کد خبر 810450
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۰
نمایه آلودگی هوا

یک متخصص گوارش تاثیر آلودگی هوا در بروز مشکلات کبدی را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، پیمان ادیبی‌ متخصص‌ گوارش‌ اظهار کرد: بیماری کبد متأسفانه امروزه در میان مردم ایران و دنیا به دلیل مصرف‌ انواع فست‌ فودها و تغییر سبک زندگی و همچنین نداشتن برنامه غذایی مناسب‌ شیوع پیدا کرده است و علت اصلی‌ ابتلا به این بیماری چرب بودن کبد افراد و اختلال در کارآیی‌ این عضو حیاتی‌ بدن است.

وی بیان کرد: بر اثر کم تحرکی‌ و تغییر شیوه زندگی‌ و همچنین‌ چاقی‌، کبد اشباع‌ از چربی می‌شود و این عضو از بدن که پالایشگاه‌ انسان به حساب می‌آید بر اثر تجمع چربی  کارکرد خود را از دست می‌دهد.

ادیبی با بیان اینکه ابتلا به کبد چرب‌ و یا به اصطلاح کبد سیروزی‌ یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین افراد محسوب می‌شود، افزود: آلودگی هوا و ذرات معلق‌ موجود در آن بر روی مواد غذایی مصرفی‌ افراد می‌نشیند و همین مسئله باعث‌ بروز مشکلاتی در کارکرد کبد نیز می شود، به طوری که اگر کبد افراد دچار چربی بیش از حد شود باید برای ادامه حیات‌ از کبد فرد سالم به بیمار پیوند زده شود.

وی عنوان کرد: معمولاً عمل پیوند کبد از طریق‌ افرادی که دچار مرگ مغزی شده انجام می‌شود و درصد کمی از پیوندها از کبد افراد زنده انجام می شود.

ادیبی تأکید کرد: پیوند کبد از افراد فوت شده بسیار راحت‌تر است زیرا فرد دهنده کبد اگر در قید حیات باشد برای این عمل مشکلات خاص خود را دارد.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس