فاصله طبقاتی

سازمان برنامه و بودجه در گزارشی رسمی به مجلس اعلام کرد در دولت یازدهم توزیع درآمد و فاصله طبقاتی بدتر شده است.

 سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارشی که سازمان برنامه و بودجه با عنوان «مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور» به مجلس ارائه کرده، در طول عملکرد دولت یازدهم توزیع درآمد در سطح جامعه ایران، سال به سال بدتر شده است.

در گزارش سازمان برنامه و بودجه آمده است: ضریب جینی در کل جامعه از رقم ۳۸/ ۰ در سال ۱۳۹۳ به رقم ۳۸۵/ ۰ در سال ۱۳۹۴ افزایش یافت و مجددا به ۳۹۰/ ۰ در سال ۱۳۹۵ رسید که نشانه تشدید توزیع ناعادلانه درآمد در این دوره است.

بر اساس گزارش «مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور»، نسبت هزینه دهک بالا (ثروتمندترین) به هزینه دهک پایین (فقیرترین) در کل جامعه ایران از رقم ۱۲.۳۳ در سال ۱۳۹۳ به ۱۲.۶۵ برابر در سال ۱۳۹۴ و پس از آن به ۱۲.۹۹ برابر افزایش یافته است.

به عبارتی سال به سال، فاصله پولدارها و فقرا در دولت یازدهم بیشتر شده، یعنی پولدارها پولدارتر شده و فقرا فقیرتر شده‌ا ند.

همچنین نسبت هزینه دو دهک بالا  (ثروتمندترین) به هزینه دو دهک پایین (فقیرترین) برای کل جامعه از رقم ۷.۲۶ برابر در سال ۱۳۹۳ به ۷.۴۰ برابر در سال ۱۳۹۴ و پس از آن به ۷.۶۱ برابر در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است. بر مبنای این شاخص نیز توزیع درآمد در این دوره، بدتر شده است.

ریاست سازمان برنامه و بودجه بر عهده محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت است که باید پرسید آیا نوبخت گزارش کارشناسی سازمان متبوع خود را قبول دارد که در دولت روحانی، اوضاع فقرا بدتر شده و پولدارها پولدارتر شده‌اند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
    84 24
    احمدی نژاد کجایی
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
      احمدی نژاد الی الابد از نظام اخراج شده است. نظام به روحانی ها نیاز دارد نه احمدی نژادها.
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
      90 19
      روحانی کاری کرد که روی احمدی نژاد هم سفید بشه
    • صادق IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      6 0
      سلام امیدوارم پست من نمایش داده شود. هموطنان عزیز افراد مهم نیستند مهم تفکر آنهاست آقای روحانی و همفکرانشان مروج و دنباله روی نظام سرمایه داری هستند .همان تفکری که پولدارها یا سرمایه دارها را مالک همه چیز می داند و قوانین را به نفع این قشر تنظیم می نمایند. اما تفکر احمدی نژاد و همفکرانش دقیقا برعکس این تفکر و صاحبانش بود . این تفکر به دنبال تقسیم همه موهبات کشور برای همه به یک اندازه است و معتقداست خود مردم بهترین افراد برای تصمیم گیری در مورد این سرمایه های خدادادی هستند نه اینکه یک عده شکم سیر برای مردم تصمیم بگیرند. مشکل احمدی نژاد نیست مشکل تفکر اوست والا در نظام سرمایه داری برای انسانها ارزشی قائل نسیتند . هرکه می خواهی باش اگر مقابل ما باشی محکوم به فنایی و اگر با ما باشی .... .
  • محمد IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
    79 22
    در دولت احمدی نژاد هم اختلاف تبغاتی وجود داشت ولی حداقل در مقابل استکبار تسلیم نمیشد. دولت الان دولت تسلیم و تعظیم
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
      84 4
      اختلاف طبقاتی در دوره او به حداقل رسید. حداقل ضریب جینی در زمان او تجربه شد
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      2 1
      با شکم گشنه نمی توان با استکبار جنگید. با مغزهایی که شستشو داده شده اند توسط تلگرام اینستاگرام و ماهواره ، امکان ایستادگی وجود ندارد. با تفکراتی که به دنبال جدیدترین خودرو ها چه داخلی و چه خارجی هستن و مصرف گرایی را سرلوحه خود قرار داده اند ، نمی توان مقاومت کرد
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
    72 1
    فقرا روز به روز فق1ل-یرتر و پولدارها روز به روز پولدارتر میشن
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
    75 2
    یه نمونه بارزش طرح تحول جیب پزشکانه. پزشکان که خودشون از قبل بسیار پولدار بودن با اجرای این طرح دوبله و سوبله پولدارتر شدن. در عوضش پولها رو به طور غیر مستقیم با یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد هدفمندی یارانه ها از جیب مردم با سطح زندگی ضعیف در آوردن. تازه حق بیمه ها را هم افزایش دادن.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
    67 0
    تنها راه کم کردن شکاف طبقاتی مالیاته. الانه مرفه ترین قشر جامعه پزشکان هستند. یه دندانپزشک در یک ماه حدود 30 میلیون تومان درامد داره و یه کارمند حدود 2 میلیون. اونوقت برابر با هم مالیات میدن. در حالیکه در اروپا 50 تا 90 درصد مالیات پلکانی از پزشکان میگیرن و از کارمندان و کارگران مالیات نمیگیرن.
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
    50 0
    باید با گرفتن مالیات از تجار واردکننده و پزشکان پر درامد فاصله ها کم بشه. طرح هایی مثل طرح تحول جیب پزشکان و کارت بازرگانی یه بار مصرف جمع بشه و پولش صرف ایجاد اشتغال بشه.
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
    80 1
    دیگه به جای شگاف طبقاتی باید بگیم گسل طبقاتی
  • احدی IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    15 0
    وقتی خود ... ها از اشراف و طبقه مرفه هستند گوششان سنگین تر از آنست که فریاد فقرا بشنوند کجاست شهید رجایی تا درد مشترک با ضعفا داشته باشد
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    2 0
    آقای دایی که تازگیها از ماشین چند میلیاردیش پرده برداری کرده!
  • فرزاد IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    5 0
    گسل است فاصله طبقاتی مردم همه گرفتارن
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    5 0
    دولتی به این بی تدبیری و نامیدی نو بره....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس