چیفتن

آقای بعیدی‌نژاد مدعی است این پرونده پس از سه دهه و اندی به نتیجه نهایی رسیده، اما مردم باید بدانند چه شد که به ۴۵۰ میلیون پوند قناعت کرده‌اند و حکم دادگاه انگلیس را پذیرفته‌اند؟

سرویس جهان مشرق- در آستانه سفر بوریس جانسون به ایران اعلام شد لندن پذیرفته است حکم دادگاه در مورد بدهی‌اش به ایران مربوط به خرید تانک‌های چیفتن در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی را اجرا کند، بخشی از تانک‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به تهران تحویل نشد و لندن قول و قرارهایش را فراموش کرد.

تانک چیفتن در کنار همه حواشی که در زمان خرید و البته الان در بحث بازگرداندن سرمایه بلوکه شده به کشور دارد، در میدان رزم هم آنچنان تانک قابلی نبود. یک تانک به صورت معمول باید سه فاکتور قدرت آتش، حفاظت و تحرک را در اختیار داشته باشد و درباره این تانک باید اینگونه گفت که چیفتن تانکی بود که نه از نظر حفاظت و نه از نظر تحرک وضعیت جالبی نداشت.     

موتور این تانک مشکلات فراوانی را در سالهای جنگ برای ایران به وجود آورده و تجربه رزمی نیز نشان داد که در برابر بسیاری از تسلیحات ضد زره بعثی ها نیز شدیدا آسیب پذیر است؛ البته توپ تانک چیفتن سلاحی پرقدرت و دقیق بود. توپ خان دار L۱۱A۵ با کالیبر ۱۲۰ میلی متری این تانک شاید در زمان خود حداقل در جهان غرب بهترین توپ تانک بود ولی نبود دو مولفه دیگر در چیفتن باعث شد که یگان های زرهی ایران در طول جنگ ضربات سنگینی را بابت استفاده از آن دریافت کنند.     

در حقیقت علاوه بر مشکلات مهمی که در قرارداد خرید و تحویل این تانک وجود داشت، محصول ارائه شده نیز نه قابل اتکا و نه مزیتی برای نیروی زمینی ارتش کشورمان محسوب می شد.

گذشته از این افسوس‌ها، حالا بحث بر سر دو قرار داد دیگر است که می‌تواند مبلغ بدهی دولت بریتانیا را مشخص کند:

* یکی خرید ۱۲۵ تا ۱۸۷ تانک چیفتن که پول آن قطعاً پرداخت شده و به احتمال زیاد هیچ کدام از آنها پس از انقلاب تحویل نشد. این را حتی مؤسسه صلح استکهلم نیز که از مؤسسات معتبر بین‌المللی در زمینه آمار تسلیحات نظامی است، تأیید می‌کند.

* دومی هزینه تحقیق و توسعه تانک چلنجر که قرار بود به سفارش ایران ساخته شود (و ساخته هم شد اما به ایران تحویل داده نشد)؛ برخی اسناد نشان می‌دهد هزینه این قرارداد نیز پیش از انقلاب از سوی رژیم پهلوی پرداخت شده است.

خبر رویترز در همان سال‌ها نشان می‌دهد مبلغ قرارداد دوم برای بهسازی تانک چیفتن، ۸۷۵ میلیون پوند بوده است که مشخص نیست پرداخت شد یا نه

بنابر این در این دو مورد چند ابهام وجود دارد که لازم است برای مردم ایران، شفاف‌سازی شود:

۱- دقیقاً در آن سال‌ها چه میزان پولی در قرارداد اول به بریتانیا پرداخت شده است؟

۲- آیا برای قرارداد دوم پولی به بریتانیا پرداخت شده است یا خیر؟

۳- مبالغی که آقای بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در بریتانیا مطرح کرده است (بدهی ۱۰۰ میلیون پوندی که با احتساب سود آن مجموعاً به ۴۵۰ میلیون پوند رسیده است)، آیا فقط شامل قرارداد اول می‌شود؟ از آنجا که دادگاه لاهه بریتانیا را به تعیین رقم نهایی بدهی با سود و فرع آن کرده بود، آیا منظور ایشان از بدهی ۱۰۰ میلیونی اولیه همان حکم دادگاه لاهه در ۲۰۰۱ میلادی و منظورشان از ۴۵۰ میلیون، حکم دادگاه عالی بریتانیا است؟

۴- چرا مبلغی که بوریس‌جانسون اخیراً اعلام کرده است (بدهی ۳۰۰ میلیون پوندی به ایران) با آنچه آقای بعیدی‌نژاد از آن سخن می‌گوید متفاوت است؟ کدام یک قرار است به ایران تحویل شود؟ اگر قرار است ۴۵۰ میلیون پوند واریز شود، مابه‌التفاوت آن یعنی ۱۵۰ میلیون پوند به چه مسأله‌ای ارتباط دارد؟

۵- گفته می‌شود به جز این دعوای حقوقی، حدود یک میلیارد پوند دیگر از دارایی ایرانی‌ها در بریتانیا بلوکه است. آن مبلغ به چه پرونده‌هایی مرتبط است؟

منابع:

https://www.theguardian.com/politics/۲۰۱۷/nov/۱۶/uk-hopes-to-end-long-legal-dispute-with-iran-over-۱۹۷۶-arms-deal

http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/the-mod-the-arms-deal-and-a-۳۰-year-old-bill-for-pound۴۰۰m-۱۹۵۲۹۷۲.html

https://www.sipri.org

http://www.tabnak.ir/fa/news/۷۴۸۲۳۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    86 7
    نکنه این هم تقصیر احمدی نژاد است؟
    • مینا IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      14 3
      مابه‌التفاوت آن یعنی ۱۵۰ میلیون پوند به چه مسأله‌ای ارتباط دارد؟ به آزادی یک جاسوس خانم انگلیسی! فقط 150 میلیون؟؟؟؟
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      24 0
      اره بابا تقصیر احمدی نژاد بود بچه ی منم دیروز سرما خورد فکر کنم اونم کار احمدی نژاد باشه . نمیدونم اگر ایران احمدی نژاد نداشت گندکاری های خودشونو مینداختند گردن کی ؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    19 75
    از دولت قبل نپرسیدید چرا یک پنی هم پول نگرفته . این دولت نیم میلیارد دلار پول گرفته باز هم به طعنه میگویید ؟ عجبا
    • ممد IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      21 0
      این هم پول آزادی یه جاسوسه همین
    • چه بکم US ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      25 5
      بابا جان مغز برای فکر کردن است نه برای اطاعت محض از غربی ها. حالا اگر دعوای حقوقی بین دو کشور و یا دو شرکت راه بیفتد گذر زمان روی این تاثیر ندارد و همیشه دعوای حقوقی را با جریمه اضافی از کشور های زورگو گرفت. ولی کاری که این دولت کم عقل کرد این بود که حاضر شد چند سکه انگلیسی گرفت تا گورش را کم کند. غرب همیشه دنبال میرزا اغاسی میگردد و روحانی جای میرزا را پر کرد. تتمه: جریان پس دادن ف 14 ها به امریکا با یزدی خاین و یا حرف ادم ملعونی که گفت ما موشک برای چی میخواهیم ....... بله این است کارنامه سیاست مداران بیسواد غرب پرست
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      12 3
      جماعت همیشه طلبکار هستند
    • م ف IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      21 6
      نه تور رو خدا همینم نمیگرفتن!!! گندیه که خودشون زدن! حالا باید درستش کنن!!! منت میذاری سر مردم؟!!! : /
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      13 2
      می خواهند با جاسوس معاوضه کنند
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    31 2
    چه بخور بخوری کردن این غربیا با پول ما چه سودی بردن ازانقلاب ما
  • طاهری IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    21 3
    به احتمال زیاداینهم پوششیه واسه انجام کارهای دیگه
  • تيمسار IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    14 39
    مشرق بي سواد چيفتن يكي ار قوي ترين تانك هاي زمان خود بود در حركت مي توانست شليك كنه حتي به اسراييل ندادنش و رژيم صهونيستي مركاوا ساخت
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      27 9
      آره ...تو راست ميگي!!
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      37 6
      تیمسار عزیز لطفا در مورد مشکل موتور چیفتن ها که منجر به تعریف پروژه تانک مبارز و تعویض موتورهای چیفتن با T72 شد نیز توضیحاتی بفرمایید . همان زمان هم کارنامه درخشانی ارائه نداد به صورتی که با یکی دو تک زرهی اوائل جنگ کلا مسئولین عطای زرهی را به لقایش بخشیدند .
    • حجت IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      10 8
      داداش اگه تانک خوبی بود ایران مرض داشت پول بده تا تانک شیر (چلنجر) رو براش بسازن؟
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      14 4
      اقای محترم نسل چیفتن در زمان خودش نسبت به سایر نسل های تانک انگلیس در زمان خودشون یه نوع فاجعه بود برای مثال نسل قبل از چیفتن که سنچوریون (سنتوریون) بود یکی از موفق ترین تانک ها ی صادراتی دنیا بود یا الان چلنجر که یکی از نقات قوت توان زرهی ناتو هستش ولی چیفتن واقعا اون چیزی که میخواستن در نیومد به خاطر همین زیاد توی ارتش بریتانیا ماندگار نشد و سریع به چلنجر توسعه پیدا کرد
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      13 11
      شعر نگو عزیز همان موقع هم فرماندهان ارتش ایران لئوپارد آلمان را انتخاب کرده بودند. اما شاه خائن به اربابهای انگلیسی طبق معمول باج داد. در خاطرات اسد الله علم این مورد ذکر شده است
    • افسر IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      10 3
      تیمسار عزیز ارتشبد فردوست رو که قبول داری.خاطرات کتابش رو بخون تا در هم در مورد ریشه قراردادهای اینچننی کار دستت بیاد هم در مورد تانک چیفتن.
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    19 4
    انگلیس مکار
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    19 7
    مشرق جان مابقی مبلغ قرارداد هم مربوط به وثیقه نازنین زاغری است که قرار است همزمان با سفر جانسون به تهران، اینبار دولت فخیمه ایران با فشار بر قوه قضاییه مقدمات آزادی جاسوس دیگر را فراهم کند
  • محمود IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    6 18
    حالا مشرق ناراحته که چرا میخوان 150 میلیون پوند بهمون زیادی بدن
  • US ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    1 1
    امريكا قرار بود ابرامزو به اسراييل بده كه اسراييل خودش رفت دنبال تانك بومي خودش در مورد چيفتن واقعا كند و افتضاح بدنشو نميدونم ولي توپ خوبي داره ايران ميتونه موتورشو ارتقا بده چون تانك خيلي بدي نيست
  • تندر IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    9 6
    مطرح کردن این مسائل که پیچیده و تخصصی هستند چه دردی از مردم دوا می کند؟
  • محمد IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    6 0
    کلا این دولت تو کار باج گرفتن باج دادنه دولت دلالان
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    3 1
    در این مورد بد نیست نگاهی هم به نظر ناخدا صمدی از افسران زبده زمان جنگ درباره تانک چیفتن بیندازید.
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    6 0
    این پول برای آزاد کردن جاسوسی به اسم نازنین ساغری است. بقیه حرفها هم چرند است.
  • محمد جوادی IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    5 0
    چیفتن تانک خوبی بود اما تانکی که به ایران تحویل دادند مانند تانک امریکایی که تحویل سعودی ها شده فاقد بسیاری از امکانات تانک اصلی بود
  • کامران IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    25 0
    آقا ملت که هیچوقت ازین پولها خیری ندیده و هزار برابرش هم بهمون بدن بازم یک ریال در زندگی مردم و عمران کشور تأثیرگذار نیست!!! لااقل اینو بدین وزارت دفاع که تانک کرار رو تولید انبوه کنه... مشرق طبق معمول لطف کن و منتشر نکن!!!!
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    6 3
    حالا مشرق تو چرا ناراحتی
    • M.sh IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      2 0
      وجود دولت غرب زده ، وجود سیاستمداران غربزده ، وجود افراد غربزده ای چون شما ، بعد اینهمه شهیدو جنگ تحمیلی وترور وتحریم .... ناراحت شدن نداره!؟
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    9 0
    تانک چیفتن از لحاظ توپ واقعا قدرتمند بود و شاه به انگلیس پول داد تا موتورش رو تعویض کنن و اسمش را هم پروژه شیر گذاشته بودولی با انقلاب تانکها رو به ایران ندادن و بعدش چلنچر که مال ایران بود رو ساختن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس