میرسلیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل عملیاتی نشدن سیاست‌های کلی مقابله با سوانح طبیعی عذرخواهی کرد.

به گزارش مشرق، سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی درباره زلزله غرب کشور نوشت که سیاست‌های کلی مقابله با سوانح، پس از 12 سال هنوز عملیاتی نشده است و اداره کشور صرفا با ابراز تأسف و عاطفه انجام نمی‌شود.

متن یادداشت مصطفی میرسلیم به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله هموطنان متعهد، دولتمردان و نیروهای مسلح و سازمانهای امدادی به کمک زلزله زدگان شتافته‌اند و تاکنون قدمهای مؤثری برداشته‌اند که امیدوارم به کاهش فوری آلام مصیبت زدگان بینجامد.

من شخصا خود را موظف می‌دانم از هم میهنان عزیز بویژه زلزله زدگان عذر خواهی کنم چراکه سیاستهای کلی مقابله با سوانح طبیعی بویژه زلزله در ١٣٨٤ تدوین و ابلاغ شده است و اکنون دوازده سال از آن تاریخ می‌گذرد و قدم شایسته‌ای برای عملیاتی کردن آن مصوبه انجام نگرفته است. 

عذر خواهی من به مناسبت عضویتم در کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام است که هشدار لازم را بموقع درباره عدم اهتمام مجریان نسبت به این موضوع اساسی، نداده‌ام و امروز باید فقط ابراز تأسف و تسلیت و شرمندگی کنیم از بلایی که بر سرمان آمده است. 

کشور ما در نوار زلزله‌خیز قرار گرفته و آنچه در غرب کشور با زلزله اخیر رخ داد، نه اولین مورد بوده و نه آخرین مورد خواهد بود. البته پیش‌بینی زلزله هنوز روش قاطع و مطمئنی ندارد اما پهنه بندی کشور از نظر خطر زلزله میسر است تا بر آن مبنا، متناسب با حساسیت هر منطقه، قواعد ساخت و ساز و مقاوم سازی تدوین و از اجرای آن با همیاری مردم حمایت شود. هزینه آن قطعا از خسارت‌هایی جانی و مالی که بویژه مردم با هر سانحه متحمل می‌شوند کمتر است. 

برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درباره اقداماتی که باید قبل از سوانح طبیعی و بعد از وقوع آن انجام گیرد تا خسارات و ضایعات به کمترین مقدار برسد و امداد رسانی و بازسازی به سریعترین و مؤثرترین وجه صورت پذیرد، علی رغم تأکیدات مصوبه بر پیشبرد اهداف تعیین شده در مدت ده سال و دستیابی به نتایج مشخص در برنامه پنجم توسعه، اقدام ثمربخشی نشده است. 

اداره کشور صرفاً با ابراز تأسف و عاطفه انجام نمی‌گیرد. اهتمام بر اجرای داهیانه و هوشمندانه و دلسوزانه و بموقع مصوبات و تصمیمات ناشی از اسناد بالادستی نظیر سیاست های کلی لازم است. برای دولت دوازدهم آرزوی موفقیت می‌کنم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس