نیکزاد

وزیر سابق راه و شهرسازی نوشت: آیا اگر مسکن مهر شهری و روستایی ساخته نمی‌شد و مردم در ساختمان غیرمسکن مهر و غیر مقاوم اسکان می‌یافتند ویرانی آن مسکن‌ها فاجعه‌ای مصیبت بار برای مردم به وجود نمی‌آورد؟

به گزارش مشرق، علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی بیانیه‌ای را درباره زلزله تاسف‌بار استان کرمانشاه منتشر و در اختیار رسانه‌ها قرار داد. متن بیانیه نیکزاد به این شرح است:

بسم ا... الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

اتفاق ناگوار زلزله اخیر غرب کشور، سبب تاسف عمیق اینجانب گردید. ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مردم عزیز ایران اسلامی و بخصوص مردم غیور و شریف غرب کشورمان و خانواده های عزادار جانباختگان و مجروحین ناچارم مطالبی را به استحضار مردم عزیزمان برسانم.

1- در حالیکه همه نیروهای لشکری و کشوری، امدادی و سایرین مشغول امداد و نجات و اسکان موقت زلزله زدگان هستند، برخورد سیاسی و جناحی و غیر اخلاقی، جفا در حق مردم و زلزله زدگان است و سیاسیون از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

2- مسکن مهر، طرحی ملی و مبتنی بر قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن (مصوب مجلس شورای اسلامی) است که در چارچوب مقررات و ضوابط فنی و با نظارت سازمان نظام مهندسی و براساس پروانه‌های صادره از سوی مراجع ذیصلاح و توسط پیمانکاران و انبوه سازان و سازندگان و تعاونی‌ها احداث گردیده است و براساس آمارهای صحیح و دقیق هیچ موردی از تخریب سازه ساختمانهای مسکن مهر در این زلزله ارائه نگردیده است و تنها در مواردی تخریب دیوارهای جانبی و دیوارهای داخلی تعدادی از ساختمان‌ها که (توسط شرکت تعاونی مشاغل آزاد احداث گردیده ) گزارش گردیده است که در جای خود لازم است بررسی و علت‌یابی گردد.

3- اینکه معاون اول محترم رییس جمهور بر خلاف واقعیت اعلام نماید که اکثر خانه‌های تخریب شده مربوط به مسکن مهر است بسیار تاسف آور و پرداختن به اغراض سیاسی در چنین شرایط بحرانی دور از شان مقامات عالی رتبه کشور است. در اولین ساعات وقوع زلزله بدون حضور میدانی چطور فردی به این نکته کارشناسی رسیده است؟ جای بسی تعجب و حیرت است.

4- از مجموع 88840 واحد مسکن مهر شهری و روستایی احداثی در استان کرمانشاه در دولت نهم و دهم تنها دیوارهای تعدادی از واحدهای مسکونی دچار آسیب گردیده و این در حالی است که درهمین منطقه تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی تخریب گردیده و فرو ریخته است و اشاره مقامات رسمی دولت به عمومیت تخریب‌ها در مسکن مهر دور از واقعیت است.

5- بنابر آمارهای رسمی از مجموع 432 عزیزی که در این حادثه دلخراش جان باخته اند، تنها 2 نفر از ساکنین واحدهای مسکن مهر بوده‌اند و بزرگنمایی برخی افراد نسبت به تلفات و خسارات ناشی از مسکن مهر جای تاسف دارد در این حادثه با توجه به اینکه بالغ بر 30500 واحد شهری و روستایی تخریب شده است اگر گفته معاون اول صحیح می باشد باید عمده تلفات در مسکن مهر می بود آیا این چنین است؟

6- با وجود شدت 7.3 ریشتری زلزله از این منطقه، با عنایت به نوسازی 37000 واحد مسکن روستایی در دولت نهم و دهم، خوشبختانه تلفات و خسارات ایجاد شده در روستاها به حداقل رسیده است. اگر بازسازی مسکن‌های روستایی در دولت نهم و دهم در استان کرمانشاه نبود تکرار غم بار تلفات زلزله بم با 6.5 ریشتر بیش از 26 هزار جان‌باخته و ده‌ها هزار مجروح دور از انتظار نبود.

7- متاسفانه معاندان و مغرضان با انتشار تصاویر خرابی‌های ایجاد شده توسط تروریست‌ها در سوریه و بلایای طبیعی مصر در تلاش هستند تا این خرابی‌ها را به مسکن مهر نسبت دهند که انتظار می‌رود دستگاهای مسئول با روشنگری از این اقدام غیر اخلافی ممانعت نمایند.

8- دولت مردان بدانند که از عمر دولت شان نزدیک به 5 سال گذشته است بجای پاس دادن همه نابسامانی‌ها به دولت گذشته از عملکرد خودشان بگویند و رئیس محترم دولت هم بداند پروژه اعلامی‌تان در کرمانشاه را تعاونی مسکن مشاغل آزاد ساخته است نه دولت قبلی، دولت قبل تسهیلات ارزان قیمت و زمین ارزان به افراد واجد شرایط طبق قانون واگذار نموده است. آیا اگر 88840 واحد مسکن مهر شهری و روستایی ساخته نمی‌شد و مردم در ساختمان غیرمسکن مهر و غیر مقاوم اسکان می‌یافتند ویرانی آن مسکن‌ها فاجعه‌ای مصیبت بار برای مردم بوجود نمی‌آورد ؟

9- اکنون زمان تمرکز بر امداد و نجات و رساندن آب و برق تامین نیازهای اولیه زلزله زدگان عزیز از جمله پتو و غذا و پوشاک و لوازم گرمایشی است و پرداختن به تسویه حساب‌های سیاسی دور از جوانمردی است.

انشاالله خداوند با همه ما با نیات و اعمالمان رفتار کند و مردم بزرگ ایران را از این امتحان سر بلند بیرون آورد.

علی نیکزاد

والسلام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    مسئولیت هر خانه سست ساخته شده با مسولینی است که آنرا بنا نهادند . و تایید فنی کرد مخصوصا مهندس ناظر
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      59 59
      خانه سست برجهای تهران هستند که خواهید با یک زلزله مشابه چه تلفاتی خواهند داد. خانه هایی که کلا فقر دو نفر تلفات داشته اگر نگوییم عالی است باید بگوییم خوب است.
    • کارشناس ارشد زلزله IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      34 7
      مسکن مهر اگر نبود خسارات بسیار بیشتری به بار می آمد. اگر 26 هزار نفر مانند زلزله بم زیر آوار میرفتند. ... زمان چه کسی را متهم میکردند؟ مسکن مهر از این آزمون (زلزله) با موفقیت بیرون آومد. چرا که با توجه به اینکه زلزله 7.3 ریشتری از نوع نزدیک به گسل بود احتمال خرابی بسیار بالاتر به نظر می رسید. تمام اسکلت ها همینطور که در تصاویر دیدید سر پا هستند که مدیریت بسیار خوب مسئولین رو در آن زمان با توجه به کیفیت پایین اجرا در ایران و نابسامانی سازمان نظام مهندسی نشون میده. ریختن دیوارها در این نوع زلزله کاملا طبیعی است. به جای تقدیر از مسئولان زحمت کشی که جان صدها هزار انسان رو نجات دادند به آنها توهین می کنند. البته به تعبیر مارتین ایدن از برژواهای... انتظار دیگری نمی توان داشت. فقط کاش مردم به حرف اینها توجه نمی کردند. افسوس!
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      6 12
      همین وزیر که خودش نساخته که بابا
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      52 26
      نامه آقای نیکزاد به همه سوالات من جواب داد ممنونم از روشنگریشون و دقیقا میتونست بدون مسکن مهر ، فاجعه بم دوباره تکرار بشه
    • مُنصِف باشیم IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      9 1
      یادمه در زلزله بم 400 واحدِ یکسال ساختِ مسکنِ اجاره به شرط تملیکِ دولتِ اصلاحات، با خاک یکسان شد جیک طرفداراشون در نیومد. اینجا که اینطور شده تکمیل شدهء دولت فعلی بوده نه دولت دهم
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    87 22
    این دولت هم به تاریخ میپیوندد و اینده گان در موردش قضاوت میکنن
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      7 31
      مگه حتما طرف باید بمیره ؟ اینکه خونش خراب شده کم چیزیه ؟
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    65 63
    این نظر آبکی که آقای معاون داده در جاهای دیگر هم همین جور افاضه میفرماین .خدا به داد برسه
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      2 0
      مهندس جان می دونم خوب سر در میارید از مسایل مربوط به مهندسی عمران فقط می خواستم خاطر نشان کنم اولا به ازای هر ریشتر اضافه شدن بر زلزله انرژی آزاد شده اون ده برابر میشه.یعنی این زلزله ده برابر زلزله بم قدرت داشته و طبق جداول تخمین قدرت زلزله از روی تخریب بناها زلزه هفت ریشتر زلزله ای است که باعث تخریب بیشتر بناها و تخریب های جزیی در بناهای مستحکم هست.لذا بر طبق استانداردهای مهندسی عمران این ساختمانها جزو بناهای مستحکم بودند هرچند اگر به طور کامل هم تخریب می شدند هیچ ایرادی طبق استانداردها نداره.
  • حمید IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    68 81
    درود بر مشرق رسانه های دیگه که فقط منتظر دستور روحانی هستند چه چیز بنویسند چه چیز ننویسند
  • عباس IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    48 2
    مرگ بر منافق
  • رضا IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    159 5
    برپدر دزد لعنت بر پدر رياكار لعنت بر پدر كسي كه عمدا داغون ساخت لعنت. الان همه خانه ها را بد میسارند و با رشوه به مسئولان نظارتی تایید میشوند. مهر و غیر مهر هم نداره بستگی به وجدان پیمانکار و سازنده داره که اغلب ندارند
  • علی IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    47 39
    درود خدا. بر شما که به خوبی. جوابشان را دادی. دولت یازدهم تا کنون کاری برای ملت انجام نداده فقط حرف غیر کارشناسی. می زند. اگر کار انجام شده دذ دولت دهم نبود امار تلفات عزیزان زلزله زده ده برابر بود همه ما قدر دان شما هستیم .
  • کاظم IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    35 48
    به نظر من مهندس نیکزاد بهترین وزیر تاریخ انقلاب هستند.
  • ا IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    37 31
    من جای احمدی نژاد بودم از جهانگیری به جرم تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب شکایت میکردم
  • اتا ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    21 8
    اصلا نیکزاد نباید جواب ...ها و مافیای صنعت خودرو و تجارت را بدهد، کاش یکی بهش بگه چرا اینقدر عصبیه هنوز از دولت قبل؟!!!چون ایل و تبارش از ... ساقط شده بودند...
  • بوسجین IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    19 3
    با توجه به بحران سازی مسئولین ایا مرجعی نیست که مسولین اولا" چگونه حرف زدن و چه زمان هر حرف زدن را یاد دهد و دیگر اینکه اگر مسئولی به جای حرف زدن اذهان را اشقته کرد به ان رسیدگی کنند واقعا" بی سابقه است که در کشور ما مسئولی به جای اینکه ارامش ایجاد کنند که رمز کشور داری و حکومت داری و. سیاست مداری این است حرف هایی می زند مخصوصا" در زمان های بحرانی که شکاف بین مردم را عمق می بخشد اینها با این وضعیت به جای ساختن تخریب می کنند
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    9 16
    آفرین
  • عبداله IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    32 5
    دولت قبل باهمه ی ایراداتش،2ملیون مستأجر راصاحبخانه کرد. آقای جهانگیری ؛خداوکیلی ،شماودولتتان با مسکن اجتماعی،چند نفرراخانه دارکردید؟؟؟؟؟
  • ل IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    28 13
    جهانگیری باید بر اساس امارصحبت کنه دونفر در مسکن مهر فوتی داده در برابر چهارصدنفر چیزی نیست
  • GB ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    1 0
    جهان گیری مثل اینکه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس