شهید دکتر مصطفی چمران

آن چه خواهید شنید، بخشی از سخنرانی دکتر چمران است که مدت کوتاهی پس از بازگشت به ایران در سال 1358 شمسی انجام شده

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، «مصطفی چمران ساوه ای» به سال 1311 شمسی در محله سرپولک تهران متولد شد. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته الکترو مکانیک دانشگاه تهران دریافت کرد و با بورس تحصیلی این دانشگاه به آمریکا رفته و در نهایت از دانشگاه برکلی و در رشته فیزیک پلاسما به درجه ی دکترا نائل آمد. پس از آغاز مبارزات اسلامی ملت ایران در سال 1342 ، چمران به مصر رفته و در این کشور دوره های نظامی چریکی را پشت سر گذاشت اما به دلیل مغایرت اعتقاداتش با آن چه در مصر جریان داشت ، باردیگر به آمریکا بازگشت. دکتر چمران در  سال 1350 ، با اطلاع از تاسیس مدرسه ای صنعتی در شهر صور واقع در جنوب لبنان ، با معرفی دوستانش که ارتباط نزدیکی با امام موسی صدر داشتند ، جهت به دست گرفتن مدیریت این مدرسه به لبنان مهاجرت نمود و از آن زمان تا سال 1358 در لبنان به سر برد و در این سال ها ، اولین تشکیلات مسلحانه شیعیان لبنان (جنبش «امل») را پایه گذاری نمود.

چمران چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و پس از اولین ملاقات حضوری با حضرت امام خمینی ، از بازگشت به لبنان منصرف شد و به تاریخ 31 خرداد 1360 در جبهه های جنوب ایران با مسوولیت وزارت دفاع بال در بال ملائک گشود و در بهشت زهرای تهران (قطعه 24) تا روز ظهور مولایش، به امانت سپرده شد.
آن چه خواهید شنید، بخشی از سخنرانی دکتر چمران است که مدت کوتاهی پس از بازگشت به ایران در سال 1358 شمسی انجام شده و ایشان در جواب سوال کتبی یکی از حضار، چنین جملاتی را بر زبان می آورد:

روحمان با یادش شاد

هدیه به روح بلندپروازش صلوات

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IT ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    2 0
    اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم خداوند این مجاهد واقعی و دانشمند را با مجاهدان و شهدای صدر اسلام و کربلا محشور فرماید.
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    0 0
    روحش شاد
  • آرینا IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    0 0
    آخ چه زیبا اینو نشنیده بودم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس