روزنامه

با توجه به اینکه همان دلایلی که برای ایجاد محدودیت و حصر آیت الله منتظری وجود داشت در حال حاضر نیز برای حصر سران فتنه وجود دارد، بنابراین تلاش‌های اصلاح‌طلبان برای رفع حصر بی‌جا و بی‌مورد است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** قوچانی: حصر آیت الله منتظری، در دولت اصلاحات و در جلسه‌ای به ریاست خاتمی تصویب شد

در حال حاضر و در شرایطی که رسانه‌های ضدانقلاب در کنار برخی از مقامات آمریکایی و اسرائیلی، دغدغه رفع حصر سران فتنه را دنبال می‌کنند، طیفی از اصلاح‌طلبان نیز در داخل کشور مرتب مساله رفع حصر سران فتنه را مطرح می‌کنند. نکته قابل توجه در این خصوص این است که این مطالبه از جانب طیفی صورت می‌گیرد که قبل از این از دست اندرکاران و حامیان حصر آیت الله منتظری با دلایلی مشابه حصر سران فتنه ۸۸ بودند.

در همین رابطه «محمد قوچانی» چهره رسانه‌ای اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و مشاور رسانه‌ای دفتر ریاست جمهوری در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«در دولت اصلاحات براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن برعهده رئیس جمهور قرار داشته آیت الله منتظری در «حصر» قرار گرفتند».

عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز یکشنبه‌ ۲۶ آذر :

پیش از این نیز «عباس عبدی» از فعالین اصلاح طلب- دی ماه ۹۳- در یادداشتی ادعای اصلاح‌طلبان برای رفع حصر سران فتنه را در حالی که خود از دست اندرکاران و حامیان حصر آیت‌الله منتظری بودند، بی‌مورد دانست و تاکید کرد:

«دست اصلاح‌طلبان برای محاجه با حصر کنندگان بسته‌تر از آقای مطهری است، زیرا در زمان خودشان چنین حصری را برای مرحوم آیت‌الله منتظری عملاً پذیرفته بودند و الآن نمی‌توانند به‌راحتی خلاف آن را ادعا کنند».

گفتنی است در جلسه‌ای که به ریاست «محمد خاتمی»، حصر منتظری تصویب شد، اصلاح طلبانی همچون «محمد علی نجفی» (شهردار فعلی تهران و رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه)، «عبدالله نوری»(وزیر وقت کشور) و «کمال خرازی»(وزیر وقت امورخارجه) نیز حضور داشتند.

«مجید انصاری» نیز به عنوان یکی از اعضای ارشد مجمع روحانیون مبارز و معاون پارلمانی دولت اصلاحات در سال آخر ریاست جمهوری خاتمی، از حامیان حصر آیت الله منتظری بود. «علی یونسی» وزیر اطلاعات دولت اصلاحات نیز از دیگر حامیان حصر آیت الله منتظری در دولت اصلاحات بود که سخنان تندی نیز بعد از برداشته شدن حصر بیان کرد.

با توجه به اینکه همان دلایلی که برای ایجاد محدودیت و حصر آیت الله منتظری وجود داشت در حال حاضر نیز برای حصر و ایجاد محدودیت برای سران فتنه وجود دارد، بنابراین تلاش‌های اصلاح‌طلبان و مطالبات آن‌ها برای برداشته شدن حصر مسئله‌ای بی مورد و در تناقض با رفتارهای قبلی این طیف است. البته اصلاح طلبان به دفعات ثابت کرده‌اند کهید طولایی در تناقض گویی دارند.

قوچانی در ادامه مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«در سال ۷۶ اصلاح‌طلبان براین باور بودند که اگر آقای ناطق نوری به قدرت برسد کشور به جهنم تبدیل خواهد شد. این در حالی است که در واقعیت چنین چیزی نبود و ما باید این انتقاد را درباره خود بپذیریم».

ناطق نوری پیش از این گفته بود:

«در سال ۷۶ برخی گفتند این دنبال روش طالبان است و اگر بیاید پیاده‌روها را دیوار می‌کشد، در دانشگاه‌ها تفکیک جنسیتی به وجود خواهد آورد و از این قماش حرف‌ها! خب این نوع رفتارها محصول همان بی‌اخلاقی و بی‌ضابطه‌گی در رقابت بود و متاسفانه نتیجه آن را هم دیدیم که چه شد».

گفتنی است اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز همین روش را در پی گرفتند.

روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال جاری در جمع مردم همدان گفت: «اگر شما جوانان در خانه بنشینید، بدانید که در پیاده روهای ما هم دیوار خواهد کشید. شما آنها را نمی‌شناسید، من آنها را می‌شناسم. آن‌ها روزی در جلسه‌ای تصمیم گرفتند که در تهران و در پیاده رو دیوار بکشند. آن‌ها می‌خواستند پیاده رو زنانه و مردانه ایجاد کنند، همانطور که در محل کارشان بخشنامه تفکیک جنسیتی را ایجاد کردند».

این موضوع در سال ۸۴ نیز توسط اصلاح طلبان علیه احمدی‌نژاد و قالیباف مطرح شده بودبعد از اظهارات روحانی کلیپی از جلسه رهبر معظم انقلاب با مسئولان نظام در دوران اصلاحات منتشر  شد که رهبر انقلاب در آنجا از تغییر رفتار ۱۸۰ درجه‌ای برخی مسئولان دولت اصلاحات ابراز تعجب می‌کنند. ایشان در آن جلسه می‌فرمایند: «در دولت شما کسانی هستند که سال ۶۳ خواستند بین دختر و پسر دیوار بکشند بنده نگذاشتم، چطور ۱۸۰ درجه مواضعشان عوض می‌شود؟!».

قوچانی همچنین در این مصاحبه افزود: «بین وظایف آقای واعظی و دکتر جهانگیری هیچ تداخلی وجود ندارد و هر دو در حیطه اختیارات خود کار می‌کنند و تمام شایعات بی‌پایه و اساس است».

در حال حاضر، جنجال رسانه‌ای اصلاح طلبان در خصوص حضور کمرنگ جهانگیری در دولت تنها یک ترفند برای شانه خالی کردن از مسئولیت و فرار از پاسخگویی درباره کارنامه خالی دولت و دورخیز برای انتخابات ۱۴۰۰ است.

** مشکلات اقتصادی و رکود جدی است، اما کسانیکه میگویند پشیمانیم، جوگیر هستند!

«محمد علی ابطحی» در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:

«اگرچه مشکلات اقتصادی و رکود جدی است اما طبعاً جامعه در این مدت اندکِ پس از انتخابات، با پدیده مؤثر و مهمی روبه‌رو نشده و اتفاق جدید اقتصادی‌ای در زندگی‌اش حس نکرده است که منشأ این موج مخالفت با روحانی باشد».

عناوین اخبار روزنامه شرق در روز یکشنبه‌ ۲۶ آذر :

ابطحی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: «کمپین «ما پشیمانیم» که درباره رأی به آقای روحانی در فضای مجازی راه‌اندازی شده، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است. این پویش البته می‌تواند به‌عنوان یکی از جوگیری‌های رایج دنیای مجازی تلقی شود که درصد اعتماد به فضای مجازی را کاهش می‌دهد».

گفتنی است در روزهای گذشته نیز روزنامه اصلاح طلب اعتماد نوشته بود: «کسانی که می‌گویند پشیمان شده‌اند، بیش از آنکه بدذاتی یا ناتوانی رای‌گیرنده را اثبات کنند، کم‌اطلاعی و درک نادرست خود از سیاست را اثبات و اعلام کرده‌اند».

حمله اصلاح طلبان به منتقدان وضع موجود در حالی است که کارشناسان این طیف نیز درخصوص کم توجهی دولت به مسئله معیشت، گلایه کرده‌اند.

در روزهای گذشته «عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح طلب گفته بود: «روحانی با وجود اینکه شرایط مدیریت کشور نسبت به چهار سال قبل خیلی سخت‌تر شده است، تغییر چندانی نداشته است...به اعتقاد من مطالبه اصلی مردم در این دوره از ریاست‌جمهوری روحانی سامان‌دادن به وضعیت اقتصادی و معیشتی است اما چشم‌انداز روشنی برای آن وجود ندارد. هنوز برنامه اقتصادی دولت مشخص نیست».

حسین راغفر-کارشناس اقتصادی حامی دولت- نیز در واکنش به گزارش ۱۰۰ روزه روحانی گفته بود: «من به حدی از گزارش اقتصادی آقای روحانی عصبانی شدم که تلویزیون را خاموش کردم. شیوه بیان روحانی و گزارش او به مردم حکایت از این دارد که مسئولین هر روز با واقعیت‌های زندگی مردم فاصله می‌گیرند. این فاصله، فاصله زیادی شده است».

** افزایش بدهی‌ها، دولت بعدی را زمین‌گیر می‌کند

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:

«افزایش بدهی‌ها، دولت بعدی را زمینگیر می‌کند کما اینکه سیاست‌های دولت قبل منجر به افزایش بدهی دولت کنونی شد و این انتقال بحران تبدیل به یک رویه مألوف برای عبور از مشکلات اقتصادی دولت‌ها شده است».

عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز یکشنبه‌ ۲۶ آذر :

چندی پیش فرشاد مومنی-کارشناس اقتصادی حامی دولت- نسبت به جولان "لیبرال‌های مغرور و ناتوان" دوره سازندگی در اطراف روحانی هشدار داد و تصریح کرد که دولت مشغول آینده_فروشی در حوزه ایجاد تعهدات و بدهی‌های اقتصادی خارجی است.

توسل به شگرد همیشگی برای انداختن تقصیرها به گردن دولت قبل در حالی است که بدهی‌های دولت اسبق ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود اما این رقم در ۴ ساله دولت یازدهم بیش از ۳ برابر شده و به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که در نوع خود یک رکورد بی‌سابقه است و همزمان و بر اساس آمار، دولت یازدهم به اندازه پنج دولت قبل از خود، هزینه جاری داشته است!

** بیکاری به پاشنه آشیل دولت تبدیل شده، طرح کاج چه شد؟!

روزنامه همدلی در مطلبی با عنوان «چالش ۳ میلیون نفری؛ بیکاری پاشنه آشیل دولت» نوشت:

«حالا اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهوری که در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۹۶ در قامت یک مدافع تمام عیار دولت روحانی ظاهر شد و تا آخر هم رقبا را از میدان به در کرده است، اینک بیکاری را یک «ابرچالش» دانسته و ادعای کسانی را که می‌گویند از هر خانواده ۳ نفر بیکارند، رد می‌کند و می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود در هر یک از خانواده‌ها ۳ بیکار داریم این طور نیست، بلکه تعداد بیکاران ۳ میلیون نفر است که نوع آنها البته متفاوت از قبل است، بلکه امروز بیکاران ما دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند».

عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز یکشنبه‌ ۲۶ آذر :

گفتنی است «محمد باقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت در گردهمایی دانشجویان و جوانان حزب اعتدال و توسعه گفته بود: «در بودجه سال آینده پیش بینی ۹۸۰ هزار فرصت جدید شغلی را کرده‌ایم زیرا در هر خانه‌ای که می‌روید حداقل سه بیکار تحصیل کرده وجود دارد».

روحانی-۷ اردیبهشت ۹۶- در پایان ضبط برنامه انتخاباتی خود در استودیوی سیما در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره جزئیات و اولویت‌های برنامه صد روزه‌اش پس از انتخاب شدن، گفت: «نخستین برنامه‌ای که در صد روز انجام خواهد شد و نهایی خواهیم کرد، برنامه‌ای تحت عنوان کارورزی است که مخفف آن کاج است».

روزنامه شرق- ۱۵ آبان ۹۶- در گزارشی نوشته بود: «۲۶ شهریورماه بود که اجرای دو برنامه ملی ایجاداشتغال در مراسمی رسماً کلید خورد و یک تفاهم‌نامه میان سازمان برنامه‌وبودجه، بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور محمدباقر نوبخت، علی ربیعی و ولی‌اله سیف به امضا رسید؛ در این مراسم محمدباقر نوبخت، رئیس‌سازمان برنامه‌و بودجه از واریز صد میلیارد تومان از منابع ۵۰۰ میلیاردی اجرای برنامه‌اشتغال فراگیر به عنوان مرحله اول برای اجرای طرح کارورزی در شب پیش از آن (۲۵ شهریور) به حساب وزارت کار خبر داد. هرچند در مراسم رونمایی از بسته‌اشتغال روستایی، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد صد میلیارد برای اجرای بسته‌اشتغال فراگیر اختصاص یافته است اما تا امروز ریالی از این مبلغ به وزارت کار پرداخت نشده است».

در حالی روحانی وعده داده بود که با طرح «کاج» بحران بیکاری جوانان را حل می‌کند که ۴ طرح قبلی وی برای‌اشتغالزایی از جمله «تکاپو» و «حرکت» با شکست مواجه شد. کارشناسان تصریح کردند که طرح کاج هم در ادامه دیگر طرح‌های اشتغالزایی دولت روحانی است که طی این سالها توفیقی نداشته و صرفاً در ایام انتخابات برای جلب آرای مردم مطرح شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    31 7
    ماهیت اصلاح طلبا رو باید بیشتر بازگو کنید؛ این ها باید رسوا بشوند
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    12 4
    سران فتنه باید اعدام بشن
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    14 7
    اصلاحات،مصداق اتّم نفاق سیاسی است
  • استاد دانشگاه IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    4 6
    من که چیزی نفهمیدم
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    14 4
    اصلاح طلبان استاد تمام تناقض گویی هستند
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    5 17
    خطاب به مشرقیان عزیز .سایت رو که باز میکنی بیشتر مطالب علیه دولت ودر انتقاد از اصلاح طلبان هست وبس .حال سوال اینجاست چرا هیچ راهکاری ارایه نمیشه .اگر دولتیان اشتباه میکنند راهکار اصولگرایان برای اداره کشور چیه ؟مگر این نیست که وزن اصولگرایان تو مجلس بیشتر هست خواب بودجه کشور رو تصویب کنند.اگر برجام بد بوده وهست الان باید برای مقابله با ترامپ چه کنیم ؟اگردولت کارخوبی هم کرد مامنتشر کنیم .ناامید کردن مردم بازی توزمین بی بی سی وامریکا هست.
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    10 1
    مرگ بر منافق
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    15 5
    سران فتنه به دلیل خیانت بزرگی که مرتکب شدند باید به اشد مجازات برسند
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    24 3
    سلبریتی ها فقط به فکر منافع خودشون هستند.از بالا به پایین به مردم نگاه میکنن
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    23 8
    مردم مسلمان و همیشه در صحنه ایران دقت کنید توی دام و فتنه افساد طلبان نیفتید چون جان این ها و وجود سیاسی شان به فتنه وابسته است و می خواهند یک فتنه اقتصادی مشابه فتنه سال 1391 را فراهم کنند اگر پیروز شوند کمر اقتصاد و مردم را شکسته اند و کدخدا برایشان یک لبخند بی ارزش می زند و اگر پیروز نشوند خود را از این فتنه 5 ساله عقب انداختن کشور مبرا می خواهند جلوه دهند تا بلکه با پول های چپاول کرده در این سال ها توسط بعضی افراد وزین سیاسی بتوانند دوباره در سال 1400 در اریکه قدرت بنشینند پس حواسمان باشد به هیچ وجه نه به فتنه های اینان گوش دهیم و نه به بازار ارز و دیگر بازارها وارد شویم تا مبادا فتنه اقتصادی سال 1391 در خصوص بی ارزش شدن پول ملی دوباره تکرار شده و نفرین مردم مظلوم دنبال سرمان باشداگر فتنه سال 1391 اتفاق نمی افتاد با حقوق 2 میلیون تومانی با نصفش الآن می توانستیم یک شب در بهترین شهرهای اروپایی گشت و گذار کنیم ولی این لعنتی ها با کمک بعضی نمایندگان وقت تا این حد کمر مردم را در باب اقتصاد سکشتند ولی کدخدا در برجام کوچکترین محلی به آنها نکرد مرگ بر رهروان بنیاد سروس . یا علی (ع)به جان رهبر عزیزمان اهمیتی به این افراد بی اهمیت ندهید تا کشور و فرزندانمان در امان باشند انشاالله دعا کنید تا فتنه ها نقش بر آب شوند و فتنه گران بی مقدار رو سیاه تر از قبل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس