زلزله

سازمان فضایی ایران با تحلیل تصاویر ماهواره ای رادار Sentinel-1 متعلق به آژانس فضایی اروپا مربوط به قبل و بعد از وقوع زلزله میزان جا به جایی پوسته زمین در مناطق زلزله زده را برآورد کرده است.

به گزارش مشرق، سازمان فضایی ایران با تحلیل تصاویر ماهواره ای رادار قبل و بعد از وقوع زلزله در مناطق غربی کشور، اقدام به تولید نقشه میزان جا به جایی پوسته زمین در مناطق زلزله زده (ایران و عراق) کرده است.

در این تحلیل از تصاویر ماهواره ای رادار Sentinel-1 متعلق به آژانس فضایی اروپا استفاده شده است. تصاویر مربوط به تاریخ های 20، 21، 26 و 27 آبان ماه 1396 هستند.

تحلیل داده های راداری فوق نشان می دهد، بیشترین میزان جا به جایی پوسته زمین در راستای قائم در داخل ایران و در اطراف روستای قلمه ذهاب در شمال غرب شهر سرپل ذهاب (به میزان حدود 90 سانتی متر به سمت بالا) به وقوع پیوسته است.

همچنین بیشترین میزان فرو نشست زمین در اطراف کانون زلزله به میزان حدود 30 سانتی متر بوده است. میزان جابجایی در راستای قائم در شهر سر پل ذهاب حدود 30+ سانتی متر و در شهر قصر شیرین حدود 7.5+ سانتی متر تخمین زده می شود (شکل 1).

براساس نقشه مولفه شرقی/غربی تولید شده، جابجایی افقی بیشینه در مناطق زلزله زده، حدود 45 سانتی متر به سمت شرق بوده که این جابجایی در شهر سرپل ذهاب تقریبا 5 سانتی متر و در شهر قصر شیرین حدود 7.5 سانتی متر به سمت غرب است.

در تصویر سوم ساختمان های کاملا ویران شده به رنگ قرمز و کمپ ها و مراکز تجمع مردم به رنگ سبز مشخص شده است.

برآورد میزان جا به جایی پوسته زمین در راستای قائم و در امتداد شرقی- غربی در مناطق زلزله زده

نقشه بخش غربی شهر سرپل ذهاب پس از وقوع زلزله

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس