دیپیکا پادوکن

سیاستمدار هندی برای بریدن سر پادوکن و بهانسالی ۱.۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده‌ است. به دنبال این اتفاق نمایش فیلم به تعویق افتاد.

به گزارش مشرق،  نمایش تصویری مخدوش از یک شخصیت افسانه ای کشور هند سبب شده تا اکران فیلم بالیوودی "پادماواتی" در این کشور جنجالساز شود. به دنبال هیاهو و جنجال ایجاد شده پس از اکران فیلم سینمایی "پادماواتی" (Padmavati) یکی از رهبران حزب حاکم «بهاراتیا جاناتا» با نام «سوراج‌پل آمو» فرمان قتل سوپراستار مشهور هند «دیپیکا پادوکن» و کارگردان این فیلم «سانجی لیلا بهانسالی» را صادر کرده است. این بازیگر زن در فیلم فوق نقش پادمینی، ملکه افسانه ای قرن چهاردهمی هند را ایفا کرده است و اتهام این سینماگران ارائه تصویر اشتباه از این ملکه می باشد.

به گزارش واشنگتن پست، سیاستمدار هندی برای بریدن سر پادوکن و بهانسالی ۱.۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده‌ است. به دنبال این اتفاق نمایش فیلم به تعویق افتاد.

معمولاً در هند اغتشاشات هندوها با شایعه‌ها به راه می‌افتد، مانند شورش‌های پرخون و خونریزی و درگیری‌هایی که بر سر ادعاهای غلط کشتن گاوها توسط مسلمان‌ها به پا می‌شود. گاو در فرهنگ هندوها مقدس است، اما این مرتبه بلوایی که در مورد "پادماواتی" به وجود آمده گیج‌کننده‌تر است.

اعضای راجپوت کارنی سنا، گروهی که با طایفه مبارز راجپوت پیوند دارند، پیش از این مدعی شدند که "پادماواتی" با به تصویر کشیدن رابطه عاشقانه‌ میان ملکه (با نقش‌آفرینی پادوکن) و مهاجمی مسلمان (پادشاه علاءالدین خلجی)، تاریخ را تحریف کرده است. وقتی ویدیو کلیپی از فیلم منتشر شد، گروه خشمگین‌تر شدند. گروه راجپوت کارنی سنا فراخوان اعتصاب سراسری را داده و از تهدید به قتل پادوکن و بهانسالی حمایت کرده است.

عجیب آنکه تیزر "پادماواتی" نشانی از رمانس بین دو شخصیت با دو مذهب متفاوت ندارد و اتفاقاً علاءالدین خلجی را شیطان‌صفت و ددمنش نشان می‌دهد.

در همین حال، بهانسالی تأکید کرد که در "پادماواتی" نمای عاشقانه‌ای میان ملکه و علاءالدین خلجی (با نقش‌آفرینی رانویر سینگ) نیست و تیزر تبلیغاتی فیلم ادای دین به شجاعت راجپوت‌ها و نقش‌ آن‌ها در مقاومت مقابل ارتش مسلمان‌ها است.

بهانسالی در ویدیویی با اشاره به این که اعتراض‌ها ناشی از سوءتفاهم است، گفت: ما فیلم را بسیار مسئولانه و با در نظر داشتن عزت و شأن راجپوت‌ها ساختیم. می‌خواهم بار دیگر تأکید کنم که هیچ سکانس خیال‌پردازانه‌ای میان ملکه پادمینی و علاءالدین خلجی نیست یا هیچ نمایی که به فردی لطمه بزند.

پادوکن نیز که در فیلم هالیوودی "سه ‌ایکس" با وین دیزل نیز همبازی بود، در واکنش به این اعتراض‌ها گفت: کاملاً ناخوشایند است. درگیر چه شده‌ایم؟ به عنوان یک ملت به کجا رسیده‌ایم؟ به قهقرا رفته‌ایم. ما به تنها افرادی که پاسخ‌گو هستیم هیئت سانسور است. من اطمینان دارم که هیچ چیزی مانع نمایش "پادماواتی" نخواهد شد.

تهدید به قتل یکی از مشهورترین بازیگران زن و یک کارگردان برجسته با واکنش سریع در هند روبه‌رو شد. تعدادی از دیگر رهبران حزب بهاراتیا جاناتا و رامالینا ردی وزیر ایالت کارانتاکای جنوبی، دستور حفاظت از پادوکن و خانواده‌اش را دادند. یکی از مقام‌های رسمی حزب بهاراتیا جاناتا نیز حرف‌های سوراج‌پل آمو را محکوم کرد و گفت که مجازاتی برای او در نظر خواهند گرفت.

در همین حال، وزیران بسیاری از ایالت‌های هند خواستار حذف سکانس‌های مناقشه برانگیز پیش از نمایش عمومی "پادماواتی" شدند. این در حالی است که سوراج‌پل آمو در تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه نمایش فیلم ‌گفت: نیازی به مذاکره درباره حذف سکانس‌ها نیست. ما اصلاً اجازه نمایش "پادماواتی" در سینماهای کشور را نخواهیم داد.

از سوی دیگر، ماهیپال سینگ ماکرانا یکی دیگر از اعضای حزب بهاراتیا جاناتا در ویدئویی چنین ابراز نظر کرد: یک راجپوت هرگز دست روی زن بلند نمی‌کند، اما اگر لازم باشد این بلا را سر دیپیکا پادوکن خواهیم آورد، همان کاری که لاکشمان با شورپاناکا کرد. (اشاره ماهیپال به داستان افسانه‌ هندو است که لاکشمان بینی شورپاناکا را برید).

اعضای این حزب به سینماها خسارت وارد کردند، پوسترهای "پادماواتی" را آتش زدند و رانویر سینگ بازیگر نقش پادشاه علاءالدین خلجی را تهدید کردند که پاهایش را می‌شکنند.

واکنش خشونت‌آمیز به نمایش فیلم "پادماواتی" نشان از طغیان محافظه‌کاران در هند دارد. فیلم‌های بالیوودی در سال‌های ۲۰۰۰ تابوشکنی‌های زیادی انجام دادند که می‌توان از میان آن‌ها به رابطه عاشقانه میان زن و مرد بدون ازدواج، رمانس‌ میان شخصیت‌هایی با مذاهب مختلف اشاره داشت. مشهورترین این رمانس در درام تاریخی "جودا اکبر" ساخته آشوتوش گواریکار به نمایش درآمد.

بعضی از اعضای حزب بهاراتیا جاناتا تلاش می‌کنند نقش مسلمانان را در فرهنگ و تاریخ هند به حداقل برسانند. اخیراً اعضای این حزب دولتی ادعای اشتباهی را مطرح کردند که عمارت تاج‌محل در محلی بنا شده که پیش‌تر معبد هندوها بوده است و تاج‌محل نمادی از فرهنگ هند نیست. شاه جهان از پادشاهان مسلمان سلسله مغول تاج‌محل را ساخت.

هرچند در گذشته بعضی از اعضای احزاب دست راستی به خاطر تهدیدها دستگیر شده‌اند، اما به ندرت دولت تعقیب قضایی آن‌ها را خواستار شده است.

منبع: سینما پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
    2 0
    این هندی های معاصر عادت دارند برای سر مردم جایزه تعیین بکنند. کلا امروز هند کشور نا امنی است ولی فرهنگ باستانی آنها قابل احترام است.
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    2 1
    من جایزه دوس دارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس