کد خبر 811394
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
برنج

با توقف ثبت سفارش واردات برنج که با نامه وزیر جهادکشاورزی صورت گرفت، بازار برنج خارجی دچار تلاطم شد و به ناگاه 15 درصد قیمت افزایش یافت و موجب شد مردم برای خرید هزینه بیشتری بپردازند.

به گزارش مشرق، با نامه وزیر جهادکشاورزی ثبت سفارش واردات برنج خارجی که قرار بود از ابتدا آذر آغاز شود لغو شد و موجی از انتقادات واردکنندگان را در پی داشت و از سوی دیگر بازار برنج که فضای آرامی را داشت دچار تلاطم شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با انتقاد از تصمیم وزیر جهادکشاورزی مبنی بر لغو ثبت سفارش واردات برنج خارجی اظهار کرد: وزیر جهادکشاورزی یک ماه قبل اعلام کرد؛ ثبت سفارش برنج از اول آذرماه باز می‌شود و با این صحبت، تجار قراردهای خود را برای واردات برنج منعقد کردند.

مسیح کشاورز افزود: طبق نامه وزیر جهادکشاورزی به وزیر صنعت، دلایل این وزارتخانه برای ممنوعیت واردات برنج، واردات بیش از یک میلیون تن در ۶ ماهه نخست سال و رکود بازار برنج داخلی ذکر شده است.هنوز چند هفته ای از اعلام ممنوعیت ثبت سفارش برنج خارجی نگذشته است که بازار دچار التهاب شده و قیمت برنج خارجی در بازار با افزایش قیمت مواجه شده است.

رئیس اتحادیه بنکداران نیز در این باره گفت: به دلیل عدم ثبت سفارش و ترخیص برنج های موجود در گمرک قیمت هر کیلو برنج خارجی(برنج هندی1121) به صورت عمده 15 درصد افزایش یافته است.

آقا طاهر در توضیح قیمت برنج هندی به صورت عمده گفت: قیمت برنجی که در حال حاضر با ممنوعیت واردات روبرو شده به صورت عمده کیلویی 5 هزار تومان بوده که با احتساب این شرایط به کیلویی 6 هزار تومان افزایش یافته است که در بازار خرد قطعا این افزایش محسوس تر خواهد بود.

برخی از فروشندگان در بازار معتقدند افزایش قیمت برنج از سوی واردکنندگان صورت گرفته تا دولت را تحت فشار قرار داده تا از این راه بتوانند مجوز واردات را دریافت کنند.اما، دبیر انجمن واردکنندگان برنج با تکذیب این موضوع اظهار کرد: برنجی موجود نیست که واردکنندگان بخواهند با آن دولت را تحت فشار قرار دهند.

وی با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی به دلیل توقف ثبت سفارش باید پاسخگو افزایش قیمت برنج باشد، گفت: محاسبات در مصرف برنج اشتباه است، کسانی که برنج خارجی مصرف می‌کنند به سمت مصرف برنج داخلی نمی روند چون توانایی خرید آن را ندارند.

کشاورز گفت: ماهی 100 تا 120 هزار تن مردم برنج خارجی مصرف می کنند و بلافاصله برنج‌هایی که وارد می شود مصرف می‌شود و این موضوع ارتباطی به تولید برنج کشور ندارد چون بخشی از مردم از برنج تولید داخل استفاده نمی کنند.

در این میان کاری به دعوای بین واردکنندگان و وزارت جهادکشاورزی نداریم چون در این بین متضرین اصلی مردم و قشر ضعیف جامعه هستند که مجبورند برنج را با قیمت بیشتری تهیه کنند.وزارت جهادکشاورزی که واردات برنج را کافی می دانست آیا پاسخی به این سئوال دارد که چگونه در مدت زمانی کوتاهی از توقف ثبت سفارش برنج، قیمت ها افزایش یافته است.

باید منتظر بود و دید با طولانی‌تر شدن زمان ممنوعیت ثبت سفارش برنج بازار چه واکنشی نشان خواهد داد و از طرفی آیا مسئولان وزارت جهادکشاورزی و شخص وزیر به عنوان مسئول تنظیم بازار محصولات کشاورزی که ثبت سفارش را ممنوع کرده برای کنترل بازار برنج برنامه‌ای دارد یا همچنان مردم باید هزینه تصمیمات لحظه ای را بدهند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    0 0
    خدا وزیر راخیر ندهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس