سفر رییس جمهور به بندر چابهار

رییس جمهور در مراسم بهره برداری از مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، گفت: منطقه ما منطقه نزاع، افراط، دخالت خارجی و اختلاف شیعه و سنی نیست.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در مراسم بهره برداری از مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با تاکید بر اینکه ایران علاقمند به فاصله با هیچ کشوری نیست ، سرآغاز اعتدال را باور و به رسمیت شناختن منافع یکدیگر برشمرد و گفت: منافع مشترک زمینه ساز وحدت و امنیت منطقه ای است.

رییس جمهور با ابراز خرسندی از افتتاح این بندر در ایام میلاد فرخنده پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و ماه ربیع المولود و میلاد امام صادق(ع)، اظهارداشت: این بندر در زمانی افتتاح می‌شود که شرایط منطقه ما از گذشته بهتر شده است. عده‌ای فکر می‌کردند منطقه ما منطقه جنگ، نزاع، برخورد شیعه و سنی و برخورد افراطیون و مردم خوب این سرزمین است و منطقه سرزمین حضور قدرت‌ها و دخالت‌های خارجی می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز ما از تمامی این تفکرات فاصله گرفته‌ایم و مردم این منطقه نشان دادند، بین اقوام و مذاهب مختلف در این سرزمین فاصله‌ای وجود ندارد.البته در این زمینه علمای شیعه و سنی و نخبگان و بزرگان چه در ایران و چه در کشورهای منطقه گام‌های بلندی را برداشته‌اند.

رییس جمهور افزود: آنچه اهمیت دارد این است که همه باید به دنبال همبستگی، اتحاد و منافع بیشتر در منطقه باشیم.

روحانی با تأکید بر اینکه راهی جز اعتدال وجود ندارد و افراطی‌گری و خشونت به هر نام و در هر کشوری که باشد، پایانش ویرانی، خسارت و نابودی است، گفت: سرآغاز اعتدال باور یکدیگر است و ما باید یکدیگر را به رسمیت بشناسیم.

رییس جمهور ادامه داد: باید مردم منطقه و منافع کشورها به رسمیت شناخته شده و اقوام، فرهنگ‌ها و قومیت‌ها را تحت چتر، فرهنگ ملی کشورهای منطقه به رسمیت بشناسیم.

روحانی با اشاره به اینکه مذاهب باید یکدیگر را به رسمیت بشناسند، افزود: به زور با عصبانیت و با شعار و خشونت نمی‌توان کسی را از مسیری به مسیر دیگرهدایت کرد و اگر کسی تصور می‌کند دین و مذهبش بهتر است باید با عمل نشان دهد نه با زبان. ما باید در عمل نشان دهیم بهترین راه را داریم، ضمن اینکه به اعتقادات دیگران احترام گذاشته و آنها را به رسمیت بشناسیم.

رییس جمهور تعامل را سرآغاز وحدت و همبستگی برشمرد و گفت: اعتدال راهی است که ما را به تعامل گسترده و سازنده می‌رساند و هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند مدعی شود که قدرت برتر بوده و کشورهای دیگر باید تسلیم و تابع او باشند چرا که ابرقدرت‌ها هم نتوانستند به این خواسته دست پیدا کنند.

وی با تأکید بر اینکه قدرت هر کشوری در قدرت منطقه است، افزود: اگر منطقه امن و قدرتمند باشد، همه از آن استفاده و بهره‌برداری خواهند کرد.

رییس جمهور اظهارداشت: فرهنگ و سیاست جایگاه ویژه‌ای برای افزایش تعامل میان کشورها دارد، فرهنگ‌های گوناگون در این منطقه از مدیترانه تا آفریقا و شبه قاره هند و اقصی نقاط آسیا یکسان، ریشه‌دار و مشترک هستند.

روحانی با بیان اینکه اقتصاد نیز نقش مهمی در تعامل میان کشورها دارد، افزود: ما باید اقتصاد کشورها را به هم متصل کنیم و برای ایجاد وحدت، پیوستگی راه‌ها و مسیرهای تجاری و پیوستگی نخبگان و علما اهمیت دارد و امروز ما از پیوستگی حمل و نقل در این راستا سخن می‌گوییم.

رییس جمهور اظهار داشت: اگر کشورهای منطقه به یکدیگر متصل شوند، نسبت به هم احساس نیاز پیدا می‌کنند که این نیاز، نیازی مقدس است و در عین حالی که معتقدیم باید به سمت بی‌نیازی و خوداتکایی حرکت کنیم، اما این نیاز، نیاز مقدس است، چرا که محبت مورد نیاز همه ما بوده و ما انسان‌ها نیاز به انس و محبت داریم.

وی تصریح کرد: همه کشورهای منطقه از لحاظ اقتصادی به یکدیگر نیاز دارند و اگر کشوری فکر کند در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و علم بی‌نیاز است حتماً اشتباه کرده است و این نیاز در صورتی که چارچوبی صحیح برای آن تعریف شود می‌تواند باعث وحدت بیشتر نیز شود.

رییس جمهور ادامه داد: اگر کشورهای مختلف بتوانند از طریق مسیرهای جاده‌ای، ریلی و بندری همدیگر را کنار هم بیابند و منافع مشترک را در این همبستگی و مسیرها ببینند، باعث افزایش وحدت خواهد شد.

 روحانی منافع مشترک را باعث بوجود آمدن و تقویت امنیت در منطقه برشمرد و اظهار داشت: اگر همه کشورهای منطقه بهم متصل باشند و منافع مشترک با هم داشته باشند، این منافع موجب همبستگی و تقویت امنیت خواهد بود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: چابهار نقطه درخشان در منطقه و بندر و ساحلی است که می‌تواند ملت‌های منطقه را هر چه بهتر و بیشتر به یکدیگر متصل کرده و منافع مشترک را برای کشورهای منطقه تعریف کند.

روحانی افزود: اهمیت چابهار به واسطه امنیت و وحدتی است که توسط مردم استان سیستان و بلوچستان بوجود آمده و این در سایه همبستگی قومی و مذهبی حاصل شده است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه هماهنگی، همفکری و اتحاد مردم اساس امنیت را در منطقه بوجود آورده است، گفت: کشورهای منطقه سابقه دیرینه روابط دوستانه را تجربه کرده اند و سال‌های طولانی است که ایران با کشورهای همسایه شرقی خود همزیستی مسالمت‌آمیزی داشته است و این پایه اصلی و بزرگ در امنیت منطقه است.

روحانی با تأکید بر ضرورت تعامل میان ملت‌ها، گفت: ما علاقمند نیستیم که با هیچ کشوری فاصله داشته باشیم چرا که معتقدیم که مشکلات منطقه با گفتگو قابل حل است و چیزی بالاتر از آن نیاز نیست تا مشکلات حل شود و نیازی به اسلحه و دخالت قدرت‌های خارجی برای حل مشکلات نداشته و خودمان در کنار هم و با گفتگو می‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم.

رییس جمهور ترانزیت را یکی از مسیرهای اصلی اتحاد و ارتباط ملت‌های منطقه با هم دانست و گفت: اولین گام در راستای اتصال همسایگان شرقی و کشورهای آفریقایی از طریق جنوب ایران به آسیای مرکزی و اروپای شرقی این بود که بندر چابهار ظرفیت لازم را برای تردد بار و مسافر پیدا کند و امروز این اتفاق افتاده و ظرفیت این بندر از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن افزایش یافته است.

روحانی با اشاره به لزوم پیگیری مسئولان برای تکمیل و افتتاح فازهای بعدی این بندر و اتصال آن از طریق جاده و ریل به کشورهای منطقه، گفت: جاده اصلی چابهار به زاهدان باید ابتدا ترمیم و پس از آن تبدیل به بزرگراه شود همچنین باید چابهار نیز به شبکه ریلی سراسری کشور متصل گردد.

رییس جمهور افزود: امروز 27 درصد پروژه راه‌آهن چابهار انجام شده و باید در راستای تکمیل آن تلاش بیشتری کنیم.

روحانی با اشاره به انتقال اولین محموله میان هند و افغانستان از طریق چابهار گفت: از طریق بندر چابهار می‌توانیم به منطقه آسیای مرکزی، دریای سیاه و اروپای شرقی متصل شویم و این ترانزیت می‌تواند تحولی بزرگ در تجارت و اقتصاد منطقه ایجاد کند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه از توسعه و پیشرفت بندر گوادر استقبال می‌کنیم، گفت: ما باید به دنبال رقابت سازنده باشیم.

 روحانی رعایت مسایل زیست‌محیطی در تکمیل فاز اول بندر شهید بهشتی را بسیار مهم دانست و گفت: انسان‌ها با توسعه صنعت و تکنولوژی در طبیعت مداخله می‌کنند و هر چه آثار سوء این دخالت کمتر باشد، به نفع انسان‌ها خواهد بود و امروز خوشحالیم که در این پروژه و در جابجایی کلونی مرجانی مسایل زیست محیطی به خوبی رعایت شده است.

رییس جمهور در نظر گرفتن تخفیف برای پهلوگیری کشتی‌ها و انبارداری کالاها را در ترغیب کشورها  در استفاده از این بندر مهم دانست و گفت: امروز خوشحالی ما تنها برای افتتاح یک بندر و توسعه یک استان نیست، بلکه بخاطر وحدت و تعامل میان کشورهای منطقه بوده و اینکه کشورهای منطقه بتوانند از این طریق بهم متصل شوند.

وی تأکید کرد: تنها راه تقویت امنیت توسعه روابط و اتصالات علمی و فرهنگی میان کشورهای منطقه است.

رییس جمهور با تجلیل از تلاش‌های نیروی دریایی بخاطر ایجاد امنیت دریایی در منطقه گفت: امروز نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان و آب‌های بین‌المللی نقش ارزنده ای در ایجاد امنیت دریای در منطقه ایفا می‌کنند و چابهار به این لحاظ اهمیت دارد که در کنار خود نیروی دریایی دارد که حافظ امنیت سواحل و آب‌های منطقه است.

روحانی افزود: ناوچه‌های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تاکنون بسیاری از کشتی‌های دیگر کشورها را از دست‌درازی دزدان دریایی نجات دادند و این در حالی است که باید نیروهای دریایی در راستای توسعه امنیت دریای منطقه یکدیگر را یاری کنند.

پیش از سخنان رییس جمهور ، وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان بنادر و کشتیرانی گزارشی  را از اقدامات انجام شده در راستای احداث و آماده‌سازی بندر شهید بهشتی و برنامه‌های پیش‌رو برای توسعه این بندر، ارایه کردند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس