خبر ویژه

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به صعود تدریجی حزب‌الله لبنان در منطقه غرب آسیا، نوشت: حزب‌الله قدرتمندترین کنشگر در عرصه سیاسی لبنان است.

به گزارش مشرق، «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

واشنگتن‌پست استعفای حریری را امری تعجب‌برانگیز توصیف کرده و با اشاره به مفاد متن استعفای وی در ریاض علیه حزب‌الله و ایران  نوشت: روزگاری نه‌چندان دور حزب‌الله به عنوان یک نیروی مسلح غیرکلاسیک شیعی، به مبارزه علیه اسرائیل پرداخت و در این مسیر حتی ستایش گروه‌های اهل تسنن منطقه را نیز برانگیخت.


اکنون، این جنبش به یک گروه قدرتمند و به صورت عالی مسلح درمیان رقابت ایران و عربستان که در حال شکل دادن به خاورمیانه می‌باشد، قرار گرفته است.


حزب‌الله در سال ۱۹۸۲ با هدف مبارزه با حمله اسرائیل علیه لبنان، ازسوی سپاه پاسداران ایران تشکیل شد.


پس از آن بود که در سال ۱۹۹۲ و پس از سیدعباس موسوی، که در حمله بالگردهای اسرائیل کشته شد، سیدحسن نصرالله هدایت این جنبش را برعهده گرفت.


سیدحسن نصرالله نقشی حیاتی در پایان دادن به نزاع میان شیعیان و جلب کردن توجهات به سوی مبارزه با اسرائیل و پس از آن توسعه دامنه فعالیت‌های منطقه‌ای حزب‌الله ایفا کرد.


حزب‌الله اصلی‌ترین گروه نظامی مخالف اسرائیل است. محبوبیت حزب‌الله در لبنان فقط از مخالفت آن با اسرائیل نشأت نمی‌گیرد، بلکه حزب‌الله در دورانی که دولت لبنان ضعیف بود، همچون دیگر گروه‌ها، طیف وسیعی از خدمات اجتماعی در حوزه‌های آموزشی، سلامت و شبکه‌های اجتماعی را برای حامیان خود فراهم کرد.


این رسانه آمریکایی حضور مبارزان حزب‌الله در بخش‌های وسیع بیروت در سال ۲۰۰۸ به دنبال موضوع شبکه ارتباطاتی خصوصی حزب‌الله را نخستین نمایش قدرت ازسوی حزب‌الله در عرصه داخلی لبنان دانست و افزود: حزب‌الله به قدرتمندترین کنشگر در عرصه سیاسی لبنان تاکنون تبدیل گشته است.


واشنگتن‌پست، سال ۲۰۱۲ را نقطه عطف دیگری از حضور حزب‌الله در تحولات منطقه‌ای دانست و نوشت: حزب‌الله با اعزام نیروهای خود به سوریه ورق جنگ را در سوریه برگرداند.


افزون بر آن، حزب‌الله در سوریه از مسیر زمینی دسترسی شبه‌نظامیان شیعی به این کشور که گمان می‌رود سلاح‌های خود را از ایران از این طریق دریافت می‌کند، حمایت کرد که این امر واجد اهمیت بسیاری بود.


این گزارش در ادامه به نقل از تاناسیس کمبانیس عضو بنیاد سنچری مستقر در نیویورک آمریکا افزود: براساس آمارها، حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار مرد مسلح شامل ۴ هزار جنگجو در هسته مرکزی حزب‌الله و نیز شبه نظامیان و عضو قبایل محلی در سوریه و لبنان تحت امر حزب‌الله فعالیت می‌کنند که با توجه به همکاری نزدیک آنان با ارتش روسیه و دیگر گروه‌های نظامی تحت حمایت ایران از عراق تا افغانستان، موجب بهبود عملکرد بین عملیاتی نیروهای حزب‌الله شده است. افزون بر آن، گمان می‌رود حزب‌الله امکانات نظامی خود را در کوه‌های قلمون و در ارتفاعات جولان و نیز در داخل خاک لبنان، افزایش داده است که بنا بر تخمین مقامات اسرائیلی، ۱۵۰ هزار موشک در انبار مهمات حزب‌الله ذخیره شده است.


این روزنامه آمریکایی حمایت حزب‌الله از یمن را امری دور از ذهن خواند و نوشت: اما با این وجود، ساختار و آرایش گروه‌های شیعی یمنی منعکس کننده ساختار حزب‌الله هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس