی تفاوت‌تر گذشتند. مثال دیگر این بود که آرای مناطق روستایی به احمدی نژاد تعلق داشت و آرای بخش شهری به طرف مقابل اختصاص یافت.
در حقیقت تفکیک در جامعه که قبلا کمتر علنی بود در سطح نخبگان عمیق شد و در سطح جامعه به رویارویی انجامید.
نکته قابل توجه بعدی ایجاد شکاف بین دولت و ملت است که در سال ٨٨ به وجود آمد. این نخستین بار بود که بخش عمده ای از مردم نتیجه اعلام شده انتخابات را نپذیرفت و اعتراض کرد. خوشبختانه این روند در ادامه ماجرا با رویکرد مناسب جریان اصلاحات مدیریت شد!»[۳]

*قبل از حق‌شناس، عباس عبدی، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز طی اظهاراتی از این گفته بود که اغلب بازداشتی‌های فتنه سال ۸۸ «بالاشهری» بوده‌اند.[۴]

به نظر می‌رسد از بین این دو تحلیل و فرض بر اینکه شیطنتی در کار نباشد؛ تحلیل عباس عبدی منطقی‌تر باشد.

چه اینکه اولا با واقعیت آماری نیز تطابق دارد و ثانیا فتنه سال ۸۸ اساساً رخدادی نبود که بر شانه‌های اکثریت مردم استوار باشد بلکه فتنه بود که توسط برخی سیاسیون جریان چپ ایجاد شد و عده‌ای نیز فریب آنرا خوردند که البته اکثریت آن عده قلیل بعدها متوجه فتنه بودن این کار شدند و راه خود را جدا کردند.

لذا وارد کردن چیزی به نام «شکاف میان بالاشهری‌ها و پایین‌شهری‌ها» در فتنه سال ۸۸ یک فرض غلط و مصداق آن ضرب‌المثل قدیمی است که طرف را به ده راه نمی‌دانند، سراغ کدخدا را می‌گرفت...

فتنه ۸۸ حاصل یک اقدام محفلی با بروز خیابانی بود که عوامل آن هنوز نسبت به آن ابراز برائت و توبه رسمی نکرده‌اند و گویا از همین روست که مدام تلاش دارند تا پای مردم را به میان این معرکه سیاسی باز کنند و قلیل طرفداران خود را نیز اکثریتی فرهیخته در مقابل اقلیتی فقیر و البته «عقب مانده سیاسی» جلوه دهند.

بدیهیست که همین رفتارهای غلط است که نه می‌گذارد مسئله حصر رفع شود و نه صدایی در زمینه توبه رسمی از فتنه سال ۸۸ شنیده شود. و این مسئله از پس ۱۶ سال شکست اکثریتی اصلاح‌طلبان در تمام انتخابات‌ها، سبب‌ساز بحران‌های بیشتری برای این جریان خاص سیاسی شده است.

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/207737

2_ https://www.mehrnews.com/news/4179431/

3_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3679167

4_ http://fna.ir/IGIQRW

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    آقای ترکان درست گفته اند بازنشستگیهای زودتر از موعد را نباید به آسانی بپذیرند
    • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      36 13
      ای کاش دولتی های ما یک قدری عمل کنند و مشکلات جامعه را حل کنند... واقعاً این جامعه نسبت به انقلاب واعتلای آن در اقصی نقاط جهان اهتمام می ورزند علاقه دارند که این نظام پابرجا باشد و به حرف دشمنان این اعتقادات کمرنگ نخواهد شد. انشاالله
    • ایران IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      86 9
      چطور صندوق بازنشستگان این همه سال مشکل نداشت، الان مشکل دار شده. عزیزان این آقا آدرس اشتباه میده. دلیل مشکل در صندوق بازنشستگان اختلاس و وام دادن غیر مجاز هستش و ولاغیر
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      64 2
      آقای ترکان محتمع ستاره خلیج فارس متعلق به صندوق بازنشستگان می باشد و اگر دولت حقوق آنها را چپاول نکرده و به خود صندوق بدهند وضع بازنشستگان بهتر از وضع کارمندان خواهد شد لطفا موقع انتخابات همانطور که رهبر عزیزمان می فرمایند باید چشمان را باز کرده و حواسمان را جمع کنیم ؟؟؟؟
    • روزبه IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      52 0
      متولدین دهه های ۱۳۰۰،۱۳۲۰،۱۳۳۰،۱۳۴۰ تو رو اموات رفتگانتون دیگه برید خونه هاتون بازنشسته بشین افکار شماها باید بازنشسته بشن الان نوبت جوونترهاست چهل ساله از انقلاب گذشته چهل ساله که مسولید و این وضعیتمونه شماهادیگه پدر بزرگ شدین کجای دنیا مسولینشون اندازه اقای ترکان مسولیت داشتن و دارن؟ تو رو به هرکی که میپرستین دیگه همتون پدربزرگ شدین ول کنین اگه عملکردتون خوب بوده خدا خیرتون بده اجرکم عندالله اگه بد بوده گردن ما جوونترها! بسه دیگه واقعا خسته میشیم چهل ساله هی داریم شما پیر مردهارو تحمل میکنیم واقعا الان نوبت جوونای بعد انقلاب که کارارو جلو ببرن اقای ترکان زمان نظریه پردازی شما دیگه گذشته باز خور افکار شماها همین وضعیتیه که الان دچارشیم فقط اطلاع بدین کی قراره بازنشسته بشین ثواب‌داره ....شما خودتون چی اندازه حقوقایی که گرفتین چقدر در رشد و تعالی مملکت مفید بودین؟شما که حق بازنشستگی پرداخت کردین کی قراره بازنشسته بشین؟؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    16 31
    ترکان راست میگه دیگه !! چرا 19 سال حق بازنشستگی کسر میشه! ؟ بجای 19 سال حداقل 40 سال کسر بشه تا زمینه
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    130 9
    من نمی دانم ترکان مسئول مناطق آزاده ،یا مسئول کنترل کیفیت تولید ،یا مسئول انتخاب وزرا ،یا قاچق کالا یا............. یکی مسئولیت این مرد هزار چهره را بنویسه!!!!!
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      85 4
      یا مسئول کنترل کیفیت آبگوشت بزباش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      52 2
      آبگوشت بزباش؟ خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • حجت IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      93 1
      ایشون سرآشپز رستوران بوووووووووق هستن. تخصصشونم آبگوشت بزباشه
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    45 8
    القای دو قطبی میان مردم یک پروژه شوم است که حق شناس دانسته یا ندانسته برای آن تلاش کرده است.
  • puya IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    56 2
    در خصوص فیلترینگ ، چرا باید فیلتیر شود وقتی مسئولین رده بالای کشور تمام اخبار و نظراتشان را توئیت میکنند که در کشور ما فیلتر هست واقعا چرا؟ اول به این سوال جواب بدهند بعد از فیلتر سایر شبکه ها حرف بزنند
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      7 12
      مسئولینی که در توئیترند که با فیلترینگ که قانون کشور است که موافق نیستند که. چی رو دلیل چی گرفتی. عملکرد این مسئولین برای چه کسی حجت آوره ؟
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    32 1
    خخخخخخخخخخخخخخخخخ شما خخخخ اخه شما که تا قبل انقلاب هیچی نبودی شما
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    26 83
    وقتی مردم را تشویق به شب نشیتی در این شب خرافی می کنید باید هم منتظر شنیدن این اعمال کثیف و پارتی های مختلط باشید.
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      0 11
      چیزی نداره
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      14 0
      خرافی! ما به رسم ریاضیات، خانواده رو دور هم جمع می کنیم. احتمالاً شما خانواده نداری؟!!!! واقعاً این جمله ای که گفتی ربطی بهم نداشت حالا.
  • مهدي ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    80 5
    جناب تركان واقعا جاي تاسفه !!! جنابعالي عوض حقايق مغرضانه سخن راندين !!! مشاغل سخت وريان اور تعريف دارن ومن وتو وديكران نمي تونيم عوض كنيم كار در معادن وريخته كري وامثالهم ماهيتا"مشاغل سخت وريان اورند ! شما سو مديريت وغارت در صندوق هاي بازنشستگی را توسط دولت ها وبه خاك سياه نشوندن صندوق هاي بازنشستگی رو ناديده ميگیريد ! واونوقت راهكار كاملا" غلط ميدهيد !!! مرد ناحسابي اوضاع كار در كشور هاي خارج رو با ايران كه شما وامثال شما به اين اوضاع انداخين اصلا" قابل قياسه !!!
    • هانی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      33 1
      احسنت
  • علي ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    82 3
    اقاي تركان صحت خواب !!! جناب اكه سرمايه صندوق ها توسط شما غارت نشه وخوب ودرست مديريت بشه !!! 39 سال سهله 49 سال هم براي دادن جندر قاض حقوق بازنشستگی كافيه !!! جناب شيخ تركان شما ميفرماييد جماعت 37 سال بيمه بدن به شما به لوموبونيد !!! بعد مرحمت بفرماييد بازنشست كنيد !!! بعدبازنشسته ها حداكثردو سال عمر كنن !!! بعد اندوخته شون رو يه جا به لوموبونيد !!!
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    34 2
    قوانینی که به نفع یه عده محدود هست عدالت را پامال وروزنه بزنودر رو را باز می کند متاسفانه مشکل داریم
  • معلم بازنشسته US ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    7 69
    حرف آقای ترکان بسیار معقول است. چرا با تصویب بازنشستگی زود هنگام روح تن پروری را در مردم پرورش می دهید؟!
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    4 42
    از نظر عقلانی و اقتصادی حرف ترکان درست است.
    • محمدی نسب IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      13 1
      حرف ایشان درست است ولی متاسفانه در ایران مدیریت سرمایه ها و دارایی به خوبی صورت نمی گیرد و همیشه مشکل داشته و داریم. مردم به مدیران اعتماد ندارند. با سرمایه های صندوق مانند سرمایه شخصی عمل می شود وام های کلان برای مدیران ارشد، سرمایه گذاری در طرح های ناموفق و .. سوء استفاده و اختلاس غیر از این بازنشستگی افراد غیر کارشناسه صورت می گیرد افرادی زیادی هستند که کار غیر سخت دارند ولی با پارتی بازنشسته می شوند و برعکس
    • حجت IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      106 2
      از نظر آبگوشتی خیر. ایشون یک کم از جیب بزن درست میشه وضعیت
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    19 19
    چرا باید به دلیل پارتی و ... کل ایترنت رو فیلتر کرد؟؟؟ به نظرتون غیر عقلانی نیست؟؟؟
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      31 8
      دقیقا چه کسی و در کجای متن مشرق گفته باید اینترنت رو فیلتر کرد؟! اینا میگن باید با مفسدین برخورد بشه. که البته احتمالا شما با اونم مخالفی!
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      7 5
      چه کسی گفت "کل اینترنت" ؟ البته مشرق اینقدر ترسوست که تو متنش فورا حتی احتمال حمایتش از مسدودسازی بدافزارها را هم پس گرفته. مشرق جرات نداشته چنین حرفی بزنه شما هم به چیزی که مشرق نگفته الکی لطفا نپر!
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      3 7
      یعنی ابزار قتل و جنایت آزاد، فقط مشکل سوء کاربرده ! سعنی ساختار مجرمانه بدون اصلاح باقی بمونه، فقط بقول شماها با معلول برخورد کنیم آدما رو دستگیر کنیم ! یکبار این ریشه ی مشکلات را بخشکانید که دیگر 42% جرائم فضای مجازی و20% آن مال اینستاگرام نباشه ! برای یه چاقوی خشک و خالی اینهمه قانون و محدودیت و تنظیم مقررات داریم اما تا اسم تلگرام و اینستاگرام (و جالبه نه کل فضای مجازی، فقط تلگرام و اینستاگرام) میاد همه می ترسن اگه اسم مسدودسازیشو بیارن محکوم به کافر شدن بشن ! چقد بدبختیم . چقد.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      3 15
      مگه با کل فیلترینگ موافقید ؟ کسی موافق لغو کل اینترنت نیست اما اینطوری هم که نمیشه فحشا و فساد و مردهای خراب و زنان خراب و خانواده های طلاق و مواد مخدر و ..
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      5 6
      با فیلترشدن بدافزارهایی مثل تلگرام و اینستاگرام موافق نباشید، مگه با کل فیلترینگ موافقید ؟ مگه اونوقت تفکرتان با ظریف و امثالهم دراستفاده از شبکه ی مضر توئیتر فرقی می کنه ؟ مگه این تفکر جز تفکر آقای روحانیه ؟ چیو نقد می کنید؟ میشه جلو آینه یخورده وایسید؟
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    15 9
    سهم تکنولوژی که شامل حال ایران میشود فقط فحشا و اعتیاد و طلاق و فساد و دزدی خواهد بود و بس/ نامه تمام
  • علی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    11 1
    سهم تکنولوژی که شامل حال ایران میشود فقط فحشا و اعتیاد و طلاق و فساد و دزدی خواهد بود و بس/ نامه تمام
  • علی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    7 11
    راست میگه بنده خدا حرف حق میزنه میگه 30 تا 35 سال بیمه پرداخت کنید تا مثل صندوق ذخیره فرهنگیان
  • امیری IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    15 2
    ببین مملکت چطور اداره میشه .مسئولان هم که در فکر ویلا و ..
  • علی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    18 3
    چشم ریئس دولت روشن اینها همان 4 در صدی ها هستند که در بحبوبه زلزله بجای هم دردی با جامعه دنبال کثافت کاریهای خود بودند
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    105 1
    مثل این که اختلاس صندوق رو فراموش کردید !! بعد می گید کم میارید و چرا 19 سال ؟؟؟؟ وقتی یکی بالا دزدی میکنه از صندوق باید هم کم بیارید دزدی اون رو هم باید مردم جبران کنند ؟؟؟
  • یک نظامی IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    50 1
    کم مونده دولت مردان فریاد بزنن مردم چرا نمی میرید تا از دستتون راحت بشیم و دیگه فکر بازنشستگی و هزار کوفت و زهر مار ملت تن ما دولت مردان رو نلرزونه
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    7 0
    ممنون از شما و دوستانتان
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    8 15
    جوونه دیگه دلش رقص و پارتی و شهوت و اعتیاد و دزدی و دورغ و دغل میخواد کاش میشد برگردیم اون دنیا
  • علی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    38 0
    البته اگر ایشون از خواص واعضای کابینه اتوبوسی نبود و سمتی هم نداشت شاید نظرش غیر از این بود ودر کل خود مقوله بازنشستگی چیز بدی نیست وعلاوه بر جدید شدن نیروهای کاری کمک بزرگی به ایجاد اشتغال میکند که متاسفانه یک گروه خاص که سالها از زمان بازنشستگی شان گذشته پست ها را اشغال کرده اند وجوانان در حسرت کارند
  • علی علیمحمدی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    41 1
    جناب آقای ترکان شماها که از اول انقلاب تا کنون در پست وزارت خانه های مختلف بوده اید حتی به کارمندان زیر دست خود برای رسیدن به حقوقشان کاری کرده اید؟ایا ودر این مدت فقط رد راه خدا بفکر خودتان بوده اید؟ من یک کارمند ۳۰سال خدمت بازنشسته زیر مجموعه شما بوده ام
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    3 28
    با روحانی تا آزادی های اجتماعی
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      0 0
      آقای ترکان فکر کنم تخم مرغ دونه ای 600 تومان نمیخره که بره مغازه و مجبور باشه 5 تا بخره و زورش نرسه یه شونه بخره. اونوقت به بازنشسته بینوایی که الان بجای استراحت ، پس از 30 سال کار داره تا ساعت 12 شب مسافرکشی میکنه زورش میرسه
  • حسين IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    5 2
    اوني كه لايو ميده باباي مدیر و سرور و ..اش نميزاره زياد تو بمونه...
  • شاهین IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    33 0
    ما نسل ده پنجاه نسل سوخته افسرده درجوانی پیر شده خوشی ندیدیم زندگی نکردیم وغیره........ بازنشستگیمان تنها چیزیست که مانده هر روز یک روباه نقشه ونظری درباره ان اراءه میکند . دراینکه این نظرات چیزی جز نقشه دزدی نیست شک وشبهه ای نداریم .اما اینکه خدا جای حق نشسته و شاید نتوانید اخرین حق ما را بخورند نیز شک نداریم
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    8 8
    جرات حرف زدن نداری، نزن . بعد از انتقاد، فورا نوشتی : "صد البته کسی مخالف آزادی دسترسی به اینترنت و یا طرفدار فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نیست" بمن ربطی نداره کی موافقه چیه کی موافق چی نیست، میگم نمیتونی حرفیو بزنی ، خب نزن که اینجروی به ماله کشیدن مجبور نشی.
  • بهرام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    18 1
    کجا دولت به داد بیکاران رسیده. لعنت به رانت خوار و ویژه خوار و مفت خور.
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    15 1
    متأسفانه شاهد مدیریت درست و عالمانه در کشور نیستیم
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    8 5
    تعداد ۱۴۰ نفر در آن دستگیر شدند. این افراد به صورت مختلط در حال پایکوبی و مصرف مشروبات الکلی بودند.در منزلی در فرمانیه نیز پس از واصل شدن خبر و هماهنگی‌های قضایی ماموران وارد منزل شده و تعداد ۹۰ نفر دستگیر شدند. این افراد با به اشتراک گذاشتن تصاویر خود به صورت زنده در اینستاگرام دیگران را به شرکت در محل دعوت می‌کردند. مال مفت حرام که از گلو رفت پایین به این روزها میکشه کار این اراذل
  • مهدی IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    28 0
    سلام افرادی مانند ترکان و دولتی ها از جنس مردم نیستند دغدغه ندارندتوی مردم نیستند لذادردمردم نمی دونند.
  • م-ا-ی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    8 1
    اقای حق شناس باز هم داری به حاده خاکی می زنی تمام ان اتش های سال 88 هیزمش همین اصلاح طلبان خائن و وطن فروش پولدار درست کردند که با دست بردن به خزانه مملکت زمینه سازی برای خروج از نظام فراهم کردند و ان فتنه را در ادامه سال 78 میدانستند و الن هم در زیر پوشت دولت روحانی دارند اب می اندازند که همواره نفاق ایجاد کنند. پس لطفا نفرمائید اصلاح طلبان مدیریت کردند امور را.
  • خلیل حسینی IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    22 0
    باید مانند ترکان ز گهوار تا گور سمت رسمی دولتی داشته باشیم و از صد و ده جا مختلف حقوق بگیریم و به صندوق هم مبلغی ندهیم
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    6 3
    پولدارا ی بی اصل و نسب میگید که با پول یا مفت بیت المال کلفت شدند . از بس خوردن و چاپیدن یاعی شدن ریختن تو خیابونا اونا رو میگه . راست میگه...
  • علی IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    5 3
    اره در فتنه بین مردم فاصله بود گردن کلفتها بی دردها کدخدا دوستان وبعضی اصلاحات چیها یک طرف وحزب الله یک طرف یود .الان هم همینطوره پوست کلفتهای کدخدا محور یک طرف و انقلابیون طرف دیگر.خدا همه رو تو استخر خفه کنه
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    0 0
    تا کی دولت می خواهد با وزرا و مدیران سالخورده به فعالیت خودش ادامه دهد و کی با آن ها خداحافظی می کند تا ملت از رخوت و بی اردادگی و شعار دادن و حرف زدن و عمل نکردن آنها راحت شوند و جوانانی جایگزین آنها شوند که اراده کارکردن و خدمت داشته باشند
  • hamhd IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    0 0
    اقای ترکان مگه نمی دونه مشاغل سخت مثل معادن وکارخانجات شیمیایی وپر سرو صدا وگردو غبار صنعتی وغیره ده تا بیست سال از عمر ادم کم می کنه تازه با هزاران بیماری واسترس .لطفا کارمندان اداری و پشت میزنشین را با کار گران مقایسه نکنید
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    0 0
    منم با نظراتش موافقم.بازنشستگی پیش از موعد یعنی همین وضعیت الان
  • علی IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    0 0
    عجب! فازت چیه اقای ترکان.مگه بازنشسته چقدر حقوق می گیره.مگه نه اینکه وقتی یه کارمند بازنشسته میشه احتمالا زمانی است که عروس داره یا داماد داره ،نوه داره و....خرجش چند برابر میشه اون وقت میان کلی از حقوقش کم میکنن.
  • پور احمد IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    5 0
    بازنشستگی بایستی همراه با منزلت وحقوقهای تعریف شده کامل باشد نه با فشار وتضییع حقوق قانونی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس