کد خبر 811395
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
کلانتری و ابتکار

حال که ابتکار معاونت محیط زیست را به مقصد معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ترک گفته است، جانشین وی همان روش مدیریتی را البته با صراحت لهجه بیشتری در پیش گرفته است.

سرویس سیاست مشرق - محیط زیست کشور پس از آنکه با ریاست دوباره معصومه ابتکار در سال 92 بعد از 12 سالی که وی در دولت اصلاحات ریاست این سازمان را برعهده داشت، مواجه شد ابتکار مدیریتی خاصی را تجربه کرد.

ابتکار در مواجهه با آسیب‌هایی مانند آلودگی هوا و ریزگردها به باد و باران متوسل می‌شد و یا بیان می‌کرد که مردم برای در امان ماندن از آلودگی‌ها از تهران و محدوده خطر بیرون بروند و یا ماسک به صورت بزنند! موضوعی که با انتقادات بسیاری همراه شد.

رئیس سابق محیط زیست کشور در یکی از این موارد در پاسخ به این پرسش که چرا برای کاهش آلودگی هوا باید منتظر وزیدن باد باشیم؟ بیان می‌کند:‌ در همه کشورهای دنیا جابه جایی هوا با وزیدن باد محقق می‌شود؛ البته ما اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا انجام داده‌ایم.

وی پس از اینکه شهر تهران 17 روز پشت سر هم با آلودگی هوا مواجه شده بود، ‌گفت:‌ این اتفاق طولانی به خاطر این بود که پایداری هوا زیاد شد یعنی ۱۷ روز باد نداشتیم.[1]

ابتکار همچنین در مقابل تشدید گردوغبار در استان‌های جنوبی کشور در اینستاگرام خود از مردم خواست که برای نابودی داعش دعا کنند تا بشود کمکی به برطرف کردن پدیده ریزگردها کرد[2].

حال که ابتکار معاونت محیط زیست را به مقصد معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ترک گفته است، جانشین وی همان روش مدیریتی را البته با صراحت لهجه بیشتری در پیش گرفته است.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور که از زمان حضور خود در این سازمان جنجال‌ساز شده است و حتی سر موضوع آب و پلنگ با فعالان محیط زیست به اختلاف خورده است، درباره راه نجات تهران و شهرهای بزرگ کشور از آلودگی هوا گفت: دولت چاره‌ای ندارد؛ اگر جلوی خودروها را بگیریم تا هوا را آلوده نکنند حمل‌ونقل از بین می‌رود؛ گازوئیل‌ها هم غیراستاندارد است بالاخره باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد. باید دعا کنیم باد بیاید تا آلودگی‌ها را جابه‌جا کند وگرنه می‌توانیم بدون خودرو و بدون سوخت زندگی کنیم؟![3]

با این اوصاف به نظر می‌رسد که مردم بایستی به تغییرات جوی و نزولات آسمانی دل خوش کنند اما رسانه‌ها خبر می‌دهند که تا آخر هفته خبری از باد و باران نیست و بنابرپیش‌بینی‌های هواشناسی شاید در جمعه شاهد وزش باد و ریزش باران باشیم. با این اوصاف باید پرسید که اگر مردم باید به باد و باران و مدیریت بادی دل خوش کنند ماهیت کار سازمان محیط چیست و بودجه این سازمان برای چه اموری صرف می شود و به طور کل وقتی مسئولان این سازمان با برون سپاری مسئولیت به باد و باران از خود سلب مسئولیت می‌کنند دیگر چه نیازی به این افراد و صرف بودجه‌های هنگفت است. این در شرایطی است که کشورهای مختلف دنیا هم دچار چنین مشکلاتی بوده‌اند که با اصلاح درست صنعت و حمل و نقل به نتایجی مطلوبی در این عرصه رسیده‌اند.

در همین رابطه، احمد وظیفه، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به پایداری شرایط نامطلوب هوا در کلانشهرهای تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه و اراک تا روزهای پایانی هفته اظهار کرد: برای حل بحران آلودگی هوا باید اقدامات اساسی صورت گیرد. قطعا تعطیلی مدارس نمی‌تواند چاره اساسی برای حل این مشکل باشد. بهتر است از اقداماتی که کشورهایی مثل ژاپن یا انگلیس برای حل مشکل آلودگی انجام دادند، الگوبرداری کنیم. در یک مقطعی آلودگی هوا در این کشورها تلفات بسیار زیادی داشت. این کشورها در صنعت و در زمینه مصرف انرژی دست به اقدامات اساسی زدند و توانستند با کاهش شدت انرژی بر مشکل آلودگی هوا فائق بیایند.[4]


[1] https://www.mashreghnews.ir/news/522457

[2] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/03/31/1109966

[3] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/09/28/1605633

[4] https://www.isna.ir/news/96092714929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    10 3
    مدیریت گاراژی ....مشرق از سانسورت متنفرم.
  • علی IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    43 0
    خوب برند کنار بزارن باد بیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس