تذکر ظریف به خانم دیپلمات انگلیسی

سئوال اینجاست که انگلیسی‌ها که به رعایت آداب دیپلماتیک خود را شهره می دانند، چرا ابتدایی‌ترین شئون دیپلماتیک را رعایت نکردند؟

سرویس سیاست مشرق- امیر حمزه‌نژاد:  برای چندمین بار است که یکی از مسئولان خصوصا بانوان اروپایی آداب فرهنگی و دیپلماتیک کشورمان را رعایت نمی‌کند و با سر و شکلی نامرسوم به دیدار مقامات کشورمان می‌آیند. موضوع دیدار هیئت دیپلماتیک انگلیس که در صدر آن بوریس جانسون، وزیر خارجه این کشور به تهران آمد و با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به گفتگو نشست یکی از این موارد قابل تامل است.

در موارد دیگر مقاماتی که آداب فرهنگی و دیپلماتیک کشورمان را زیر پا می‌گذاشتند از جمله مقامات غیر دیپلماتیک مانند نمایندگان مجلس بودند اما این بار یک خانم دیپلمات آنهم از نوع انگلیسی‌اش با وجود تذکر وزیر خارجه کشورمان حجاب خود را در خاک ایران و در مقابل تیم دیپلماتیک ایرانی رعایت نکرد.

ماجرا از این قرار است که وزیر امورخارجه کشورمان، وقتی خانم دیپلمات را دید با خنده به او تذکر حجاب داد و این خانم در ابتدا نشان داد که به تذکر ظریف پاسخ مثبت داده است اما بعدا با بی اعتنایی دوباره به همان سرو وضع در این جلسه حضور یافت.

سئوال اینجاست که انگلیسی‌ها که به رعایت آداب دیپلماتیک خود را شهره می دانند، چرا ابتدایی ترین شئون دیپلماتیک را رعایت نکردند؟

این در شرایطی است که وزیر خارجه و دیپلمات‌های ایرانی نمایندگان مردم ایران به شمار می‌روند و درواقع رعایت فرهنگ در مقابل نمایندگان ایران نشانه احترام به فرهنگ ایرانی است.

اینکه یک دیپلمات انگلیسی به تذکر یک مقام عالی رتبه ایرانی بی‌اعتنایی می‌کند و در طول جلسه نیز درحالی که درباره حجاب خود تذکر گرفته باز به همان حالت قبل و با بی‌اعتنایی حضور می‌یابد به نظر می‌رسد پیام مناسبی برای مناسبات دو کشور نیست. در حالی که مقامات انگلیسی نشان می‌دهند که به فرهنگ و دیپلماسی ایرانی احترام قائل نیستند چطور می‌توان با آنان در خصوص مناسبات دیگر خوش‌بین بود. آنهم در شرایطی که گفته می‌شود در روابط دیپلماتیک کوچکترین رفتار طرفین مورد دقت قرار گرفته و معنای خاصی را مخابره می‌کند.

به عنوان نمونه در خصوص غذا خوردن گفته می‌شود در عرصه دیپلماسی بین المللی هیئت میزبان قبل از مذاکره مهمان را به ناهار و شام کاری دعوت می کند و از نحوه غذا خوردن او نتیجه می‌گیرد که با چه تاکتیکی باید مذاکره کند. دسته فنجان را باید به همان سمت که بالا می بریم، پایین بگذاریم. یکی از آداب غذا خوردن در مراودات اجتماعی این است که وقتی کسی بر سر میز غذا مورد خطاب قرار می گیرد باید دست از خوردن بکشد و به حرف های او گوش کند.

مردان نباید کت شان را دربیاورند. هیچ کس نباید با تلفن همراه مشغول مکالمه باشد. هیچ کس نباید مشغول خواندن کتاب و روزنامه شود. مردان نباید تلفن و دیگر ملزومات خود را روی میز بگذارند یا اینکه زنان کیف خود را از دسته صندلی آویزان کنند. کسی نباید مشغول آرایش شود یا موهای خود را شانه کند.

این‌ها موارد دیپلماتیک و آدابی است که خود غربی‌ها در کتاب‌های مختلف این حوزه به رشته تحریر در آورده‌اند و از این رو به نظر می‌رسد باید سئوالی که پیش‌تر مطرح شد را دوباره پرسید چرا این خانم با بی‌اعتنایی از کنار آداب و رسوم دیپلماتیک و فرهنگی ایرانی رد شد و در طور جلسه این حس بی‌اعتنایی را با عدم رعایت این آداب منتقل کرد و در آخر در این جلسه که بی‌اعتمادی و بی‌اعتنایی با این حرکت نشان داده می‌شود، چه چیزی عاید دو طرف شده است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 53
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    107 8
    انگلیس است دیگر روباه پیر
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      انگلیس همیشه انگلیس است ولی زمانی جرات می کند که به آداب و رسوم ایرانی و اسلامی ما توهین کند که روحیه سازشکاری مسئولین ما را می‌بیند مسئول این حقارت آن آقایی است که می خواست عزت را به جمهوری اسلامی و پاسپورت ایرانی برگرداند
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      31 33
      از دولت تسلیم و تعظیم انتظار بیشتری نداریم.
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    بالاخره مهمان هستند و به شرایط ما عادت ندارند
    • امیر حمزه IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      70 4
      مشکل همینه دیپلمات‌ها مهمان نیستند کسانی هستند که بایستی به آداب و رسوم واقف باشند وا حترام بگذارند مانند یک فروشنده دوره گرد که باید حتما آداب و رسوم محلات رو بدونه تا بتونه کالای خودش را بفروشه. بی‌اعتنایی به آداب و رسوم توسط دیپلمات‌ها خودش معنای خاصی متبادر می‌کند. تحقیر و دست پایین گرفتن طرف مقابل یکی از این مفاهیم است.
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    نباید بهش اجازه حضور در جلسه رو می دادن
  • ش IT ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    77 7
    مشکل خانومه فقط نبود، مشکل اينه هر ديداري در اين مدت انجام شده به عمد خيلي از موارد ساده در نظر گرفته نميشه
  • ارمان IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    37 79
    البته به برخی از رسانه ها این انتقاد را داریم چرا وقتی روسری مهماندار پوتین سرش نبود و سر برهنه بود انتقادها را انجام ندادید که امروز شاهد این اتفاق نباشیم
    • ایرانی IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      حرف شما تا حدودی درست است؛ ولی باید فرق بین یک مهماندار هواپیما (در پلکان هواپیما) و یک دیپلمات (در جلسه رسمی وزارت خارجه) را شناخت، که قطعا قابل مقایسه نیستند!
    • مهدی IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      7 12
      به "ایرانی": دوست عزیز اگه قرار به رعایت قانون باشه همه یکسانند و مهماندار و خانم دیپلمات فرقی نمیکنه و اگه قراره چشمپوشی بشه هر دو بازهم یکسانند . در عمل به قانون بدون هیچ ملاحظه ای کوشا باشیم
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    74 4
    ما از سر تحلیل چندین ساله و تکرارها و تکرارها می گیم این حرکات عمدی و برنامه ریزی شدس فقطم مربوط به عالم سیاست نیست مثلا چند روز پیش در امریکا ، قهرمان ما 7 8 بار گفت مسلمان هستم باز زن آمریکایی اصرار داشت دست دهد این غربی های بافرهنگ !!! دموکرات !!! آزاداندیش !!! و شیک هنوز نمی فهمند باید به افکار و عقاید و ادیان و قوانین کشور میزبان احترام گذاشت
  • حسین PL ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    70 5
    اوج تلاش بی بی سی هست که حجاب را در ایران بی اهمیت و زشت نشان بدن اونوقت فکر میکنید کار این فرد و دیگر زنان مسئول اروپایی که میان به قانون حجاب در ساختمانهای دولتی و جلوی چشم بالاترین مسئولین دولتی بی احترامی میکنن اتفاقی هست ؟ اگر این جاسوسه زاغری را آزاد کنند منتظر سیل جاسوسهای MI6 باشید.
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    61 3
    اینکه بوریس جانسون با یک زونکن قرمز (نشانه خشم و عصبانیت مثل کراوات قرمز ترامپ )و داخلش برگهایی مثلا موضوعات قابل تذکر به ایران ، پا به وزارت خارجه گذاشته خودش از بلند پروازی وقلدرمعابی اون ها حکایت داره
  • US ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    66 11
    از بس این دولت شاهکار از خودش نشون، داد، که با رفتار اینچنین، میخوان بگن که ما هر چه بخواهیم حتی در خاک خودتان خواهیم کرد و شما هیچ غلطی بجز لبخند زدن نخواهد توانست کرد. و البته، ما همچنان دیپلماتهای شما رو ممنوع الورود و یا انگشت نگاری خواهیم کرد. ننگ بر دستگاه دیپلماسی کشور
  • تلنگر AU ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    58 8
    اوون تصویر دور میز از همه توهین آمیزتر است که رو در رو این گستاخی را می کند! در خانه تو هیچ احترامی برای قوانین ابتدائی دیپلماتیک قائل نیست چه برسد به مسائل کلان! خوب شما از این متجاوز فتنه گر, جاسوس پرور و دشمن قسم خورده کشورمان چه می خواهید دریافت کنید؟ اینها عادت به طلبکاری دارند و تا گلیم را از زیر پایتان نکشند, دست بردار نخواهند بود چون ما در تاریخ این روابط لجن بار همیشه خود را بدهکار حس فرمودیم و این در حالیست که هیچ منفعت پایداری در این روابط به منافع ملی ما اضافه نشده!
  • IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    56 4
    دولت خبیث انگلیس
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    61 15
    این هم از برکات دیپلماسی التماس و لبخند. دو تابعیتی‌ها!خدایا این کشور را خودت حفظ کن به اینگونه مسئولین امیدی نیست.
  • ایرانی IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    73 10
    یاد سخنان کسی افتادم که در دوران انتخابات ریاست جمهوری96، به سایر رقبای انتخاباتی اش می گفت شما بلد نیستید با سایر کشورها مذاکره نمائید! بله کسانی که ادعای بلد بودن می کردند، همه دارایی ها و توانمندی ها را که دادند، به کنار! ارزش های دینی و ملی را هم به پای طرف خارجی، قربانی کردند!؟!؟ حتماً فردا هم جاسوسان انگلیسی را آزاد می کنند!
  • بهمن IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    7 10
    شاید می خواسته در عکس ها زیباتر نشان بدهد!!!!
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    72 4
    انگلیسی ها کی مراعات فرهنگ مارا کرده اند؟!!!!!
    • علي ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      4 3
      فكر وتعقل ومنطق هم خوبه ! اصولا بايستي مسوولين ايران هم تو خارج فرهنك اونا رو رعايت كنن ! سه تيغ كنن و كراوات استفاده كنن ولباس شاد استفاده كنن !!!
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      20 2
      هیچ وقت
    • M.sh IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      4 0
      به 《علی》: ما کشورمون یک کشور مسلمان هست پس باید رعایت بشه. ما میریم کشورهای دیگه بازهم باید پیرو امر خدا باشیم نه پیرو شیاطین! چون قوانین کشور ما انجام دستورات الهی هست و اگر انجام نشود قبح شکنی میشه پس باید رعایت کنند.
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    13 3
    انگار روتختی ی یا روفرشی هتل را برداشته هول هولکی سرش کرده واومده دیدار
  • هاتف IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    26 4
    چون واااااااااا دادیم/ پرروتر شدن.
  • محمد IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    17 3
    همانطور كه ظهور ديوانه اي چون ترامپ استيصال ديپلماسي آمريكا ودر واقع اسراييل پنهان شده در نقاب آمريكاست. امروز هوشياري صد چنداني براي رويكردهاي آتي انگليس بايد داشت بويژه شيعه تراشي در انگليس كه آخرين توطئه وترفند غرب براي رويارويي با پيام مديريت جهان اسلام در دستان قدرتمند شيعيان است. سالها پيش با تسهيل در ترويج اسلام در انگليس اين قدرت طراح وموذي به غرب پيام والگو داد كه بايد با بلندگوي اسلام قدرت جهاني اسلام را مديريت ومنحرف كرد وامروز با تسهيل وترويج شيعه در انگلستان بدنبال تكميل آخرين حلقه توطئه انحراف در جهان اسلام است.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    21 3
    لعنت بر انگلیس خبیث خدایا خودت انتقام ما را از این انگلیس خبیث بگیر همان طور که این انتقام را از عاد وثمود گرفتی الهی آمین
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    24 6
    اگه یکبار جلوی این مهمان ها گرفته شود یاد می گیرند به قانون کشورها احترام بگذاند
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    13 3
    انگلیس در ایران جیره خوار زیاد دارد
  • داود IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    3 10
    اگه در خصوص جاسوس وجاسوسی اومدن تکلیف حاج احمد متوسلیان و.... چه میشه !!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    2 6
    انگلیس می داند دارد چکار می کند درواقع ما در ایران دو نوع حجاب داریم یکی حجاب رسمی واداری ویکی حجاب غیر رسمی این دیپلمات دارد به حجاب نوع دوم اشاره می کند وابراز همبستگی با این طیف از مردم ایران می کند
  • جاسم IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    10 6
    وزارت خارجه از هول هلیم افتاده تو دیگ -فکرمیکند اتگلیس آمد و برجام یک روزه حل میشود
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    18 7
    اصلاح طلبان تهوع آور
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    2 0
    نیش عقرب نه از ره کین است بلکه اولین عادتش این است! اگر غیر از این بود جای تعجب داشت! انگلیسیا معروفن به این
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    خداوند برای مومنین هیچگاه ذلت وسلطه کفار را نخواسته است ولی دولت تدبیر و امید خودش را حقیر وخوار دربرابر دشمن میکنند
  • زهره ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    0 0
    لازم است میهمان به منظور احترام به میزبان آداب و رسوم جاری آن جامعه را رعایت نماید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس