کد خبر 802974
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
احمد کاظم زاده

جناح کودتاگر سعودی به سرکردگی محمدبن‌سلمان برخی ازمقامات نظامی وامنیتی تعدادی ازکشورهای وابسته به خود رادرریاض گردهم آوردو ازاین طریق کوشیدبه آنچه که ائتلاف‌اسلامی مبارزه باتروریسم می‌نامد،رسمیت دهد.

به گزارش مشرق، «احمد کاظم زاده» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

جناح کودتاگر سعودی به سرکردگی محمد بن سلمان برخی از مقامات نظامی و امنیتی تعدادی از کشورهای وابسته به خود را در ریاض گردهم آورد و از این طریق کوشید به آنچه که ائتلاف اسلامی مبارزه با تروریسم می‌نامد، رسمیت دهد. دست‌کم سه سؤال در ارتباط با این نشست قابل طرح است و پاسخ به آنها می‌تواند برخی از زوایای پنهان سیاست‌های شکست خورده جناح کودتاگر را برملا سازد؛ نخست اینکه هدف از تشکیل این نشست چه بوده است؟ دوم اینکه انگیزه شرکت‌کنندگان از حضور در آن چه بوده است ؟ و سوم اینکه برگزاری این نشست چه آثار و نتایجی می‌تواند در پی داشته باشد؟

در پاسخ به سؤال نخست می‌توان چند هدف را برای این نشست ذکر کرد؛ نخست اینکه جناح کودتای سعودی با این اقدامات می‌خواهد انزوای منطقه‌ای و جهانی عربستان را پنهان کند و به گونه‌ای وانمود کند که این کشور همچنان از نقش و نفوذ گذشته خود برخوردار است و تصاحب قدرت از سوی این جناح آسیبی به جایگاه و موقعیت آن وارد نکرده است‌. دوم اینکه جناح کودتاگر سعودی همانند راستگرایان صهیونیستی نمی‌خواهد تشکیلاتی که در چند سال گذشته برای توجیه مبارزه با تروریسم شکل گرفتند بعد از نابودی داعش از بین بروند.

از این رو ائتلاف سعودی- صهیونیستی تلاش می‌کنند ضمن حفظ این تشکیلات جهت عملکرد آنها را به سمت مخالفان تروریسم تکفیری و در رأس آن حزب‌الله و همچنین گروه‌های مقاومت فلسطینی تغییر دهند. در واقع جناح کودتاگر سعودی نه تنها از پشت به مردم فلسطین خنجر می‌زند بلکه در تلاش است دیگر کشورهای اسلامی و عربی را که عمدتاً به خاطر نیازهای مالی و تهدیدهای جناح کودتاگر در این نشست‌ها ظاهر شده‌اند به سمت اقدام مشابه بکشاند و از این طریق نقش پل ارتباطی را میان این کشورها و رژیم صهیونیستی در امحای فلسطین ایفا کند. در پاسخ به سؤال دوم می‌توان گفت که اگر نیازهای مالی شرکت‌کنندگان  یا سیاست ارعاب و تهدید جناح کودتاگر نبود و شرکت‌کنندگان از استقلال عمل برخوردار بودند و یا به اهداف و نیات اعلام نشده جناح کودتاگر از برگزاری این نشست‌ها واقف بودند به احتمال زیاد در نشست‌های ریاض شرکت نمی‌کردند.

بر این اساس می‌توان گفت که انگیزه شرکت‌کنندگان یا نیاز است و یا تهدید و ارعاب در پشت آنهاست و به نظر می‌رسد یکی از اهداف جناح کودتا گر و شخص محمد بن سلمان از برخورد اخیر با سعد حریری دادن پیام به دیگر کسانی است که جناح کودتا گر قصد استفاده ابزاری از آنها را دارد.  و اما در پاسخ به سؤال سوم می‌توان گفت که برگزاری این نشست‌ها هیچ وقت نمی‌تواند در مبارزه واقعی با تروریسم مؤثر واقع شود. زیرا اولاً طبق شواهد و مستندات موجود سرمنشأ تروریسم به‌خصوص ابعاد تکفیری آن در عربستان قرار دارد و با وجود ادعای محمد بن سلمان هنوز اقدام اساسی در این زمینه صورت نگرفته است و شواهد موجود همچنان از استفاده ابزاری عربستان از این گروه‌ها حکایت دارد. دوم اینکه جناح کودتاگر سعودی نیز همانند راستگرایان صهیونیستی به عمد می‌کوشند بین تروریسم و حق دفاع مشروع خلط ایجاد کنند تا امکان استفاده ابزاری از آن را برای خود فراهم کنند. در این راستا، رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌هایی که برای آزادی سرزمین خود تلاش می‌کنند برچسب تروریست می‌زند و به همین ترتیب عربستان نیز به یمنی‌هایی که از خاک و ناموس خود دفاع می‌کنند برچسب مشابهی می‌زند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس