انقلاب فرهنگی

اولین گرد همایی نقشه‌ی راه انقلاب اسلامی در سالگرد بیانات مقام معظم رهبری در سال هفتاد و نه با سخنرانی حجت السلام‌ و المسلمین علی ثقفی، مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی تشکیل شد.

به گزارش مشرق، اولین گرد همایی نقشه ی راه انقلاب اسلامی در سالگرد بیانات مقام معظم رهبری در سال هفتاد و نه با سخنرانی حجت السلام‌ و المسلمین علی ثقفی، مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی تشکیل شد.

 حجت السلام و المسلمین ثقفی با اشاره به اهمیت این سخنرانی مقام معظم رهبری ،در سال ۷۹ افزودند این سخنرانی نقشه راه انقلاب اسلامی است که در آن به پایه های فکری، وظایف و مراحل رسیدن به تمدن اسلامی به عنوان هدف از انقلاب و مسیری که باید به آن سمت حرکت نمود به طور کامل اشاره شده است و مشکلات کنونی نظام و انقلاب ما به علت دوری از این پایه های فکری و وظایف بیان شده می باشد، چرا که اگر ما در مکتب امام خمینی و امام خامنه ای تعمق می کردیم دچار این مشکلات نبودیم.

آن چه که ما را وا داشت به یاد آوری این مناسبت مهم شرایط کنونی انقلاب است که در عین داشتن اهمیت، مغفول رهاشده است.سوالی که در اینجا مطرح میگردد این است که ما بعد از گذشت۳۸ سال از انقلاب اسلامی در چه وضعیتی قرار داریم؟


ایشان در پاسخ تصریح کردند: وقتی انسان ارزیابی مقام معظم رهبری را می نگرد متوجه میشود که انقلاب ما نه در حالت رکود نه عقبگرد و نه دچار انحراف است که البته انقلاب ما نسبت به سرمایه های خود کند حرکت کرده است اما درمقایسه با انقلاب های دیگر، انقلاب بصورت معجزه آسا و با سرعت در جهت رسیدن به اهداف خود است.

 مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی در ادامه به باز خوانی این سخنرانی در چند محور پرداخته و در ابتدا با تجزیه و تحلیل بیانات مقام معظم رهبری و با اشاره به آیه ای که در مطلع این سخنرانی توسط معظم له قرائت شده بود عنوان کردند:


 انقلاب اسلامی مبشر پیام نو و نظم نوین برای بشریت است و در عین حال با توجه انسان ها به فطرت خود، آن ها را به تکالیفشان آشنا میکند هم چنین این انقلاب همانند سراجی منیر نور افشانی می کند و بشارت برای مومنین است.

ایشان در ادامه ی این محور به بررسی دیگر بند ها ی این بیانات مقام معظم رهبری پرداخته و بیان کردند: رهبر معظم انقلاب در ابتدای این بیانات با اشاره به مبانی فکری نظام اسلامی و با ذکر مهمترین و موثر ترین آنها در صدد معرفی مسئول طراز انقلاب اسلامی اند.

مبانی مثل توحید، تکریم انسان، تداوم حیات بعد از مرگ و استعداد بی پایان انسان؛ که مجموعه اینها یک باور مندی و اعتقاد عمیق را می طلبد که دولتمرد در طراز نظام اسلامی باید به آنها معتقد باشد.


سخنران این گردهمایی در ادامه ی تبیین این بیانات، با اشاره به وظایفی که مقام معظم رهبری در قبال این مبانی برای مسئولین و آحاد جامعه بیان می کنند افزودند:پنج وظیفه در این بیانات متوجه مسئولین و تمامی انسانهای معتقد به مبانی اسلامی توسط مقام معظم رهبری تبیین شده است و همه موظف اند افراد را با آنها آشنا نمایند که اولین آنها عبودیت و اطاعت از خدا  سر پیچی از اطاعت انداد الله است.

وظیفه دوم که معظم له به آن اشاره می نمایند، هدف گرفتن تعالی علمی، فکری، روحی، سیاسی و اقتصادی انسان است. وظیفه سوم که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره می نمایند، ترجیح فلاح اخروی بر سود دنیوی است که در تعارض بین دنیا و آخرت، سعادت اخروی بر سود دنیوی مقدم می شود.


وظیفه چهارم که مورد توجه معظم له است، اصل مجاهدت و مبارزه ی دائمی و کنار گذاشتن تنبلی و بی تعهدی است. و در نهایت وظیفه پنجم که همه مومنین به مبانی اسلامی بویژه مسئولین باید همه ی افراد را با آن آشنا نمایند، امید به پیروزی در هر شرایطی است. چرا که حرکت عالم به سوی پیروزی جبهه حق می باشد و این مطلب برو برگردی  ندارد.

حجت السلام ثقفی در ادامه ی افزودند: مقام معظم رهبری در این سخنرانی اسکلت اصلی انقلاب اسلامی را بیان نموده و بعد از ذکر وظایف به تبیین مراحل پنجگانه انقلاب، نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی می پردازند و اشاره می کنند که ما در مرحله دولت اسلامی هستیم و هنوز موفق به تشکیل آن نشده ایم.

حجت الاسلام ثقفی همچنین در ادامه ی این محوراز سخنان خود تصریح کردند: مقام معظم رهبری در این بیانات عمده ترین خطر در بحث تشکیل دولت اسلامی را تبعیت از هوای نفس عنوان نموده و راهکار آنرا تحول معنوی عمیق در آحاد افراد جامعه بخصوص مسئولان، بیان نمودند.

همچنین با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری در این سخنرانی، بهترین چیز در تصحیح رفتار و منش مسئولان را مردم سالاری دینی بیان کرده وافزودند مردم سالاری، از یک سو تشکیل نظام بوسیله ی رای مردم است و از سوی دیگر شامل وظایفی است که مسئولان در قبال مردم دارند.

مسئول بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به محور دیگر از باز خوانی این سخنان به چرایی اشاره ی مقام معظم رهبری به این مطالب در سال ۷۹ پرداخته و عنوان کردند: تمدن اسلامی یکی از دغدغه های اساسی مقام معظم رهبری می باشد که در همین راستا ایشان از سال ۷۰ با تبیین نقشه ی راه برای رسیدن به آن تمدن و با گوشزد کردن خطراتی که در حال تهدید انقلاب اسلامی بودند در نهایت در سال ۷۹ مراحل تشکیل آن تمدن اسلامی را ذکر نمودند.

استاد ثقفی در محور بعدی از مطالب خود به نتیجه ی این تبیین مقام معظم رهبری از سال ۷۰ تا ۷۹ اشاره کرده و گفتند چشم بیدار رهبری در تبیین فساد و مشکلات و مسابقه ی رفاه طلبی و زر اندوزی باعث ایجاد دهه ی ۸۰ در انقلاب اسلامی شد که در این دهه دوباره ارزشها بازگشتند و شعارهای انقلاب برروی دست گرفته شدند موفق در جمهوری اسلامی شد.

 ایشان در بخش انتهایی سخنان خود با اشاره به آخرین محور از باز خوانی این بیانات با تشریح وضعیت کنونی نظام اسلامی وظیفه ی تک تک افراد جامعه خصوصا حوزه های علمیه را سنگین عنوان کرده و گفتند:حوزه های علمیه باید با تبیین تعالی انسان مسیر دولت اسلامی را هموار نمایند چرا که حوزه در این زمینه نقش اساسی بر عهده دارد.

حجت الاسلام ثقفی در پایان با استناد به بیانات مقام معظم رهبری، بحث تداوم مبارزه برای ایجاد یک حرکت جدید در انقلاب اسلامی را عنوان کرده و فرمودند وظیفه ی کنونی ما تبیین و عملی نمودن این بیانات مهم مقام معظم رهبری در فضای جامعه است که این مهم تنها با مبارزه ی مداوم میسر خواهد شد تا حرکتی بسوی دولت اسلامی شکل گرفته و مقدمه ی ظهور حضرت حجه ابن الحسن عج الله تعالی فراهم گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    1 0
    اگر بخواهیم آقای ثقفی را برای دانشگاه تبریز دعوت کنیم چه مسیری را باید طی کنیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس