کد خبر 807137
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴
اسرائیل

بسیاری از تحلیلگران صهیونیستی معتقدند که خطرات ناشی از گسست مردم شناختی جامعه صهیونیستی فراتر از تهدیدات خارجی است که این رژیم را تهدید می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز مطالعاتی باحث، رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس خود براساس لیبرالیسم مردم‌شناختی نادری روی کار آمد. صدها هزار نفر از یهودیان از نقاط مختلف دنیا با فرهنگ‌ها و ریشه‌های مختلف در حالی به سمت سرزمین‌های اشغالی حرکت کردند که هیچ نقطه اشتراکی غیر از دین با یکدیگر نداشتند.

جامعه موجود در داخل فلسطین اشغالی حتی شامل نژادها و هواداران ادیان مختلف یهودیت نیز بود و همین موضوع تعدد و تنوع مردم‌شناختی و دینی در داخل سرزمین های اشغالی را افزایش داد.

شکاف موجود در این راستا به صورت افقی و عمودی تا سطح تنش آفرینی حرکت کرد و گروه‌های مختلفی از یهودیان شامل سفاردیم و مزراحیم واشکنازی از یهودیان شرقی و یهودیان غربی را تشکیل داد.


فرماندهان ارتش همچنین ادعا می‌کنند که حزب الله در تمامی زمان‌ها به دنبال جمع‌آوری سلاح‌های دوربرد است که می‌تواند مراکز مسکونی بزرگ اسرائیل را هدف قرار دهد. اما با وجود این هشدارها، اندکی نیز در زمینه تقویت پناهگاه‌ها هزینه نمی‌شود. علاوه بر اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آستانه تصمیم به حمله نظامی ، اعلام حالت فوق‌العاده را رد کرد و تشکیل جلسه اضطراری وزارتی برای بررسی اوضاع شهروندان نداد. نتیجه این بود که افکار عمومی رژیم صهیونیستی احساس می‌کنند که سرکردگان این رژیم ، آنها را رها کرده‌اند.

هاآرتص در ادامه تأکید می‌کند که ساکنانی که هزینه‌های گران این جنگ را پرداخت می‌کنند به دو بخش تقسیم می‌شود، افرادی که قشر بسیار ضعیف هستند و بدون حمایت و در شرایط غیرانسانی به سر می برند و کسانی که خود را به مرکز سرزمین‌های اشغالی می‌رسانند و مجبور می‌شوند با هزینه های خود، برای خود کاری کنند. البته اگر شرایط فوق‌العاده در زمان مناسب اعلام می شد، امکان داشت شرایط خانواده های مهاجرت کرده مدیریت شده و به نیازهای آنها پاسخ داده شود.

در همین رابطه رسانه‌های رژیم صهیونیستی کلیپی صوتی منسوب به هارتسی هالوی رئیس اسبق شعبه اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی منتشر کردند که در آن به انتقاد از اوضاع داخلی پرداخته و می‌گوید: اختلاف‌های اجتماعی و طبقاتی در جامعه اسرائیل حتی نسبت به "تروریسم اسلامی" ، خطرناک‌ترین موضوع برای امنیت داخلی اسرائیل است. برخی منابع اعلام می‌کنند که این گفت‌وگو مربوط به دیدار هالوی با پدر یکی از کشته‌شدگان ارتش رژیم صهیونیستی در یکی از عملیات‌های نظامی است. در جریان این دیدار هالوی به صورت شخصی از موضوعات متعددی صحبت کرد ، اما این موضوع در سطح رسمی مطرح نشده است.

یکی از مسائل مطرح در این زمینه فروپاشی سازمان دموکراتیک در سرزمین‌های اشغالی، گسترش فساد و شکاف طبقاتی و اجتماعی در جامعه صهیونیستی است. وی در این دیدار تأکید کرد که بسیار مشکل است که بدانیم جامعه اسرائیل در شرایط اجتماعی کنونی به کدام سمت سوق پیدا می‌کند. هالوی نسبت به اوضاع اجتماعی موجود در سرزمین‌های اشغالی و میزان فروپاشی موجود در جامعه صهیونیستی و کشمکش‌های کنونی ابراز نگرانی شدید کرده و گفت که بیش از آنچه که نگران عملیات هایی باشد که اسرائیل آنها را تروریستی می خواند، نگران این مسایل است.

بنابر اعلام نسخه عبری‌ زبان روزنامه صهیونیستی هاآرتص ، وی در این دیدار تأکید کرده که میزان هم‌گرایی اسرائیلی‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است. این اظهارات نقض مسایلی است که در داخل این سرویس ها به صورت علنی مطرح است و رئیس اطلاعات در بسیاری از موارد به این مسایل نمی پردازد تا میزان تناقض های موجود در سطح سیاسی را فاش نکند. به همین علت بود که درز این اطلاعات هیاهوی گسترده‌ای را در جامعه صهیونیستی به دنبال داشت و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ائتلاف راست‌گرای وی را در یک بحران قرار داد.

رژیم صهیونیستی رژیمی با فرهنگ‌ها و نژادهای متفاوت در منطقه است که بافت اجتماعی آن به گونه‌ای نیست که بتوان آن را یک ملت توصیف کرد. این رژیم شامل نمونه‌هایی کوچک از جوامع و ملت‌های مختلف در گوشه و کنار جهان است که با رویکرد تجاوز و تعصب دینی نسبت به ادیان دیگر دور هم جمع شده‌اند. این رژیم تاریخ محدودی در مقابله با تاریخ گسترده ملت‌های منطقه داشته و روند توفانی و خونباری نسبت به مناطق دیگر دارند. عناصر این رژیم رویکردهای واپس‌گرا و عقب مانده زمانی و مکانی و عملکردی شورشی نسبت به انسانیت معاصر و نظم بین‌الملل و قوانین و مقررات جهانی از خود نشان می‌دهند.

چنین شرایطی فرصت زیادی برای موفقیت نظام سیاسی و مهار اختلافات داخلی طولانی مدت را فراهم نمی‌کند، به این ترتیب باید گفت که موفقیت طی شش دهه گذشته در این عرصه نیز طولانی بوده است. به این ترتیب می‌توان گفت ساختار اجتماعی رژیم صهیونیستی دیر یا زود به در صورت پیشروی و موفقیت عوامل خارجی متخاصم با این رژیم و تأثیرگذاری آن بر امنیت داخلی و شخصی مهاجران صهیونیست در آستانه انفجار قرار خواهد گرفت. این موارد علاوه بر تمایز اجتماعی و تصمیم‌گیری سیاسی جامعه عربی در داخل رژیم صهیونیستی است.

بنابر آنچه که گفته شد جبهه داخلی اسرائیل پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی بوده و شکاف‌ها و تناقض‌ها و درگیری‌ها و نقاط ضعف متعددی دارد ، به گونه‌ای که جامعه صهیونیستی نمی‌تواند در مورد ارزش‌های معاصر صهیونیسم و برنامه‌های سیاسی مطلوب آن به اجماع برسد و این جامعه در حال فروپاشی و اضمحلال بوده و عمق شکاف‌ها و چالش‌ها در میان مجموعه های آن در حال افزایش است.

مهم‌ترین این شکاف‌ها را می‌توان افزایش شکاف میان یهودیان و عرب‌ها دانست. یهودیان، عرب‌های سرزمین‌های اشغالی را غده سرطانی توصیف می‌کنند و می گویند افکار عمومی عربی هوادار کابینه رژیم صهیونیستی نیستند. این در حالی است که عرب‌ها خواستار تغییر در ماهیت دولت کنونی از نژادپرستی یهودی به سمت دولتی برای تمامی شهروندان است. این را مقامات رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین مطرح کرده اند. عوامل دیگری نیز در رابطه با شکاف اجتماعی و اقتصادی میان یهودیان و عرب‌ها وجود دارد.

جبهه داخلی و خطر مقاومت اسلامی
یسرائیل کاتس وزیر اطلاعات و انرژی اتمی رژیم صهیونیستی به افکار عمومی این رژیم اطمینان داده است که حزب‌الله با تمامی توانمندی‌ها و امکانات خود نمی‌تواند تهدیدی موجودیتی برای اسرائیل باشد، به این معنا که نمی‌تواند آن را از صفحه وجود محو کند. با این وجود کاتس اذعان کرد که این حزب می‌تواند خسارت‌های گسترده‌ای به جبهه داخلی اسرائیل و زیرساخت‌های ملی و فرودگاه‌ها و تأسیسات و منابع انرژی این رژیم وارد کند.

اظهارات این وزیر صهیونیستی در سومین روز از کنفرانس شانزدهم هرتصلیا انجام شد که پیام‌های تهدیدی نیز نسبت به لبنان داشت. اظهارات کاتس اما واضح‌تر از اظهارات دیگر مقامات صهیونیستی بود. وی اشاره کرد که رژیم صهیونیستی در نتیجه توانمندی‌های نظامی حزب‌الله مجبور است فعالیت‌های خود را با قدرت زیاد ضد لبنان به کار گیرد تا جلوی ورود در جنگ فرسایشی را بگیرد. رژیم صهیونیستی تلاش دارد مدت جنگ و خسارت‌های وارده به جبهه داخلی خود را کوتاه کند.

کاتس بعد از تشریح جنگ آینده و خطرات آن، بروز درگیری فراگیر جدید با حزب‌الله را با وجود گذشت بیش از 10 سال از جنگ جولای 2006 بعید دانست ، اما در عین حال تأکید کرد که امکان وقوع این جنگ در نتیجه یک حادثه موضعی و بدون تمایل دو طرف دور از دسترس نیست.

عاموس گلعاد رئیس هیئت سیاسی امنیتی وزارت امنیت رژیم صهیونیستی نیز با سخنرانی در همین کنفرانس بر روند افزایش امکانات نظامی حزب‌الله و توسعه توانمندی‌های موشکی این حزب تأکید کرده و گفت که ایرانی‌ها به تجهیز حزب‌الله به سلاح‌های مدرن ادامه می دهند و علاوه بر تولید سلاح برای خود، سلاح های این ویژه حزب الله را نیز توسعه می بخشند.

وی افزود: حزب‌الله در حال حاضر در حوزه لبنان بیش از 100 هزار موشک دارد که به سمت جبهه داخلی اسرائیل نشانه رفته و آنها این موشک ها را نقطه ضعف ما می‌دانند. این یک تهدید اساسی است که ارتش اسرائیل باید آمادگی و استعداد لازم برای مقابله با آن را بعلاوه اطلاعات ویژه پیدا کند.

گلعاد تأکید کرد که آرامش کنونی در مرزهای لبنان آرامشی فریبنده است، حتی اگر 15 سال طول بکشد. انگیزه‌های ایران برای تجهیز حزب‌الله بسیار بالا است و آنها با وجود مشغول شدن به درگیری‌های کنونی در سوریه با تمامی امکانات و پتانسیل خود به این کار ادامه می‌دهند. گلعاد تاکید کرد که ایران بزرگ‌ترین تهدید برای اسرائیل است.

موشه یعلون وزیر سابق امنیت رژیم صهیونیستی دیگر شخصیت این رژیم بود که از تریبون هرتصلیا به جنگ آینده در مقابله با حزب‌الله و جنگ با جنبش حماس در نوار غزه اشاره و آن را جنگی سخت دانست که قربانیان زیادی از اسرائیل در جبهه داخلی این رژیم و جبهه مقدم از نیروهای ارتش اسرائیل می‌گیرند، چرا که هر دوی این جریان‌ها توانمندی‌های نظامی و توان عملیاتی خود را گسترش داده‌اند.

اسحاق هرتسوگ رئیس جریان معارض در کنیست رژیم صهیونیستی و رئیس حزب اردوگاه صهیونیستی به سرکردگان این رژیم هشدار می‌دهد که نسبت به اظهارات تلویحی در رابطه با جنگ آینده هوشیار باشند. وی تأکید کرد که مواضع مطرح شده از سوی مسئولان کابینه در رابطه با جنگ آینده ناشی از سخیف دانستن آن است، اما جنگ یک بازی نیست و کسانی که چنین مسئولیت‌هایی دارند ، نمی‌توانند این‌گونه با آرامش رفتار کرده و تصمیمات حساب‌نشده بگیرند. کلمات گاهی اوقات به اشتباه باعث بروز جنگ بزرگی می‌شود که ما نیازی به آن نداریم.

هر روز بیشتر از گذشته مسئولان رسمی دستگاه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی تأکید دارند که نظریه تعیین تکلیف سریع جنگ از سوی رژیم صهیونیستی به سر آمده است. این نظریه را دیوید بن گوریون مؤسس رژیم صهیونیستی مطرح کرده و گفته اسرائیل باید جنگ‌های انجام شده ضد عربها را به سرعت و بدون اینکه به عمق اسرائیل منتقل شود ، پایان بخشد. این موضوع در شرایط کنونی کارساز نیست. مسئولان تل آویو اذعان دارند که حزب‌الله لبنان اولین گروهی بود که این دیدگاه مبارزاتی را به چالش کشید. این اتفاق در جنگ دوم لبنان رخ داد، هنگامی که موشک‌های حزب‌الله شمال سرزمین‌های اشغالی و حیفا و حتی پس از آن را هدف قرار داد و باعث طولانی شدن زمان جنگ شد. کار به جایی رسید که این رژیم صهیونیستی بود که خواستار صدور قطعنامه‌ای بین المللی برای توقف جنگ مذکور شد.

یائیر لاپید وزیر سابق امور مالی رژیم صهیونیستی و رهبر حزب یش عاتید که یکی از کاندیداهای احتمالی برای جایگزینی بنیامین نتانیاهو در صورت متهم شدن وی در پرونده‌های فساد است، اخیراً تلاش کرده در عرصه‌های امنیتی نیز ورود پیدا کند. این در حالی بود که تنها سابقه نظامی و خدمت در روزنامه ارتش اسرائیل است. این موضوع را عاموس هارئیل تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه صهیونیستی هاآرتص مطرح کرده است. لاپید در همین راستا در کنفرانس چالش‌ها و تهدیدات سیاسی و امنیتی فراروی اسرائیل که مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل‌آویو برگزار می‌کند ، شرکت کرده و در آن به ایراد سخنرانی پرداخت. او در سخنرانی خود تأکید کرد که به اصطلاح یکسره کردن سرنوشت جنگ اعتقادی ندارد و این موضوع یکی از عوامل سه‌گانه‌ای است که بن گوریون در سال‌های دهه 50 قرن گذشته میلادی در کنار بازدارندگی و هشدار زودهنگام مطرح کرد. وی تأکید کرد که یکسره کردن سرنوشت جنگ از سوی ارتش اسرائیل در شرایط کنونی و به ویژه در درگیری‌های آینده با حزب‌الله و جنبش حماس مطرح نیست.

این مقام سابق صهیونیست گفت که در قبال کنار رفتن تهدید موجودیتی ضد اسرائیل ، این رژیم با مرزهای طولانی و موجی از تهدیدات تروریستی و فروپاشی تعدادی از کشورهای عربی مواجه است که باعث خلع مشروعیت از رژیم صهیونیستی و انزوای بین‌المللی آن می شود.

یفتاح شابیر یکی دیگر از شخصیت‌های صهیونیستی و افسر سابق نیروی هوایی اسرائیل و پژوهشگر برجسته آکادمی مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رئیس برنامه و بودجه نظامی در خاورمیانه در پژوهش جدیدی که آکادمی مذکور آن را منتشر کرده، تأکید دارد که حزب الله از بهترین ارتش‌های خاورمیانه و خطرناک‌ترین تهدید برای اسرائیل است.

یفتاح تأکید می‌کند که حزب‌الله به صورت کلی موفق شده اسرار نظامی خود را به خوبی حفظ کند و به ماهیت محرمانه فعالیت‌های خود ادامه دهد. چیزهایی که در رابطه با این حزب به عنوان یک ارتش وجود دارد، بسیار اندک است. با وجود همین اطلاعات اندکی که در رابطه با حزب الله منتشر شده، می‌توان گفت این حزب از بهترین ارتش‌های خاورمیانه است.

وی سخنان خود را این‌گونه ادامه داد که مقاومت حزب الله، یک ارتش منظم آموزش دیده و مجهز است که از عبرت های جنگ با اسرائیل دست گرفته و خود را به ‌صورت هوشمندانه‌ای ساخته است. این حزب توان تجهیزات پیشرفته و نیروی انسانی آموزش دیده و با انگیزه و دارای رویکرد اعتقادی متمایزی در اختیار دارد. یک مقام نظامی صهیونیست به مشارکت حزب‌الله در جنگ سوریه در کنار ارتش این کشور و سپاه قدس ایران اشاره و تأکید کرد که حضور در این جنگ و مبارزه در کنار ارتش روسیه ، تجهیزات و تجربه مبارزاتی را برای این حزب به دنبال داشت که تاکنون کسب نکرده بود.

شابیر تأکید می‌کند که تمامی این موارد حزب‌الله را به شدیدترین تهدید فراروی ارتش اسرائیل و کابینه این رژیم تبدیل می کند. این تحلیلگر صهیونیست می‌افزاید که چه بسا توان نظامی حزب‌الله بزرگ‌ترین قدرت نباشد که اسرائیل را تهدید می‌کند ، اما حزب‌الله سازمان‌یافته‌ترین و آموزش دیده ترین قدرت نظامی در این راستا است.

این تحلیلگر صهیونیستی می‌افزاید که مبارزه حزب‌الله در سوریه سهم زیادی در افزایش قدرت و در اختیار گرفتن سامانه‌های تسلیحاتی داشت که پیش ‌از این در اختیار این حزب نبود. از جمله این تجهیزات می توان به تانک ها و تجهیزات دفاع هوایی اشاره کرد. این حزب همچنین تجربه بالا و بی‌سابقه‌ای در راه‌اندازی این سامانه‌ها به دست آورده است. علاوه بر تمام این‌ها حزب‌الله تجربه بالایی در مدیریت درگیری‌ها به دست آورده و چیزهای زیادی از ارتش‌های حرفه‌ای یاد گرفته است. این تحلیلگر صهیونیست بنا بر تمام آنچه که گفته شد ، اذعان کرد که حزب‌الله لبنان امروز خطرناک‌ترین تهدید نظامی ضد رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

در زمینه مسائل مربوط به تقویت عناصر قدرت در محور مقاومت و انگیزه‌های آن مسائل اساسی وجود دارد که به تجاوزهای دشمن صهیونیستی و نفرت روزافزون افکار عمومی عربی و اسلامی از اسرائیل در پی یهودی سازی قدس و شهرک سازی صهیونیستی مربوط می‌شود. این موضوع همبستگی و حمایت از رویکرد مقاومت را افزایش داده و بر همین اساس است که هم‌گرایی و تأیید گسترده از این رویکرد در میان دولت‌های آمریکای جنوبی و اروپا و به ویژه در میان ملت‌ها و پارلمان‌ها به وجود آمده و این موضوع به اهرم فشاری بر مواضع رسمی دولت‌ها در تایید محور مقاومت و بازپس‌گیری حقوق آنها تبدیل شده است. موضوع دیگری که باعث تقویت محور مقاومت شده سیاست‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی و ناامیدی از راهکارهای مسالمت‌آمیز و گفت‌وگوها و سازش با رژیم صهیونیستی و یهودیت دولت و میهن جایگزین برای آوارگان فلسطینی و اصرار بر عدم بازگشت آوارگان است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس